Verplicht slimme thermostaat Eneco stadsverwarming

• 26 July 2022
  • 11 reacties
  • 396 Bekeken

Ik kreeg bericht van Eneco dat ik me zou hebben aangemeld voor een nieuwe slimme meter voor stadsverwarming, wat helemaal niet het geval is. Ze willen deze in plaats van de huidige meter opdringen. Met het oog op privacy en het noodplan gas wordt ik hier natuurlijk absoluut niet blij van. Het is niet zo dat de meter oud is en vernieuwd zou moeten worden en uiteraard geef ik altijd netjes mijn meterstanden door. 

Als klap op de vuurpijl moet ik voor dit opgedrongen apparaat een stopcontact gaan vrijmaken en beschikbaar stellen. Zo niet dan maken zij die (?). De stroomkosten wordt niet over gesproken, zijn ongetwijfeld ook zonder overleg voor rekening van de consument?

Ben ik verplicht om hier zo ver voor 2027 allemaal aan mee te werken terwijl het doel niet is om het gewoon werkend houden en een verouderde meter te vervangen, maar het doel het toevoegen van allerlei opties is? Ik kan helaas niet naar een andere aanbieder, want stadsverwarming. 

11 reacties

Reputatie 5
Badge +6

@is onbekend Dit vind je op Eneco.nl

Waarom je een slimme warmtemodule krijgt

Alle energieleveranciers in Europa moeten hun warmtemeters verslimmen voor 2027. Daarom krijg je nu als klant van Eneco met warmte een slimme warmtemodule. Makkelijk voor jou, want je hoeft je meterstanden niet meer door te geven. En je hebt meer inzicht in je energieverbruik!

Kan ik het dagelijks doorsturen van mijn meterstand uitzetten?

Ja, dat kan je instellen via je Gegevens > Privacy > in Mijn Eneco en in de Eneco app. Geef aan dat wij je meterstanden niet op afstand mogen uitlezen.

• Is je module nog niet aangesloten op een stopcontact? Dan komt de monteur nog een keer terug om een veilig en werkend stroompunt aan te leggen. Probeer in de tussentijd niet zelf een oplossing te zoeken. Vanwege onze veiligheidsnormen verzorgen wij graag het stroompunt bij de warmtemeter. Dat doen we uiteraard op onze kosten.

(Hoever kan je vooruit lopen in de tijd, er zijn nog nog duizenden slimme meters die nog geplaatst moeten worden, bij consumenten met zonnepanelen)

• Hoe waarborgen jullie mijn privacy als ik een slimme warmtemodule krijg?

De overheid verplicht netbeheerders en energieleveranciers om zorgvuldig met jouw meterstanden om te gaan. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) controleert hoe we dat doen. In de privacyverklaring slimme warmtemeter lees je hoe wij omgaan met persoonsgegevens zoals verbruiksgegevens. Deze privacyverklaring slimme warmtemeter is een aanvulling op ons privacystatement.   

Zonder een werkende slimme warmtemodule heb je geen inzicht in je verbruik en worden de meterstanden voor de jaarnota niet automatisch op afstand uitgelezen. Ook signaleren we storingen minder snel. Wil je dat Eneco helemaal geen meterstanden ontvangt? Dan kan je de uitleesfunctie door onze Klantenservice helemaal uit laten zetten. We kunnen dan geen storingen signaleren en met je delen.

Reputatie 5
Badge +5

@is onbekend Dit vind je op Eneco.nl

Makkelijk voor jou, want je hoeft je meterstanden niet meer door te geven. En je hebt meer inzicht in je energieverbruik!

Zonder een werkende slimme warmtemodule heb je geen inzicht in je verbruik en worden de meterstanden voor de jaarnota niet automatisch op afstand uitgelezen. Ook signaleren we storingen minder snel. Wil je dat Eneco helemaal geen meterstanden ontvangt? Dan kan je de uitleesfunctie door onze Klantenservice helemaal uit laten zetten. We kunnen dan geen storingen signaleren en met je delen.

Als je dit laatste allemaal niet wilt, voor wie is zo'n slimme module dan eigenlijk handig? Blijkbaar kan @is onbekend nu ook zijn meterstanden lezen en doorgeven en heeft dus inzicht in zijn verbruik. Enige voordeel lijkt nog ‘storingen delen’, maar anderzijds geen idee wat ze daarmee bedoelen. Ze kunnen dat nu ook niet, dus wat mis je? De huidige meter zal overigens ook wel stroom verbruiken.

Reputatie 5
Badge +6

De huidige stadsverwarmings meters zijn op batterijen en meten jaaaaaaaa-ren op een batterij.

Ik zou niet weten wanneer die ooit is vervangen.

Alleen de Gigajoule en de m3 zijn af te lezen, een paar weken voor de jaarrekening krijg je een oproep om de meterstanden door te geven.

