Consumentenbond.nl
Vraag

Verandering van gas samenstelling

• 10 september 2020
  • 13 reacties
  • 340 Bekeken

Badge

Met veel interesse heb ik het artikel van Peter de Wilt gelezen omtrent nieuwe cv’s en de verandering van de gas samenstelling. 

Heb de volgende opmerkingen en vragen:

Het artikel handelt enkel om cv’s. Is dat ook geldig voor fornuizen?

Wat gaat de Consumenten bond doen om de leveranciers van cv’s en fornuizen te entameren ook oplossingen aan te bieden voor de bestaande vloot van apparatuur. 

het regeriengsbelied omtrent de verandering van gas samenstelling is duidelijk: “Nieuw aardgas mag geen extra risico’s opleveren voor de veiligheid van burgers en werknemers. Ook moet de leverings- en energievoorzieningszekerheid in Nederland voldoende geborgd zijn. En er moeten toekomstbestendige oplossingen met zo laag mogelijke kosten komen.”

Wij hebben een prachtig fornuis van 17 jaar oud en werkt prima. Het heeft toentertijd een kapitaal gekost, maar dan heb je ook wat dat een leven lang mee zou gaan. Helaas biedt SMEG (nog) geen nieuwe sproeiers aan. 

Hier kan de Consumentenbond op inspelen. De vermelde levensduur van 15 jaar voor dit soort apparatuur is ronduit belachelijk laag. Maar goed, de Consumenten kan de leveranciers onder druk zetten aanpassingen te leveren de bestaande inventaris van apparatuur.

Waarom zou ik een nieuw fornuis moeten kopen omdat er vier kleine messing sproeiers niet geleverd worden. Creëert dit niet het risico van huis tuin en keuken oplossingen?

13 reacties

Ik denk dat als Nederland de calorische waarde van het gas aanpast dat een gigantische operatie wordt waarbij fabrikanten en importeurs ruim op tijd zullen weten wat er te gebeuren staat en daar op in kunnen spelen. Ik denk alleen niet dat als een fabrikant daar niet in mee zou willen gaan ze zich door de consumentenbond zullen laten dwingen. Sterker, ik denk dat er niet eens een juridische grondslag bestaat om een leverancier te dwingen tot aanpassingen aan een apparaat dat vijftien jaar geleden is geleverd.

Reputatie 7
Badge +6

Ik had een keer een geiser op aardgas en die moest omgebouwd worden naar butaan/propaan. Daar zat een setje bij en kon je het zelf doen. Gewoon de aardgasnippels eruit en de butaan/propaan nippels erin. Dat was helemaal niet moeilijk. Ik heb nog een foto van die nippels. Er staat een getal op.

145 wil zeggen de diameter van het gaatje is 0,145 mm voor butaan/propaan
23 wil zeggen de diameten van het gaatje is 0,23 mm voor aardgas. Uiteraard als het bij jou komt kun je de gegevens krijgen zoals het daar voorgeschreven is. 

Reputatie 3
Badge +2

@Th.O.M. Helmer Ik ken het geciteerde artikel niet, maar in NL wordt voorlopig het geïmporteerde hoogcalorische gas kunstmatig naar het laagcalorische Groninger type gas geconverteerd. Er is dus voor consumenten geen aanpassing aan de bestaande apparatuur nodig. Voor de conversie wordt er in een nieuwe fabriek gewone stikstof bijgemengd. Ondertussen zijn er al cv-ketels welke zich automatisch! aan de geleverde gaskwaliteit aanpassen. De oplossing van @Jan voor een geiser kan en mag waarschijnlijk niet voor het gasblok van een HR-ketel toegepast worden.

Reputatie 7
Badge +6

Volgens mij is dat niet zo wat je zegt hoor @Darkfiber .  Hier staat de werking van  alle onderdelen van een cv-ketel netjes beschreven. Het gasblok regelt de gastoevoer, het sluit het gas af zodra er onverbrand gas wordt gedetecteerd door sensoren elders. De nippels zitten op rails in de brandkamer, direct vanaf de uitgang van de nippels begint de vlam. 

Ergens anders in de ketel zit de drukregelaar die ervoor zorgt dat de gasdruk naar de brandkamer toe steeds de voorgeschreven druk heeft ook al fluctueert die in het gasnet. Bij dezelfde druk, maar hogere calorische waarde, wordt de vlam heter. Dus verkleinen ze het gaatje in de nippel zodat er minder gas uit komt en de vlam dus kleiner wordt, en dus niet heter kan worden dan voorgeschreven.

