Variabel energietarief als je geen slimme meter hebt

  • 12 March 2022
  • 63 reacties
  • 7714 Bekeken


Toon eerste bericht

63 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Vreemd.

Wat ik altijd gedacht heb: variabel betekent dat de leverancier de tarieven vaststelt zoals ze in de actualiteit zijn. De peildatum was altijd 1 januari/1 juli, maar dat zal nu wekelijks of dagelijks veranderen.

De gebruiker doet er dan toch niet toe? En het type meter al helemaal niet.

Hij (of zij) moet gewoon betalen als een jaar voorbij is. (De jaarafrekening).

in theorie wil je natuurlijk je verbruik exact afrekenen tov het tarief over een bepaalde periode. alleen dan moet je dus de meterstanden hebben als leverancier en bij een niet-slimme meter zijn die niet beschikbaar. de jaarrekening is dus een optelsom van periode*verbruik*tarief

Badge

Ik heb sterk de neiging om je te adviseren over te stappen naar een andere leverancier om zo, inderdaad, af te dwingen dat er een lijn wordt getrokken. Dat je oude contract met lage tarieven loopt tot 1 april is inderdaad erg gunstig voor jou en dat voordeel moet je zekerstellen.
Een bedrijf dat zaken doet met de term 'originele manier’? Brrrrr. Heb je daar een screenshot van gemaakt? Jammer dat je dat soort zaken niet echt zwart op wit krijgt. Dat is natuurlijk DE reden dat chats zo populair zijn bij bedrijven.
Bij mij liepen contractjaar en eindafrekening samen, dus dat probleem heb ik niet.

Dat voordeel zeker stellen was ook mijn gedachte. Ik zal ze maandag nog eens proberen te bellen en aangeven dat ik het variabele aanbod wil accepteren, mits er in April wordt afgerekend. Zo niet, dan lijkt overstappen een betere keuze ondanks de wat hogere tarieven van de concurrentie. Betaal ik maandelijks iets meer, maar weet ik wel zeker dat ik de dure winterperiode het juiste lage tarief heb betaald. En aangezien het variabel is momenteel ben ik dan de maanden daarna ook nog flexibel met een eventuele betere aanbieding.

Badge

 

Mijn contract loopt af in April, maar de eindafrekening is in November.

 

Hoezo is dat? Dit is toch niet gebruikelijk?

Ik vermoed dat dat komt vanwege een verhuizing in November 2014. Denk dat ze toen hebben afgerekend.

Ik heb sterk de neiging om je te adviseren over te stappen naar een andere leverancier om zo, inderdaad, af te dwingen dat er een lijn wordt getrokken. Dat je oude contract met lage tarieven loopt tot 1 april is inderdaad erg gunstig voor jou en dat voordeel moet je zekerstellen.
Een bedrijf dat zaken doet met de term 'originele manier’? Brrrrr. Heb je daar een screenshot van gemaakt? Jammer dat je dat soort zaken niet echt zwart op wit krijgt. Dat is natuurlijk DE reden dat chats zo populair zijn bij bedrijven.
Bij mij liepen contractjaar en eindafrekening samen, dus dat probleem heb ik niet.

Mijn contract loopt af in April, maar de eindafrekening is in November.

 

Hoezo is dat? Dit is toch niet gebruikelijk?

Badge

Ik heb zelf ook dit probleem bij NLE.

Mijn contract loopt af in April, maar de eindafrekening is in November. Heb ook geen slimme meter.

Heb gechat met een medewerker van NLE (bellen kom je niet door) en vroeg of ik mijn meterstand kon doorgeven in April bij afloop van het contract, omdat ik me zorgen maak dat ze bij de eindafrekening een gemiddelde gaan nemen van het zeer goedkope vaste tarief en het dure variabele tarief. Hij gaf aan dat ze daar op een ‘originele manier’ mee om zouden gaan. Dat wekt nou niet echt veel vertrouwen.

De dure wintermaanden heb ik nog het goedkope tarief gehad. Nu komen de goedkope maanden en we zijn door de hoge prijzen sinds een paar weken ook veel bewuster minder gas gaan gebruiken (kachel lager en minder douchen). Ik ben bang dat ik straks in November dan in verhouding veel te veel ga betalen. Overigens is het variabele tarief aanbod van NLE wel iets scherper dan van de concurrentie waar ik nu terecht kan.

Wat is verstandig? Opzeggen en elders een nieuw variabel contract afsluiten, of toch door laten lopen?

Vreemd.

Wat ik altijd gedacht heb: variabel betekent dat de leverancier de tarieven vaststelt zoals ze in de actualiteit zijn. De peildatum was altijd 1 januari/1 juli, maar dat zal nu wekelijks of dagelijks veranderen.

De gebruiker doet er dan toch niet toe? En het type meter al helemaal niet.

Hij (of zij) moet gewoon betalen als een jaar voorbij is. (De jaarafrekening).

Reputatie 7
Badge +5

ik lees een verhaal uit belgie dat de energieleveranciers gemiddelden uitrekenen per maand en zo de variabele tarieven doorrekenen. je zou ook nog kunnen kijken naar de gemiddelde temperatuur op een dag (graafdagen), dat zegt ook iets over gemiddeld verbruik

Ik heb de discussie gehad omdat ik ook bij b.v. een btw wijziging meteropname verwacht van gas, water en elektriciteit. In de praktijk gebeurt dat niet.

Bedankt

 

Ik weet niet hoe ze het nu doen.
In het verleden was het natte vinger werk.
Ze schatten dan op het jaartarief hoeveel je in een bepaalde maand verbruikt.
Als ze het uitsmeren over de warme maanden met een hoog tarief, ben je de klos.
Het is ook de vraag hoe variabel is variabel.
Dat waren hier in het verleden blokken van een half jaar.

Nu is het, alles kan anders zijn.
Vragen aan de leverancier is de enigste oplossing.
 

Zit ik dan vast aan de tarief op de dag het het contract aangaat?

 

Dat vragen meer mensen op dit forum zich al af. Zo ook ik. Mijn levernacier NLE vraagt mij niet maandelijks om de standen. Dat kan een nadeel voor mij worden, maar ook een voordeel.

Reageer