Consumentenbond.nl
Oproep

Vervelende colportage door energieleveranciers

• 30 januari 2019
  • 75 reacties
  • 12864 Bekeken
Vervelende colportage door energieleveranciers

Toon eerste bericht

75 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Bedankt voor alle reacties en meldingen zo ver! Zo te lezen is het een onderwerp wat veel van jullie aan het hart gaat. @Léonz, ik ben het met je eens dat ieder mens vriendelijkheid verdiend. Aangezien je je mening meerdere malen gedeeld hebt, denk ik dat het voor de andere leden inmiddels wel duidelijk is hoe jij erin staat. 😉 Ik wil jou en de andere leden daarom nogmaals vriendelijk verzoeken de reacties on-topic te houden. Zo kunnen we ons richten op serieuze meldingen, wat ons helpt de daadwerkelijke grootte van dit probleem boven tafel te krijgen, en besluiten hoe te acteren.
Reputatie 7
Badge +7
Monique een vraag mag dat. Voor de brievenbus is er de ja/nee of nee/nee sticker, voor de telefoon is er het bel me niet register, is er niets voor de colporteurs. Mogelijk dat ze er zich niets van aantrekken maar je kan wel op het bordje wijzen. Want bij het Eneco verhaal blijft het niet, ook Nuon, Esset en Energie Direct e.a. zijn aan de deur geweest.,..... en niet voor de gezelligheid. Een aan de deur wordt niet gekocht register? Groeten Leo.

Ha @L.J.F. de Ruiter, zoals een aantal andere communityleden reeds deelden: er is ook een 'Nee' sticker voor deurverkoop. Wellicht dat dat iets voor je is?
Reputatie 7
Badge +7
Bedankt Monique. Ik had het inderdaad ook gelezen en kende het niet. Er wordt ook nauwelijks reclame voor gemaakt, voor de brievenbus sticker veel meer. Een brievenbussticker heb ik niet, tegen schriftelijke reclame in de bus heb ik niet zo'n bezwaar omdat ik er niet door gestoord word. Door bellen aan de deur of telefoon wel. Ik ga er naar op zoek, in elke geval bedankt. Groeten Leo.
Nieuw voor ons was het bezoek aan de deur van een mij onbekend bedrijf om zonnepanelen aan te schaffen met subsidie. Het wordt steeds drukker aan de deur en de toon steeds dwingender. Gelukkig kan ik prima nee zeggen of een discussie aangaan met een prima uitkomst, maar echt prettig vind ik het niet dat gedoe aan de deur. Je krijgt echt geen eerlijke informatie of er wordt glashard dingen beweerd die niet waar zijn. Ik zou bijv. een aantal jaar geleden klant zijn geweest van Nuon, of ik terug wilde keren..... Ben nooit klant bij Nuon geweest. Maar de dame was er zeker van..... ach ja, gedoe.
Zo'n beetje om de week wordt er, tijdens etenstijd, aangebeld door Eneco ondanks dat ik iedere keer duidelijk laat weten dat ik daar niet van gediend ben en niets met Eneco te maken wil hebben. Ze blijven echter terugkomen en aanbellen. Ik zou graag een klacht hierover willen indienen maar via de Eneco website gaat dit sowieso niet lukken. Deze opdringerige colportage MOET echt gestopt worden!!!!!
Reputatie 7
Badge +7
Beste forumleden, ja daar gaat deze topic over en er is al één en ander aan advies verschaft. Monique zelf heeft het ook over de deurstickers gehad. Is toch te proberen. Ook vriendelijk zijn is een advies, kan je ook proberen. En vervolgens is er ook bij Eneco een Forum. Zoek de community op en meldt je daar met je klacht. Ik ben door de moderatoren aldaar altijd prima geholpen. Beter dan door de klantendienst. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +4
deze vind ik nog steeds erg gaaf:

