Consumentenbond.nl
Oproep

Vervelende colportage door energieleveranciers

  • 30 januari 2019
  • 75 reacties
  • 13122 Bekeken
Vervelende colportage door energieleveranciers
Reputatie 7
Badge +7
Van een opdringerige verkoper aan de deur, tot afwijkende tarieven achteraf. Of van vervelende gesprekken, tot afspraken niet nakomen. Er gebeurt een hoop op het gebied van colportage door energieleveranciers aan de deur. Wij willen graag boven tafel krijgen wat er nu daadwerkelijk speelt.

Heb jij een vervelende ervaring aan de deur gehad, of kwam je misschien wel achteraf voor een nare verrassing te staan? Maak dan een melding door hier een reactie achter te laten!

Ben je benieuwd naar wat je rechten zijn als consument bij verkoop aan de deur? We hebben alle informatie voor je op deze pagina verzameld.

75 reacties

Reputatie 7
Badge +5
@Monique Wil je hier ook reacties lezen van opdringerige verkopers aan de telefoon?
Reputatie 7
Badge +5
Essent, NUON en/of Eneco komen hier ieder jaar aan de deur en willen graag binnen het maandbedrag vergelijken.

Ik vraag direct aan de deur altijd: wat is de precieze prijs van je stroom en gas en het vastrecht en zij zijn altijd duurder dan de energie die ik krijg van de energieleverancier via het Energiecollectief van de consumentenbond.
Ik zeg dan altijd, je prijs is te hoog, je hebt geen schijn van kans om mij als klant te krijgen.
Antwoord: Ja maar, we kunnen toch even vergelijken.
Mijn vraag is dan: gaat daardoor je prijs omlaag?
Antwoord is dan: nee, dat niet, prettige dag verder.
Insgelijks en succes verder.☺
Reputatie 7
Badge +6
In het verleden een extreem opdringerig figuur van Nuon aan de deur gehad. Tijdens het afpoeieren kwam er een zeer boze mevrouw van verderop uit de straat aanlopen . Haar man was door de knieen gegaan en zij eiste dat het onmiddellijk weer ongedaan werd gemaakt . Dat werd een heftig gesprek , want hij wou dat niet . Weet niet hoe dat afliep , want ik heb snel de deur gesloten. Ook hier waar ik nu woon heeft Nuon zich de woede van buurtgenoten op de hals gehaald , merkte ik toen ik langs de deuren ging voor een handtekeningenactie voor iets anders.
Gewoon vriendelijk zijn tegen deze colporteurs (maar uiteraard elk voorstel afwijzen), dan komt alles goed.

Laat die mensen toch.
Reputatie 7
Badge +6
Extreem opdringerig en niet willen luisteren als ik herhaaldelijk nee zeg , getuigt mijns inziens OOK NIET van fatsoen . Dan ben ik er snel klaar mee . Ik geef toe dat het me dan moeite kost om vriendelijk te blijven . Blehhhhh wat een vervelend opdringerig naar volk.
Ik vraag altijd een vrijblijvende schriftelijke (of per email) offerte.
Die willen ze niet geven, alleen voorlopig contract.
Als ik weiger is gesprek snel afgelopen.


André
Vandaag net voor etenstijd een colporteur van Nuon, herkenbaar aan Logo met naam op de jas (Nuon is wel vaker aan de deur geweest).
Ik vertelde dat ik geen interesse had.
" Ja maar, wat is uw leverancier"
Ik: vind ik niet relevant, ik heb geen interesse.
" Ja maar, hebt u de korting al binnen gekregen?
Ik, ik heb geen interesse, ik maak een eind aan dit gesprek.
Voordeur dicht gedaan en naar de keuken gegaan om het eten klaar te maken.
Ik heb geen enkele moeite om Nuon of soortgelijke te bedanken, vooral als ze vlak voor etenstijd komen.
Als men vraagt naar mijn huidige leverancier, zie ik geen enkele reden om dat niet te vertellen.

Voor hun is het blijkbaar relevant en daar gaat het om!
Reputatie 7
Badge +7
Vorig jaar heb ik een merkwaardige ervaring meegemaakt met mijn eigen gas en elektra leverancier Eneco. Er kwam een mevrouw aan de deur die mij een voordelig contract van Eneco kon aanbieden. Ik zei, ik heb al een Eneco contract. Ja juist daarom was haar spitsvondige antwoord. Ik kan u een veel voordeliger contract aanbieden. Ik weer ja maar het contract loopt nog enkele maanden. Dat geeft niet het nieuwe gaat vanzelf in voor 3 jaar en een veel voordeliger prijs.

