Beantwoord

Veiligheid communicatiestekker Huisbaasje?

• 1 November 2017
  • 4 reacties
  • 304 Bekeken

De aan mijn router gekoppelde Huisbaasje-stekker communiceert via internet naar een server van Consumentenbond.

Dit is een potentieel veiligheidsrisiko voor het eigen interne netwerk: In hoeverre kan een derde zich toegang verschaffen via deze stekker tot op het interne netwerk aangesloten PC’s e.d.?

Staat de Consumentenbod garant voor de toegepaste beveiliging tegen inbraak langs deze route?
icon

Beste antwoord door Niels 1 November 2017, 12:46

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Badge +6
Beste @victora,

Bedankt voor je vraag en natuurlijk ook van harte welkom op de Community! Ik heb je vraag doorgezet en ik verwacht dat we deze week nog bij je terugkomen. Als het langer duurt, dan stuur ik je natuurlijk een bericht om het te laten weten.

Met vriendelijke groet,

Niels
Reputatie 6
Badge +6
Beste @victora,

Ik heb van mijn collega een antwoord ontvangen.

De aan mijn router gekoppelde Huisbaasje-stekker communiceert via internet naar een server van Consumentenbond.

Dit is een potentieel veiligheidsrisiko voor het eigen interne netwerk: In hoeverre kan een derde zich toegang verschaffen via deze stekker tot op het interne netwerk aangesloten PC’s e.d.?

Staat de Consumentenbod garant voor de toegepaste beveiliging tegen inbraak langs deze route?

"De communicatiestekker accepteert geen benadering van andere apparatuur dan de meetstekker waarmee hij gekoppeld is. Verder is hij beveiligd om van buitenaf benaderd te worden en kan hij alleen gegevens verzenden en niet ontvangen. Hiermee garandeert de Consumentenbond dat er niet ingebroken kan worden."
Ik heb zo mijn twijfels hierover:

• "Meetstekker" is gewoon als wifi-adres in de omgeving beschikbaar voor iedereen met een device; ik heb het getest: elke mobiele telefoon kan er op inloggen.
  • Het is inderdaad zo dat Meetstekker verwijst naar een interne wifi in je eigen huis. Dat betekent dus dat iemand die verbinding heeft met jouw Meetstekker, op internet kan via jouw wifi.
  • Daar komt bij dat het wachtwoord van het huisbaasje vast staat en niet gewijzigd kan worden. Dat is op zichzelf al een onveiligheid van de eerste orde.
  • Verder is het wachtwoord ook nog eens van een enorme zwakte, namelijk een oplopende cijferreeks. Hiermee wordt alles open gezet voor hackers en voor gebruik in cyberattacks.

Misschien dat ik nog wat over het hoofd zie, maar ik betwijfel of Huisbaasje wel zo veilig is. Het lijkt me toch niet de bedoeling dat we Huisbaasje in alle vertrouwen kopen, en dan vervolgens alle poorten in huis open zetten voor hackers.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @Anja_Alcedo,

Bedankt voor je bericht. Goed dat je je twijfels uit, maar ze zijn niet nodig. Het klopt inderdaad dat het netwerk "Meetstekker", wanneer de stekker het uitgeeft, door elk device te benaderen is. Maar, na koppeling met de router is dit niet meer het geval. Het netwerk is alleen beschikbaar als de stekker niet met een router verbonden is. Wanneer de verbinding gemaakt is, is het dus voor niemand meer mogelijk om contact met de stekker te maken. Je zet dus niet ''alle poorten in huis open voor hackers''. Gelukkig maar, want dat zou het wel een heel onaantrekkelijk product maken. 😉

Reageer