Variabel energietarief als je geen slimme meter hebt

• 12 March 2022
  • 63 reacties
  • 5957 Bekeken

Toon eerste bericht

63 reacties

Voordat wij een slimme meter kregen gaven wij elk jaar de meterstand door aan de maatschappij. Het kwam voor dat we dat het ene jaar in juni deden en het andere jaar in juli naargelang het uitkwam. Dan was een keer een jaar 11 maanden lang en een andere keer 13 maanden. 

We zullen het zien, of er op 1 juli voor iedereen een meteropname komt i.v.m. de btw.
Ik verwacht, dat het niet gebeurt.

Maak je nou een grap? Natuurlijk niet.

Voordat wij een slimme meter kregen gaven wij elk jaar de meterstand door aan de maatschappij. Het kwam voor dat we dat het ene jaar in juni deden en het andere jaar in juli naargelang het uitkwam. Dan was een keer een jaar 11 maanden lang en een andere keer 13 maanden. 

En een paar, ongetwijfeld Delftse, ingenieurs heeft zestig jaar geleden ooit bedacht hoe daarvoor te compenseren en zo hebben we dat vijftig jaar allemaal gedaan. Zo deden ze/we het vroeger dus zo beroerd kan dat ook niet zijn.

Reputatie 7
Badge +6

In normale tijden wordt ongeacht wat voor meter er hangt , eens per jaar een afrekening gedaan aan de hand van het opgenomen verbruik . Met een slimme meter is het enige verschil dat we het zelf niet meer hoeven door te geven . Indien het maandelijks voorschotbedrag te hoog of te laag is gebleken , gaat men dit daarna aanpassen . Nu de energie zo duur is , hoor ik dat energiebedrijven zelf tussentijds een hoger voorschot voorstellen om te voorkomen dat klanten bij de jaarafrekening fors moeten bijbetalen en mogelijk dat niet kunnen. Wij hebben niks gehoord en daarom heb ik het nu veel te lage voorschot zelf maar verhoogd . @Gebruiker1544095095 per maand wordt niets gevraagd . Het voorschotbedrag wordt berekend aan de hand van het verbruiksverleden en de hedendaagse inkoopprijzen van energie en andere invloeden . Het is en blijft een schatting , die bij ons bijna altijd aardig klopte bij de jaarafrekening . 

Reputatie 6
Badge +3

Ja, vroeger kon dat. Het prijsverschil was enkele centen. Ook al zou je het verkeerd invullen zijn de verdiensten niet groot.

Ik zou het wel weten als ik het zelf mocht invullen. Dan zou ik me gewoon 1000 kWh vergissen. Mijn ogen zijn wel een beetje achteruit gegaan. (ik heb trouwens een vast contract en een slimme uitleesbare meter)

Wat @Wortelstamper zegt over thuiswerken etc. kan natuurlijk een reden zijn om een verzoek in te dienen of de meterstand gebruikt kan worden. Eventueel komt er er meteropnemer. Maar zijn die er nog.

Ik mis trouwens de informatie van de topic starter of hij ooit een slimme meter geweigerd heeft. Er zijn nog vele wijken in Nederland waar dit nog niet aangeboden is. Daar kan hij/zij ook wonen.

Ook een slimme meter wordt eens in de zoveel jaar bezocht door iemand van het netbeheer.
Sommige handelingen zijn ook uitbesteed aan een extern bedrijf.
Ik vermoed dat mensen met een niet slimme meter nog steeds eens in de 3 jaar bezoek krijgen.
Of deze termijn voor de slimme meter oprekt is, weet ik niet.

@A. Deen 
Het is geen grap.
In het verleden deden ze dat ook niet.

Reputatie 6
Badge +4

@Wortelstamper In de 15 jaar dat ik in mijn vorige woning heb gewoond (met analoge meter) heb ik nooit iemand aan de deur gehad van netbeheer. Officieel zou dat 1x in de 3 jaar moeten gebeuren.

@Wortelstamper In de 15 jaar dat ik in mijn vorige woning heb gewoond (met analoge meter) heb ik nooit iemand aan de deur gehad van netbeheer. Officieel zou dat 1x in de 3 jaar moeten gebeuren.

Heeft je vrouw het je dan 's avonds, toen je van je werk terug was, niet vertelt dat hij langs was geweest?

@A. Deen 
Het is geen grap.
In het verleden deden ze dat ook niet.

Sorry maar wie dat wat niet in het verleden?

Nutsbedrijven doen geen extra meteropname op het moment dat tarieven wijzigen.
Ik heb mijn water leverancier daar op aangesproken bij de btw verhoging paar jaar terug.
Dat nu de slimme meter maandelijks uitgelezen wordt veranderd het.
Ik verwacht geen extra meter opname van de niet uitleenbare meters.

Nutsbedrijven doen geen extra meteropname op het moment dat tarieven wijzigen.

