Consumentenbond.nl

Update: Thuisbatterij voor zonnepanelen: goed idee of niet?

• 16 september 2016
  • 14 reacties
  • 2857 Bekeken

Reputatie 5
Badge +5
Update 7 november 2016: Lees ook de nieuwste blog, van Marcel van der Steen van het interessante Energie-weblog OliNo, waarin hij laat zien hoe je met behulp van grafieken kunt uitrekenen of een thuisaccu in jouw geval loont, met of zonder salderen. Weer een andere invalshoek dan die van Maarten Staats in zijn eerdere blog hierover. Laat hieronder weten wat jij ervan vindt en wat je zou willen weten over thuisaccu's.

Oorspronkelijke post 16 september:

In ons webdossier over zonnepanelen staat sinds vandaag een nieuwe blog, van energiewetenschapper Maarten Staats over de mogelijkheden van de thuisbatterij. Je weet wel, zo'n apparaat als de Tesla Powerwall dat je aan de muur hangt om door je zonnepanelen geproduceerde stroom in op te slaan en op een later moment te gebruiken. Tesla heeft de beste marketing, maar er zijn veel andere aanbieders, zoals Enphase, Varta, SMA, SolarWatt en Mercedes. Voorlopig zijn ze duur en lijken ze voor Nederlandse consumenten niet erg rendabel. Maar velen geloven dat dit echt de toekomst heeft, vooral als we meer elektrisch gaan rijden.

Wat vind jij? Goede ontwikkeling of niet? En wat zou je willen weten voor je een aanschaf zou overwegen?

14 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Een accu als buffer is natuurlijk een prima oplossing voor donkere tijden. Maar zolang we saldering hebben is dit kansloos voor de grote massa en zullen de prijzen van een accu niet echt dalen naar een acceptabel niveau. Een accu is leuk als je geen stroomuitval kunt hebben maar verder op dit moment niet interessant.

Wat ik van Maarten als Energiewetenschapper zou willen horen is hoe hij aankijkt tegen de mogelijke afschaffing van saldering. Wat als onze overtollige zonnige energie straks niet veel meer waard is? Hoe gaan we daar dan toch milieubewust mee om en zorgen we dat al die opgewekte energie niet in een donker afvoerputje verdwijnt.

Ik denk dat er iets als een energie marktplaats gaat ontstaan waar vraag en aanbod samenkomen en er dus gehandeld kan worden. Wie springt in dat gat?
Reputatie 7
Overdag produceren steeds meer mensen stroom. Op een moment ontstaat er een overschot, wat in Duitsland nu af en toe al het geval is, en kan niemand wat met die stroom. De prijs van stroom overdag zal dus gaan dalen en de prijs van stroom 's nachts zal gaan stijgen. Het is gewoon een economische wetmatigheid dat een dergelijke ontwikkeling op den duur leidt tot een lager tarief voor afgenomen dan voor geleverde stroom, met name overdag. Wat past er nou beter in dat plaatje dan een accu waarbij je de stroom die overdag weinig meer waard is opslaat zodat je die 's nachts kan gebruiken en geen dure stroom hoefte af te nemen.
Thuisbatterijen goed idee of niet?

Maarten Staats geeft zelf al aan wat de nadelen zijn. Deze batterijen zijn zowel duur als milieuonvriendelijk. Batterijen toepassen is in bepaalde omstandigheden economisch verantwoord bijv. met computers, laptops, telefoons en horloges enz. Maar bij de huiscentrale van de zonnepanelen zie ik het nu nog niet gebeuren. Het is misschien geschikt voor mensen met veel geld die een stukje onafhankelijkheid willen kopen. Echt iets voor de liefhebbers, maar al die techniek (omvormers, schakelaars enz.) Je moet er maar zin in hebben.

Ik ben op twee punten kritisch over deze ontwikkeling.

De mens studeert op energie opslag terwijl de natuur dit gewoon levert. Energie opgeslagen o.a. in bomen, turf, bruinkool, steenkool, gas, olie, uranium en thorium. Het staat ons ter beschikking op de momenten die we zelf kiezen en in ruime hoeveelheden. Elektriciteit daarentegen heeft een houdbaarheidsdatum van nul. Deze ontwikkeling met batterijen sorteert alvast voor op een elektriciteitsvoorziening met haperingen. Het is nog niet zo lang geleden dat een nagenoeg 100% beschikbaarheid normaal was. We boeken geen vooruitgang als we dat niet kunnen vasthouden. We hebben een 24/7 economie.
Reputatie 5
Badge +4
we kunnen natuurlijk allerlei technische toekomst snufjes gaan noemen, maar onder aan de streep gaat het over geld en over de massa.

1. op micro niveau heb ik overdag iets over waar ik 's avonds tekort aan heb. Korte termijn opslag is duur en milieu onvriendelijk, gaat 'm voorlopig niet worden.

