In september 2018 heb ik zonnepanelen op mijn huis laten plaatsen.
Begin deze maand zijn we weg geweest. In deze periode heb ik bekeken hoeveel stroom het huis bij afwezigheid gebruikt. Ik heb daartoe het stroomgebruik van twaalf uur nachts en acht uur 's ochtends bekeken. In deze periode was er geen produktie van de zonnepanelen. Dit nachtgebruik heb ik met 3 vermenigvuldigd om het totale dagverbruik te berekenen. Gezien onze afwezigheid mag je het dagverbruik op deze wijze berekenen. Dit dagverbruik heb ik vergeleken met wat er over de hele dag werd afgenomen van het net plus de niet teruggeleverde=zelfgebruik zonne-energie (produktie zonnepanelen volgens omvormer minus teruggeleverde stroom). Dat levert een onverklaard verschil van ca 0,7/0,8 kwh/dag op. Dus ca 250 kwh per jaar. Best wel veel. Deze 250 kwh zie ik ook terug als ik het jaarverbruik t/m 2018 vergelijk met de jaren daarna, 250 kwh is ongeveer 8% van de jaarlijkse opbrengst van de zonnepanelen. Deze 250 kwh zou je eigenlijk niet mee mogen berekenen in de businesscase omdat dit "verloren" stroom is.
Mijn concrete vraag is klopt het dat er ca 250 kwh/jaar blijft hangen tussen de omvormer en de meter? Zo ja hoe kan dat?