Consumentenbond.nl
Vraag

Vervanging rookgasafvoer nieuwe c.v. ketel

• 29 januari 2020
  • 3 reacties
  • 526 Bekeken

Bij installatie nieuwe c.v. ketel door firma Warmgarant is rookgasafvoer compleet vervangen voor een extra bedrag van 275 euro. Rookgasafvoer was 27 jaar oud dus daar kan ik me wat bij voorstellen.

Bij vervanging bleek dat een zogenaamde 4 pansdakpan, dit is waar de afvoer door het dak gaat, ook aan vervanging toe was. Installateur had dit onderdeel niet bij zich. Vervanging hiervan gaat me weer 275 euro kosten.

Mijn vraag is of bij de vervanging van de gehele rookgasafvoer in 1e instantie deze 4 pansdakpan niet automatisch ook vervangen had moeten worden? Kunnen hiervoor zomaar weer extra kosten voor gerekend worden?

3 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Een rookgasafvoer zit standaard wel meegeleverd bij een cv-ketel maar niet de dakpan voor de dakdoorvoer. Er zijn zoveel soorten dakpannen, ze weten vooruit niet welke. Dus tijdens de uitvoering kijken ze welke pan je hebt en gaan die dan halen. 

Je hebt misschien zo'n dakdoorvoer als deze, dat de doorvoer op de kruising van 4 dakpannen zit. Er bestaan ook enkelpans dakdoorvoeren, deze zijn van kunststof maar je heb ook betonpannen en keramische pannen met dakdoorvoer. Bij groothandels als Nelemans kan je kijken welke ze hebben. Ze kunnen daar elke doorvoerpan voor je bestellen die er in de handel te krijgen is. Nelemans heeft ook een balie voor particulieren, maar dan betaal je wat meer dan de aannemers. Maar rond de €30 kan je klaar zijn. Maar dan moet je wel zelf het dak op. Je kan ze ook via internet bestellen. Dat is wel heel wat minder dan als je het laat doen. Want ik denk dat in die €275 ook reiskilometers en reisuren zitten, en tijd in de winkel, en de tijd voor montage en garantie en zo. 

En als het niet helemaal precies past, dat je dan in een soort Apollo 13 situatie op het dak het moet oplossen. Dus dat je er van tevoren aan gedacht hebt wat je mee het dak op moet nemen. Ik laat dan een touwtje zakken voor de vrouw en bindt zij het er aan en hijs ik het weer omhoog.

Beste Jan. Begrijp uit je reactie dat die 275 euro extra voor montage e.d. van 4 pansdakpan terecht is?

Reputatie 7
Badge +6

@Rovara nee helemaal niet, ik weet daar niets over of iets wel of niet terecht is.

Wat ik wel weet is dat je die betrokken pan via internet of via Nelemans in de orde van grootte van €30 kan krijgen. Maar als je de installateur het laat doen dan vragen ze in jouw geval €275. Ik denk dat die mannen teveel meemaken dat ze maar een prijs noemen en iedereen zegt toch ja. Vooral in dit stadium als de klus bijna af is. Je staat dan met de rug tegen de muur, als je nee zegt, hoe los je het dan op. Het gaat mondeling, niet eens met offerte, even tussen neus en lippen door ja zeggen en ze hebben je.

Er is geen wet die verbiedt dat ze geen €275 mogen vragen. Het enige wat telt is of je ermee akkoord gaat of niet. Zodra je akkoord gaat kan je niet meer terug. Als je dan niet betaalt kan hij naar de rechter gaan en ik denk dat je dan ongelijk gaat krijgen. Je moet dus nu van tevoren zeggen dat je dat veel te duur vindt. Ga naar Nelemans en vraag daar de prijs op, of zoek het ding op internet op en kijk daar de prijs. Hou hem dat onder zijn neus en zeg je eigen prijs en anders mag hij naar huis. Het is vrije markt mechanisme vraag en aanbod. Natuurlijk gaat hij zeggen dat zijn ding veel hogere kwaliteit is dan die “goedkope troep” op internet. In werkelijkheid haalt hij gewoon hetzelfde tegen aannemerskorting voor €14 bij Nelemans en rekent jou voor dat ding alleen €60 plus de overige kosten. Persoonlijk vind ik het veel te duur en doe daarom die dingen altijd zelf. 

Ik heb hier foto's voor je, een vrouw van 68 jaar die nog met een ladder naar de nok van het dak gaat, en een man van 68 jaar die met een ladder op een schuin pannendak staat. Gewoon doen, dat is alles.

68 jaar oud!

Reageer