Variabel energietarief als je geen slimme meter hebt

  • 12 March 2022
  • 63 reacties
  • 7714 Bekeken


Toon eerste bericht

63 reacties

Moeten de tarieven en het gebruik per maand niet los van elkaar worden gezien?

Of je nu veel of weinig gebruikt: de tarieven blijven de tarieven, toch?

Badge

Mijn energiecontract loopt binnenkort af.
Het wordt dus variabel contract. Maar hoe wordt de variabeltarief  berekend als ik geen slimme mete heb? Wordt het per maand en word ik gevraagd mijn meterstanden maandelijks door te geven?
normaal wordt het per jaar gedaan.

 

Afrekening is op basis van geschatte verdeling van verbruik over het jaar, en dat kan uiteraard 2 kanten op vallen. Ik heb nu dezelfde situatie, met nu ieder kwartaal wijzigende standen. Ik houd nu per week de standen op papier bij en maak foto’s van essentiele data (einde kwartaal). 

Valt het mee, dan laat ik het, maar als de berekening ongunstig uitvalt, dan kan ik in ieder geval onderbouwen met bewijs wat het had moeten zijn.

Ik hoop voor dat u net zo blij blijft als @Frankieboy als u de jaarrekening krijgt! (met uw eigen foto's)😟

Misschien moet u de posten nog een keer doorlezen?😉

@Frankieboy schreef “Ik ben blij dat ik de meterstanden nu maandelijks kan doorgeven

 

Mijn oude contract liep van Juni tot Juni. De jaarafrekening werd altijd in tweeen gesplitst omdat per 1 Januari overheids heffingen wijzigden.

Ik neem aan dat voor het lopend jaar hetzelfde gebeurt, maar dan met per kwartaal wisselende tarieven. Ik zorg er in ieder geval voor dat ik per periode de juiste (tussen)standen heb, mocht het ooit uitlopen op de geschillencommissie.

 

Voordat wij een slimme meter kregen gaven wij elk jaar de meterstand door aan de maatschappij. Het kwam voor dat we dat het ene jaar in juni deden en het andere jaar in juli naargelang het uitkwam. Dan was een keer een jaar 11 maanden lang en een andere keer 13 maanden. 

En een paar, ongetwijfeld Delftse, ingenieurs heeft zestig jaar geleden ooit bedacht hoe daarvoor te compenseren en zo hebben we dat vijftig jaar allemaal gedaan. Zo deden ze/we het vroeger dus zo beroerd kan dat ook niet zijn.

Reputatie 7
Badge +5

 Wij hebben sinds juni 2022 een variabel contract bij Budgetenergie en hebben geen slimme meter. De tarieven worden maandelijks aangepast. Ze weten dus niet ons verbruik per maand en vraag mij dus ook af hoe ze gaan factureren. Ze vragen mij niet om iedere maand de meterstanden door te geven.  Ik heb voor de zekerheid maar vanaf de start iedere maand een foto gemaakt van mijn gasmeter en electriciteitsmeter. Ik ga nu proberen een antwoord te krijgen hieromtrent. Zal wel moeilijk worden want in contact met hun komen is heel lastig. Ik zal hun reactie op mijn vraag hier posten.

antwoord is heel simpel, ze schatten je verbruik maandelijks in op basis van statistiek. en 1 keer per jaar vragen ze je om de meterstand door te geven. lijkt me slim om maandelijks de standen bij te houden, of vragen om een slimme meter, heb je deze discussie ook niet

Reputatie 7
Badge +6

In normale tijden wordt ongeacht wat voor meter er hangt , eens per jaar een afrekening gedaan aan de hand van het opgenomen verbruik . Met een slimme meter is het enige verschil dat we het zelf niet meer hoeven door te geven . Indien het maandelijks voorschotbedrag te hoog of te laag is gebleken , gaat men dit daarna aanpassen . Nu de energie zo duur is , hoor ik dat energiebedrijven zelf tussentijds een hoger voorschot voorstellen om te voorkomen dat klanten bij de jaarafrekening fors moeten bijbetalen en mogelijk dat niet kunnen. Wij hebben niks gehoord en daarom heb ik het nu veel te lage voorschot zelf maar verhoogd . @Gebruiker1544095095 per maand wordt niets gevraagd . Het voorschotbedrag wordt berekend aan de hand van het verbruiksverleden en de hedendaagse inkoopprijzen van energie en andere invloeden . Het is en blijft een schatting , die bij ons bijna altijd aardig klopte bij de jaarafrekening . 