Als je dat niet doet voor een datum krijg je een schatting.
Als ik nu inlog zie ik de warmte kosten (nog) niet in de app. Ik heb ook nog geen warmte module.

Als de meter niet registreert komt dat pas, bij de opgave van de meterstanden voor de jaarafrekening in beeld.

Als je nu inzicht in je gebruik wilt, moet je de standen wel bijhouden, 2 keer per jaar er op kijken natuurlijk geen inzicht.

(De kWh draaischijf meters die nog niet vervangen zijn, werken ook nog prima)!

En heeft dit dan met de Europese wetgeving te maken?

Reputatie 6
Badge +3

@is onbekend  @Gebruiker1644596728  Als ik me niet heel erg vergis zijn bepaalde simpele warmtemeters vanaf 2027 niet meer toegestaan. Het gaat om onnauwkeurig metende en vooral niet echt kalibreerbare meters. Ik kan hier niet op de details ingaan. De nieuwe meters (voorbeeld) gebruiken andere meetprincipes welke te ijken zijn. Waarschijnlijk heeft de ruil bij de topic starter ook hiermee te maken. - Misschien kan Eneco (de techniek) dit nog bevestigen?

Reputatie 7
Badge +5

Ik kreeg bericht van Eneco dat ik me zou hebben aangemeld voor een nieuwe slimme meter voor stadsverwarming, wat helemaal niet het geval is. Ze willen deze in plaats van de huidige meter opdringen. Met het oog op privacy en het noodplan gas wordt ik hier natuurlijk absoluut niet blij van. Het is mi niet zo dat de meter oud is en vernieuwd zou moeten worden en uiteraard geef ik altijd netjes mijn meterstanden door. 

ik snap die aversie tegen dit soort acties niet, privacy is gewoon in de wet geregeld en de relatie met het noodplan gas snap ik al helemaal niet. Verder bepaalt de energieleverancier wanneer iets vervangen moet worden en het zou handig zijn als ie dat in normale mensentaal goed uitlegt. Maar de sfeer rondom slimme meters wordt een beetje bepaald door feestboek fake-news verhalen. 

Reputatie 7
Badge +7

De netbeheerder is eigenaar van de meter. De gebruiker huurt die. Dus de eigenaar mag naar gelieve de meter vervangen.

Maar er was een regeling van de Consumentenbond dat je de slimme meter mag weigeren, danwel uitlezen van op afstand. Uiteindelijk gaat iedereen toch over op de slimme meter, wat schiet je ermee op.

Er waren vroeger ook mensen die tegen de komst van de radio of televisie waren, of dat je kan zien op je telefoon wie er belt, of de smartphones. Die zijn inmiddels alkemaal uitgestorven.

Reputatie 5
Badge +5

ik snap die aversie tegen dit soort acties niet,

Ik ervaar het anders wel. Overigens ga ik altijd wel mee in dit soort acties. De aversie ontstaat bij mij, door de taal en motivaties waarmee ze de acties verantwoorden. “Het is gemakkelijker voor u”, “u krijgt meer inzicht", “u hoeft niet meer ….”  Er staat op die manier als het ware een verkoper voor de deur, die iets probeert aan te smeren. Ik ben echt voorstander van veel meer zuivere communicatie. Als een bedrijf langs komt en zegt ‘we moeten uw leidingen (of meter) vervangen, deze zijn te oud/verouderd en dat is onze verantwoordelijkheid’, dan heb je mij eerder mee. 

"Men” vergeet nog wel eens, dat verandering, verbetering soms een eenzijdig concept is. Wie blijft er thuis voor de monteur, wie ruimt de troep op, wie installeert de app, wie helpt bij de troubles en wie veegt de gang weer schoon nadien? Soms is het goed, zoals het is. En ja, wat moet moet uiteraard. Maar houd op met ‘bevoogding’ in taal en communicatie.

Reputatie 7
Badge +5

ik snap die aversie tegen dit soort acties niet,

Ik ervaar het anders wel. Overigens ga ik altijd wel mee in dit soort acties. De aversie ontstaat bij mij, door de taal en motivaties waarmee ze de acties verantwoorden.

met alle respect en geheel mijn persoonlijke mening, maar deze reden vind ik nog slechter om zoiets niet te doen. Goed en effectief communiceren is het belangrijkst bij dit soort zaken, en gaat heel vaak mis, maar laten we daar nou gewoon doorheen kijken en ons druk maken om zaken die er wel toe doen 😉

Reputatie 5
Badge +5

@E.B.F. Stroeve met alle respect. Effectief communiceren begint met goed lezen en luisteren. 

Reputatie 6
Badge +3

En nu weer terug naar de communicatie met topic starter @is onbekend . Hopelijk is hij/zij nu iets wijzer geworden - genoeg suggesties hier gedaan - voorlopig wacht ik nog op een antwoord.

Reputatie 3
Badge +4

@is onbekend Heb je nog iets gehad aan de tips van de andere community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Groetjes Shana

Reageer