Verbeteren redement verwarming met cv

• 10 November 2017
  • 4 reacties
  • 2980 Bekeken

Ik verbaas mij al heel lang over het volgende: Iedereen is heel erg bezig het rendement van de cv installatie te verbeteren. Daarbij wordt heel veel gekeken naar het redement van de ketel en dan ketel met het hoogste rendement aangeschaft. Maar dat hoge rendement wordt alleen gehaald bij een laag ingestelde temperatuur van het water bijvoorbeeld 55 gr.
En dan ga je meten en blijkt je retourwater bijvoorbeeld 40 gr te zijn. Vervolgens de radiatoren voelen en die zijn toch aardig koel aan de onderkant. Blijkt de oorzaak het onderblok te zijn. Hierbij stroomt bij sommige versies zelfs het aanvoerwater zelfs dwars door het retour water.
https://uploads-eu-west-1.insided.com/consumentenbond-nl/attachment/ba50aeeb-4364-4851-b59f-3dde449e56fb.jpg
Ik heb nu de onderblokken vervangen door gescheiden leidingen. Het retourwater naar de cv is nu veel kouder, ca 25 gr. Een beter rendement zal nu zeker mogelijk zijn.

Mijn verbazig is dat ik nergens maar dan ook nergens hier iets over lees hoe door de oderwetse onderblokken het rendement zwaar onderuit wordt gehaald.

4 reacties

Waterzijdig inregelen is al een tijdje in de aandacht:
https://www.consumentenbond.nl/cv-ketel/cv-inregelkit-waterzijdig-inregelen

Daarmee kun je flink besparen zonder in te leveren op comfort.
Beste Fred,
Tegen bovenstaand probleem met de elkaar kruisende waterstromen helpt waterzijdig inregelen niet! Je blijft het al in de radiator afgekoelde retourwater, in het onderblok weer opwarmen waarna het richting ketel stroomt. De snelheid van de waterstroom veranderd dat ongewenste opwarm-proces niet.
Dat klopt helemaal. Maar uw betoog gaat over een installatie welke ik nog niet gezien heb. Daar is inderdaad een investering nodig om dit te verbeteren.

Als je dat dan toch doet is waterzijdig inregelen wel degelijk een mogelijkheid om meer te besparen. Daar heeft u het min of meer ook over in uw betoog. Dus ja, een foutief aangelegde installatie is een bron van verspilling en vereist investering in het vervangen van de aansluiting van de radiatoren. Neem dan gelijk waterzijdig inregelen mee waar dus wel degelijk aandacht voor is.
Reputatie 1
Er zijn twee typen onder blokken, voor eenpijps en voor tweepijps systemen.

Onderblokken voor eenpijps systemen laten een gedeelte water direct door naar de retour, wat eigenlijk aanvoer voor de volgende radiator is.

Een keer raden wat er verkeerd is gegaan.

Goeie actie om het dan maar rigoureus aan te pakken.

Reageer