heel veel andere zijn hier te vinden
Reputatie 7
Badge +7
Goede morgen nogmaals, inderdaad dat is ook een aardige. Ik wist totaal niet van het bestaan af van deze stickers. Ik ga ze zeker proberen te bemachtigen en zo'n sticker is vriendelijker dan de deur voor hun neus dichtgooien. Maar als ze zich niets van de sticker aantrekken vragen ze erom...... want ik heb niet om hen gevraagd.
Wat ik heel irritant vind bij die lui is dat ze altijd per direct een contract willen afsluiten. Nou daar trap ik niet in natuurlijk met al hun "Hosanna" verhalen en zeg dat ze mij het voorstel eerst maar even via de mail moeten sturen zodat ik een goed vergelijk kan maken met andere aanbieders. Maar dat is niet de bedoeling natuurlijk want dan zou je misschien de kleine lettertjes wel eens kunnen gaan lezen en er achter kunnen komen dat je gigantisch besodemietert wordt. Ik was helemaal klaar met die gasten en heb dan ook maar een sticker aangeschaft waarop vermeld staat dat er aan de deur niet gekocht wordt. Maar eigenlijk zouden dit soort praktijken gewoon verboden moeten worden.
Badge
Toevallig ben ik gister anoniem gebeld door (iemand die zich geloof ik voor deed als iemand van) energiegarant.

Normaal hang ik snel op bij een dergelijk telefoontje, maar nu besloot ik het gesprek aante gaan.

Eindconclusie: Bah bah bah wat een slinkse verkooppraktijken. Hoop dat hier iets aan gedaan wordt. Deze jongeman was echt goed getraind en weet zeker dat er mensen zijn die erin trappen.

Hieronder een aantal dingen uit het gesprek;

1) Hij begon met de vraag of ik wel wist dat de belastingen dit jaar 372,- per jaar omhoog zijn gaan en of mijn huidige leverancier mij daar wel over geinformeerd had. De meeste leveranciers zouden dat volgens hem bewust niet vertellen. Maar hij vertelde het zo dat zij eerlijk en transparant en waren zijn en er juist voor zijn om consumenten daarvoor te behoeden.

Ook gaf hij aan dat ze geen commercieel callcenter waren. Dat zij er juist voor zijn om consumenten te behoeden dat ze achteraf voor hoge kosten komen te staan.

Hij verzekerde mij ook dat hij een volledig overzicht had met de goedkoopste aanbiedingen per energiemaatschappij (per regio).
Hij vroeg naar mijn gegevens (rekeningnummer en geboortedatum, huidige maandprijs voor energie, afloopdatum contract), zodat hij mijn verbruik kon inzien en mij een goed advies kon geven. Dat deed hij op een hele snelle en vertrouwen wekkende manier. Ik weet zeker dat sommige mensen niet zullen zeggen dat dat niet relevant is/ ze dat niet zo maar telefonisch geven en het ze lukt om deze gegevens te ontfutselen.

Uiteraard deze gegevens niet gegeven.
Wel mijn huidige verbruik verteld en de einddatum van mijn contract, waarna hij met een aanbod bij Engie kwam. Voor mijn regio zou er geen goedkopere te vinden zijn. En ze waren ook nog eens volledig duurzaam.

Toen ik vertelde dat ik geen boete wil ivm contractbreuk en dat zijn aanbod minder gunstig was dan mijn zojuist afgesloten energiecontract bij Van de bron (via collectief vd consumentenbond afgesloten), toen zei hij dat dat het niet mogelijk was dat ik goedkoper zat. En dat hij zeker wist dat ik aan het eind vh jaar zou moeten bijbetalen. Ook kwam hij wederom met de belastingen waar Van de bron dan waarschijnlijk niet transparant over zou zijn geweest. En de evt boete darvan zou hij voor mij regelen dat dat vergoed zou worden.

Dus ik stelde voor om dan eens samen alle tarieven per eenheid (energie, belasting etc) door te nemen, om het te vergelijken.

Toen gaf hij aan: die zal ik u zo dadelijk direct mailen. