Consumentenbond.nl

Vergunning EnergieFlex ingetrokken door ACM: vragen beantwoord

Toon eerste bericht

323 reacties

Ik heb per 1 december mijn contract bij Innova opgezegd. Over die ene maand dat zij geleverd hebben, moet ik nu ruim € 250,00 bijbetalen. Dat brengt mijn totale schadelast op € 600,00 omdat ik zeer waarschijnlijk ook mijn teveel betaalde voorschotten niet zal terugkrijgen van Energieflex. En kennelijk is dat allemaal geoorloofd.
Op advies van de Consumentenbond een mail gestuurd naar de curator. Daar ook Innova aan toegevoegd met verzoek om dit anders op te lossen. Ik heb immers niet gevraagd, noch akkoord gegeven, noch bezwaar kunnen maken tegen de overname door Innova en de hoge, variabele tarieven. Het had Innova gesierd om de eerste maand tegen dezelfde tarieven te leveren en dan pas een nieuw aanbod te doen. De curator had wellicht de belangen van de consument beter kunnen behartigen bij de overname door Innova.
Ik hoop dat meer mensen dit doen. Ik vind dat Innova misbruik heeft gemaakt van de situatie en hoop oprecht dat zij nog met een ander voorstel komen.
Reputatie 6
Badge +5
@Lia S. Heeft Innova ook al 2 maal een maandbedrag afgeschreven bij je en nog eens € 250,00 extra?
Of begrijp ik dit verkeerd?

Kloppen de meterstanden van 1 november tot 1 december die Innova gebruikt?

Als een energieleverancier failliet gaat, kun je niet in een paar dagen tig duizend mensen of meer een persoonlijke keuze laten maken en dit organiseren, vandaar dat er tussen alle belanghebbende partijen deze wijze van energiezekerheid is afgesproken voor klanten van een failliete energieleverancier.
Reputatie 7
Lia S. schreef:

Over die ene maand dat zij geleverd hebben, moet ik nu ruim € 250,00 bijbetalen.

Onmogelijk, in de praktijk bedragen de verschillen tussen energieleveranciers maximaal tientjes en meestal minder, er moet echt iets anders aan de hand zijn.
Reputatie 6
Badge +5
@A. Deen Als het bedrag € 250,00 het totaal is van 1 maand dan zou dat makkelijk kunnen.

Bij mij zijn de kosten € 236,00 voor 5 weken bij Innova en geloof me, ik heb het volledig nagerekend.

Let wel, deze maand had een paar vriesnachten en je betaald de variabele energiekosten die een stuk hoger liggen dan de energiekosten van een contract.
Het is geen gemiddeld bedrag wat je betaald met de zomer meegerekend, juni tot en met oktober, waar je vrijwel geen energiekosten hebt en deze middelen met de koudere maanden vanaf november tot met mei waarin het vaak nog een paar keer vriest.

Hier de variabele tarieven van Innova, de gastarieven geven de doorslag à gemiddeld € 0,75 per kubieke meter.:
https://www.innovaenergie.nl/wp-content/uploads/2018/07/Innova-Tariefblad-VAR.99.JUL-DEC18.pdf
Reputatie 7
Ik zeg niet dat de rekening geen €236 kan zijn voor een koude maand @Bert maar dat het geen €250 kan schelen voor diezelfde maand met een andere energieleverancier. Zoveel verschillen tarieven niet van elkaar.
Reputatie 6
Badge +5
@A. Deen
Dat scheelt het ook niet, er staat geschreven: "Over die ene maand dat zij geleverd hebben, moet ik nu ruim € 250,00 bijbetalen."

Ik vermoed dat € 250,00 bijbetalen, betalen moet zijn.
Reputatie 7
Dat zou zomaar kunnen en dan had je bij je oude leverancier een vergelijkbaar bedrag moeten betalen en snap ik niet wat de tijdelijke leverancier dan verkeerd doet.
Badge
Dit schrijft de Consumentenbond: In juni 2017, waren er nog geen aanwijzingen voor financiële problemen bij Energieflex. Wij laten energieaanbieders voor deelname aan een veiling altijd uitgebreid toetsen.

