Variabel energietarief als je geen slimme meter hebt

• 12 March 2022
  • 63 reacties
  • 3362 Bekeken

Mijn energiecontract loopt binnenkort af.
Het wordt dus variabel contract. Maar hoe wordt de variabeltarief  berekend als ik geen slimme mete heb? Wordt het per maand en word ik gevraagd mijn meterstanden maandelijks door te geven?
normaal wordt het per jaar gedaan.

63 reacties

Dat vragen meer mensen op dit forum zich al af. Zo ook ik. Mijn levernacier NLE vraagt mij niet maandelijks om de standen. Dat kan een nadeel voor mij worden, maar ook een voordeel.

Zit ik dan vast aan de tarief op de dag het het contract aangaat?

Ik weet niet hoe ze het nu doen.
In het verleden was het natte vinger werk.
Ze schatten dan op het jaartarief hoeveel je in een bepaalde maand verbruikt.
Als ze het uitsmeren over de warme maanden met een hoog tarief, ben je de klos.
Het is ook de vraag hoe variabel is variabel.
Dat waren hier in het verleden blokken van een half jaar.

Nu is het, alles kan anders zijn.
Vragen aan de leverancier is de enigste oplossing.

Bedankt

Ik heb de discussie gehad omdat ik ook bij b.v. een btw wijziging meteropname verwacht van gas, water en elektriciteit. In de praktijk gebeurt dat niet.

Reputatie 7
Badge +5

ik lees een verhaal uit belgie dat de energieleveranciers gemiddelden uitrekenen per maand en zo de variabele tarieven doorrekenen. je zou ook nog kunnen kijken naar de gemiddelde temperatuur op een dag (graafdagen), dat zegt ook iets over gemiddeld verbruik

Vreemd.

Wat ik altijd gedacht heb: variabel betekent dat de leverancier de tarieven vaststelt zoals ze in de actualiteit zijn. De peildatum was altijd 1 januari/1 juli, maar dat zal nu wekelijks of dagelijks veranderen.

De gebruiker doet er dan toch niet toe? En het type meter al helemaal niet.

Hij (of zij) moet gewoon betalen als een jaar voorbij is. (De jaarafrekening).

Badge

Ik heb zelf ook dit probleem bij NLE.

Mijn contract loopt af in April, maar de eindafrekening is in November. Heb ook geen slimme meter.

Heb gechat met een medewerker van NLE (bellen kom je niet door) en vroeg of ik mijn meterstand kon doorgeven in April bij afloop van het contract, omdat ik me zorgen maak dat ze bij de eindafrekening een gemiddelde gaan nemen van het zeer goedkope vaste tarief en het dure variabele tarief. Hij gaf aan dat ze daar op een ‘originele manier’ mee om zouden gaan. Dat wekt nou niet echt veel vertrouwen.

De dure wintermaanden heb ik nog het goedkope tarief gehad. Nu komen de goedkope maanden en we zijn door de hoge prijzen sinds een paar weken ook veel bewuster minder gas gaan gebruiken (kachel lager en minder douchen). Ik ben bang dat ik straks in November dan in verhouding veel te veel ga betalen. Overigens is het variabele tarief aanbod van NLE wel iets scherper dan van de concurrentie waar ik nu terecht kan.

Wat is verstandig? Opzeggen en elders een nieuw variabel contract afsluiten, of toch door laten lopen?

Mijn contract loopt af in April, maar de eindafrekening is in November.

Hoezo is dat? Dit is toch niet gebruikelijk?

Ik heb sterk de neiging om je te adviseren over te stappen naar een andere leverancier om zo, inderdaad, af te dwingen dat er een lijn wordt getrokken. Dat je oude contract met lage tarieven loopt tot 1 april is inderdaad erg gunstig voor jou en dat voordeel moet je zekerstellen.
Een bedrijf dat zaken doet met de term 'originele manier’? Brrrrr. Heb je daar een screenshot van gemaakt? Jammer dat je dat soort zaken niet echt zwart op wit krijgt. Dat is natuurlijk DE reden dat chats zo populair zijn bij bedrijven.
Bij mij liepen contractjaar en eindafrekening samen, dus dat probleem heb ik niet.

Badge

Ik vermoed dat dat komt vanwege een verhuizing in November 2014. Denk dat ze toen hebben afgerekend.

Badge

Ik heb sterk de neiging om je te adviseren over te stappen naar een andere leverancier om zo, inderdaad, af te dwingen dat er een lijn wordt getrokken. Dat je oude contract met lage tarieven loopt tot 1 april is inderdaad erg gunstig voor jou en dat voordeel moet je zekerstellen.
Een bedrijf dat zaken doet met de term 'originele manier’? Brrrrr. Heb je daar een screenshot van gemaakt? Jammer dat je dat soort zaken niet echt zwart op wit krijgt. Dat is natuurlijk DE reden dat chats zo populair zijn bij bedrijven.
Bij mij liepen contractjaar en eindafrekening samen, dus dat probleem heb ik niet.

Dat voordeel zeker stellen was ook mijn gedachte. Ik zal ze maandag nog eens proberen te bellen en aangeven dat ik het variabele aanbod wil accepteren, mits er in April wordt afgerekend. Zo niet, dan lijkt overstappen een betere keuze ondanks de wat hogere tarieven van de concurrentie. Betaal ik maandelijks iets meer, maar weet ik wel zeker dat ik de dure winterperiode het juiste lage tarief heb betaald. En aangezien het variabel is momenteel ben ik dan de maanden daarna ook nog flexibel met een eventuele betere aanbieding.