Ik ben het met je eens dat ze de calorische waarde van het aardgas centraal kunnen regelen in de gasfabriek door er meer of minder stikstof aan toe te voegen of nog andere dingen. Als je vanaf de snelweg Nijmegen inrijdt zie je daar zo'n enorme gasfabriek staan. 

Maar als de regering toch besluit om de calorische waarde van het aardgas te veranderen, dan hoef je er dus alleen maar nippels met het juiste gaatje in te draaien.

Heb je anders een link waar dat staat over de nippel en het gasblok? Zomaar een kreet zonder onderbouwing laat je iedereen ook twijfelen toch. Dit over gasdruk en verbrandingswaarde kregen we al in de 2e en 3e klas van de middelbare school.

Reputatie 3
Badge +2

@Jan  Citaat: “ De nippels zitten op rails in de brandkamer, direct vanaf de uitgang van de nippels begint de vlam.” Volgens mij klopt dit alleen voor een geiser/ketel met atmosferische brander.

Een HR-ketel met ventilator en branderkamer zit toch wat anders in elkaar.
Zelf aan het gasblok van een cv-ketel sleutelen zou ik niet aanbevelen tenminste als je een optimale verbranding wilt.

(Bij een veranderende gassamenstelling veranderen ook de afstellingsaanbevelingen (Remeha)
Of kijk bij de zuiderburen hoe zij het daar aanpakken (voorbeeld van een zelf adapterende brander))

Citaat: “ Als je vanaf de snelweg Nijmegen inrijdt zie je daar zo'n enorme gasfabriek staan.”

Ik woon in Wijchen. Bedoel je het (meng)station van de Gasunie in Ravenstein? Daar wordt, voor zover ik weet, geen stikstof geproduceerd.

Reputatie 7
Badge +6

Klopt de conclusie van TS wel dat gastoestellen tzt omgebouwd moeten worden ? Ik kan het artikel van Peter  de Wilt  niet vinden. Bovendien had die stikstoffabriek dan niet gebouwd hoeven te worden . Die is juist bedoeld om de calorische waarde niet te laten veranderen.

Reputatie 7
Badge +6

@Darkfiber had de topicstarter het over een HR-ketel of over een gasfornuis?

Als je alles weet over gas waarom beantwoord je de vraag van de topicstarter dan niet?

Citaat "Een HR-ketel met ventilator en branderkamer zit toch wat anders in elkaar." Heb je daar een link van waar dat staat met foto's of zo? Want zo blijft het nog steeds een loze kreet zonder onderbouwing.

Citaat "Bedoel je het (meng)station van de Gasunie in Ravenstein?" Ik ben daar nooit binnen geweest, alleen langs gereden.

Ik wou de topicstarter alleen maar laten weten dat als de calorische waarde van het gas verandert, dat zoiets dan eenvoudig aan te passen is met andere nippels in de brander, zoals dat bijvoorbeeld gedaan wordt in een badgeiser van aardgas naar propaan/butaan. De diameter van het gaatje wordt dan anders. Dus als je fornuis van 17 jaar oud nog helemaal in orde is en je wil het niet wegdoen, dan kan je het zo oplossen.

Klopt de conclusie van TS wel dat gastoestellen tzt omgebouwd moeten worden ? Ik kan het artikel van Peter  de Wilt  niet vinden. Bovendien had die stikstoffabriek dan niet gebouwd hoeven te worden . Die is juist bedoeld om de calorische waarde niet te laten veranderen.

Dat maakt het in mijn optiek ook een uitermate onwaarschijnlijk gebeuren. Maar hé, waarom een gelegenheid onbenut laten om eens lekker los te gaan over nippeltjes?

Reputatie 7
Badge +6

Ben gek op nippeltjes.  :thinking::grin:

Ben gek op nippeltjes.  :thinking::grin:

Smeerlap!

Reputatie 3
Badge +2

Beste @Jan

Ik heb specifiek op jouw bijdrage geantwoord, anders had ik de topicstarter en zijn hoofdonderwerp expliciet genoemd. Hij noemt trouwens in het begin meerdere keren cv's ivm de gassamenstelling.
En wie hier als eerste is afgedwaald laat ik in het midden.

