Consumentenbond.nl

Vandebron heeft mijn contract zonder toestemming bij Essent ondergebracht

• 9 augustus 2019
  • 24 reacties
  • 812 Bekeken

Badge +1
Begin 2019 heb ik een abonnement gesluiten met Vandebron via Consumentenbond Energiecollectief. Alles ging OK tot 31 Julie. Op de dag heb ik een email van Vandebron gekregen met de onderwerp "Jammer dat je weggaat bij Vandebron". Het was geschreven dat een andere provider zou mjn abonnement overnemen omdat ik dat gevraagd had!

Ik heb geen zulke aanvraag gemaakt! Ik denk dat iemand misbruikte mijn gegevens of Vandebron dacht dat ik niet goed genoeg klant was (omdat mischien blijf ik buitenland voor vele maanden -zoals nu- van de jaar) en besluiten mijn abonnement aan Essent te over te brengen!

Ik heb meteen gereageerd op Vandebron's email via hun klantenservice en gezegd dat ik geen zulke aanvraag had.

Enkele emails sinds 31 Julie tussen mij en Vandebron en de laatsde email van Vandebron gisteren (8 Augustus zegt):

".....
Naar aanleiding van eerder contact over de contract overname neem ik contact me je op. Graag zou ik hier verder op ingaan.

We hebben inmiddels reactie gekregen van Essent. Zij geven aan het contract terecht overgenomen te hebben. Er is volgens Essent online aangemeld en niet binnen de 14 dagen bedenktijd geannuleerd. Hierdoor is hun contract gegrond. Jammer genoeg kunnen wij hierdoor het contract bij ons niet terugdraaien. Begrijpelijk dat dit niet de reactie is waar je misschien op had gehoopt, maar voor eventuele vragen zou ik je willen doorverwijzen naar Essent met hen kun je hierover in gesprek gaan.

Mocht je nog andere vragen hebben, dan helpen we je uiteraard graag verder. Je kunt via deze link contact met ons opnemen. Fijne dag!

Met vriendelijke groet,
Anna
Serviceteam Vandebron
Zelf online regelen? Ga naar mijn Vandebron.
0880 444 555
....

en dat is tenzij de feit dat Vandebron"s 31 Jullie email schreef:
"Als je je niet hebt aangemeld bij een nieuwe energieleverancier, dan word je onterecht door hun overgenomen, bijvoorbeeld doordat je buren een verkeerd huisnummer hebben doorgegeven of je aansluitingen onder een ander adres vallen. Neem in dit geval contact met ons op via onderstaand telefoonnummer."

En ik heb contact genomen met ze (niet via telefoonnummer maar met klantenservice email omdat ik buitenland ben)!

Hoe is het mogelijk dan Essent kan mijn abonnement "stelen" en Vandebron aan een andere aanbieder overdragen zonder mijn toestemming (handtekening of e-handtekening DigiD of zo)?

Ik ben verbaasd dat de Vandebron-klantenservice me niet wilde helpen! Ze hebben me net gezegd het probleem op te lossen met Essent! Wat een onbekwaamheid!

Ongelofelijk! Wat kan ik doen tegen deze fraude?

groeten,
note: Sorry if it sounds like English translation. And sorry for the misspelling in the subject '"abbonnement". Somehow I cannot correct it.

24 reacties

Ik zou professionele hulp zoeken want dat kan echt niet.
Badge +1
Ik zou professionele hulp zoeken want dat kan echt niet.
Het is net gebeurde.
Het lijkt zo dat onze energie contracten bij Vandebron zijn niet veilig. Of mischien het probleem is niet alleen met Vandebron maar met de alle energie contracten in Nederland?

Als het inderdaad het geval dat iemand misbruikte mijn gegevens en een aanvraag gemaakt aan Essent, dan waar zijn de checks?

Waarom Vandebron niet eerst bewestigt met mij met mijn handtekening of DigiD tekening? En waarom Essent doet niet de hetzelfde voor de "nieuwe abonnement"?

En als het gaat over Vandebron mijn contract bewust aan Essent overgebracht omdat ik ben geen profitable genoeg als een klant was, dan is het erger! Dan andere sort fraude!

Ik vraag mij of Consumentenbond mij helpen met deze geval omdat ik mijn contract met vandebron via Energiecollectief heb gekregen?
groet

Ik vraag mij of Consumentenbond mij helpen met deze geval omdat ik mijn contract met vandebron via Energiecollectief heb gekregen?
groet

Als je lid bent kunt ze zeker bellen tijdens kantooruren voor hulp.

