Consumentenbond.nl

Vergunning EnergieFlex ingetrokken door ACM: vragen beantwoord

Reputatie 5
Badge +7
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vertrouwt niet meer op een goede levering van energie door energieleverancier EnergieFlex en trekt daarom haar vergunning in. Sinds de bekendmaking ontving de Consumentenbond tientallen telefoontjes en e-mails en zien we ook hier bij de Community vragen binnenkomen . We hebben 8 veelgestelde vragen en de antwoorden voor je op een rij gezet, in afwachting van een definitief faillissement of doorstart van EnergieFlex. Bekijk de vragen en antwoorden hier. Staat jouw vraag er niet tussen? Stel hem dan hieronder in je reactie.

UPDATE 25 oktober 2018
Energieflex is failliet. Bekijk hier de geactualiseerde antwoorden op de meestgestelde vragen over het faillissement.

UPDATE 29 oktober 2018
EnergieFlex-klanten worden overgenomen per 1 november 2018 overgenomen door Innova. Wie nog geld tegoed heeft van EnergieFlex kan een verzoek indienen bij de curator. Bekijk hier de antwoorden op de belangrijkste vragen over de overname door Innova.

UPDATE 7 oktober 2019
De Consumentenbond wil dat minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat maatregelen neemt om consumenten te beschermen tegen de gevolgen van een faillissement van hun energieleverancier. Lees meer in ons nieuwsbericht.

368 reacties

@Bert Dat verbaast mij totaal niet.
Ik vind het maar vreemd dat we dus blijkbaar eerst tekst en uitleg aan Innova gaan vragen en niet eerst gewoon de rekeningen bekijken. Het zal de tijdgeest wel zijn.
Badge
Update: Na lange tijd (en een tussen akkefietje met Call2Collect) een nieuwe rekening van Innova. Ze hebben 'van eerder contact' geconstateerd dat er een fout in mijn eindafrekening zit en nu heb ik een rekening ontvangen die weleens correct zou kunnen zijn.

Toch 164 Euro lager dan wat er oorspronkelijk voor 5 dagen in rekening werd gebracht. Dit alles uiteraard zonder een excuus voor de onwil om dit eerder op te lossen en het incasso gebeuren met Call2Collect.

Financieel ben ik niet slechter geworden van dit akkefietje. Door mijn lage maandbedrag heb ik zelfs de welkomst bonus van EnergieFlex nog gehad (de eindafrekening viel samen met mijn 1-jarige klant zijn). Wel betreur ik dat we niet een rondje bij de kanton rechter hebben kunnen doen. Begon er wel zin in te krijgen.

Wie is er financieel wel slechter geworden? De Flexenergie schuldeisers. Mijn energie verbruik over oktober is namelijk maar deels betaald. De vraag of het kwade opzet betreft is voor mij niet beantwoord, maar door de houding van Innova hebben ze wel de schijn tegen.
Ook ik heb een zeer hoge eindafrekening gekregen van INNOVA.

Ik moest 913,30 betalen voor de periode 1-11-2018 tot 14-05-2019.
Mijn maandbedrag was 96,00 per maand, desondanks nog zo'n hoge afrekening.

Hierin is ook 2x opzegvergoeding a 50,00 opgenomen.

Ik vraag me af hoe dit bedrag zo hoog kan zijn?
Staat op de rekening niet het verbruik en het tarief?
Badge +8
📢 De Consumentenbond wil dat minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat maatregelen neemt om consumenten te beschermen tegen de gevolgen van een faillissement van hun energieleverancier. De Consumentenbond dringt hier met klem op aan bij het ministerie, na onderzoek naar de schuldenlast bij energieleveranciers. Lees meer in ons nieuwsbericht.
Reputatie 3
Badge +2
📢 De Consumentenbond wil dat minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat maatregelen neemt om consumenten te beschermen tegen de gevolgen van een faillissement van hun energieleverancier. De Consumentenbond dringt hier met klem op aan bij het ministerie, na onderzoek naar de schuldenlast bij energieleveranciers. Lees meer in ons nieuwsbericht.

