Variabel energietarief als je geen slimme meter hebt

• 12 March 2022
  • 63 reacties
  • 5960 Bekeken

Mijn energiecontract loopt binnenkort af.
Het wordt dus variabel contract. Maar hoe wordt de variabeltarief  berekend als ik geen slimme mete heb? Wordt het per maand en word ik gevraagd mijn meterstanden maandelijks door te geven?
normaal wordt het per jaar gedaan.

63 reacties

Reputatie 6
Badge +3

@A. Deen  Dat “men” de  "graad dagen methode” kent betekent niet automatisch dat deze door de energieleverancier ook toegepast wordt. - Bij een contractperiode van bijvoorbeeld 1 jaar (in het verre verleden gebruikelijk) was/is dit ook niet het geval. De maandtermijnen toen waren/zijn altijd hetzelfde.

De tijden veranderen, niet alleen de energieleveranciers hebben er blijkbaar moeite mee - helemaal te zwijgen over de overheid. Ik verwacht trouwens niet veel (goeds) van de derde dinsdag.

P.S.:  Of het de netbeheerders lukt iedereen van slimme meters te voorzien???
Er zijn nog ongeveer 1 miljoen meters die vervangen moeten worden (ook oude slimme meters die niet voldoen).

@A. Deen  Dat “men” de  "graad dagen methode” kent betekent niet automatisch dat deze door de energieleverancier ook toegepast wordt.

Men zal toch iets moeten toepassen, persoonlijk leek mij een maandelijks wisselende prijs simpelweg onverenigbaar met het niet automatisch op afstand uit kunnen lezen van de meter maar blijkbaar zijn we dat punt al voorbij. Een evenredige verdeling van gas over de maanden is helemaal onzin dus wat is er dan beschikbaar anders dan de graad dagen methode?

Reputatie 7
Badge +5

de statistieken van alle andere klanten van die leverancier. dat is het enige wat ze kunnen en dat doen ze nu ook al in die maandelijkse mailtjes met voorspelling van je verbruik tov …..? ik gok dus hun andere klanten

Reputatie 6
Badge +3

Wat zo of zo onduidelijk is of blijft c.q. niet transparant wordt is de methodiek welke jouw leverancier toepast. Je staat erbij en je kijkt er naar, maar je begrijpt er vermoedelijk niets van, dus gokken maar.

YMMV

Reputatie 6
Badge +6

@E.B.F. Stroeve Zoals beloofd.😁

@Darkfiber Ik had verwacht dat je mijn voorbeeldje kon volgen, of ik ben te simpel of te moeilijk geweest?

(Ik kan jouw denkwijze wel volgen geen probleem)

Even vooraf,

Ferrarismeter registreerd kWh

de vraag: @Gebruiker1544095095 Maar hoe wordt de variabeltarief  berekend als ik geen slimme mete heb? 

Ik heb het niet over gas verbruik of gasafrekening gehad.

De eindafrekening is specificatie gas en elec.

De Ferrarismeter is een elec.meter en “hoe wordt het verhoogde tusentijdse tarief verrekend in de jaarafrekening” was het voorbeeldje: niks meer en niks minder!

Ook de verlaagde BTW, zonnepanelen,  infraroodpanelen of elektrische convector laat draaien, of  . . met 3 weken vakantie  (vul maar in)? neem je nog een airco of warmtepomp erbij …. 

Heb ik er allemaal niet in meegenomen. Dat was het uitganspunt ook niet!

Er is één beginstand en eindstand.

Nog een keer het "voorbeeldje” even in de Ik vorm

Ik heb 1-1-2022 een Ferrarismeter tarief van 0,25ct kWh beginstand en eindstand is jaarverbruik 1500kWh/jaar.

afrekening: 31-12-2022 = 12 gelijke termijn totaal elec. 375,00 euro. 

Nu met tariefsverhoging:

1 -7-2022 en 1-9-2022 Tussentijdse verhoging kWh prijs naar 0,30ct en 0,42ct

(hoe weet mijn ferrarismeter dit nu?)