Dit lees ik in het faillissementsverslag van de curator:

Jaar ..........................2016 .......................2017
Omzet

Winst en verlies .....€ 7.003.840,00 .....€ 17.740.240,00
.................................€ -3.807.601,00 ...€ -3.799.126,00
Balanstotaal
................................€ 6.335.337,00 .......€ 7.222.923,00

Geen aanleiding voor financieel problemen? In 2016 verlies ter grootte van de helft van het balanstotaal geen financieel probleem?
En in 2017 precies hetzelfde, maar nu bij een ruim twee maal zo grote omzet. In mijn belevingswereld heet dit wanbeleid.

Ik zou graag opheldering krijgen over die toetsing. En ook vanaf wanneer Energieflex bij Bijzonder Beheer van de bank terecht kwam. Vermoedelijk al in 2016.

Omdat ik begin 2018 begon aan een ingrijpende renovatie van mijn nieuwe, energiezuinige huis gebruikte ik daar het eerste half jaar geen gas en weinig elektra.
De eindafrekening kwam dan ook uit op € 2.6098,53 teveel betaald. Juist op het moment dat ik in onderhandeling ging over een nieuw maandbedrag.

De ACM maakt het ook bont in haar persbericht: "Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: “Klanten van EnergieFlex hoeven zich geen zorgen te maken."https://Kan ik die 2600 Euro bij de ACM halen?
Heeeeel benieuwd.https://https://https://https://
Reputatie 6
Badge +5
Ieder bedrijf start met een negatieve Winst en verlies rekening zijnde meestal leningen voor de start van een bedrijf en zegt niets over de winst die een bedrijf maakt om de leningen af te kunnen lossen, hier is de totale administratie voor nodig om te kunnen beoordelen hoe het bedrijf ervoor staat.

Een winst- en verliesrekening wordt ook wel een resultatenrekening of exploitatierekening genoemd. Het geeft een overzicht van de opbrengsten en kosten van een rechtspersoon over een bepaalde periode. Meestal is dit een jaar. Dit overzicht eindigt met de over die periode behaalde winst of verlies.

Het balanstotaal is de som van alle activa, wat per definitie gelijk is aan de som van alle passiva. Het balanstotaal geeft een indicatie voor de relatieve omvang van de onderneming ten opzichte van andere ondernemingen in dezelfde bedrijfstak.
Badge
Leuk, Bert, een lesje boekhouden.
Een verliesje van bijna 4mln bij een omzet van 7mln betekent in mijn optiek een slecht businessplan, zeker voor iets wat zo simpel is als een energierekening doorschuiven van producent naar eindafnemer, want meer is het niet. Geen voorraden, geen onderhanden werk, dus zo transparant als wat.
In het tweede jaar is het al niet beter. Een normaal mens zou toch verwachten dat na een verdubbeling van de omzet ook het resultaat zou verbeteren. Het hele bedrijf had 10 FTE in dienst bij het faillissement. Knoeiende oplichters, meer kan ik er niet van maken. En Consumentenbond en ACM slagen erin om dat niet te zien.

Maar misschien zie jij iets wat ik niet zie.
Reputatie 6
Badge +5
In het Faillissementsbeslag staat een deel niet betalende klanten van € 3.000.000,-- en een rekeningcourantvordering op Flexnet B.V. van tenminste € 1.700.000,--
Dat is bij elkaar € 4.700.000,-- waar een deel nog van binnen kan komen.

Onderaan het financieel verslag staat nu een voorlopig tekort van € 3.280.938,07 dit is met de vordering van de fiscus meegerekend.

Doorschuiven is niet de manier om energie door te verkopen, dan heb je met de dagprijs te maken en je hebt met klanten met jaar dan wel 3 jaar afspraken te maken.
Ook als leverancier leg je prijzen vast voor je inkoop voor bepaalde periodes, daar staat dan ook een bedrag voor, in het financieel verslag van € 1.100.000,--

Als ik alles + en min, dan kan het op het einde op 0 uitkomen, maar dat betekent wel dat er voor de verdere schuldeisers, waaronder ook ik, helaas niets meer overblijft.