Ik zou graag de namen van de bedrijven zien die in de rode cijfers zitten. Waarom zet de CB die er niet bij? Het lijkt me niet dat jaarstukken geheim zijn. (in de bijlage bij de brief aan economische zaken?)
Badge +8
Hi @Akua2, ze zijn zeker niet geheim. Je kunt in deze analyse meer lezen over de solvabiliteit en transparantie van energieleveranciers.
Reputatie 3
Badge +2
Hi @Akua2, ze zijn zeker niet geheim. Je kunt in deze analyse meer lezen over de solvabiliteit en transparantie van energieleveranciers.

dankje, ik ga het lezen. Ik las namelijk ook dit op een nieuws site: "De Consumentenbond wil niet zeggen om welke dertien bedrijven het gaat". Gelukkig is dat dus onwaar

Dat is het mooi lijstje met usual suspects, eigenlijk alle prijsvechters zijn insolvable. Leuk dat de Bond wil dat er faillisementsbescherming komt maar het zijn de mensen die bij de vertrouwde namen zitten die dan de pot mogen vullen voor de mensen die "een gokje"
nemen. Afijn solidariteit heeft zijn prijs.
Reputatie 7
Badge +6
Zou met niet verbazen als Wiebes weigert om maatregelen te nemen ......Een mooie maatregel zou zijn als voortaan net als bij verzekeraars verplicht is dat het bedrijf gezond is. Anders geen vergunning .
Zou met niet verbazen als Wiebes weigert om maatregelen te nemen ......Een mooie maatregel zou zijn als voortaan net als bij verzekeraars verplicht is dat het bedrijf gezond is. Anders geen vergunning .

Dat lijkt mij een stuk beter dan een potje, Insolvabel dan geen vergunning.
Reputatie 1
Badge
Cath 89

Het gedoe rond energie-adviezen van de Consumentenbond is zeker geen reclame.

Op het gebied van hypotheken en misschien nog andere gebieden word je huiverig.

Zelf nog niet werk gemaakt van een collectief van de Consumentenbond.
Reputatie 4
Badge +7
Cath 89

Het gedoe rond energie-adviezen van de Consumentenbond is zeker geen reclame.

Op het gebied van hypotheken en misschien nog andere gebieden word je huiverig.

Zelf nog niet werk gemaakt van een collectief van de Consumentenbond.

@Cat89: Wat kan de Consumentenbond doen om de huivering bij je te weg te nemen?

Reputatie 3
Badge +2

ik ga ook niet meer in zee met enig  bedrijf  via de CB zolang de consumentenbond hier zelf aan verdient. Dat kunnen jullie doen; geen zakelijk belang hebben maar echt onafhankelijk zijn. Dat is nu niet zo. 

update energieflex/innova:

Ik heb vandaag een incasso van een bedrijf genaamd proximo gekregen waarin staat dat ik 58 euro moet betalen nog. Zij innen dat voor innova+energieflex. Er zit geen specificatie bij overigens. 

Nu moet ik er weer induiken. ik had indertijd 2 maanden gestorneerd en ik geloof dat ik idd nog een naheffing verwachtte, maar het is alweer zo lang geleden dat ik het fijne er niet meer van weet. Ik was het allemaal alweer heerlijk vergeten...dit lijkt nu out of the blue te komen.

Niet dat ik zin heb in erin duiken, ik was en ben er nog steeds helemaal klaar mee, maar ik wil wel uitzoeken of het bedrag klopt. ‘Geen cent teveel, ee’ (woon in Zeeland)

Gelukkig ben ik hier op het forum nogal los gegaan (understatement, ik word moe van mezelf als ik het teruglees:thinking: ) en kan met behulp van mijn eigen teksten eea wel weer reconstrueren (dat is dan weer een voordeel).

ik ga ook niet meer in zee met enig  bedrijf  via de CB zolang de consumentenbond hier zelf aan verdient. Dat kunnen jullie doen; geen zakelijk belang hebben maar echt onafhankelijk zijn. Dat is nu niet zo. 