Dat is toch logisch, dar hebben nooit gedaan, daar hebben ze de mensen niet voor en met slimme meters is het ook niet nodig. En wie er moeite mee heeft moet zorgen dat hij snel een slimme meter krijgt.

Badge

Ik heb sterk de neiging om je te adviseren over te stappen naar een andere leverancier om zo, inderdaad, af te dwingen dat er een lijn wordt getrokken. Dat je oude contract met lage tarieven loopt tot 1 april is inderdaad erg gunstig voor jou en dat voordeel moet je zekerstellen.
Een bedrijf dat zaken doet met de term 'originele manier’? Brrrrr. Heb je daar een screenshot van gemaakt? Jammer dat je dat soort zaken niet echt zwart op wit krijgt. Dat is natuurlijk DE reden dat chats zo populair zijn bij bedrijven.
Bij mij liepen contractjaar en eindafrekening samen, dus dat probleem heb ik niet.

Update:

Gisteren nog even gebeld met NLE met het verzoek om in April af te rekenen en dan variabel voort te zetten. Afrekenen in April gaat niet, maar ze hebben aangegeven dat ik in April mijn meterstanden mag doorgeven en dat ze daar dan bij de eindafrekening in November rekening mee gaan houden. Ik heb ook screenshots van dit chatgesprek vastgelegd. 

Ik heb dus nu de keuze om bij NLE te blijven (maandbedrag is op jaargemiddelde een kleine 100 euro per maand goedkoper dan beste andere aanbod) en hopen dat de afrekening zo inderdaad goed verloopt, of overstappen en wat duurder contract afsluiten en zekerheid van afrekenen van de winterperiode of goedkoop vast tarief. De verhoging zal echter ook relatief meevallen aangezien we nu de zomerperiode ingaan waarbij het verbruik maar zo'n 20% is t.o.v. de winterperiode.

Reputatie 6
Badge +3

Dan zou ik mooi bij NLE blijven. Ik zou wel in april een foto maken van de meterstanden en die als het kan meezenden.

Mijn energiecontract loopt binnenkort af.
Het wordt dus variabel contract. Maar hoe wordt de variabeltarief  berekend als ik geen slimme mete heb? Wordt het per maand en word ik gevraagd mijn meterstanden maandelijks door te geven?
normaal wordt het per jaar gedaan.

Wij hebben sinds juni 2022 een variabel contract bij Budgetenergie en hebben geen slimme meter. De tarieven worden maandelijks aangepast. Ze weten dus niet ons verbruik per maand en vraag mij dus ook af hoe ze gaan factureren. Ze vragen mij niet om iedere maand de meterstanden door te geven.  Ik heb voor de zekerheid maar vanaf de start iedere maand een foto gemaakt van mijn gasmeter en electriciteitsmeter. Ik ga nu proberen een antwoord te krijgen hieromtrent. Zal wel moeilijk worden want in contact met hun komen is heel lastig. Ik zal hun reactie op mijn vraag hier posten.

Moeten de tarieven en het gebruik per maand niet los van elkaar worden gezien?

Of je nu veel of weinig gebruikt: de tarieven blijven de tarieven, toch?

Reputatie 7
Badge +5

Wij hebben sinds juni 2022 een variabel contract bij Budgetenergie en hebben geen slimme meter. De tarieven worden maandelijks aangepast. Ze weten dus niet ons verbruik per maand en vraag mij dus ook af hoe ze gaan factureren. Ze vragen mij niet om iedere maand de meterstanden door te geven.  Ik heb voor de zekerheid maar vanaf de start iedere maand een foto gemaakt van mijn gasmeter en electriciteitsmeter. Ik ga nu proberen een antwoord te krijgen hieromtrent. Zal wel moeilijk worden want in contact met hun komen is heel lastig. Ik zal hun reactie op mijn vraag hier posten.

antwoord is heel simpel, ze schatten je verbruik maandelijks in op basis van statistiek. en 1 keer per jaar vragen ze je om de meterstand door te geven. lijkt me slim om maandelijks de standen bij te houden, of vragen om een slimme meter, heb je deze discussie ook niet

Het wordt dus variabel contract. Maar hoe wordt de variabeltarief  berekend als ik geen slimme mete heb? Wordt het per maand en word ik gevraagd mijn meterstanden maandelijks door te geven?

Ik heb de meterstanden van de maanden na de start van het variabele contract via chat kunnen doorgeven. Ze hebben dit ingevoerd. Ik ga dit nu elke maand doorgeven zodat er geen vervelende verrassingen in de toekomst kunnen zijn.

Reputatie 6
Badge +6

Moeten de tarieven en het gebruik per maand niet los van elkaar worden gezien?

Of je nu veel of weinig gebruikt: de tarieven blijven de tarieven, toch?