Iedereen kan een aanvraag doen om over te stappen maar je nieuwe leverancier moet inderdaad verifiëren dat jij dat inderdaad zelf hebt gedaan. Het invullen van een webform is absoluut géén verificatie. Vraag dus bij je nieuwe leverancier op hoe zij vastgesteld hebben dat jij dat was en niet een of andere grappenmaker?
Badge +1
Iedereen kan een aanvraag doen om over te stappen maar je nieuwe leverancier moet inderdaad verifiëren dat jij dat inderdaad zelf hebt gedaan. Het invullen van een webform is absoluut géén verificatie. Vraag dus bij je nieuwe leverancier op hoe zij vastgesteld hebben dat jij dat was en niet een of andere grappenmaker?

Ik ben bang dat het is inderdaad the "staat van zaken" in Essent en Vandebron (of mischien in de hele energiesector in Nederland). Een jochie (sp?) een formulier gezet op energieaanbieders website die een bericht verzendt aan de andere aanbieder en dat is it!

Ongeloofelijk!

(ik ben lid van Consumentenbond).
Nogmaals, dat kan niet. Als jij betwist dat jij dat hebt gedaan moeten ze met bewijs komen en anders moeten ze het terugdraaien. Daar zijn ze bepaald niet dol op maar ik kan je uit eigen ervaring melden dat het mogelijk is.
Reputatie 7
Zou je niet per ongeluk "ja" hebben geantwoord op één of meer vragen? Ben je persoonlijk of per telefoon benaderd? Aan je naam te zien heb je een Turkse achtergrond. Je Nederlands is heel goed maar niet perfect, Hollandaça çok zor, daardoor kan een vergissing zijn ontstaan. Die lui van die energiebedrijven hebben heel wat trucjes om klanten te werven. Als dat aantoonbaar is is het misschien de moeite waard het nog eens te proberen.
Badge +1
Zou je niet per ongeluk "ja" hebben geantwoord op één of meer vragen? Ben je persoonlijk of per telefoon benaderd? Aan je naam te zien heb je een Turkse achtergrond. Je Nederlands is heel goed maar niet perfect, Hollandaça çok zor, daardoor kan een vergissing zijn ontstaan. Die lui van die energiebedrijven hebben heel wat trucjes om klanten te werven. Als dat aantoonbaar is is het misschien de moeite waard het nog eens te proberen.

Nee. Zeker niet. Ik heb geen gesprekken gehad met energie bedrijven of marketeers (eigenlijk gebruik ik mijn Nederlandse telefoon niet in buitenland) en ik heb zeker geen online/ofline enquettes ingevuld. Ik ben 100% zeker erover.

Het is gewoon fraude.
Reputatie 7
Je kinderen misschien? Ik weet natuurljk niet of je die hebt.
Je zegt dat je je Nederlandse telefoon niet gebruikt in het buitenland. Is je contract overgegaan toen je niet in Nederland was?
Badge +1
Je kinderen misschien? Ik weet natuurljk niet of je die hebt.
Je zegt dat je je Nederlandse telefoon niet gebruikt in het buitenland. Is je contract overgegaan toen je niet in Nederland was?

🙂 Ik heb geen kinderen en ook geen thuistelefoon (landline).

Ik ben buitenland sinds eind Juni. Ik heb de "weggaan" email van Vandebron op 31 julie gekregen. Vandebron gaf geen details over waneer de process gestart was. Het enige ding Vandebron heeft mij gezegt dat het over Essent Energie gaat (en ik moet met Essent spreken! Waarom zou ik doen ? Mijn contract is met Vandebron!)

Ik ben zeker dat het over fraude gaat. Het vraag is of het een corporate fraude (door Vandebron en Essent Energie) of een derde persoon. Ik denk dat het over de derde persoon gaat omdat er waren pogingen in het verleden dat ik nam als slechte marketing. Maar het verschil deze keer is dat "het is echt gebeurt" en dat Vandebron is heel OK met het alsof ze een deel ervan waren.