In jouw link over de werking van een cv-ketel kan je het e.e.a. over de werking van een HR-cv-ketel met ventilator volgens mij in het getoonde plaatje zien (nog een referentie met een YT-filmpje).

Je hebt natuurlijk gelijk wat toestellen met atmosferische branders zoals fornuizen en geisers betreft.

Over enkele jaren sowieso geen aardgas meer, aardgas vrije wijken zeggen ze. 
Sinds 1 juli 2018 bouwvergunningen in principe zonder (aard)gasaansluiting.

I rest my case.

Badge

Beste mensen,

Dank voor jullie inzichten en suggesties.

Het artikel waar ik naar refereer staat op de website van de consumentenbond en handelt inderdaad enkel cv’s. Zie:

https://www.consumentenbond.nl/cv-ketel/cv-ketels-en-het-nieuwe-gas

Vanaf 2017 gelden nieuwe wettelijke eisen aan nieuwe gastoestellen om klaar te zijn voor het “nieuwe gas”. Dat is inclusief gas fornuizen en cv’s. Zie: 

https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam-ondernemen/energie-en-milieu-innovaties/gassamenstelling

Dat houd in dat er iets is veranderd werd waardoor oude toestellen dus niet meer ‘voldoen’. 

Het probleem dat ik wil aankaarten is dat bij de verandering van de calorische waarde van het gas in Nederland oudere toestellen, van voor 2017, eventueel aangepast zouden moeten worden. 

Als dat niet nodig is voor bepaalde modellen, dan is het wel handig dat fabrikanten en/of leveranciers dat eenvoudig inzichtelijk maken. Evenals voor toestellen waar wel een aanpassing nodig is en indien de benodigde onderdelen al dan niet leverbaar zijn of beschikbaar komen.

Zelfs mijn verwarmingsmonteur heeft geen inzage in deze materie.

Autofabrikanten maken het heel inzichtelijk welke Euro norm mijn model auto is. Waarom niet iets soortgelijk voor gastoestellen.

Inderdaad Jan, voor mijn fornuis zou ik enkel nieuwe nippels/sproeiers moeten kunnen plaatsen. Kost door de bank slechts 25-30 Euro voor een setje van vier. Dat is veel goedkoper dan een nieuw fornuis of overschakelen naar elektrisch koken. Moet de fabrikant wel genegen zijn die beschikbaar te maken om het toestel nog steeds “gecertificeerd” to laten zijn.

Het kan zijn dat deze nippels/sproeier universeel zijn voor elk gas type, dat het dus niet uitmaakt wie ze levert. Weet iemand op dit forum toevallig? 

Als je het zelf doet zonder originele onderdelen en er ontstaat brand, dekt je verzekering het mogelijk niet.

In mijn fornuis zitten de volgende sproeiers voor wat mijn fabrikant ‘METHAANGAS – G25’ noemt:

1 Hulpbrander - F1 072
2 Halfsnelle brander - Y 105
3 Snel brander - F2 121
4 Drievoudige krans - F3 13

Op mijn vragen aan de vertegenwoordigers van de fabrikant of ik mogelijk nieuwe sproeiers nodig zou hebben wanneer de gas samenstelling verandert, kreeg ik geen duidelijk antwoord enkel dat ze geen andere sproeiers leveren voor mijn toestel.

Nu heb ik niet zo’n haast, de veranderingen in de gas aanvoer duurt nog even, maar toch is duidelijkheid koning.

Met vriendelijke groeten, Thomas Helmer.

Reputatie 7
Badge +6

Ik las in het eerste ietwat gedateerde artikel dat het gas in de volgende decennia waarschijnlijk gaat veranderen . Zeker is het dus niet . Alle vanaf 2018 geleverde toestellen moeten geschikt zijn of geschikt te maken zijn voor andere gassoorten. Bij oudere toestellen kan het een probleem geven als ze nog niet aan het eind van hun levensduur zijn en niet aan te passen zijn terwijl we inderdaad ander gas geleverd krijgen . Ik denk dat het niet zo'n vaart zal lopen doordat gewacht wordt tot deze toestellen ( vrijwel ) allemaal vervangen zijn door aan te passen toestellen. TS heeft dus wel gelijk dat sommige toestellen mogelijk vervroegd afgedankt zullen moeten worden . 

Reageer