Hallo. Ik bezit een hoekhuis (energielabel C)en heb nu meerdere energiebronnen om de woning (beneden verdieping) te verwarmen nl. Pelletkachel 8.3 kwh, daikin airco 3,5 kwh SCOP 4,24 (per 1 januari 2021) en een Brink hetelucht installatie gas gestookt met WTW installatie. Zonder airco was mijn verbruik vorig jaar 2050 kwh en 180 m3 gas (incl ww). Gemiddeld per jaar verbruik ik 1250 kg a 31ct aan pellets. Teruglevering zonnepanelen was in 2020 3200 kwh, aldus de UM meter. Hoe kan deze bronnen nu het meest efficiënt inzetten met als doel het m3 gas nog verder te verlagen? Wat is eventueel de beste manier om mijn warm watervoorziening te (her) organiseren? Ik vind de rekensom lastig (appels en peren) en kan mijn stookgedrag nog moeilijk bepalen. Momenteel (gewoon om ergens te starten) stook ik de benedenverdieping op tot 20 grd en laat dan de airco de kamer op pijl houden. Soms stook ik het huis even op met de brink elan10 om het hele huis iets te verwarmen. Gemiddeld draait de airco nu zo'n 5 uren/etmaal. Kortom: hoe kan ik deze bronnen het beste inzetten over een jaar bekeken, zodat het mij het minst gaat kosten aan energiekosten? Ben benieuwd naar eventuele adviezen en tips.
Ps. Ik wil de gas installatie/meter behouden. Ook op termijn.