We hebben het gesprek binnen voortgezet, ze wilde wel koffie maar met honing, kan ik me nog herinneren.Via allerhande formulieren, folders enz., kon ze een contract leveren voor 3 jaar voor een echt voordeliger prijs dan ik nu had. Uiteraard moest ik een formulier tekenen, niet een echt uitziend contract maar een afscheur formuliertje, meer een bewijs dat zij geweest was en met mij gesproken had en een contract had afgesproken. Dat stond er ook allemaal in, maar ook een zin dat ik me gelijk verbonden had aan Toon een slimme thermostaat. En die had ik nu al zolang buiten de deur gehouden.

Ik heb een slimme Nefit thermostaat met ook alles erop en er aan, en die Toon wil ik niet. Hij wordt alsware gratis erbij aangeboden, maar ik meen dat je er maandelijks voor moet betalen, 2,95 of 3,95 dat weet ik niet exact meer. Ik heb direct gezegd dat ik Toon niet wilde. Nee dat was niet erg, het was maar een formaliteit of ik toch maar wilde tekenen. Nou, dom ergens, maar ik heb het gedaan wel op het formulier gezet dat ik Toon niet wilde.

Ik vertrouwde het toch niet, toe ze al weg was. En ik heb Eneco gebeld. En gezegd dat er iemand aan de deur was geweest voor een nieuw contract, het oude liep toch over enkele maanden af, dus was ik akkoord met een nieuw contract, maar niet met Toon. Oh, was het antwoord, maar daar zijn ze juist voor op pad deze weken. Het gaat om meer Toon te verkopen. Ik heb meteen alles afgemeld, want dit is geen eerlijk zaken doen. Het werd meteen genoteerd aan de andere kant en alles ging niet door. Voor de zekerheid nog een mail er overheen gestuurd, en maar goed ook, nu dus zwart op wit, want de brieven voor het nieuwe contracten stroomden gewoon binnen. Is later wel weer in orde gemaakt, ik heb dus geen Toon, maar vind het toch stijlloos van je eigen leverancier. Daarna is er nog meer gebeurd dus ik ga er absoluut weg, maar dat is nu niet aan de orde.
Wel valt het me op dat ze met talloze smoezen aan de deur komen en beginnen met: 'wat een mooie tuin, wat een mooi huis' enz. Dat doen ook de nieuwe collectanten, die een duidelijk abonnement c.q. lidmaatschap willen afsluiten. Aan de collecten geef ik altijd, er ligt een speciaal stapeltje 2 Euro's klaar, maar zo'n abonnement kan aardig in de papieren lopen, 120 Euro per jaar is niets Maar ook buiten de orde, alleen als voorbeeld van opleiden tot colporteur. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +7
@Monique Wil je hier ook reacties lezen van opdringerige verkopers aan de telefoon?
Goede vraag, @Bert, waarvoor dank! We willen in dit topic graag alleen meldingen over vervelende ervaringen tijdens of na deurverkoop door energieleveranciers.
Reputatie 7
Badge +7
Off-topic reacties zijn verwijderd.
Reputatie 7
Badge +7
Monique een vraag mag dat. Voor de brievenbus is er de ja/nee of nee/nee sticker, voor de telefoon is er het bel me niet register, is er niets voor de colporteurs. Mogelijk dat ze er zich niets van aantrekken maar je kan wel op het bordje wijzen. Want bij het Eneco verhaal blijft het niet, ook Nuon, Esset en Energie Direct e.a. zijn aan de deur geweest.,..... en niet voor de gezelligheid. Een aan de deur wordt niet gekocht register? Groeten Leo.
Reputatie 1
Badge
Heel herkenbaar, hier komen ze ook regelmatig langs, zeker omdat dit een nieuwbouw wijk is, staan ze elke 3 maanden wel een keer voor je deur. Wij geven als smoes dat we onder bewindvoering staan en dat we dit niet mogen beslissen en dan zijn ze vaak weg.

Telefonisch hebben we dit ook maar nummers die Onbekend zijn of Prive laten we meestal links liggen, mocht iemand ons echt nodig hebben weten ze ons via email-huistelefoon te bereiken. Wel irritant is dat wij nog steeds telefoon krijgen van 5 jaar geleden uit Alkmaar waar we toen woonden.

Beste Tip:
Zeg dat je onder bewindvoering staat, werkt meestal of een sticker boven je bel
die kan je *



* [Commerciële link verwijderd door beheerder]
Je zult maar student zijn en een bijbaan (moeten) nemen als "colporteur". Moeten nemen want een normale studiefinanciering is er met meer.

Maar ja, zo leert men wel op jonge leeftijd de gezellige Nederlander kennen.

Die mensen doen gewoon hun werk. Beetje respect graag!