Wij hebben sinds juni 2022 een variabel contract bij Budgetenergie en hebben geen slimme meter. De tarieven worden maandelijks aangepast. Ze weten dus niet ons verbruik per maand en vraag mij dus ook af hoe ze gaan factureren. Ze vragen mij niet om iedere maand de meterstanden door te geven. 

antwoord is heel simpel, ze schatten je verbruik maandelijks in op basis van statistiek. en 1 keer per jaar vragen ze je om de meterstand door te geven. lijkt me slim om maandelijks de standen bij te houden, of vragen om een slimme meter, heb je deze discussie ook niet

Ik zie dat er nog veel posten zijn met vragen over de Draaischijf (ferraris) meter en het berekenen van de jaarafrekening van een variabel contract.

Of de "statistieken” een basis zijn om het variabele verbruik per jaar te bereken is wel erg simpel.😎

Voorbeeldje? 

Bij 2 X prijsverhoging in uw jaar afrekening, wat betaal ik jaarverbruik (ferrarismeter) 1500 kWh?

1 Januari  0,25 X 1500 X 6/12 = 187,50 euro (6 mnd)

1 juli        0,30 X 1500 X 2/12 =   75,00 euro (2 mnd)

1 sept.     0,42 X 1500 X 4/12 = 210,00 euro  (4 mnd)   is totaal 472,50 euro

Dit kan ook met dag of week prijzen zo berekend worden. (iets meer rekenwerk)

Met een gemiddelde van de tarieven zou u 495,00 euro in dit voorbeeld betalen! (statistiek?)

De prijs verhoging krijgt u door van uw energielevencier.😩

Dus de oude Ferrarismeter versus Slimmemeter met de jaarafrekening?🤔

Simpeler kan ik het ook niet maken😁

Het doorgeven van de meterstanden Ferrarismeter zal geen verschil maken in de jaarafrekening van de Energieleverancier🤑

Wel kijken op uw jaarnota, dit voorbeeld geeft zeker een indicatie wat u kunt verwachten.

Reputatie 7
Badge +5

ik snap hier echt helemaal niks van. waar reageer je op en wat wil je duidelijk maken?

Reputatie 6
Badge +6

@E.B.F. Stroeve

ik snap hier echt helemaal niks van. waar reageer je op en wat wil je duidelijk maken?

Niet slecht bedoeld maar als je de posten niet leest waar reageer jij (u) dan op?

Dit was toch oorspronkelijk de vraag? Opfrissertje voor je?
en de vragen/posten daarna.

Als echt @niemand mijn post begrijpt, zullen ze het ook met jou simpele antwoord moeten doen:

@E.B.F. Stroeve antwoord is heel simpel, ze schatten je verbruik maandelijks in op basis van statistiek.

En degene die het wel begrijpt, weet nu hoe de ferrarismeter berekend wordt.

Nog simpeler kan ik het niet voor je maken.

Maar blijf gerust de eerdere posten en vragen meelezen.

Als er meer meelezende forumleden (met ferrarismeter) zijn die mijn post/berekening niet begrijpen hoor ik het graag.

Reputatie 7
Badge +5

je reageert op mijn reactie met een complex verhaal. maar goed, prima als jij het snapt, ik blader wel weer door.

Reputatie 6
Badge +6

@E.B.F. Stroeve Als dit Topic te complex voor je is, beter om niet te reageren.

Het gaat er om dat de vragen voor forumleden beantwoordt worden.

De simpele antwoorden uit de statistieken kunnen de vragenstellers zelf ook wel vinden😂

Ik ga speciaal voor jou, het voorbeeldje nog wat verduidelijken, ik vind toch ook wel, dat het ook voor een vast Forumlid duidelijk moet zijn waar het Topic over gaat, anders kan je strak helemaal niet meer reageren en dat is ook mijn bedoeling niet.

(uitgewerkt voorbeeldje volgt zo spoedig mogelijk voor je)

Reputatie 6
Badge +5

Kunnen jullie betrekkingsissues stoppen hier? Het gaat niet meer over de inhoud. Hartelijk dank. MvG RonaldD

Reputatie 6
Badge +3

De pro-rata verdeling met elke maand hetzelfde verbruik mag nog geldig zijn voor stroom, alhoewel met 3 weken vakantie in de zomer en iemand die nu in de winter zijn infraroodpanelen of elektrische convector laat draaien, of  . . . (vul maar in)?

Maar vooral voor gas ziet de “berekening” c.q. verdeling van het verbruik vermoedelijk toch wat anders uit.

Ik ben benieuwd naar een “uitgewerkt” voorbeeldje.

Als je ook nog zonnepanelen hebt zou het “iets” ingewikkelder kunnen worden voor stroom, neem je nog een airco of warmtepomp erbij …. - Ik denk niet dat een doorsnee energieleverancier op deze scenario’s  met domme meters (ferraris & ouderwetse gasmeters) zit te wachten en vooral kan anticiperen.

=> Dus iedereen z.s.m. aan de slimme meter?

Just my € 2 ct

Voor gas kent men de zgn "graad dagen methode" en voor stroom is een evenredige verdeling nog wel even te billijken totdat over twee jaar nagenoeg iedereen een slimme meter heeft.

Reageer