Verrekening opgewekte energie

Reputatie 5
Badge +5
Ik zit al een paar jaar bij Greenchoice, maar deze groene energie leverancier lukt het maar niet om de geleverde en de opgewekte stroom direct met elkaar te verrekenen. Op hun site staat dat ze hier hard aan werken, maar dat is al 3 jaar zo. Het harde werken valt dus nogal tegen. Je zou toch verwachten van deze leverancier die ook particulieren stimuleert om zelf engie op te wekken met wind en zonne parken hier een voortrekkers rol in zou spelen, maar niets is minder waar.

Het gevolg is dat ik eerst een vette afrekening krijg (dit jaar 540 euro) en daarbij een fikse verhoging van het voorschot bedrag Na 1 tot 3 maand krijg ik de opgewekte energie weer terug (650 euro), terwijl de meterstanden tegelijk worden doorgegeven. Per saldo krijg ik dus ruim 100 euro terug en hoeft mijn maandelijkse voorschot dus niet omhoog. Elk jaar moet ik dus weer bellen om mijn maandelijkse voorschot weer terug te schroeven. En elk jaar moet ik ruim 500 euro eerst voorschieten. Hoe zit dit bij andere leveranciers?

Ik wil eigenlijk overstappen naar een leverancier die de nota in ÉÉn keer kan opmaken zonder het heen en weer pompen van geld en zonder het eerst hoeven plunderen van mijn spaarrekening.

[Opmerking redactie: topic verplaatst naar forum Woning en Huishouden.]

14 reacties

Reputatie 5
Badge +5
In reactie op:

Kan al dit gedoe iets te maken hebben met het al of geen 'slimme meter' hebben? Ik heb die maar laten istalleren en herken niets van bovengenoemde problemen. Ik 'zit' bij GreennChoice.

Dat is raar, aangezien Greenchoice zelf op hun site zegt dit nog niet in een keer te kunnen verrekenen. En of je de meterstanden nu zelf opgeeft of een slimme meter dat voor je doet maakt voor de berekening weinig verschil lijkt me.

Hoe lang zit je bij Greenchoice?
Reputatie 5
Badge +5
Weinig mensen met dit probleem zo te zien.

Greenchoice heeft intussen voor mij een prima tussen oplossing bedacht zodat ik voortaan niet meer hoef te bellen en de rekeningen tegelijk verrekend worden. Ik ben de afgelopen jaren door steeds over te stappen bij 5 leveranciers klant geweest en sinds ik zonnepannelen heb bij Greenchoice. Over de klantenservice van al deze firma's ben ik nooit ontevreden geweest, maar een persoonlijke regeling heb ik nog niet eerder mee gemaakt. Klasse dus.
Reputatie 5
Badge +5
In reactie op:

Vanaf 1 april,maar met een gewone meter ben je als je zonnecolectoren hebt beter af. Hij draaid gewoon terug.Geen gedoe met uitreken of wat dan ook.

Ik neem aan dat je met zonnecollectoren, zonnepanelen bedoeld, maar jou bewering gaat niet helemaal op.

Zeker niet als je dag/nacht of hoog/laag tarief hebt en ook niet als je meer opwekt dan verbruikt.
Bij Oxxio heb ik vorig jaar bijna hetzelfde probleem gehad. Gas bijbetalen en een hoger bedrag voor stroom terugkrijgen.Ik weigerde te betalen. Dit is via de deurwaarder tot aan de schuldsanering gelopen !!! Uiteindelijk is het via de consuwijzer binnen 3 weken geregeld.

Overigens heeft mijn neef met Oxxio hetzelfde probleem. Geen duidelijke afrekeningen. Na veel aandringen is hem beloofd dat hij over 3 maanden antwoord krijgt (omdat aan het systeem gewerkt wordt).

Ik zit nu bij de Nederlandse Energie Maatschappij. Op zich geen problemen. Maar het is vreemd dat in hun twee-maandelijkse overzichten geen rekening wordt gehouden met teruglevering. Ze adviseren zelfs de voorschotten te verhogen op bais van het bruto verbruik !!
Ik heb een dubbele meter dus dag/nacht of weekend. Ik wek precies genoeg op (3500 kw) om op een meterstand van 0 uit te komen.

Dus goede investering deze ZONNEPANELEN.
Vanaf 1 april,maar met een gewone meter ben je als je zonnecolectoren hebt beter af. Hij draaid gewoon terug.Geen gedoe met uitreken of wat dan ook.
Ik zat ook bij NLE. ik heb al meer dan 2 jaar zonnepanelen, maar toen mijn eerste jaarafrekening kwam hadden ze wel een andere meterstand ingevuld dan ik had doorgegeven, nl: 3000 kw hoger. Dat heeft mij zeer veel moeite gekost om dit recht te trekken.

Ben nu bij Greenchoice die meteen mijn maandelijkse vooruitbetaling naar beneden bij stelden.
Badge +1
Bij budget energie (via de energie veiling van EigenHuis) geen centje pijn. Bij navraag salderen zij voor particulieren zelfs voorbij de 5000 KWh, gewoon alles wat je teruglevert wordt gesaldeerd.

