Consumentenbond.nl
Vraag

Verschillende energiebronnen: efficiëntste manier van gebruik?

• 17 januari 2021
  • 10 reacties
  • 168 Bekeken

Badge +1

Hallo. Ik bezit een hoekhuis (energielabel C)en heb nu meerdere energiebronnen om de woning (beneden verdieping) te verwarmen nl. Pelletkachel 8.3 kwh, daikin airco 3,5 kwh SCOP 4,24 (per 1 januari 2021) en een Brink hetelucht installatie gas gestookt met WTW installatie. Zonder airco was mijn verbruik vorig jaar 2050 kwh en 180 m3 gas (incl ww). Gemiddeld per jaar verbruik ik 1250 kg a 31ct aan pellets. Teruglevering zonnepanelen was in 2020 3200 kwh, aldus de UM meter. Hoe kan deze bronnen nu het meest efficiënt inzetten met als doel het m3 gas nog verder te verlagen? Wat is eventueel de beste manier om mijn warm watervoorziening te (her) organiseren? Ik vind de rekensom lastig (appels en peren) en kan mijn stookgedrag nog moeilijk bepalen. Momenteel (gewoon om ergens te starten) stook ik de benedenverdieping op tot 20 grd en laat dan de airco de kamer op pijl houden. Soms stook ik het huis even op met de brink elan10 om het hele huis iets te verwarmen. Gemiddeld draait de airco nu zo'n 5 uren/etmaal. Kortom: hoe kan ik deze bronnen het beste inzetten over een jaar bekeken, zodat het mij het minst gaat kosten aan energiekosten? Ben benieuwd naar eventuele adviezen en tips.

Ps. Ik wil de gas installatie/meter behouden. Ook op termijn.

10 reacties

Als ik de kosten voor jouw pellets zie lijkt het me het goedkoopste om vooral met pellets te stoken en met de airco te zorgen dat je saldering opmaakt, omdat die kWh’s goedkoper zijn dan de kWh's daarna. Omdat de airco minder efficiënt is naarmate het kouder wordt zijn de gunstigste momenten om de airco daarvoor te gebruiken als het niet heel koud is. Maar wanneer is het heel koud? Dat is het deze winter nog helemaal niet geweest.
Je zegt niet waar je warme water vandaan komt, dus daar kan ik niks over zeggen.
JJe zegt dat de airco 5 h/dag draait, maar dat zegt nog niet of hij hard of zacht draait. Moderne airco's kunnen ook heel zacht. Die van ons heeft in de praktijk een opgenomen vermogen van 200 tot 1250W, volgens het meetapparaat bij het stopcontact.

Badge +1

Hallo Harrie. Bedankt voor je reactie. Ik heb een combiketel nefit comfortline basic voor warmwater en via warmtewisselaar brink hete lucht. Volgens mij ben ik nu nog meer gas kwijt aan de waakvlam, dan aan de rest (-:. Ik zou hem willen uitzetten, maar moet dan iets hebben om water te verwarmen. Ik heb geen 3 fase aansluiting (kost al met al ook nogal wat), dus twijfel ik tussen een A++ boiler of een of meerdere doorstroomboilers. Warm water gebruik ik voor douchen en twee wastafels. Ik wil echter binnen mijn 1250 kwh overschot blijven met ww en airco. Qua airco heb ik nog niet echt een idee wat die gaat verbruiken voor verwarming en koeling. Je zegt feitelijk dat ik eerst mijn overschot/saldering het best op kan maken? Volgens mij krijg ik zo'n 0,07ct kwh. Kan ik er van uitgaan dat mijn airco koeling in de zomer niets tot weinig energie kost, omdat hij gelijktijdig gaat verbruiken van wat ik opwek? Ik zal binnenkort de airco eens 2 dagen als hoofdverwarming gaan gebruiken om te zien wat dan het kwh verbruik is. Mogelijk dat ik alleen de kamer opwarmen met pellets en dan de airco als verwarming aan laten. De kachel verbruikt overigens 0,5 kg/uur pellets in laagste stand. Daarmee blijft de kamer op temperatuur mits de deuren dicht blijven. Is het zo dat een airco het meeste kost in de opstartfase? Douchen kost een 1/2 m3 gas/keer. Per dag is gas verbruik sowieso 0,25 m3/dag los van douchen. Mvg RonaldD 

Ketel met waakvlam? Bestaan die nog?

Wat "...en via warmtewisselaar brink hete lucht” in combinatie met warm water betekent weet ik niet.

Als je de airco effectief voor 7 ct/kWh gebruikt is het goedkoper dan gasverwarming.

Nee je airco in de zomer is niet gratis zolang de salderingsregeling er is.

