"Vanaf 2018 meerdere elektriciteitsleveranciers op één aansluiting mogelijk", willen we dat?

• 27 February 2017
  • 0 reacties
  • 81 Bekeken

Op nu.nl lees ik: "Bedrijven en consumenten kunnen vanaf 2018 voor meerdere elektriciteitsleveranciers tegelijk op één aansluiting kiezen. [...] "Consumenten en bedrijven hebben op deze manier meer keuzes in leveranciers van wie zij stroom afnemen of aan wie zij stroom leveren. Dat kan hen geld opleveren", zegt Henk Don, bestuurslid van ACM. [...] Het besluit is gebaseerd op een voorstel van bedrijven in de energiesector."

Ik hoop dat de bond dit zeer kritisch gaat volgen.

Ten eerste is het de vraag of consumenten op nog meer keuzemogelijkheden zitten te wachten. Er zijn nu al heel wat mensen die door de bomen het bos niet meer zien. De administratie van een gewoon huishouden is bijna niet meer te behappen, ook al omdat alles digitaal gaat en je dus voortdurend op allerlei websites moet kijken om op de hoogte te blijven van wat je wel of niet moet weten en doen. En ook als je niet wilt kiezen voor meerdere leveranciers zul je worden doodgegooid met nog meer verwarrende reclames. Het is niet meer te volgen voor mensen die niet behoren tot het ontwikkelde deel van de bevolking of door ouderen van wie denkkracht etc. door de jaren is verminderd.

Ten tweede: de laatste zin van het bericht, "Het besluit is gebaseerd op een voorstel van bedrijven in de energiesector.", is in hoge mate verontrustend. Voorstellen uit de sector zelf zijn per definitie niet bedoeld om het belang van de consument te dienen, maar dat van de sector zelf. De sector zal zo'n schema, met alle daaraan verbonden investeringen en kosten, alleen maar willen optuigen als ze verwachten er aan te gaan verdienen. Het is voor mij geen enkele vraag, uit wiens portemonnee dat geld moet gaan komen ..

Consumentenbond: hou dit s.v.p. goed in de gaten!

0 reacties

Geen reactie

Reageer