Verlies stroom tussen omvormer en meterkast

• 24 October 2022
  • 7 reacties
  • 172 Bekeken

In september 2018 heb ik zonnepanelen op mijn huis laten plaatsen.

Begin deze maand zijn we weg geweest. In deze periode heb ik bekeken hoeveel stroom het huis bij afwezigheid gebruikt. Ik heb daartoe het stroomgebruik van twaalf uur nachts en acht uur 's ochtends bekeken. In deze periode was er geen produktie van de zonnepanelen. Dit nachtgebruik  heb ik met 3 vermenigvuldigd om het totale dagverbruik te berekenen. Gezien onze afwezigheid mag je het dagverbruik op deze wijze berekenen. Dit dagverbruik heb ik vergeleken met wat  er over de hele dag werd afgenomen van het net  plus de niet teruggeleverde=zelfgebruik zonne-energie (produktie zonnepanelen volgens omvormer minus teruggeleverde stroom). Dat levert een onverklaard verschil van ca 0,7/0,8 kwh/dag op. Dus ca 250 kwh per jaar. Best wel veel. Deze 250 kwh zie ik ook terug als ik het jaarverbruik t/m 2018 vergelijk met de jaren daarna, 250 kwh is ongeveer 8% van de  jaarlijkse opbrengst van de zonnepanelen. Deze 250 kwh zou je eigenlijk niet mee mogen berekenen in de businesscase omdat dit "verloren" stroom is.

Mijn concrete vraag is klopt het dat er ca 250 kwh/jaar blijft hangen tussen de omvormer en de meter? Zo ja hoe kan dat? 

7 reacties

Reputatie 1
Badge +1

kunt u aangeven waar de omvormer is gemonteerd?

Reputatie 6
Badge +3

Om antwoord te geven op je vraag: nee is het antwoord.

Zo, ja: helaas het is nee

Zo, nee: wil je dat niet weten?

Leiding verlies is meestal onder de 1 %. De omvormers zijn nog wel eens wat optimistisch in de weergave van de opgewekte stroom.

Als je zo'n analyse correct wil uitvoeren moet je ook de foutmarge berekenen die voortvloeit uit de nauwkeurigheid van de verschillende metingen en registraties. Dan kun je eerst iets zeggen over de betrouwbaarheid of onbetrouwbaarheid van de berekende 250kWh.

Omvormer staat op zolder. Groepenkast in de kelder. Kabel naar groepenkast is -vanwege een omweg- behoorlijk lang. Misschien wel 15 meter.

Reputatie 1
Badge +1

Voorzover ik weet is het positief dat de omvormer zo dicht mogelijk bij de panelen komt, de afstand naar de meter vanaf de omvormer is minder negatief.

Ik ben niet zo'n rekenwonder, maar kom hier op uit.
Je levert ook niet continu 3kW 16 uur per dag 365 dagen in het jaar.
De werkelijkheid is veel lager.

Het 230V AC gedeelte:
15 meter 2,5mm² 1F bij 3kW geeft een verlies van 38W
Bij 4 mm² is dat nog maar 24W
24w x 16h x 365d ≈ 140kW/h per jaar

Reputatie 5
Badge +4

@H. Koning Heb je nog iets gehad aan de tips van de community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Reageer