Omdat aan toekomstige verplichtingen waarschijnlijk niet voldaan konden worden door steeds hogere inkoopprijzen van energie en de langlopende vaste contracten aan de consument is dit door de directie gemeld aan de ACM en de rest is geschiedenis.
Badge
Dus amateuristisch wanbeheer. Inkoop en verkoop, meer is het niet. Er zullen nog wel meer van die ratten volgen.
Nu een contract bij Nuon. Daar verwacht ik iets minder snel een faillissement zonder waarschuwingssignalen.
Maar de echte les is; Zorg dat je nooit te veel betaalt.
Als alle gebruikers tegelijk die les ter harte nemen wordt het nog een mooi spektakel.
Reputatie 6
Badge +5
Conclusie in de rapportage: zij hadden teveel lange contracten en met de stijgende energieprijzen, niet lang genoeg lopende goedkopere contracten en moesten duurder inkopen.

Als in en verkoop zo makkelijk is, dan was ik miljonair geweest, maar nu gemiddeld uitgekomen na 44 jaar werken, maar wel met 59 met pensioen.☺

Zij waren de goedkoopste destijds en als de prijzen niet omhoog waren gegaan was er niets aan de hand geweest.

Maar dat weet je niet van te voren, als je alles van te voren weet, kun je met een euro de wereld rondreizen.
Badge
Juist Bert:
"Conclusie in de rapportage: zij hadden teveel lange contracten en met de stijgende energieprijzen, niet lang genoeg lopende goedkopere contracten en moesten duurder inkopen."
Je doet net of Energieflex er ook niets aan kon doen.
Die inkoopproblematiek geldt en gold voor de hele energiesector.

Als je geen verstand van je handel hebt ga je onderuit, zo simpel is het.

Er zullen er nog wel een paar volgen. Want dat zogenaamde toezicht blijkt een wassen neus.
Badge
Lia S. schreef:

Ik heb per 1 december mijn contract bij Innova opgezegd. Over die ene maand dat zij geleverd hebben, moet ik nu ruim € 250,00 bijbetalen. Dat brengt mijn totale schadelast op € 600,00 omdat ik zeer waarschijnlijk ook mijn teveel betaalde voorschotten niet zal terugkrijgen van Energieflex. En kennelijk is dat allemaal geoorloofd.
Op advies van de Consumentenbond een mail gestuurd naar de curator. Daar ook Innova aan toegevoegd met verzoek om dit anders op te lossen. Ik heb immers niet gevraagd, noch akkoord gegeven, noch bezwaar kunnen maken tegen de overname door Innova en de hoge, variabele tarieven. Het had Innova gesierd om de eerste maand tegen dezelfde tarieven te leveren en dan pas een nieuw aanbod te doen. De curator had wellicht de belangen van de consument beter kunnen behartigen bij de overname door Innova.
Ik hoop dat meer mensen dit doen. Ik vind dat Innova misbruik heeft gemaakt van de situatie en hoop oprecht dat zij nog met een ander voorstel komen.

Ik heb contact met ACM over die 'verplichte' overname. Ze vonden mijn zienswijze interessant; de klant de keuze geven en er niet vanuit gaan dat iedereen verkocht wil worden om maar energie te houden, zonder voorinzage zelfs. binnenkort ga ik verder met ze in gesprek. maar ja, dat wordt voor 'de volgende keer' of ik moet een zaak beginnen, maar daar staat mijn pet niet zo naar. of we moeten krachten bundelen.
Badge
Bert schreef:

@Akua2 schreef: "Als eerste kwam EF met de eindnota waar staat dat ze mij terug moeten betalen – logisch, dat wist ik. Daar staan de gestorneerde bedragen van 2 maanden trouwens niet verwerkt."

"Ik ben benieuwd naar situatie met de EF gebruikers die wel de adviezen van o.a. consumentenbond en enkele rechtsbijstand adviseurs hebben gevolgd en niet hadden gestorneerd wegens bangmakerij van mogelijke incassokosten."