Vandebron wilde hun klant gewoon niet wilde helpen. Ze hebben mij gewoon gezegden dat ik het met Essent moet spreken. That i find a bit suspicious en vraag mij af of ze willen hun "klantenpool optimiseren" of zo?
Reputatie 6
Badge +4
iemand moet toestemming hebben gegeven voor die overgang naar essent. en dan zal essent de opzegging bij vandebron regelen, zo werkt dat.

je zegt wel iets belangrijks, wat waren die eerdere pogingen?
Badge +1
iemand moet toestemming hebben gegeven voor die overgang naar essent. en dan zal essent de opzegging bij vandebron regelen, zo werkt dat.

je zegt wel iets belangrijks, wat waren die eerdere pogingen?

Well, dat "iemand" is niet mij! Ik heb geen toestemming gegeven aan Essent or Vandebron.

Over de andere ding. In de vorige jaren (5 of 10 jaren geleden?) jaren was ik benaderd door mijn toen-aanbieder van energie. dat in twee verschillende datums aanbieders als "Consumind" en "United Consumers" wilden mijn abonementen overnemen. Maar toen ik mijn toen-aanbieder gezegd heb dat ik geen zulke aanvraag gemaakt had aan deze bedrijven, that was the end of it.

Maar met Vandebron? Geen hulp. Allen maar "Je bent niet meer onze klant en los het op met Essent'. Zo onbekwaam (incompetent?) is Vandebron. Ongelofelijk!

En voor Consumind en United Consumers, dacht ik ze waren gewoon bedrijven met onbetrouwbare bedrijfspraktijken of marketing trucs (zoals sommige keuken bedrijven - keukenmax?) en ik dacht meer niet. En mischien iemand misbruikte mijn gegevens (ik krijg regelmatig veel -meestal Christelijke- onaangevraagde dingen op mijn adres voor een of andere reden, maar energiecontract is niet echt een religieouse ding?).

Het ding is, als dit geval iets vergelijkbaar is, Vandebron was echt slecht in de processing van deze ding (anders -unlike?- dan mijn eerdere aanbieder). Echt slecht was Vandebron.
Reputatie 6
Badge +4
je moet je echt richten op Essent, vandebron krijgt het verzoek tot overgang van essent en vandebron voert dat gewoon uit, de oorzaak zit bij essent.

ik zou bij essent eisen dat ze aantonen wie de opdracht heeft gegeven tot overzetten. Dat moeten ze kunnen.
Badge +1
je moet je echt richten op Essent, vandebron krijgt het verzoek tot overgang van essent en vandebron voert dat gewoon uit, de oorzaak zit bij essent.

ik zou bij essent eisen dat ze aantonen wie de opdracht heeft gegeven tot overzetten. Dat moeten ze kunnen.

Het ding is, mijn contract is met Vandebron. Als ik een contract met een bedrijf heb, verwacht ik dat ze blijven trouw aan het contract en geven het niet zo maar door aan een andere bedrijf...
Badge +1
Ik denk dat een buurtwinkel zou een betere contractmanagement dan deze.

Toevallig. wat is de (regulation) autoriteit die energieretailers (zoals Vandebron en Essent Energy) regelt / controleert in Nederland?

Het ding is, mijn contract is met Vandebron. Als ik een contract met een bedrijf heb, verwacht ik dat ze blijven trouw aan het contract en geven het niet zo maar door aan een andere bedrijf...

Op een of andere manier krijg je "de boodschap" niet, als een nieuw energiebedrijf jouw contract claimt kan het oude bedrijf niets anders doen dan je laten gaan. JIJ moet naar Essent aangeven dat ze jouw contract onterecht geclaimd hebben en aangeven dat je hun claim betwist en dat je JOUW handtekening onder HUN contract wil zien.
Reputatie 7
Ik begrijp dat je in het buitenland zit, even langs het Juridisch Loket is dus geen optie.
Is het contract gewijzigd toen je al in het buitenland was?
Heb je extra kosten gemaakt, is je maandbedrag gewijzigd?
Badge +1
Ik begrijp dat je in het buitenland zit, even langs het Juridisch Loket is dus geen optie.
Is het contract gewijzigd toen je al in het buitenland was?

Ik weet niet waneer de Essent mijn abonnementscontract overgenomen van hopeloos Vandebron.
Email van Vandebron zegt dat er een "het was online gemeld bij Essent en er was een 14 dag bedenkttijd".

Ik vraag me af welke bewestigings mechanisme is gebruikt door de rocketscientists van Vandebron en Essent Energy? Gewoon een email naar miki@mouse.com?