Het jaarverbruik 1500kWh wordt verdeeld in 750kWh over de éérste 6 maanden 0,25ct =187,50 

De 7e maand de tariefsverhoging 0,30ct over de volgende 2 maanden.

Dus 1500kWh X 0,30ct X 12 maanden= 450,00 euro. Fout: het is maar 2 maanden, ok.

Maar dan komen die moeilijke breuken😟 weer! 

Ik ga het "voorzeggen”: 450 euro gedeeld door 12 maanden is 37,50p/m  en 2 maanden is dan 75,00 na de verhoging.

Simpel toch tot zo ver?

De 9e maand de tariefsverhoging 0,42ct over de volgende 4 maanden.

Dus 1500kWh X 0,42ct X 12 maanden= 630,00 euro. Weer Fout: het is nu nog 4 maanden, ok.

Gelijk maar het antwoord dan? Graag:  210,00 euro.

Moest wel ver terug in de tijd om het op de uitleg van de lagere school te formuleren.

Ik hoop dat ik de heer Stroeve erbij heb kunnen houden.

Dus de kWh prijs met verhogingen worden op deze manier als verdeelsleutel berekend.

Of je nu met Ferrarismeter nog blij moet zijn: de + en - maanden nogmaals: voor de Ferrarismeter is het nooit zomer,winter of vakantie.

Reputatie 6
Badge +5

Bijzondere stijl van antwoorden, bijzondere motivatie om te antwoorden en bijzondere opbouw, benadrukking, accenten en relaas. Het roept ook de bijzondere vragen op of je antwoord nu juist is op basis van eigen ervaring, kennis of inzicht? Weet je het, wat is je bron, denk je het te weten of zou jij het zo afrekenen? De afrekeningsmethode algemeen met een ferrarismeter blijft onduidelijk.

Reputatie 7
Badge +5

@E.B.F. Stroeve Zoals beloofd.😁@Darkfiber Ik had verwacht dat je mijn voorbeeldje kon volgen, of ik ben te simpel of te moeilijk

Ik hoop dat ik de heer Stroeve erbij heb kunnen houden.

Je maakt het zo complex en onnodig uitgebreid dat een simpel rekensommetje niet gesnapt wordt. 

O ja, dit is zeker niet de mamier waarop de energieleveranciers je verbruik per maand inschatten.

Reputatie 6
Badge +3

Ik ben vooral benieuwd of @Frankieboy  en @Gebruiker1544095095 (en andere nog ferrarismeter gebruikers met per maand variabele tarieven) iets met de voorbeeld berekening van de maandtermijnen en de eindsom kunnen doen.

Het “voorbeeldje” c.q. de systematiek verschaft natuurlijk inzicht in de totstandkoming van de eventuele eindafrekening voor stroom en je kan checken of de energieleverancier volgens deze methode (correct) afrekent.

Ik zelf sta met een 3-jaar contract tot april 2025, zonnepanelen en een terugdraaiende ferrarismeter er (voorlopig) helemaal buiten. Ik stel wel a.d.h.v. een spreadsheet mijn maandtermijn af en toe bij.

Ik ben vooral benieuwd of @Frankieboy  en @Gebruiker1544095095 (en andere nog ferrarismeter gebruikers met per maand variabele tarieven) iets met de voorbeeld berekening van de maandtermijnen en de eindsom kunnen doen.

Het “voorbeeldje” c.q. de systematiek verschaft natuurlijk inzicht in de totstandkoming van de eventuele eindafrekening voor stroom en je kan checken of de energieleverancier volgens deze methode (correct) afrekent.

Ik zelf sta met een 3-jaar contract tot april 2025, zonnepanelen en een terugdraaiende ferrarismeter er (voorlopig) helemaal buiten. Ik stel wel a.d.h.v. een spreadsheet mijn maandtermijn af en toe bij.

Ik heb jammer genoeg nog stomme meters omdat ik volgens Stedin mijn meterkast moet afbreken (waar ik weinig zin in heb vanwege kosten aannemer) en ze slecht bij de gasmeter kunnen. Ik ben blij dat ik de meterstanden nu maandelijks kan doorgeven zodat ik met de maandelijkse tarieven van Budget Energie de kosten kan bijhouden en niet voor verrassingen kan komen te staan.

