Variabel energietarief als je geen slimme meter hebt

  • 12 March 2022
  • 63 reacties
  • 7714 Bekeken


Toon eerste bericht

63 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Dan zou ik mooi bij NLE blijven. Ik zou wel in april een foto maken van de meterstanden en die als het kan meezenden.

Badge

Ik heb sterk de neiging om je te adviseren over te stappen naar een andere leverancier om zo, inderdaad, af te dwingen dat er een lijn wordt getrokken. Dat je oude contract met lage tarieven loopt tot 1 april is inderdaad erg gunstig voor jou en dat voordeel moet je zekerstellen.
Een bedrijf dat zaken doet met de term 'originele manier’? Brrrrr. Heb je daar een screenshot van gemaakt? Jammer dat je dat soort zaken niet echt zwart op wit krijgt. Dat is natuurlijk DE reden dat chats zo populair zijn bij bedrijven.
Bij mij liepen contractjaar en eindafrekening samen, dus dat probleem heb ik niet.

Update:

Gisteren nog even gebeld met NLE met het verzoek om in April af te rekenen en dan variabel voort te zetten. Afrekenen in April gaat niet, maar ze hebben aangegeven dat ik in April mijn meterstanden mag doorgeven en dat ze daar dan bij de eindafrekening in November rekening mee gaan houden. Ik heb ook screenshots van dit chatgesprek vastgelegd. 

Ik heb dus nu de keuze om bij NLE te blijven (maandbedrag is op jaargemiddelde een kleine 100 euro per maand goedkoper dan beste andere aanbod) en hopen dat de afrekening zo inderdaad goed verloopt, of overstappen en wat duurder contract afsluiten en zekerheid van afrekenen van de winterperiode of goedkoop vast tarief. De verhoging zal echter ook relatief meevallen aangezien we nu de zomerperiode ingaan waarbij het verbruik maar zo'n 20% is t.o.v. de winterperiode.

Nutsbedrijven doen geen extra meteropname op het moment dat tarieven wijzigen.

Dat is toch logisch, dar hebben nooit gedaan, daar hebben ze de mensen niet voor en met slimme meters is het ook niet nodig. En wie er moeite mee heeft moet zorgen dat hij snel een slimme meter krijgt.

Nutsbedrijven doen geen extra meteropname op het moment dat tarieven wijzigen.
Ik heb mijn water leverancier daar op aangesproken bij de btw verhoging paar jaar terug.
Dat nu de slimme meter maandelijks uitgelezen wordt veranderd het.
Ik verwacht geen extra meter opname van de niet uitleenbare meters.

 

@A. Deen 
Het is geen grap.
In het verleden deden ze dat ook niet.

Sorry maar wie dat wat niet in het verleden?

@Wortelstamper In de 15 jaar dat ik in mijn vorige woning heb gewoond (met analoge meter) heb ik nooit iemand aan de deur gehad van netbeheer. Officieel zou dat 1x in de 3 jaar moeten gebeuren.

Heeft je vrouw het je dan 's avonds, toen je van je werk terug was, niet vertelt dat hij langs was geweest?

Reputatie 6
Badge +4

@Wortelstamper In de 15 jaar dat ik in mijn vorige woning heb gewoond (met analoge meter) heb ik nooit iemand aan de deur gehad van netbeheer. Officieel zou dat 1x in de 3 jaar moeten gebeuren.

Ook een slimme meter wordt eens in de zoveel jaar bezocht door iemand van het netbeheer.
Sommige handelingen zijn ook uitbesteed aan een extern bedrijf.
Ik vermoed dat mensen met een niet slimme meter nog steeds eens in de 3 jaar bezoek krijgen.
Of deze termijn voor de slimme meter oprekt is, weet ik niet.

@A. Deen 
Het is geen grap.
In het verleden deden ze dat ook niet.

Reputatie 6
Badge +3

Voordat wij een slimme meter kregen gaven wij elk jaar de meterstand door aan de maatschappij. Het kwam voor dat we dat het ene jaar in juni deden en het andere jaar in juli naargelang het uitkwam. Dan was een keer een jaar 11 maanden lang en een andere keer 13 maanden. 