Als je niet op een vriendelijke en rustige manier "Neen, dank u" kunt zeggen, klopt er iets niet met jezelf.
Off-topic aanvulling:

Gaarne ook vriendelijk zijn tegen de Getuigen van Jehova.
Reputatie 7
Die jongens zijn nogal volhardend en een beetje erg opdringerig, bij mij krijgen ze geen kans, mijn moeder is er twee keer ingetrapt. De eerste was Nuon. Volgens haar een keurige jongen, dat zegt natuurlijk alles 😉, hij kwam van het energiebedrijf, daar kun je alle kanten mee uit. Als ze zou tekenen kreeg ze € 300 korting. Hop, mams tekent, ze dacht dat het een actie was van Eneco waar ze, als ik me niet vergis, al sinds 1947 klant was. Het kostte me een halve dag er vanaf te komen. De tweede keer tekende ze voor Green Choice, toen heb ik maar niets meer gedaan in afwachting van de volgende maar die moet nog komen. Green Choice is redelijk voordelig maar er zitten wel addertjes onder het gras. Hoe ze daar gekomen is weet ik niet, ze weet het zelf ook niet, het was een jaar of tien geleden ineens veranderd.
Reputatie 1
Badge
Off-topic aanvulling:

Gaarne ook vriendelijk zijn tegen de Getuigen van Jehova.

Sorry wij hebben er hier 2 in de wijk waarvan we 4 keer NEE geen interesse hebben gezegd, en dan de 5e keer nog steeds aanbellen, die hebben dus nu een sticker. Soms moet je effe hard zijn
Accountmanager van Nuon in de hal van ons appartementencomplex van 45 appartementen. In bedrijfspak en naam. Wist niet dat wij een WKO-installatie hadden en alleen elektriciteit. Slecht voorbereid dus. Ging na mijn informatie weer weg.
Henk
Met verbazing al die reacties gelezen en dan al die heisa!! Gewoon de "niet aan deur" sticker, met of zonder collecte mogelijkheid, en je hal EN je eten blijven gewoon warm! Scheelt bakken met ergernis!!!!!!!!!
Yep,

leuke gozer, daar niet van
Maar was wel raar
Het klonk leuk
20 per maand goedkoper
boetes betalen
Maar veel later bleek pas dat het om een VIER jaar contract ging
ff vergeten..
Reputatie 7
Badge +7
Ik kan het volledig eens zijn met de forumleden die tegen opdringerige colporteurs aan de deur zijn. Monique is daarmee ook haar topic begonnen: opdringerige verkopers, vervelende gesprekken, afspraken niet nakomen enz. Daar heb ik mij aangehouden. En zo'n vervelende colportage heb ik ook aan de deur gehad, en ook gezegd niet één maar meerdere. En dat zijn geen vriendelijke mensen. De meeste forumleden verklaren dit ook. Ze, de colporteurs, zijn volhardend, blijven maar doorgaan, gaan niet weg na een vriendelijk verzoek, voorbeelden van 3 á 4 keer nee zeggen en nog blijven ze staan, MrsJones geeft een schrijnend voorbeeld. Volgens mij gaat het over die colporteurs en daar koop ik graag zo'n sticker voor. Hert raakt soms aan huisvrede breuk of privévrede breuk als dat zou bestaan.
Bij mij is in elk geval nog nooit een opdringerige of vervelende "colporteur" geweest en ook nog nooit een opdringerige of vervelende Getuige van Jehova.

Tip: probeer ze als mens te bejegenen. Dat werkt aanstekelijk.
Reputatie 7
Badge +7
Beste Léon, zal wel out of the topic zijn, moet Monique maar weer ingrijpen. Maar ik ben zeer vredelievend en niet ruziemakend. Maar ik ken er die hebben boter op hun hoofd. Groeten allemaal en voor straks wel te rusten.
Reputatie 2
Badge +2
Heel herkenbaar, hier komen ze ook regelmatig langs, zeker omdat dit een nieuwbouw wijk is, staan ze elke 3 maanden wel een keer voor je deur. Wij geven als smoes dat we onder bewindvoering staan en dat we dit niet mogen beslissen en dan zijn ze vaak weg.

Telefonisch hebben we dit ook maar nummers die Onbekend zijn of Prive laten we meestal links liggen, mocht iemand ons echt nodig hebben weten ze ons via email-huistelefoon te bereiken. Wel irritant is dat wij nog steeds telefoon krijgen van 5 jaar geleden uit Alkmaar waar we toen woonden.

Beste Tip:
Zeg dat je onder bewindvoering staat, werkt meestal of een sticker boven je bel
die kan je *



* [Commerciële link verwijderd door beheerder]
Ik heb 2 stickers op de deur zitten en alsnog bellen ze aan.
Reputatie 2
Badge +2
Kijk gewoon in hun map die ze bij hun hebben en kijk van welke bedrijf ze komen en zeg dan dat je net een dag geleden bent overgestapt op dat bedrijf.
Ze mogen dan gewoon niet verder aandringen om over te stappen.
Zelf heb ik twee stickers op de deur waar van een van een vergelijking site maar toch bellen ze gewoon aan.
Wat ik heb begrepen is dat als ze een klant binnen weten te halen ze rond de €45 er voor krijgen dan is het best te begrijpen dat ze jou als klant willen hebben.

Reageer