Mijn energiecontract loopt binnenkort af.
Het wordt dus variabel contract. Maar hoe wordt de variabeltarief  berekend als ik geen slimme mete heb? Wordt het per maand en word ik gevraagd mijn meterstanden maandelijks door te geven?
normaal wordt het per jaar gedaan.

 

Wij hebben sinds juni 2022 een variabel contract bij Budgetenergie en hebben geen slimme meter. De tarieven worden maandelijks aangepast. Ze weten dus niet ons verbruik per maand en vraag mij dus ook af hoe ze gaan factureren. Ze vragen mij niet om iedere maand de meterstanden door te geven.  Ik heb voor de zekerheid maar vanaf de start iedere maand een foto gemaakt van mijn gasmeter en electriciteitsmeter. Ik ga nu proberen een antwoord te krijgen hieromtrent. Zal wel moeilijk worden want in contact met hun komen is heel lastig. Ik zal hun reactie op mijn vraag hier posten.

Ik heb de meterstanden van de maanden na de start van het variabele contract via chat kunnen doorgeven. Ze hebben dit ingevoerd. Ik ga dit nu elke maand doorgeven zodat er geen vervelende verrassingen in de toekomst kunnen zijn.

Ook een slimme meter wordt eens in de zoveel jaar bezocht door iemand van het netbeheer.
Sommige handelingen zijn ook uitbesteed aan een extern bedrijf.
Ik vermoed dat mensen met een niet slimme meter nog steeds eens in de 3 jaar bezoek krijgen.
Of deze termijn voor de slimme meter oprekt is, weet ik niet.

@A. Deen 
Het is geen grap.
In het verleden deden ze dat ook niet.

Reputatie 6
Badge +4

@Wortelstamper In de 15 jaar dat ik in mijn vorige woning heb gewoond (met analoge meter) heb ik nooit iemand aan de deur gehad van netbeheer. Officieel zou dat 1x in de 3 jaar moeten gebeuren.

@Wortelstamper In de 15 jaar dat ik in mijn vorige woning heb gewoond (met analoge meter) heb ik nooit iemand aan de deur gehad van netbeheer. Officieel zou dat 1x in de 3 jaar moeten gebeuren.

Heeft je vrouw het je dan 's avonds, toen je van je werk terug was, niet vertelt dat hij langs was geweest?

 

@A. Deen 
Het is geen grap.
In het verleden deden ze dat ook niet.

Sorry maar wie dat wat niet in het verleden?

Nutsbedrijven doen geen extra meteropname op het moment dat tarieven wijzigen.
Ik heb mijn water leverancier daar op aangesproken bij de btw verhoging paar jaar terug.
Dat nu de slimme meter maandelijks uitgelezen wordt veranderd het.
Ik verwacht geen extra meter opname van de niet uitleenbare meters.

Nutsbedrijven doen geen extra meteropname op het moment dat tarieven wijzigen.

Dat is toch logisch, dar hebben nooit gedaan, daar hebben ze de mensen niet voor en met slimme meters is het ook niet nodig. En wie er moeite mee heeft moet zorgen dat hij snel een slimme meter krijgt.

Badge

Ik heb sterk de neiging om je te adviseren over te stappen naar een andere leverancier om zo, inderdaad, af te dwingen dat er een lijn wordt getrokken. Dat je oude contract met lage tarieven loopt tot 1 april is inderdaad erg gunstig voor jou en dat voordeel moet je zekerstellen.
Een bedrijf dat zaken doet met de term 'originele manier’? Brrrrr. Heb je daar een screenshot van gemaakt? Jammer dat je dat soort zaken niet echt zwart op wit krijgt. Dat is natuurlijk DE reden dat chats zo populair zijn bij bedrijven.
Bij mij liepen contractjaar en eindafrekening samen, dus dat probleem heb ik niet.

Update:

Gisteren nog even gebeld met NLE met het verzoek om in April af te rekenen en dan variabel voort te zetten. Afrekenen in April gaat niet, maar ze hebben aangegeven dat ik in April mijn meterstanden mag doorgeven en dat ze daar dan bij de eindafrekening in November rekening mee gaan houden. Ik heb ook screenshots van dit chatgesprek vastgelegd. 

Ik heb dus nu de keuze om bij NLE te blijven (maandbedrag is op jaargemiddelde een kleine 100 euro per maand goedkoper dan beste andere aanbod) en hopen dat de afrekening zo inderdaad goed verloopt, of overstappen en wat duurder contract afsluiten en zekerheid van afrekenen van de winterperiode of goedkoop vast tarief. De verhoging zal echter ook relatief meevallen aangezien we nu de zomerperiode ingaan waarbij het verbruik maar zo'n 20% is t.o.v. de winterperiode.

Reageer