Hallo,
Ik heb recent een gasloos appartement gekocht met een elektrische CV. Klonk goed omdat ik me ten tijde van de koop niet bewust was van het rendement hiervan (COP = 1 = waardeloos). Inmiddels ben ik (ervarings)expert en vind ik het hoog tijd om deze te vervangen met een warmtepomp.
Omdat het een appartement betreft is een lucht-water warmtepomp de enige optie. Daarnaast is de enige logische plek vlak schuintegenover het slaapkamerraam en ben ik zelf ook vrij geluidsgevoelig. Daarom orienteer ik me nu op een thermodynamische warmtepomp* want daarvan maakt de buiten unit 0 dB.
Het probleem is alleen de ruimte die deze in beslag nemen. Uit een rekenvoorbeeld kwam dat ik ~16m² aan panelen nodig heb om in een koude winterdag aan mijn energievraag te voldoen. Ik beschik over een dakterras en kan echt wel een aantal panelen kwijt, maar het probleem is dat ze altijd óf plat op het dak óf plat op de muur gemonteerd worden. En dan kan het niet want het dak is van de VVE en ik heb meer raam dan gevel. De reden voor deze montage is dat ze dan naast warmte uit de lucht ook zoveel mogelijk zonnewarmte absorberen.
Een suboptimale opstelling lijkt mij niet zo erg zolang ze maar luchtaanvoer hebben en dat is dik voor mekaar op de 14e verdieping. Het zou perfect zijn als ik ze parallel naast elkaar met 30cm oid ertussen zou kunnen zetten.
Vraag: Kent iemand een thermodynamische warmtepomp waarbij de panelen in een niet-platte opstelling staan?
Ik heb zelf lang en breed gekozcht en slechts één buitenlands merk (de "Octospus Ice-Stick") kunnen vinden dat hieraan voldoet, maar deze heeft geen Nederlandse installateurs en komt ook niet in aanmerking voor de ISDE-subsidie. Als ik geen alternatief kan vinden overweeg ik om zoveel panelen als mogelijk te nemen en de tekorten op strenge winterdagen dan maar op te vangen via een boiler.
Andere tips en ervaring met thermodynamische panelen worden ook gewaardeerd. Het is niet een gangbaar type warmtepomp en er is alleen zeer algemene informatie over te vinden. Dit terwijl het mij juist een uitkomst en gat in de markt lijkt voor (kleine) appartementen.
Bij voorbaat dank voor reacties.
Groeten,
Hugo
* Voor wie hier niet bekend mee zijn: Bij een normale lucht-water warmtepomp heeft de buiten unit een kleine warmtewisselaar waar een ventilator veel lucht overheen blaast. Bij een lucht-water warmtepomp met thermodynamische panelen fungeren de panelen als een warmtewisselaar met een zeer groot oppervlak waardoor er geen ventilator meer nodig is. Geen ventilator = geen bewegende delen = geen geluid (en schijnbaar ook minder slijtage).