Dank voor je update, we zullen het over een paar maanden weten wat wijsheid was.
Houd ons SVP op de hoogte.

Nog steeds mijn eindafrekening innova niet gehad, ze zijn al weken later dan hun belofte (zou voor 19 december binnen zijn). Mijn cv doet het nog steeds niet, ik krijg eind januari een andere ketel. Geen punt, een-twee maand zonder energie. Gaat prima. dat sterkt mij in mijn mening; geef de klant de keuze en ga er niet vanuit dat iedereen perse energie MOET houden, en breng het genuanceerder, ook voor een misschien kleine groep 'avonturiers' en nog niet westerse samenleving-luxe-gedegenereerden en/of verwenden (ik heb jaren in de bush van Afrika gewoond en gewerkt zonder energie en schoon drinkwater en ben daardoor goed in improviseren, zie het zelfs als een - tijdelijke- leuke uitdaging) waartoe ik zou behoren. Hierover heb ik momenteel contact met ACM. Ik had bij hen een klacht ingediend. Geen gas en stroom is voor mij geen issue. Een minor luxeprobleempje, in deze westerse verder prima geregelde wereld, zeker als je nog schoon (drink)water hebt en vantevoren weet dat dit slechts tijdelijk zaI zijn totdat je ZELF keuzes kunt maken over het vervolg. Ik neem het hen EN de CB kwalijk hoe deze eenzijdige subjectieve onduidelijke betuttelende communicatie is verlopen.
Reputatie 7
@Akua2 Ik zit uw relaas echt met verbazing te bekijken. We hebben een regeling die ervoor zorgt dat in het geval van faillissement mensen verzekerd zijn van gas en elektra maar omdat dat u een paar euro scheelt moet het allemaal anders. Ik denk dat we deze regelingen vooral hebben voor mensen die niet een maandje zonder gas kunnen en dat schat ik op 99,9% van de huishoudens.
Badge
A. Deen schreef:

@Akua2 Ik zit uw relaas echt met verbazing te bekijken. We hebben een regeling die ervoor zorgt dat in het geval van faillissement mensen verzekerd zijn van gas en elektra maar omdat dat u een paar euro scheelt moet het allemaal anders. Ik denk dat we deze regelingen vooral hebben voor mensen die niet een maandje zonder gas kunnen en dat schat ik op 99,9% van de huishoudens.

'een paar euro scheelt'? Het gaat mij niet om het geld. Ik heb geld meer dan genoeg. Het gaat om keuzevrijheid en in een keurslijf worden gedwongen.
Reputatie 6
Badge +5
@Akua2 Ik neem aan dat de beslissing om een ieder van gas en stroom te blijven voorzien voort gekomen is uit en veiligheidsoogpunt.
v.b.
Als een paar honderd duizend mensen ineens zonder stroom en gas zitten en deze moeten worden afgesloten, want dan zit je pas echt zonder gas en stroom, kan dat een paar maanden duren en als alles weer aangesloten moet worden, dan kan dat nog eens een paar maanden duren.
Dan kan het zijn dat je maanden zonder gas en stroom zit midden in de winter met overdag -5 en 's-nachts -15, daar wil je niet voor verantwoordelijk zijn en is niet meer van deze tijd.
En zeker niet voor de ouderen die nog thuis wonen en voor kleine kinderen.

"Een minor luxeprobleempje," kan toch uitlopen op een groot probleem met slachtoffers.
Badge
Ik snap dat ze het zo opgelost hebben. Ze moesten vrij snel beslissen (alhoewel ik denk dat ze al langer zagen aankomen). Ze deden dit voor het eerst. Er was afbreukrisico. Het gaat me vooral over het gekozen taalgebruik & de communicatiestrategie. Er was sprake van een geruststellende en dus manipulatieve toon ("u houdt gewoon uw energie"). Ze kunnen ook zeggen; "Er is besloten door xxxx dat alle klanten van EF per 22 oktober overgaan naar xxxx". Zonder sturing op emotie. Een wezenlijk verschil. De emoties maken we vervolgens zelf wel aan...ik baal er van/ jullie zijn blij en gerustgesteld met energiedoorlevering "middenin de winter" 😉

En ook over het feit dat de regels voor de verplichte (?) windowfase niet helder waren en vervolgens niet consistent zijn uitgevoerd. Daarover was geen heldere communicatie vooraf en al helemaal geen verklaring/evaluatie achteraf.