Reputatie 6
Badge +6

@Frankieboy  Ik ben blij dat ik de meterstanden nu maandelijks kan doorgeven,.

Ik kan nergen op de site vinden, dat uw maandelijkse meterstanden ook/al verwerkt worden!

Alles wat u zelf doorgeeft aan de energieleverancier voor de Ferrarismeter is niet geverifieerd.

Alleen de meteropname van de “meteropnemer" is bindend.

(alles wat u zelf doorgeeft zal uiteindelijk verrekend worden bij verhuizing, beeindiging, opzegging………..)

Heeft u dan afspraken gemaakt die niet in de leveringsvoorwaarden staan over de meterstanden per maand?

De tekst van de Algemene Voorwaarden is bindend.

De Site van Budged Energie:

In het geval van de conventionele (domme) meters, vragen we de klant om meterstanden door te geven als ze bijvoorbeeld klant worden óf als ze een jaar klant zijn en we de jaarnota willen opmaken.

Amsterdamse meter:
In sommige woningen in Amsterdam hangen zogenoemde ‘Amsterdamse meters’. Deze meters hebben twee telwerken die niet het normaal- en daltarief registreren, maar het totale verbruik (1) en het verbruik in het daltarief (2).

Jaar- of eindafrekening. Eén maal per jaar, maar ook als u overstapt naar een andere leverancier of wanneer u verhuist, ontvangt u van uw leverancier een gespecificeerde rekening die gebaseerd is op uw daadwerkelijk verbruik zoals dit door de meters is gemeten.

Badge

Het wordt dus variabel contract. Maar hoe wordt de variabeltarief  berekend als ik geen slimme mete heb? Wordt het per maand en word ik gevraagd mijn meterstanden maandelijks door te geven?

Afrekening is op basis van geschatte verdeling van verbruik over het jaar, en dat kan uiteraard 2 kanten op vallen. Ik heb nu dezelfde situatie, met nu ieder kwartaal wijzigende standen. Ik houd nu per week de standen op papier bij en maak foto’s van essentiele data (einde kwartaal). 

Valt het mee, dan laat ik het, maar als de berekening ongunstig uitvalt, dan kan ik in ieder geval onderbouwen met bewijs wat het had moeten zijn.

Reputatie 6
Badge +6

Afrekening is op basis van geschatte verdeling van verbruik over het jaar, en dat kan uiteraard 2 kanten op vallen. Ik heb nu dezelfde situatie, met nu ieder kwartaal wijzigende standen. Ik houd nu per week de standen op papier bij en maak foto’s van essentiele data (einde kwartaal). 

Valt het mee, dan laat ik het, maar als de berekening ongunstig uitvalt, dan kan ik in ieder geval onderbouwen met bewijs wat het had moeten zijn.

Ik hoop voor dat u net zo blij blijft als @Frankieboy als u de jaarrekening krijgt! (met uw eigen foto's)😟

Misschien moet u de posten nog een keer doorlezen?😉

@Frankieboy schreef “Ik ben blij dat ik de meterstanden nu maandelijks kan doorgeven

Badge

Ik hoop voor dat u net zo blij blijft als @Frankieboy als u de jaarrekening krijgt! (met uw eigen foto's)😟

Misschien moet u de posten nog een keer doorlezen?😉

@Frankieboy schreef “Ik ben blij dat ik de meterstanden nu maandelijks kan doorgeven

Mijn oude contract liep van Juni tot Juni. De jaarafrekening werd altijd in tweeen gesplitst omdat per 1 Januari overheids heffingen wijzigden.

Ik neem aan dat voor het lopend jaar hetzelfde gebeurt, maar dan met per kwartaal wisselende tarieven. Ik zorg er in ieder geval voor dat ik per periode de juiste (tussen)standen heb, mocht het ooit uitlopen op de geschillencommissie.

Reageer