Het is uw goed recht in zee te gasn met wie u wil maar u zult op een of andere manier toch gegevens van verschillende aanbieders moeten verzamelen en vergelijken. Via welk kanaal gaat u dat dan ihvv doen als u alleen wilt werken met een partij die geen kickback accepteert?

Reputatie 3
Badge +2

ik heb het nagekeken en de eindafrekening klopt. Al bij al ben ik blij dat ik de maandbedragen van oktober (EF) en november (Innova) gestorneerd had (a 92 euro), want ze hebben nu mijn werkelijke verbruik uitgerekend en dat betaal ik nu (58,- voor oktober + eerste week novmber). Innova had ik maar 1 week, van 1-7 november. op deze eindafrekening rekenen ze nul kosten stroom en gas, dat is aan de laatste eindrekening van EF bijgeschreven, de eindstanden van EF zijn nu ipv de standen van 1 november die van 7 november. Beetje raar (toen bestond EF toch niet meer??) maar wel pragmatisch en voor mij zelfs iets gunstiger omdat de variabele energieprijzen van innova hoger lagen dan die van EF.

Als ik de maandbedragen wel had laten afschrijven had ik waarschijnlijk over oktober niets van EF teruggekregen,  vanwege de preferente schuldeisers. Dat zou geen ramp zijn, ik denk dat ik zo'n 60 euro teveel betaald zou hebben, maar ik zou er toch van balen. Ik heb afgelopen week gebeld en dat nagevraagd. Zij  (Proximo, die e.e.a. financieel afhandelt) beaamden dit, het was dus gewoon wel goed om te storneren. Ik benoemde dat er ook mensen zijn die niet storneerden, omdat oa de Consumenten Bond hen dit afraadde. Ook mensen die het financieel niet breed hebben. Een deel van hen betaalde zelfs ook nog een te hoog voorschot om een spaarpotje te creëren. Voor hen heel zuur. Dat vond de mevrouw van Proximo ook, ze kreeg veel telefoontjes en vond dat alles niet fijn verlopen is voor de EF klanten: klantonvriendelijk en chaotisch.  Zelf kom ik er gewoon goed vanaf. Niks teveel betaald, geen geld tegoed en de welkomsbonus ook nog net geïnd. Het kloppende te betalen bedrag, na een jaar nog, zonder boete of rente, kunnen overmaken. Het boek kan nu dicht. Ondertussen ben ik hard bezig om off grid te gaan wonen. Ben klaar met de afhankelijkheid van nutsbedrijven. Voelt goed! Dan hoef ik niet meer te vergelijken :-)

Ik ook een brief van proximo over het bedrag dat ik in oktober 2018 bij energieflex gestorneerd heb. Ze willen het dus als nog betaald zien terwijl ik mijn welkomstbonus niet ontvangen heb voelt dit oneerlijk. Inova doet wel de bedragen innen voor energieflex maar niet bedragen uitkeren (welkomstbonus energieflex) heel bijzonder.

Ik ben bijna een jaar bezig om mijn eindafrekening met Innova te vereffenen. Ik heb wel 5 verschillende afrekeningen gehad samen met mijn maandelijkse bedrag kwam ik op 10.000 euro. Liander is afgelopen jaar wel 3 keer geweest en ook zij verklaarde dat de standen niet klopten.

Na veel contact via telefoon, mail et cetera maar mijn rechtsbijstand in geschakeld. Wij kwamen er niet uit en  vervolgens dreigde Innova mij voor het gerecht te dagen. Tijdens onze communicatie(als je dat zo kan noemen) bleef ik maar smsjes, brieven, emails, telefoontjes krijgen van Call2Collect of ik toch niet even wilde betalen.

We gaan nu naar de geschillen commissie. Keep you posted.

Reageer