Update: Thuisbatterij voor zonnepanelen: goed idee of niet?

• 16 September 2016
  • 116 reacties
  • 16759 Bekeken

Reputatie 5
Badge +5
Update 7 november 2016: Lees ook de nieuwste blog, van Marcel van der Steen van het interessante Energie-weblog OliNo, waarin hij laat zien hoe je met behulp van grafieken kunt uitrekenen of een thuisaccu in jouw geval loont, met of zonder salderen. Weer een andere invalshoek dan die van Maarten Staats in zijn eerdere blog hierover. Laat hieronder weten wat jij ervan vindt en wat je zou willen weten over thuisaccu's.

Oorspronkelijke post 16 september:

In ons webdossier over zonnepanelen staat sinds vandaag een nieuwe blog, van energiewetenschapper Maarten Staats over de mogelijkheden van de thuisbatterij. Je weet wel, zo'n apparaat als de Tesla Powerwall dat je aan de muur hangt om door je zonnepanelen geproduceerde stroom in op te slaan en op een later moment te gebruiken. Tesla heeft de beste marketing, maar er zijn veel andere aanbieders, zoals Enphase, Varta, SMA, SolarWatt en Mercedes. Voorlopig zijn ze duur en lijken ze voor Nederlandse consumenten niet erg rendabel. Maar velen geloven dat dit echt de toekomst heeft, vooral als we meer elektrisch gaan rijden.

Wat vind jij? Goede ontwikkeling of niet? En wat zou je willen weten voor je een aanschaf zou overwegen?

116 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Ervaring opdoen met deze technieken is inderdaad een prima reden, maar ook die proef in Heeten liet zien dat schaalbaarheid en kosten nog wel een uitdaging zijn. Het idee dat je energie zoveel mogelijk in de wijk moet hergebruiken is inderdaad een prima concept.

Je EV ‘s avonds thuis opladen ipv ‘elders’ is volgens mij geen business case. Als je overdag optimaal teruglevert weegt dat niet op tegen een investering voor batterijen. En ervaring opdoen is natuurlijk altijd goed. 

Reputatie 6
Badge +3

@Gebruiker1660212790 

Vraagje: In die €6000 zit daar ook ook de apparatuur in om die batterijen te laden en de omvormers om er weer bruikbare stroom van te maken? Ik neem aan dat je de buitenlandse media in de gaten houdt ten aanzien van de ontwikkelingen. Zeker in België worden die momenteel vaak geïnstalleerd. Daar hebben ze niet die leuke salderingsregelingen.

Het project in Heeten is natuurlijk een leuk pilot project en als dusdanig interessant om er van te leren. Het is wel een project wat van subsidies aan elkaar zit. Zonder die subsidies zou het als een kaartenhuis in elkaar storten.

Buiten de batterijen heb je ook een hybride omvormer nodig, maar die heb je sowieso nodig als je (extra) zonnepanelen installeert. Ik vervang tevens mijn oude omvormers van 12 jaar oud, zal toch ook een keer moeten. Probleem hierbij is dat er maar twee strings op een omvormer passen. Het worden ws twee hybride omvormers voor mijn 4 strings. Vraag is of die twee weer op de batterijen kunnen worden aangesloten.

Reputatie 6
Badge +6

@Gebruiker1660212790 Uw uitgangspunt is niet verkeerd, EV de batterijen en de uitbreidingen van de bestaande PV ook het vervangen van de omvormers, is geen rekensom van kosten batterijen en installatie daar van.

U gaat eigenlijk een nieuwe aangepaste installatie maken met een start bedrag, waarvan de terugverdien tijd nu nog niet is in te schatten.

Het renovatie/ aankoop bedrag gaat u in een andere periode, wel of niet terug verdienen, nu met een langere tijd omdat de accu’s nog een beetje in een grijs gebied zweven zonder subsidie 

De totale investering in één keer afschrijven is ook mijn optie.

Dat heb ik mijn PV ook gedaan, wat er terug komt verlaagd de woonlasten, dat geld ben ik toch al kwijt nu, en elke dag kijken wat je terugverdientijd  is, daar is mijn leven misschien te kort voor.

Vandaag zie ik dat het normaal en dal tarief bij Greenchoice 20 cent verschilt. Dit maakt de batterij terugverdien tijd korter.

De omgevingsvergunning is net verleend. In de loop van 2023 maak ik een start om mijn nieuwbouwhuis te realiseren. Ik kan waarschinlijk maximum 16 zonnepanelen neerzetten. Liefst wil ik de opgewekte energie in thuisaccus opslaan. Ik denk om een MPP-tracker per paneel DC naar DC met spanningsverhoging naar vaste spanning, en vervolgens dit naar een centrale DC/AC omvormer voeren. Maar ik moet mij hier veel meer in verdiepen om de juiste keuze te maken en de beste leverancier te vinden. Waar kan ik die informatie opdoen?

