Vertragen energieleveranciers bewust het overstappen om te profiteren?

• 15 May 2016
  • 0 reacties
  • 101 Bekeken

Reputatie 1
Badge
Ik wil toch nog een keer aandacht vragen voor een trucje, dat de energiebedrijven redelijk veel geld oplevert. Al enige jaren wissel ik vrijwel jaarlijks van energieleverancier. Ik zoek ruim van tevoren de juiste aanbieding en stap vervolgens (meestal via de consumentenbond) over. Maar dan begint het gedonder. Op zich gaat de procedure goed, het oude (jaar) contract wordt opgezegd en het nieuwe is bevestigd. Alleen de ingangsdatum staat dan open, want dat moet schijnbaar de netbeheerder doen.

Wat mij opvalt is dat vrijwel altijd een latere ingangsdatum (4 tot 6 eken) wordt gerealiseerd dan de eindtermijn van het vorige jaarcontract. Dat betekent dat er tot het nieuwe ingangsmoment de oude energieleverancier het variabele tarief moet worden betaald en uiteraard is dat het allerduurste wat ze maar kunnen bedenken. Nu wissel ik in de zomer, dan is mijn energiegebruik laag. Zoiets kan in de winter aardig in de papieren lopen. En de energiebedrijven kunne dit trucje eenvoudig vermenigvuldigen, dus gaat het waarschijnlijk om miljoenen onterecht verdiende euro’s.

Het lijkt mij een interessant onderwerp om eens wat verder te onderzoeken.

[Titel topic aangepast door beheerder ter verduidelijking voor de lezer]

0 reacties

Geen reactie

Reageer