Reputatie 7
Badge +5

Vreemd.

Wat ik altijd gedacht heb: variabel betekent dat de leverancier de tarieven vaststelt zoals ze in de actualiteit zijn. De peildatum was altijd 1 januari/1 juli, maar dat zal nu wekelijks of dagelijks veranderen.

De gebruiker doet er dan toch niet toe? En het type meter al helemaal niet.

Hij (of zij) moet gewoon betalen als een jaar voorbij is. (De jaarafrekening).

in theorie wil je natuurlijk je verbruik exact afrekenen tov het tarief over een bepaalde periode. alleen dan moet je dus de meterstanden hebben als leverancier en bij een niet-slimme meter zijn die niet beschikbaar. de jaarrekening is dus een optelsom van periode*verbruik*tarief

Reputatie 6
Badge +3

Dat is heel normaal. De jaarafrekening komt een keer per jaar in een vaste maand. Voor mij is dat al decennia januari. Contract is altijd in november, omdat ik ooit in november eens van een variabel contract naar een vast contract ben gegaan.

@Gebruiker1544095095 kan er van uit gaan dat hij geen meterstanden doorgegeven kunnen worden ivm kans op fraude. Er komt ook geen meteropnemer.

De netbeheerder gaat de standen berekenen via de graaddagenmethode. Dat deed men vroeger ook bij een prijsverhoging/verlaging. Dat is een redelijk betrouwbare methode. Als je een normaal gemiddeld gebruik hebt. Bang hoef je niet te zijn dat je energiemaatschappij hier misbruik van maakt, hoef je niet te zijn. De meterstanden komen van de netwerkbeheerder.

Als je het desondanks niet vertrouwt, zou je  kunnen overstappen of te hopen dat je voor april nog een slimme meter aangeboden krijgt.

De netbeheerder gaat de standen berekenen via de graaddagenmethode. Dat deed men vroeger ook bij een prijsverhoging/verlaging. Dat is een redelijk betrouwbare methode. Als je een normaal gemiddeld gebruik hebt. Bang hoef je niet te zijn dat je energiemaatschappij hier misbruik van maakt, hoef je niet te zijn. De meterstanden komen van de netwerkbeheerder.

Dat is zo logisch dat je je afvraagt waarom niemand dat al eerder heeft aangegeven. Ik zal wel nooit begrijpen waarom mensen geen slimme meter willen die je dus ieder moment uit kan laten lezen en blijkbaar dus alle vertrouwen hebben in de oude bewezen methode van afrekenen waarbij je om het jaar de meteropnemer komt of dat je jaarlijks de stand door kan geven en dan gaan klagen dat ze het per maand willen doorgeven. Het is ook wel iets met lieverkoekjes.

Dank u heer Stroeve,

Zoals altijd heeft u weer keihard de spijker op zijn kop geslagen.

Ik ben blij dat ik geen spijker ben.

Reputatie 7
Badge +5

leo, ik zal me voortaan onthouden van getimmer

Leo hebben we al een tijdje niet meer gezien. Deze hier is Léon.

Dat is zo logisch dat je je afvraagt waarom niemand dat al eerder heeft aangegeven. Ik zal wel nooit begrijpen waarom mensen geen slimme meter willen

Dat heb je vast vaak gelezen maar je hebt het "vergeten”. ;-)

Reputatie 7
Badge +5

Leo hebben we al een tijdje niet meer gezien. Deze hier is Léon.

echt? 😂

echt? 😂

Ja, echt. De grap ontgaat mij.

Maar ik zal erover nadenken.

Overigens: over namen mogen nooit en te nimmer grapjes worden gemaakt, hoe verleidelijk het soms ook is.

Dat is zo logisch dat je je afvraagt waarom niemand dat al eerder heeft aangegeven. Ik zal wel nooit begrijpen waarom mensen geen slimme meter willen

Dat heb je vast vaak gelezen maar je hebt het "vergeten”. ;-)

Er is niets mis met economisch quoten maar hier mis je zoals gebruikelijk the point weer eens. The point is dat keuzes consequenties hebben, een volwassen vent maakt zijn keuze en aanvaard de consequenties, het alternatief vind je in deze topic.

De netbeheerder gaat de standen berekenen via de graaddagenmethode. Dat deed men vroeger ook bij een prijsverhoging/verlaging. Dat is een redelijk betrouwbare methode.

Tenzij er iets is geweest b.v. Thuiswerken i.v.m. corona.
Dan is er een kans, dat je te veel of te weinig betaald.

Het is niet in alle gevallen slim, om een domme meter te hebben.

De netbeheerder gaat de standen berekenen via de graaddagenmethode. Dat deed men vroeger ook bij een prijsverhoging/verlaging. Dat is een redelijk betrouwbare methode.

Tenzij er iets is geweest b.v. Thuiswerken i.v.m. corona.
Dan is er een kans, dat je te veel of te weinig betaald.

Het is niet in alle gevallen slim, om een domme meter te hebben.

Het feit dat een slimme meter als slim of dom ervaren wordt is precies wat ik tegen de 'calculerende burger' heb. Het gaat niet om principes maar om ergens nog een voordeeltje uit te halen en als dat dan anders uitpakt dan gecalculeerd dan niet je verlies nemen als een volwassen persoon maar gaan janken dat het oneerlijk is, voorbijgaand aan het feit dat je er zelf voor gekozen hebt.

We zullen het zien, of er op 1 juli voor iedereen een meteropname komt i.v.m. de btw.
Ik verwacht, dat het niet gebeurt.

Reageer