Reputatie 7
Badge +5

wat is de reden voor een thuisaccu? je overbrugt daarmee max 24 uur.

via google is enorm veel info te vinden over dit onderwerp

Reputatie 5
Badge +5

Ook veel te vinden op tweakers.net (of is dat al eerder gemeld?):

https://gathering.tweakers.net/forum/find?keyword=Thuisaccu

https://gathering.tweakers.net/forum/find?keyword=Thuisaccu :

289 topics = geen beginnen aan ...

Reputatie 6
Badge +5

hier veel meer in verdiepen om de juiste keuze te maken en de beste leverancier te vinden. Waar kan ik die informatie opdoen?

Ik ben afgelopen zaterdag naar een voorlichting over accu systeem (van een bepaald merk) geweest. Wat mij opviel is dat er veel wordt ingegaan op de technische aspecten van een systeem, maar niet echt op het nut (de mogelijke winst/voordelen) van een accu systeem. Men wordt ook ongemakkelijk als daar vragen over komen. Oh ja, en ze bleven vaag over de prijzen. Aan de koffietafel hoor je wel dat meerdere accu producenten bezig zijn met thuissystemen. Wat mij aansprak was modulaire systemen, die gebruik maken van kleinere verwisselbare accu's. Daarnaast vind ik dat een systeem ook moet kunnen werken met andere merken omvormers, zonnepanelen e.d. Wat tegenviel was bv. de maximale ontladingsmogelijkheid van een accu. Al met al leuk om zo'n bijeenkomst te volgen, maar het echte nut van een accusysteem heb ik nog niet te pakken. Ik voel wel bij producenten een - race tegen de klok- druk, omdat er veel producenten bezig zijn met accu systemen. In België wordt al meer (gesubsidieerd?) gebruik gemaakt van accu's in de thuissituatie.

Dat geeft precies mijn gevoel weer bij de situatie. In Nederland zijn thuisaccu’s door de salderingsregeling financieel zinloos; kosten je alleen geld, en flink ook. Gelukkig voor de Nederlandse consument zijn ze in andere landen verder en gaan ontwikkelingen daardoor goed door. Het is te hopen dat de situatie in NL geleidelijk verandert en niet plotseling, zodat er niet ineens een gierend tekort is aan electriciëns. Die zijn er nu al te weinig.

Voor de toekomst: gelukkig heb ik net buiten de deur en in de buurt van de meterkast een plek waar zo’n ding past, want ik wil zoiets wegens brandgevaar echt niet in de hal hier. Als zo’n ding goed mis gaat kan ik hopen dat ik door het slaapkamerraam naar buiten kan springen maar verder kan er dan helemaal niks en staat het huis binnen een paar minuten  in lichterlaaie.

Reputatie 6
Badge +5

Voor de toekomst: gelukkig heb ik net buiten de deur en in de buurt van de meterkast een plek waar zo’n ding past, want ik wil zoiets wegens brandgevaar echt niet in de hal hier. Als zo’n ding goed mis gaat …..

Bij de voorlichting waar ik was werd aangegeven dat de accu's een accuraat blus/beveiligingssysteem ingebouwd hebben. Prestaties zijn uiteraard wel afhankelijk van de temperatuur en omstandigheden van de plaats waar de accu hangt. Denk wel dat een accu in huis iets gaat doen met de verzekeringspremies. Ik vermoed dat de premies lager worden 😎🤔😎

Voor zover ik weet kan een accu blussen helemaal niet, tenzij je een accu in één geheel volledig onder water dompelt. Dan zal er dus een zwembad onder de accu moeten liggen.

Een thuisaccu heeft een typische capaciteit van 5 kWh. Dat is 10x zo groot als een typische e-bike-accu, en die zijn al best pittig als ze in de fik vliegen.

Reputatie 6
Badge +5

Voor zover ik weet kan een accu blussen helemaal niet

Tja … verkooppraat of waarheid? Ik weet ook niet. Mensen betalen graag voor veiligheid.

Reputatie 7
Badge +5

een thuis accu is alleen zinvol als je de energie van (zomer) dag 's avonds of 's nacht weer volledig kunt gebruiken. Dus incidenteel zal ie best uit kunnen, maar generiek moet je hier je geld niet aan besteden

Sinds ik zonnepanelen heb zit ik me te beijveren zoveel mogelijk stroom van de zonnepanelen te pakken en zo weinig mogelijk van het net. Dus wasmachine en vaatwasser overdag laten draaien, gaskookplaat vervangen door inductiekookplaat, warm water boiler installeren en die alleen overdag laten opwarmen.

Ik ben onderweg hierin, het eigen gebruik van m'n zonnepanelen gaat al omhoog van 1,6 naar 2,6 kWh per dag om en bij. Ik denk dat een thuisaccu handig zou uitkomen hierin. Overdag volladen op de zonnepanelen en 's avonds daar de stroom van pakken. In feite gebeurt dat ook al met de energie die wordt opgeslagen in de warm water boilers.

Zo belast je het net minder en hoeven de mensen zonder panelen minder mee te betalen aan de salderingsregeling van mensen met panelen.

Reageer