Ja, vroeger kon dat. Het prijsverschil was enkele centen. Ook al zou je het verkeerd invullen zijn de verdiensten niet groot.

Ik zou het wel weten als ik het zelf mocht invullen. Dan zou ik me gewoon 1000 kWh vergissen. Mijn ogen zijn wel een beetje achteruit gegaan. (ik heb trouwens een vast contract en een slimme uitleesbare meter)

Wat @Wortelstamper zegt over thuiswerken etc. kan natuurlijk een reden zijn om een verzoek in te dienen of de meterstand gebruikt kan worden. Eventueel komt er er meteropnemer. Maar zijn die er nog.

Ik mis trouwens de informatie van de topic starter of hij ooit een slimme meter geweigerd heeft. Er zijn nog vele wijken in Nederland waar dit nog niet aangeboden is. Daar kan hij/zij ook wonen.

Reputatie 7
Badge +6

In normale tijden wordt ongeacht wat voor meter er hangt , eens per jaar een afrekening gedaan aan de hand van het opgenomen verbruik . Met een slimme meter is het enige verschil dat we het zelf niet meer hoeven door te geven . Indien het maandelijks voorschotbedrag te hoog of te laag is gebleken , gaat men dit daarna aanpassen . Nu de energie zo duur is , hoor ik dat energiebedrijven zelf tussentijds een hoger voorschot voorstellen om te voorkomen dat klanten bij de jaarafrekening fors moeten bijbetalen en mogelijk dat niet kunnen. Wij hebben niks gehoord en daarom heb ik het nu veel te lage voorschot zelf maar verhoogd . @Gebruiker1544095095 per maand wordt niets gevraagd . Het voorschotbedrag wordt berekend aan de hand van het verbruiksverleden en de hedendaagse inkoopprijzen van energie en andere invloeden . Het is en blijft een schatting , die bij ons bijna altijd aardig klopte bij de jaarafrekening . 

Voordat wij een slimme meter kregen gaven wij elk jaar de meterstand door aan de maatschappij. Het kwam voor dat we dat het ene jaar in juni deden en het andere jaar in juli naargelang het uitkwam. Dan was een keer een jaar 11 maanden lang en een andere keer 13 maanden. 

En een paar, ongetwijfeld Delftse, ingenieurs heeft zestig jaar geleden ooit bedacht hoe daarvoor te compenseren en zo hebben we dat vijftig jaar allemaal gedaan. Zo deden ze/we het vroeger dus zo beroerd kan dat ook niet zijn.

We zullen het zien, of er op 1 juli voor iedereen een meteropname komt i.v.m. de btw.
Ik verwacht, dat het niet gebeurt.

Maak je nou een grap? Natuurlijk niet.

Voordat wij een slimme meter kregen gaven wij elk jaar de meterstand door aan de maatschappij. Het kwam voor dat we dat het ene jaar in juni deden en het andere jaar in juli naargelang het uitkwam. Dan was een keer een jaar 11 maanden lang en een andere keer 13 maanden. 

We zullen het zien, of er op 1 juli voor iedereen een meteropname komt i.v.m. de btw.
Ik verwacht, dat het niet gebeurt.

De netbeheerder gaat de standen berekenen via de graaddagenmethode. Dat deed men vroeger ook bij een prijsverhoging/verlaging. Dat is een redelijk betrouwbare methode.


Tenzij er iets is geweest b.v. Thuiswerken i.v.m. corona.
Dan is er een kans, dat je te veel of te weinig betaald.

Het is niet in alle gevallen slim, om een domme meter te hebben.

Het feit dat een slimme meter als slim of dom ervaren wordt is precies wat ik tegen de 'calculerende burger' heb. Het gaat niet om principes maar om ergens nog een voordeeltje uit te halen en als dat dan anders uitpakt dan gecalculeerd dan niet je verlies nemen als een volwassen persoon maar gaan janken dat het oneerlijk is, voorbijgaand aan het feit dat je er zelf voor gekozen hebt.

