Consumentenbond.nl
Beantwoord

Tweede serie zonnepanelen en btw-teruggave

• 2 december 2019
  • 4 reacties
  • 596 Bekeken

Ik heb al een serie zonnepanelen, maar wil een tweede set leggen. Is het verstandig dit voor 1 januari 2020 te doen in verband met btw-teruggave?

icon

Beste antwoord door Gebruiker1575314038 8 december 2019, 19:21

Heb de belastingtelefoon gebeld. Moet als ik nieuwe serie zonnepanelen heb briefje schrijven naar mij n belastingkantoor met verzoek om formulier voor teruggave btw van tweede set. Niks online doen, maar op papier. Dat zou moeten werken….

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 1
Badge

Als u vanaf 2020 zonnepanelen koopt en de nieuwe KOR toepast, dan kunt u daarna binnen 3 jaar, geen extra btw meer terugvragen. U kunt na de 1e btw teruggaaf niet opnieuw btw terugvragen over zakelijke kosten en investeringen. Ook niet over het onderhoud of de aanschaf van een 2e set zonnepanelen.

Dan heb ik hier nog een vervolgvraag op. 

in 2019 is ons nieuwbouwhuis opgeleverd met zonnepanelen. Graag wil ik deze laten uitbreiden. 
Nu heb ik over de reeds geleverde zonnepanelen nog geen BTW teruggaaf geregeld. 
Kan ik dan eerst het systeem uitbreiden met nieuwe zonnepanelen en deze begin 2020 in 1 actie indienen? Of wordt het vanwege 2 jaargangen dan individueel gezien. 
En moet ik het voor 1 januari 2020 aangeschaft hebben?

Heb de belastingtelefoon gebeld. Moet als ik nieuwe serie zonnepanelen heb briefje schrijven naar mij n belastingkantoor met verzoek om formulier voor teruggave btw van tweede set. Niks online doen, maar op papier. Dat zou moeten werken….

Badge

Ik heb 6 jaar geleden mijn eerste set zonnepanelen aangeschaft, en de BTW terug gevraagd.

In december 2019 heb ik opdracht verleend aan een bedrijf om dat met een tweede set uit te breiden. Ik heb vooraf gevraagd of dan weer BTW teruggave mogelijk is, waarop bevestigend werd geantwoord. In januari 2020 is de installatie geplaatst.

Daarna heb ik het bedrijf opdracht gegeven om BTW terug te vragen (zij bieden hiervoor een service tegen betaling aan). Hieronder hun bevinding. Mijn vraag: dit lijkt er opdat de belastingdienst de regels verandert tijdens de wedstrijd. Of is het tijdig aangekondigd en had het bedrijf dat dus moeten weten? Kan ik ergens bezwaar maken?

‘Tot onze spijt heeft de Belastingdienst haar richtlijnen met betrekking tot de Kleineondernemersregeling aangescherpt. Tot voor kort was het mogelijk om btw terug te vragen voor een uitbreiding, als de eerste zonnepanelen in 2018 of eerder geïnstalleerd waren. De Belastingdienst heeft nu iedereen die ooit btw teruggevraagd heeft voor zijn zonnepaneleninstallatie toegevoegd aan de Kleineondernemersregeling per 1 januari 2020. Om die reden is het niet (meer) mogelijk de btw terug te vragen voor uw uitbreiding.

Het is jammer dat de Belastingdienst dit niet duidelijk communiceert. Op 12 maart jl. was dit nog niet bekend. Naar aanleiding van uw e-mail hebben wij uiteraard contact gehad met de Belastingdienst, maar daar kregen wij nul op rekest.’

MvGr.

Reageer