Overigens: het ging om 50.000 klanten. Niet om een paar honderdduizend.
Badge
Wat me opvalt: toen in het verleden Orro en E-part failliet gingen hielden de klanten, net als nu, ook verplicht energie, maar werden in de vensterperiode van 10 dagen waarin niemand mocht overstappen de oude tarieven van het oorspronkelijke contract gehandhaafd.

Deze keer niet.
Dus ergens tussen toen en nu is besloten dat klanten gedwongen kunnen worden andere tarieven te accepteren.
Reputatie 6
Badge +5
Als er geen contract meer is bij een faillissement, dan neemt een andere energieleverancier geen klanten over met een risico van een te lage prijs.
Er is met alle energieleveranciers overeengekomen dat de variabele tarieven gerekend mogen worden, mede met het oog op administratieve werkzaamheden van een nieuwe klant waarvan de meeste waarschijnlijk toch weer weg zijn na een maand en wederom administratieve werkzaamheden.

"Dus ergens tussen toen en nu is besloten dat klanten gedwongen kunnen worden andere tarieven te accepteren."

Veel beslissingen worden genomen met een klap van de hamer bij de overheden, elke Nederlander behoord de wet te kennen en derhalve is het niet aan de overheden om elke Nederlander bij elke wijziging op de hoogte te stellen.
Wel staan alle wetten en regelingen openbaar op het internet en is alles te vinden.
Badge
Ik denk niet dat iedere Nederlander de wet behoort te kennen, maar wel de mogelijkheid heeft/moet hebben deze te vinden.
Het meest trieste vind ik nog steeds dat de doelgroep van EF juist mensen met een kleine beurs en/of schulden waren.

Je zou maar (gedwongen) een bewindvoerder hebben die jou helpt er weer bovenop te komen en die dan samen ?? met jou EF kiest als meest geschikte (prepaid mogelijkheid, goedkoop).

Interessant leesvoer: Hoe alles zo heeft kunnen lopen en liep staat uitgebreid beschreven in een artikel van FTM: Hoe twee zakenmannen met megalomane dromen EnergieFlex oprichtten en om zeep hielpen.

Dat de eigenaars geen ervaring hadden in de energiewereld (dat vermoedde ik ook al, gezien hun linkedin), dat ze energie inkochten voor variabele dagprijzen ipv langer vooruit, dat ze juist wanbetalers als doelmarkt hadden,
Dat "binnen binnen EnergieFlex, dat in 2015 ongeveer vijftien werknemers had, mensen rondliepen die het speculatieve karakter van de inkoopstrategie konden doorzien. Daarop besluiten Kandiah en Sampar hun inkoopstrategie in een andere bv onder te brengen: FlexNet Energie. Volgens gegevens van EnergieMarktInformatie.nl is dit bedrijf ‘programmaverantwoordelijk’ voor EnergieFlex, oftewel: verantwoordelijk voor het correct afstemmen van de hoeveelheid ingekochte energie op de energievraag van klanten. De eigenaren van FlexNet Energie: Kandiah en Sampar. Het aantal werknemers volgens de KvK: 0,5.
Twee mannen zonder enige ervaring in de energiewereld, die zich als prijsvechter op de energiemarkt presenteren, en hun inkopen buiten het zicht van de rest van het bedrijf op de zeer riskante spotmarkt doen. Ziedaar het recept voor ongelukken"

Ze beschrijven ook de 'pikante rol van de consumentenbond' 😉 en het gebrek aan goed onderzoek van ACM, dat indien wel het geval de stekker er een half jaar eerder uitgetrokken had kunnen worden met minder negatieve gevolgen voor gedupeerde klanten.

Reageer