Variabele kWb uurtarief en dagprijs gas leveranciers

• 27 October 2021
  • 29 reacties
  • 318 Bekeken

Badge

Zijn er mensen welke ervaring hebben met de variable kwh uur tarieven en dag prijzen voor gas? Ik zit hier zelf over na te denken aangezien mijn contract afloopt in Januari en ik nog niet verwacht dat de prijzen dan gedaald zijn. Met dergelijke contracten ligt het risico bij de afnemer en zullen ze dus ook een strakke prijs per kWh hanteren ten opzichte van de gemiddelde prijs welke gehanteerd wordt bij een vast contract…

Voor nadere uitleg; Flexibele energietarieven

Maatschappijen zoals easyenergy of nieuwestroom

29 reacties

Het komt mij een beetje voor als een vlucht voorwaards, de tarieven zijn hoog dus dan alle zekerheden maar overboord en de gok nemen. Het gevaar lijkt mij het best te illustreren met wat er vorige winter in Texas gebeurde. Anderzijds denk ik dat als je het risuco aandurft en aankan je waarschijnlijk goedkoper uit zult zijn. 

Badge

Het komt mij een beetje voor als een vlucht voorwaards, de tarieven zijn hoog dus dan alle zekerheden maar overboord en de gok nemen. Het gevaar lijkt mij het best te illustreren met wat er vorige winter in Texas gebeurde. Anderzijds denk ik dat als je het risuco aandurft en aankan je waarschijnlijk goedkoper uit zult zijn. 

ja maar doordat je als gebruiker het risico volledig neemt heb je dus ook een strakke prijs. Als ik nu een nieuw energie contract afsluit met hetzelfde verbruik betaal ik minimaal 2x zoveel…

Nu heb ik ook het idee dat als mijn contract afloopt en ik sluit een nieuwe af dan betaal ik niet alleen mijn eigen energie maar ook een deel van het geld wat ze bij andere klanten tekort krijgen. (En dus verlies op draaien) zo werkt dat denk ik ;)

ja maar doordat je als gebruiker het risico volledig neemt heb je dus ook een strakke prijs. Als ik nu een nieuw energie contract afsluit met hetzelfde verbruik betaal ik minimaal 2x zoveel…

Nu heb ik ook het idee dat als mijn contract afloopt en ik sluit een nieuwe af dan betaal ik niet alleen mijn eigen energie maar ook een deel van het geld wat ze bij andere klanten tekort krijgen. (En dus verlies op draaien) zo werkt dat denk ik ;)

Dat denk ik niet, juist omdat die markt geliberaliseerd is doen de vrije markt haar werk. Je betaalt dus wat ze kunnen vragen want anders loop je wel naar de concurrent. Anderzijds verwacht ik ook dat je goedkoper uitbent maar als iets onverwachts gebeurt ben je ook de pisang.

Reputatie 2
Badge +3

Zou u mij willen uitleggen waarom hier alle zekerheden overboord gaan en het een grotere gok is dan andere energiebedrijven? Ik sloot mijn contract met Welkom Energie bij de Consumentenbond en zit nu gedwongen bij Eneco met voor minstens een maand een hoger tarief dan andere klanten van Eneco betalen of wat ik zou betalen als ik nu vrijwillig naar Eneco zou gaan. Ik had niet kunnen vermoeden dat een energiecontract via de Consumentenbond uiteindelijk ook een gok zou zijn. 

Zou u mij willen uitleggen waarom hier alle zekerheden overboord gaan en het een grotere gok is dan andere energiebedrijven? Ik sloot mijn contract met Welkom Energie bij de Consumentenbond en zit nu gedwongen bij Eneco met voor minstens een maand een hoger tarief dan andere klanten van Eneco betalen of wat ik zou betalen als ik nu vrijwillig naar Eneco zou gaan. Ik had niet kunnen vermoeden dat een energiecontract via de Consumentenbond uiteindelijk ook een gok zou zijn. 

Ik denk dat ik mijn gevoel het beste kan illustreren met Welkom zelf, dat je uiteindelijk ook geen zekerheid geboden heeft maar dat die schade beperkt blijft tot pakweg duizend euro en hopelijk minder. Bij echt variabele prijzen zet je in mijn beleving iedere zekerheid overboord en dat doe je dan precies in een tijd dat de prijzen alle kanten uitspringen. Let wel, dit betreft niet het klassieke variabel tarief dat vroeger iedereen had maar prijzen die letterlijk van uur tot uur kunnen variëren. Maar verder is het ook maar mijn gevoel en het kan ook zomaar juist de gouden greep zijn, zo werkt het met gokken, je weet de uitkomt nooit van tevoren.

