Thuisaccu's: Energie rekening bij een nul-op-de-rekening woning

• 20 October 2021
  • 7 reacties
  • 70 Bekeken

Badge

Ik heb inmiddels al veel gelezen over de thuisaccu maar ben mijn vraag nog niet tegengekomen.

Ik heb een nul-op-de-rekening huis gekocht maar vraag me af hoe mijn energierekening er dan uit gaat zien. In mijn oude huis betaal ik een flink percentage aan belasting, aansluiting op het net etc.

Ik denk dat dat hetzelfde zal blijven maar dan zonder elektrisch? Heeft iemand enig idee hoe dat werkt? Dat zal dan vervallen wanneer er een thuisaccu is geplaatst.

Alvast hartelijk dank.

Inez Wisse

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4

een nul op de meter huis zal een huis zijn die z’n eigen energie opwekt (zonnepanelen?) en geen gas gebruikt. Je hebt natuurlijk wel gewoon een elektriciteit aansluiting met een maandelijkse rekening. Want in de zomer wekken zonnepanelen veel op terwijl je dat in de winter nodig hebt. Maar de jaarafrekening zal (als het goed) nul zijn.

Een accu heeft hier voorlopig geen invloed op, zolang de huidige regeling mbt opwekken en gebruiken nog werkt heb je geen accu nodig. Die is sowieso veel te duur op dit moment en daarmee kun je nog steeds geen zomer-energie opslaan tot in de winter.

Reputatie 7
Badge +6

Bij een nul-op-de-rekenibg woning is het streven dat alle energie die voor de woning nodig is zelf opgewekt wordt met een warmtepomp en zonnepanelen. In principe zou u dan geen energierekening meer hebben, dus ook geen energiebelasting en netbeheerkosten. Er is geen gasaansluiting dus dat telt dan niet meer.

In de zomer leveren de zonnepanelen veel meer stroom dan nodig, in de winter is er juist een groot tekort. De oplossing daarvoor is het overschot van de zomer op het net te zetten en in de winter terug te pakken. In de zomer draait (als het ware) uw elekteiciteitsmeter heel veel terug, in de winter juist heel veel vooruit. En als u geluk heeft is het per saldo dan nul. Perfect dus, geweldige oplossing, life is good, nul-op-de-meter woningen zijn toppie. 

Toe kwam de overheid, en het is terecht wat ze zeggen. Die energiebelasting en netbeheerkosten zijn niet voor de bewoner. Die moeten eraf voor wat u op het net zet. Als ze dat in een keer veranderen gaan de mensen geen zonnepanelen meer op hun huis zetten. Dus ze veranderen dat over een langere periode. Kon je het eerst nog 1 op 1 tegen elkaar wegstrepen, aan het eind van de periode wordt dat alleen productiekosten, nu 6 cent per kWh, tegen volledige kosten, ik lees nu al 29 cent per kWh. Dus straks na 2032 krijg je 6 cent per kWh (of wat het dan is) voor wat je op het net zet in de zomer en betaal je 29 cent per kWh (of wat het dan is) voor wat je terugpakt in de winter. Je hebt dan dus slechts 6 cent korting per kWh op je stroomrekening vergeleken een huis zonder zonnepanelen. 

Het mooiste zou zijn dat je dus je stroom van de zomer niet op het net hoeft te zetten, maar opslaan in een thuisaccu. Alleen, een volle accu is in de winter maar genoeg voor een paar dagen. Die accu kost nu nog iets van €7000 en zodra je de filmpjes op Youtube hebt gezien van accu's die zomaar in brand vliegen en door de brandweer dan niet te blussen zijn, ga je ze niet willen.

Je zou in plaats daarvan de autoaccu kunnen gebruiken. Dat die overdag op de zaak wordt opgeladen en je daar 's avonds voor thuis de stroom van pakt. Maar dat is niet gratis.

Dus ik denk dat het zo zal blijven, dat het electriciteitsnet de parkeerplaats wordt voor de stroom van de zomer à 6 cent die je in de winter terugoakt voor 29 cent (of wat het dan zal zijn). Maar als iedereen zo doet loopt het net vol en zegt de netmaatschappij stop. Dat gebeurt al in de provincie Utrecht. 

Er zijn veel filmpjes op Youtube van brand met accu's. Deze is van de politie van een scootmobiel op de gang van een tehuis. Een brandende accu is niet te bkussen, ook niet als je hem in een container met water doet!

Een auto-accu? Moet ik nu echt de hele lijst met redenen intikken waarom dit een onzinnig idee is?

" Dus straks na 2032 krijg je 6 cent per kWh (of wat het dan is) voor wat je op het net zet in de zomer en betaal je 29 cent per kWh (of wat het dan is) voor wat je terugpakt in de winter. Je hebt dan dus slechts 6 cent korting per kWh op je stroomrekening vergeleken een huis zonder zonnepanelen.  ”
Wees dan ook fair en vertel dat je tevens 29 cent per kWh bespaart voor de stroom die je niet hoeft af te nemen in zomer én winter.

" Dus ik denk dat het zo zal blijven, dat het electriciteitsnet de parkeerplaats wordt voor de stroom van de zomer à 6 cent die je in de winter terugoakt voor 29 cent (of wat het dan zal zijn). Maar als iedereen zo doet loopt het net vol ”
Eh, de hoeveelheid stroom die je op het net kunt parkeren is om precies te zijn nul.

Een auto-accu? Moet ik nu echt de hele lijst met redenen intikken waarom dit een onzinnig idee is?

Ik begrijp het enthousiasme ook niet.

Reputatie 5
Badge +3

@Harrie LPP Ik zou er ook niet aan beginnen. Vooral als ik aan de ontelbare filmpjes op YT over spontane? zelfontbranding van deze (auto)accu's denk:laughing:. En ook in e-scooters:scooter: etc. vliegt deze soort accu's in brand.

En als je dan (zakelijk) een EV rijdt: Een EV bij de baas overdag opladen en thuis nachts weer ontladen lijkt alleen maar een oplossing, maar is het natuurlijk niet. De meeste huidige EV's en (thuis)laadpalen kunnen dat namelijk niet.

Motto: “Ik moet snel naar huis met mijn EV, mijn partner begint straks met elektrisch koken!”

Badge +5

@Wisse Gebruiker1533239490 Welkom! Ik heb voor jouw vraag een nieuw topic aangemaakt :wink:

Reputatie 5
Badge +3

@Wisse Gebruiker1533239490 Bij de belastingen op elektrische energie gaat het in eerste instantie om wat op het levertelwerk geregistreerd wordt.

Maar: Ik neem aan dat je ook elektrische energie opwekt, dan lever je waarschijnlijk ook terug (teruglevertelwerk).  Hoe ziet dit bij jou uit?

Je weet hopelijk hoe het salderen nu werkt, het 1:1 "wegstrepen” namelijk. Hoe de toekomst van het salderen uitziet is nog niet helemaal duidelijk, maar het een op een salderen wordt langzaam afgebouwd dat is zeker.

Het eigen verbruik van de opwek op jaarbasis! (voor de meter) is bij een niet al te grote pv-installatie hooguit ca. 30-35%, de rest wordt teruggeleverd. Het terugleveren zal met een thuisaccu minder worden en het direct eigen verbruik zal toenemen maar het e.e.a. hangt van de verhouding opwek tot het verbruik in huis af.  Mijn schatting is maximaal 50-60% verbruik voor de meter met een (dure) thuisaccu.

Je kan veel beter (en goedkoper) je verbruik in huis intelligent sturen, d.w.z. (groot)verbruikers aanzetten als de zonnepanelen (veel) leveren.

Reageer