Dus (als het niet over een corporate fraude gaat - een bewust client verwisseling tussen Vandebron en Essent), het betekent dat iederen kan online gaan en de energieaanbieder van iedere andere persoon veranderen. Er bestaat een primitieve protocole tussen de energyaanbieders zonder enige verificatie!

mischien ik maak mezelf beter begrijpelijk in het Engels:
Thus, (assuming that it is not some corporate fraud - sort of "client pool optimization between Essent and Vandebron) It looks like anybody can go online and change the energy provider of anybody else in The Netherlands. Apperantly there exists a Miki-mouse protocol between the energy providers without any verifications, nothing. I am sure even in the Middle Ages, things were not that primitive.

Heb je extra kosten gemaakt, is je maandbedrag gewijzigd?

Ik heb geen idee. Ik heb niks van de Essent Energy of Vandebron gekregen over de "nieuwe contract".
Ik had mijn Vandebron contract via de Consumentenbond Energiecollectief gekeregen en het was voor een jaar. Waarschijnlik verlies ik geld omdat "ik ben eerder gestopt" en ik ben zeker dat is het voordeliger voor Vandebron en misschien is het de reden dat Vandebron deed niks tegen deze fraude!

Er moet een (regulatory) regeringsauthoriteit die deze energyretailers controleren. Blijkbaar doet zulke authoriteit zijn tak niet goed.

Ongeloofelijk.
Reputatie 6
Badge +4
google wist weer eens raad, hier staat precies wat je moet doen inclusief voorbeeldbrieven: https://www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overstappen/energie/energieleverancier-veranderd-terwijl-ik-dat-niet-wilde

en niet eigenwijs blijven!
Badge +1
google wist weer eens raad, hier staat precies wat je moet doen inclusief voorbeeldbrieven: https://www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overstappen/energie/energieleverancier-veranderd-terwijl-ik-dat-niet-wildeen niet eigenwijs blijven!

Dank u wel voor de lınk.

OK, om de probleem ın kortere tıjd op te kunnen lossen, moest ık ook een brıef schrıjven aan de mensen die de probleem hebben gecreerden.

Dat heb ik gedaan. Ik heb de brıef op essent energies website contact geplaatst. Het probleem is dat ik heb een bewestigingsemail van essent gekregen voor mijn klacht maar hun email heeft geen kopie van mıjn tekst. Dus als het over een corporate fraud gaat door vandebron en essent, dan heb ik geen bewijs van mijn bericht aan ze (anders dan mıjn tekst bestand op mıjn hardeschrıjf...).
Nogmaals Bedankt.
Badge +6
Hi @Erzurum, als lid van de Consumentenbond kun je ook altijd nog even telefonisch contact opnemen met mijn collega's van Advisering. Je bereikt hen op werkdagen tussen 8.30 en 18 uur via 070 445 45 45. Omdat ik lees dat je in het buitenland zit, is een e-mail voor jou misschien handiger, dit kan naar: contact@consumentenbond.nl. Succes!
Badge +1
Hi @Erzurum, als lid van de Consumentenbond kun je ook altijd nog even telefonisch contact opnemen met mijn collega's van Advisering. Je bereikt hen op werkdagen tussen 8.30 en 18 uur via 070 445 45 45. Omdat ik lees dat je in het buitenland zit, is een e-mail voor jou misschien handiger, dit kan naar: contact@consumentenbond.nl. Succes!

Dank u wel Imke. Dat zal ik direct doen.
Badge +1
Ik heb hulp gevraagd van Consumentenbond over deze fraude.

Hier is de "timeline" van mijn interactie met Vandebron: Eerst gaven ze een "false sense of security" met "geen probleem wij zullen het terugdraaien" maar in het eind lieten mij in het koud met "ga maar jouw probleem met Essent oplossen".

Wat gebeurde: (TIMELINE)
3 December 2018 - Ik onvang "Overstapbewestiging Energiecollectief" email van Consumentenbond met Ordernummer: xxxxxxxxxxx.

6 December 2018 - Ik ontvang "Welcome" emaıl van Vandebron

12 December 2018 - Ik ontvang nieuwe contract en termijnbedrag email van Vandebron

31 Juli 2019: Ik ontvang "Jammer dat je weggaat bij Vandebron" email van Vandebron.

31 Juli: Ik verzend een email aan Vandebron's klantenservice dat ik geen zulke aanvraag gemaakt.

5 Augustus: Vandebron eindelijk gereageerd met de antwoord:
Hartelijk bedankt voor je bericht waarin je aangeeft dat de contract overname die heeft plaatsgevonden foutief is. Goed dat je contact met ons opneemt. Ik ga hier graag verder op in.