Reputatie 5
Badge +5

Ik weet niet of je nu al voor dag of zelfs moment tarieven kunt kiezen, volgens mij gebeurd dat alleen nog tussen de energieboeren zelf.
Maar het zou wel moeten kunnen in de toekomst bij particulieren.
Wil ik dat: NEE
Simpel omdat er zeer lage tarieven of zelfs negatieve tarieven worden gerekend als er overvloed is aan energie.
Dus bij veel wind en zon.
Je krijgt dan vrijwel niks meer voor je zonnestroom of windmolen stroom mocht je daar aan meedoen.
Betalen voor geleverde stroom is dus dan ook mogelijk.
Met de slimme meter is de deur naar zulke dingen wel opengezet.

Reputatie 2
Badge +3

@A. Deen Dat lijkt dus ook niet verstandig. Alles wat ik op dit moment met energiecontracten kan doen is een gok, behalve misschien de duurste leverancier zoeken en daar 3 jaar vast zetten. Bij Eneco hebben WE klanten de hoogste prijs gekregen, ze hebben niet eens het fatsoen gehad de prijs te vragen die andere klanten ook betalen.  Logisch, want we hebben niets in te brengen, de opbrengst was vooraf al simpel uit te rekenen door Eneco. 

Reputatie 7
Badge +4

je gaat natuurlijk niet nu het duurste 3 jaar contract doen, ik neem aan dat je dit cynisch bedoeld. En als je niet van gokken houdt, zou ik gewoon variabel gaan en wachten tot de prijzen dalen, want dat gaat zeker gebeuren.

en PS, zet dat WE debacle nou gewoon achter je en kijk (variabel) vooruit, je blijft er een beetje in hangen

Reputatie 2
Badge +3

je gaat natuurlijk niet nu het duurste 3 jaar contract doen, ik neem aan dat je dit cynisch bedoeld. En als je niet van gokken houdt, zou ik gewoon variabel gaan en wachten tot de prijzen dalen, want dat gaat zeker gebeuren.

en PS, zet dat WE debacle nou gewoon achter je en kijk (variabel) vooruit, je blijft er een beetje in hangen

Gewoon variabel bestaat niet op dit moment. Misschien heb je nog niet door dat er mensen zijn die heel erg in de problemen gekomen zijn door dit debacle, die betaald hebben voor gas, maar sinds 1 november in de kou zitten omdat voor dubbel betalen en voor de nieuwe tarieven gewoon geen geld is. Die van WE op hun eindafrekening hebben gezien wat ze terug moeten krijgen met daarbij de opmerking dat ze er niet op moeten rekenen dat dat ook gaat gebeuren. Denk even na voor je wat schrijft, kijk om je heen en zie hoe anderen eraan toe zijn. Alles is duurder geworden, sta je bij de supermarkt aan de kassa met dezelfde boodschappen als vroeger dan betaal je veel meer, dus die koop je niet meer. Mijn pensioen is nog nooit aangepast, koopkracht daalt elk jaar en dat geldt voor heel veel gepensioneerden. Ons geld wordt opgepot voor de generatie die veel meer luxe heeft dan wij ooit gehad hebben en dat zo wil houden. Nog even zo doorgaan en mevrouw Kaag krijgt haar zin, 70-plussers willen niet meer leven en krijgen een pilletje om er een eind aan te maken. 

Reputatie 2
Badge +3

En nog wat. De tarieven voor nieuwe klanten waren bij Eneco op 1 november gas 1,60, stroom normaal tarief 0,40, daltarief 0,38. Voor klanten van WE die verplicht een contract kregen was dat gas 1,80, stroom normaal 0,49 en dal 0,41. 

Reputatie 7
Badge +4

ik laat de door jou aangehaalde wereldproblemen even liggen.

‘gewoon variabel’, wat bestaat daar niet van? je kunt toch gewoon variabel gaan? 

Reputatie 2
Badge +3

‘gewoon variabel’, wat bestaat daar niet van? je kunt toch gewoon variabel gaan? 

Bij wie dan?

Reputatie 7
Badge +4

als de verplichte eneco tijd voor jou voorbij is, toch bij iedere aanbieder!?

Reputatie 2
Badge +3

Ik heb geen enkele energieleverancier kunnen vinden waar ik een variabel contract kan sluiten. 

Reputatie 7
Badge +4

ik heb ze niet allemaal gecheckd, maar pure-energie biedt een variabel contract

Reputatie 2
Badge +3

Ja, ik zie het. De prijzen zijn niet helemaal duidelijk of goed vergelijkbaar, maar gas komt hier op 2,17 of 1,77.  Het is gewoon heel beroerd dat je termijnen betaald hebt waar je niets meer voor krijgt en een nieuw contract moet sluiten voor de hoofdprijs. Variabel zal waarschijnlijk in januari nog duurder worden, het contract van Eneco loopt tot 1 maart, dan kun je net voor de goedkopere tijd begint bij Eneco blijven met een nieuw contract of bij een ander gaan, maar je gaat hoe dan ook in de maanden van minder verbruik al weer betalen voor de winter. Ik weet wel dat ik zo laag mogelijk ga met het maandbedrag, liever bijbetalen dan alles kwijt zijn.