Ook met het maandbedrag doen ze niet moeilijk, ze hanteren gewoon wat ik heb ingevuld.
Ter info: ieder energiebedrijf is wettelijk verplicht om te salderen voor bij de 5000 kWh. Deze grens geldt niet meer: sinds vorig jaar zijn leveranciers wettelijk verplicht te salderen tot aan het eigen verbruik. Zie ook hier.
BIJ de BRON energieleverancier

14 zonnepanelen en mijn maandelijks bedrag werd tegelijk € 55,- minder.

Moest slimme meter regelen = gratis.
Badge
Kan al dit gedoe iets te maken hebben met het al of geen 'slimme meter' hebben? Ik heb die maar laten istalleren en herken niets van bovengenoemde problemen. Ik 'zit' bij GreennChoice.
Wij hebben 24 zonnepanelen, een slimme meter, Én zijn overgestapt van leverancier vorig jaar. Van Electrabel naar NLE op 1 januari 2014. In september 2014 wordt er in een keer ongevraagd en onaangekondigd een enorm bedrag van onze rekening afgeschreven door Electrabel waar ik tot op de dag van vandaag geen helder antwoord over heb ontvangen. De overzichten van electrabel met de uitlezingen dd slimme meter, zijn werkelijk niet te lezen. Ik heb ze een aantal keer gevraagd mij een jaar-overzicht te sturen van begin/en eindstand, verbruik en teruggeleverd, omdat ik echt die andere overzichten niet uitgepuzzeld krijg; ze weigeren dit. Ik krijg dan mail met deze inhoud:

U ziet het juist dat er bij teruglevering kosten worden berekend. Dit komt omdat er op 01012014 15 en 71kWh is geleverd, terwijl er op de jaarafrekening van 07012013 1193 en 593 kWh aan u is betaald. Op de jaarafrekening van 02/09/2014 wordt dit teruggehaald. De kans is aanwezig dat dit niet klopt. Echter doordat deze afrekening loopt tot en met 31/12/2013 is er inmiddels een nieuwe jaarafrekening van uw huidige leverancier. Op deze jaarafrekening wordt er uitgegaan van een stand van 3360 (22/08/2014) en 1318 (22/08/2014) wat betekent dat er sprake is van 3345 kWh en teruglevering en 1247 kWh teruglevering. Inmiddels lijkt dit dus al hersteld.....

Ik kan "hbo-niveau" aankruisen bij vragen over mijn opleiding, maar dit gaat echt mijn pet te boven.

De jaarnota van NLE is overzichtelijk en begrijpelijk. Echter ook hier moest ik achteraan bellen om mijn maandbedrag naar de realiteit bij stellen omdat ze deze ongevraagd hadden verhoogd (vreemd dat dit zomaar kan via automatische incasso) omdat er geen rekening werd gehouden met de teruglevering. 1 telefoontje was voldoende om dit weer bij te stellen naar beneden.
Ik ben heel lang klant geweest van Greenchoice. Diverse klanten aangebracht. Maar ik zie dat deze leverancier steeds verder afzakt. Afgelopen jaar heb ik zonnepanelen aangeschaft. Veel gecorrespondeer verder werd dat ook inzichtelijk gemaakt in mijn dossier. Niks vanzelf, alles moeizaam. En fout. Intenties zijn wel goed en klantvriendelijk, uitvoering zwaar onvoldoende. Meterstanden omgedraaid (dag/nacht), afrekening laat lang op zich wachten. Ook WindCentrale deelneming lastig qua afrekening. Maandbedrag belachelijk veel te hoog, niet verder te beïnvloeden. Reacties klantenservice traag. Er is sprake van goede wil, de uitvoering is echter zwaar onvoldoende. Ik wacht al maanden op een stevige teruggave van vele honderden euro's . En zo groen is deze club ook al lang niet meer, dat was eens. Dus ik ben weg bij greenchoice en wacht met spanning wanneer ik de teruggave met rente ga ontvangen. De 6 weken is niet gehaald, de smoesjes zijn talrijk. Bah. Ook bosplan gaat volledig mis, en meerdere malen. En de beloning voor aanbrengen nieuwe klanten is ook niet wat je er van hoopt en verwacht. Kortom: Greenchoice ? Niet doen! Het kan groener en vooral veel sneller.
Badge +1

In reactie op:

Dat is raar, aangezien Greenchoice zelf op hun site zegt dit nog niet in een keer te kunnen verrekenen. En of je de meterstanden nu zelf opgeeft of een slimme meter dat voor je doet maakt voor de berekening weinig verschil lijkt me. (Gewoon commerciele smoesjes)

Hoe lang zit je bij Greenchoice?  nog net nieT. Ik heb het contract voor de start opgezegd. Ik heb wat rekenwerk verricht en kom tot de conclusie dat greenchoice  wel meer betaalt voor teruglevering van 1KWh dan Eneco en andere leveranciers daar wel 10 cent /KWh boven zitten,

Er Zijn grote verschillen bij energieleveranciers ten aanzien van de terugleverprijs/KWh dat varieeert van minimaal 2 tot >11 cent /KWh.

Ik weet niet of de consumentenbond daar ook rekening mee houdt bij hun aanbiedingen.

Reageer