De netbeheerder gaat de standen berekenen via de graaddagenmethode. Dat deed men vroeger ook bij een prijsverhoging/verlaging. Dat is een redelijk betrouwbare methode.


Tenzij er iets is geweest b.v. Thuiswerken i.v.m. corona.
Dan is er een kans, dat je te veel of te weinig betaald.

Het is niet in alle gevallen slim, om een domme meter te hebben.

 

Dat is zo logisch dat je je afvraagt waarom niemand dat al eerder heeft aangegeven. Ik zal wel nooit begrijpen waarom mensen geen slimme meter willen

Dat heb je vast vaak gelezen maar je hebt het "vergeten”. ;-)

Er is niets mis met economisch quoten maar hier mis je zoals gebruikelijk the point weer eens. The point is dat keuzes consequenties hebben, een volwassen vent maakt zijn keuze en aanvaard de consequenties, het alternatief vind je in deze topic.

echt? 😂

Ja, echt. De grap ontgaat mij.

Maar ik zal erover nadenken.

Overigens: over namen mogen nooit en te nimmer grapjes worden gemaakt, hoe verleidelijk het soms ook is.

Reputatie 7
Badge +5

 

leo, ik zal me voortaan onthouden van getimmer

Leo hebben we al een tijdje niet meer gezien. Deze hier is Léon.

echt? 😂

 

Dat is zo logisch dat je je afvraagt waarom niemand dat al eerder heeft aangegeven. Ik zal wel nooit begrijpen waarom mensen geen slimme meter willen

Dat heb je vast vaak gelezen maar je hebt het "vergeten”. ;-)

 

leo, ik zal me voortaan onthouden van getimmer

Leo hebben we al een tijdje niet meer gezien. Deze hier is Léon.

Reputatie 7
Badge +5

leo, ik zal me voortaan onthouden van getimmer

Dank u heer Stroeve,

Zoals altijd heeft u weer keihard de spijker op zijn kop geslagen.

Ik ben blij dat ik geen spijker ben.

De netbeheerder gaat de standen berekenen via de graaddagenmethode. Dat deed men vroeger ook bij een prijsverhoging/verlaging. Dat is een redelijk betrouwbare methode. Als je een normaal gemiddeld gebruik hebt. Bang hoef je niet te zijn dat je energiemaatschappij hier misbruik van maakt, hoef je niet te zijn. De meterstanden komen van de netwerkbeheerder.

Dat is zo logisch dat je je afvraagt waarom niemand dat al eerder heeft aangegeven. Ik zal wel nooit begrijpen waarom mensen geen slimme meter willen die je dus ieder moment uit kan laten lezen en blijkbaar dus alle vertrouwen hebben in de oude bewezen methode van afrekenen waarbij je om het jaar de meteropnemer komt of dat je jaarlijks de stand door kan geven en dan gaan klagen dat ze het per maand willen doorgeven. Het is ook wel iets met lieverkoekjes.

Reputatie 6
Badge +3

Mijn contract loopt af in April, maar de eindafrekening is in November.

 

Hoezo is dat? Dit is toch niet gebruikelijk?

Dat is heel normaal. De jaarafrekening komt een keer per jaar in een vaste maand. Voor mij is dat al decennia januari. Contract is altijd in november, omdat ik ooit in november eens van een variabel contract naar een vast contract ben gegaan.

@Gebruiker1544095095 kan er van uit gaan dat hij geen meterstanden doorgegeven kunnen worden ivm kans op fraude. Er komt ook geen meteropnemer.

De netbeheerder gaat de standen berekenen via de graaddagenmethode. Dat deed men vroeger ook bij een prijsverhoging/verlaging. Dat is een redelijk betrouwbare methode. Als je een normaal gemiddeld gebruik hebt. Bang hoef je niet te zijn dat je energiemaatschappij hier misbruik van maakt, hoef je niet te zijn. De meterstanden komen van de netwerkbeheerder.

Als je het desondanks niet vertrouwt, zou je  kunnen overstappen of te hopen dat je voor april nog een slimme meter aangeboden krijgt.

Reageer