Reputatie 7
Badge +4

tot 1 maart? heb je bjjgetekend? was toch maar 1 maand? en op tweakers zijn er klanten die eerder dan een maand weg zijn

Reputatie 2
Badge +3

Ik heb nog niets gedaan, moet eerst een andere leverancier vinden. Het contract loopt tot 1 maart als ik niet eerder opzeg. Wat er op 1 maart gebeurt als ik niet opzeg weet ik niet, zal wel ergens in het contract staan, maar omdat mijn instemming daarvoor toch niet nodig was heb ik dat nog niet gelezen.

Reputatie 7
Badge +4

heb jij een ander contract dan die andere 89999 WE klanten die naar eneco gingen?

Reputatie 2
Badge +3

Ik ken de andere contracten niet, maar ik neem aan dat ze hetzelfde zijn. Hoewel je het bij Eneco nooit zeker weet.

Bij mij staat er: Eneco HollandseWind & Zon tot 1-3-2022 Contract voor onbepaalde tijd
Je tarief verandert per: 01-03-2022.

en

Eneco Gas tot 1-3-2022 Contract voor onbepaalde tijd
Je tarief verandert per: 01-03-2022

Het loopt dus tot 1 maart, maar loopt daarna ook door, tegen ander tarief. Bijzonder, een contract voor 4 maanden dat na een maand kan worden opgezegd en na 4 maanden doorloopt. 

Reputatie 2
Badge +3

Ik zie nu ook dit: Je betaalt het daltarief tijdens de daluren van 23:00 uur tot 7:00 uur (in Noord-Brabant en Limburg van 21:00 uur tot 7:00 uur), in het weekend en op feestdagen. De vaste leveringskosten zijn inclusief btw en exclusief netbeheerkosten en belastingvermindering. Op 1 juli 2021 is het TF-tariefsignaal uitgezet door de netbeheerders omdat er slimme meters zijn die met een ander signaal werken. Dat betekent dat je onze stroom niet meer tegen dubbeltarief ontvangt, maar alleen tegen enkeltarief.

“Je betaalt het daltarief….” en “ (…) dat je onze stroom alleen tegen enkeltarief ontvangt”. Wat betekent dat nu weer?

Reputatie 6
Badge +4

Wat het betekent? Precies wat er staat, namelijk dat je al sinds 1 juli 2021 alleen nog stroom tegen enkeltarief ontvangt. Blijkbaar heb je je oude meter niet laten vervangen door een digitale / slimme meter. 

Reputatie 7
Badge +4

ik snap iets niet. Je zat bij Welkom Energie en bent samen met 90000 WE klanten overgegaan naar Eneco. Daar kun je na een maand weg naar een andere energieleverancier, dat is de regeling.

Dan kan dat bij jou toch ook?! Dus waar komt die 1 maart vandaan? ben je soms al eerder zelf overgestapt?

Reputatie 2
Badge +3

Wat het betekent? Precies wat er staat, namelijk dat je al sinds 1 juli 2021 alleen nog stroom tegen enkeltarief ontvangt. Blijkbaar heb je je oude meter niet laten vervangen door een digitale / slimme meter. 

Ik heb al een slimme meter vanaf het moment dat deze werd aangeboden. Ik heb ook sinds die tijd normaal en daltarief betaald. Ook op de site van Eneco kan ik invullen dat ik een slimme meter heb en mijn verbruik normaal en dal. Daarom begrijp ik niet wat ze bedoelen.

Reputatie 2
Badge +3

ik snap iets niet. Je zat bij Welkom Energie en bent samen met 90000 WE klanten overgegaan naar Eneco. Daar kun je na een maand weg naar een andere energieleverancier, dat is de regeling.

Dan kan dat bij jou toch ook?! Dus waar komt die 1 maart vandaan? ben je soms al eerder zelf overgestapt?

Ik ben helaas niet eerder overgestapt, ik kan 1 december weg, als ik blijf blijft het tarief tot 1 maart. Dat is waarschijnlijk zeker. Als ik niet opzeg blijf ik daarna klant, maar tegen een ander tarief, dat voor mij nog onbekend is. Of dat vast of variabel is weet ik niet, of het weer voor 4 maanden of een jaar of een andere periode is weet ik ook niet.

Dat het allemaal onduidelijk overkomt is het enige dat ik begrijp.

Reageer