Badge +1

Het is een combi ketel voor warmwater en warm/heet water voor de istallatie Brink Elan10. Deze zet warm water om in warme/hete lucht via warmtewisselaar. Je hebt gelijk qua salderingsregeling en airco in de zomer. En ja, blijkbaar heeft dat ding een waakvlam. Verbruik is 0,001 m3/uur, aldus UMeter. Feitelijk weggegooid geld (-:

Mvg RonaldD 

0,001 m3/h = 8,76 m3/jaar, dus dat valt wel mee als . Tevens houdt die waakvlam alles wat erboven zit warm, dus enig voordeel heb je er wel van.

Ik heb even opgezocht wat een 'elan’ is maar dat is dus eigenlijk - Jip en Janneke - een radiator met ventilator. Je gebruikt dus ook de ketel als verwarmingsapparaat. Maar dat is dus waarschijnlijk de duurste in gebruik van je drie mogelijkheden, tot op het moment dat je saldering op is en je de volle prijs voor de stroom betaalt. Vanaf dat moment is het niet zonder meer te zeggen op de ketel of de airco het goedkoopste stookt.

Verder isoleren kan misschien ook nog.

Reputatie 3
Badge +2

Het goedkoopste is natuurlijk de airco zolang er nog teruglevering is a 7 cent. Uitgaande dat de salderingsregeling eindig is, blijft de airco goedkoper dan gas. Hoe zuinig de pelletkachel is tov gas weet ik zo niet, maar aangezien je in een hoekhuis woont heb je zeker buren en waarschijnlijk in een woonwijk. Dan mag je mijns inziens ook wel rekening houden met de uitstoot van je pelletkachel. Daar zijn buren waarschijnlijk niet zo blij mee. Gebruik wat beperken tot als het echt koud is.

Reputatie 7
Badge +6

0,001 m3/h = 8,76 m3/jaar, dus dat valt wel mee als . Tevens houdt die waakvlam alles wat erboven zit warm, dus enig voordeel heb je er wel van.

Ik heb even opgezocht wat een 'elan’ is maar dat is dus eigenlijk - Jip en Janneke - een radiator met ventilator. Je gebruikt dus ook de ketel als verwarmingsapparaat. Maar dat is dus waarschijnlijk de duurste in gebruik van je drie mogelijkheden, tot op het moment dat je saldering op is en je de volle prijs voor de stroom betaalt. Vanaf dat moment is het niet zonder meer te zeggen op de ketel of de airco het goedkoopste stookt.

Verder isoleren zal moeten wil je geen dief zijn van je eigen portemonnee. De overheid wil van je dat woningen met C-label opgekrikt worden naar B- of A-label. Elke millimeter dat je isolatie dikker wordt scheelt direct in de stookkosten.

Badge +1

Het goedkoopste is natuurlijk de airco zolang er nog teruglevering is a 7 cent. Uitgaande dat de salderingsregeling eindig is, blijft de airco goedkoper dan gas. Hoe zuinig de pelletkachel is tov gas weet ik zo niet, maar aangezien je in een hoekhuis woont heb je zeker buren en waarschijnlijk in een woonwijk. Dan mag je mijns inziens ook wel rekening houden met de uitstoot van je pelletkachel. Daar zijn buren waarschijnlijk niet zo blij mee. Gebruik wat beperken tot als het echt koud is.

De buren hebben geen last vd pelletkachel. Deze was al geplaatst voordat ik de woning kocht. Er lijkt voldoende ruimte tussen de woningen om eventuele hinder te beperken. Zelf hebben ze een open haard. Ik heb mij laten vertellen dat 1m3 gas overeenkomt met 1,8 kg pellets?? Ik zal eens gaan testen wat ik per dag verwarmen zou verbruiken aan gas, pellets of kwh. Alles onder vergelijkbare omstandigheden. Denk inderdaad dat de airco het gaat winnen, zolang ie van de overproductie saldering kan profiteren.

Badge +1

Verder isoleren zal moeten wil je geen dief zijn van je eigen portemonnee. De overheid wil van je dat woningen met C-label opgekrikt worden naar B- of A-label. Elke millimeter dat je isolatie dikker wordt scheelt direct in de stookkosten.

Ik heb al contact opgenomen met een onafhankelijke energiecoach van de Gemeente. Eens horen wat daar uit komt.

Reputatie 3
Badge +2

Meten is inderdaad weten. Uitgaande van 1,8 kg pellets a 31= 56 eurocent. Dat is in ieder geval wat goedkoper dan gas, maar niet heel erg veel. Dat je directe buurman stookt met een open haard, is voor hem een reden om niet over jouw kachel te klagen. Maar er zijn meer buren. Ik heb ook liever die stank niet van die dingen. Ik ruik in mijn eigen huis soms die kachels bij net de verkeerde windrichting.

Reageer