2. ik heb overdag iets over waar een ander op dat moment behoefte aan heeft. Ik handel dus overdag om 's avonds en in de winter weer te kunnen kopen.

optie 2 is toch verreweg de meest efficiente oplossing voor alles (oa milieu) en iedereen?! Richt een marktplaats in voor energie en geef de elektriciteittransporteurs van deze wereld iets om de transport tussen aanbod en vraag mogelijk te maken en klaar is kees, op naar het volgende probleem 😉
Reputatie 5
Badge +4
ik blijf bij een energiemarktplaats. en er zijn al tal van bedrijven in gesprongen:

http://www.duurzaambedrijfsleven.nl/energie/2275/n...

http://www.stadszaken.nl/circulair/energie/platfor...

http://www.nutselect.nl/een-marktplaats-voor-energ...

en zo zijn er nog wel meer.
Reputatie 5
Badge +5
w.b. geld en de massa:

ben benieuwd wat je vindt van de analyse van Marcel van der Steen, die in de nieuwste bijdrage aan onze blogserie voorrekent dat in zijn geval, zelfs als salderen niet meer mogelijk zou zijn, de huidige thuisaccu's bij lange na niet lonend zijn.

we kunnen natuurlijk allerlei technische toekomst snufjes gaan noemen, maar onder aan de streep gaat het over geld en over de massa.

1. op micro niveau heb ik overdag iets over waar ik 's avonds tekort aan heb. Korte termijn opslag is duur en milieu onvriendelijk, gaat 'm voorlopig niet worden.

2. ik heb overdag iets over waar een ander op dat moment behoefte aan heeft. Ik handel dus overdag om 's avonds en in de winter weer te kunnen kopen.

optie 2 is toch verreweg de meest efficiente oplossing voor alles (oa milieu) en iedereen?! Richt een marktplaats in voor energie en geef de elektriciteittransporteurs van deze wereld iets om de transport tussen aanbod en vraag mogelijk te maken en klaar is kees, op naar het volgende probleem 😉

Geplaatst door E.B.F. Stroeve op Sep 17, 2016.
Reputatie 7
Dat gaat toch wel heel erg over de huidige situatie, in Nederland, met de huidige prijzen en de huidige capaciteiten en niet zo zeer over het principe. Als je in Duitsland niet terug mag leveren, althans dat begrijp ik uit het verhaal, of terugleveren gaat veel minder opleveren en die accu's worden een stuk goedkoper dan wordt het verhaal mogelijk heel anders. Afijn de toekomst zal het leren.
Reputatie 5
Badge +4

w.b. geld en de massa:

ben benieuwd wat je vindt van de analyse van Marcel van der Steen, die in de nieuwste bijdrage aan onze blogserie voorrekent dat in zijn geval, zelfs als salderen niet meer mogelijk zou zijn, de huidige thuisaccu's bij lange na niet lonend zijn.

Geplaatst door Peter van der Wilt op Nov 7, 2016.

volgens mij gaf ik dat in 1 regel ook al aan ;-)

verder ben ik het met A. Deen eens, alles rondom energie verandert in rap tempo en om nu te kijken of 1 aspect efficient is, is niet voldoende.

Ik blijf gokken op de marktplaats, en dat zou zo makkelijk kunnen zijn als een openbare laadpaal voor electro auto's bij mij op de oprit. Direct afrekenen, svp 😉
Duidelijk dat vanuit de consument een accu nog niet rendabel is. Het is echter voor de producent en netbeheerder een welkome buffer om de fluctuaties in de windstroom op te vangen. Deze fluctuaties zijn namelijk en groot en snel. Voorwaarde is dan, dat de netbeheerder de (slimme) accu kan aansturen. In ruil daarvoor moeten dan de producenten en netbeheerders zorgen voor een omzetting van het zomerse overschot in (vloeibare) brandstoffen waarmee we in de winter weer van elektriciteit kunnen worden voorzien. Dan hebben we een win-win situatie en kan het salderen blijven.
Heel leerzaam al deze uitleg, ik ga er dus maar niet aan beginnen. In mijn achterhoofd speelde de gedachte of je zo'n accu zou kunnen gebruiken tijdens stroomuitval, vandaar mijn vraag.
Gé van Beelen
Reputatie 5
Badge +5
@G. van Beelen Er bestaan accusystemen die als noodstroomvoorziening te gebruiken zijn, maar vanwege bijbehorende strenge eisen op het gebied van elektrische veiligheid en (ont)koppeling van het net is dit voor consumenten niet rendabel. Althans niet in Nederland, waar je gemiddeld een half uurtje per jaar met stroomuitval zit.
Reputatie 7
Badge +6
We zullen toch aan opslag moeten gaan denken als ideale oplossing tegen de problemen van de pieken en dalen in de stroomvoorziening . Nu nog 'even' een batterij uitvinden die betaalbaar en milieuvriendelijk is. 😉
Nu even iets anders.Wie heeft er ervaring met Infraroodverwarming. Geen wandpanelenmaar verplaatsbare zuilen enzo. Op internet lees ik lovende berichten, maar die komen van verkopers, maar ik wil graag ervaringen van gebruikers.. Zoals is het prettige verwarming , is het kostbaar enz.
Gé van Beelen
Reputatie 7
Badge +6
Tik maar infrarood in het zoekvenster bovenaan op de pagina .

Reageer