Bij deze wil ik je laten weten dat je elektriciteits- en/of gasaansluiting op [mijn address] is overgenomen door een andere energieleverancier. Wij regelen onderling met de betreffende leverancier dat de overname weer teruggedraaid wordt zodat jij hier niks voor hoeft te doen. Je hebt alleen een bericht gekregen waarin we aangeven dat je overstapt. Dit bericht kun je als niet verzonden beschouwen. Je hebt geen betalingsverplichting aan de andere leverancier en blijft gewoon bij ons aangesloten. Al het verbruik zal ook bij ons afgerekend worden zoals oorspronkelijk de bedoeling was.

6 Augustus, Ik reageer:
Dank u wel voor uw antwoord en terugdraaien van deze fraudelijke overdraag. Kunt u mij zeggen aub over welke provider het gaat?

6 Augustus krıjg ik eindafrekening nota van Vandebron tenzij de feit dat ze zouden het terugdraaien!

6 August ik reageer:
Wat gaat dit over? Ik had jullie al geinformeerd dat het `overstap aanvraag` dat jullie ontvangen was een fraude en dat ik geen zulke aanvraag gemaakt had. En jullie dat hadden bewestigden. En nu dit?

Ik heb geen zulke aanvraag gemaakt!

7 Augustus krıjg ik van Vandebron:
Hartelijk dank voor je bericht waarin je aangeeft eerder aan ons te hebben aangegeven dat de overstap naar een andere leverancier onterecht is geweest. Graag ga ik hier verder op in.

Het lijkt er inderdaad op dat je onterecht bent overgenomen door Essent energie. Begrijpelijk dat dit een vervelende situatie is, we proberen het contract echter zo snel mogelijk te herstellen. Helaas mogen wij je niet zomaar terug nemen als klant. Hiervoor moeten we een verzoek voor een onterechte overname indienen bij Essent energie. Dit hebben wij inmiddels gedaan. Zodra zij hierop reageren kunnen we aan jou terugkoppelen of dit verzoek is goedgekeurd.

Voor nu verzoek ik je graag de eindafrekening even te negeren tot dat wij je laten weten of we de levering weer mogen overnemen. Het bedrag zal automatisch worden geïncasseerd, helaas kan ik dit niet meer tegen houden. Je mag dit bedrag wel storneren als dit afgeschreven wordt.

Als de onterechte overname wordt goedgekeurd door Essent energie kunnen wij de levering weer overnemen met terugwerkende kracht. Voor nu is het nog even afwachten.

7 Augustus: Ik reageer:
Het is ongelofelijk. Ik zal een klacht indienen bij Consumendenbond over Essent Energie en in algemeen over de proceduren van overstap.
.....
En, waarom bevestigt Vandebron zulke overstap aanvragen niet eerst met de klant?

8 Augustus zegt Vandebron op eens:
Naar aanleiding van eerder contact over de contract overname neem ik contact me je op. Graag zou ik hier verder op ingaan.

We hebben inmiddels reactie gekregen van Essent. Zij geven aan het contract terecht overgenomen te hebben. Er is volgens Essent online aangemeld en niet binnen de 14 dagen bedenktijd geannuleerd. Hierdoor is hun contract gegrond. Jammer genoeg kunnen wij hierdoor het contract bij ons niet terugdraaien. Begrijpelijk dat dit niet de reactie is waar je misschien op had gehoopt, maar voor eventuele vragen zou ik je willen doorverwijzen naar Essent met hen kun je hierover in gesprek gaan.

Mocht je nog andere vragen hebben, dan helpen we je uiteraard graag verder. Je kunt via deze LINK contact met ons opnemen. Fijne dag!

Pas op met de "link" in het eind van hun email. Ze willen mij niet meer helpen en vragen mij een nieuwe aanvraag maken via hun klantenservice!

9 Augustus Ik heb gereageerd en zo ver niks gehoord van Vandebron.
@Erzurum Is bovenstaande het resultaat van je telefonisch contact met de bond? Ik ben erg verbaasd.
Badge +1
@Erzurum Is bovenstaande het resultaat van je telefonisch contact met de bond? Ik ben erg verbaasd.
Nee. Deze is met klantenservice van Vandebron.
Ik heb net een email verzonden aan de bond.

Reageer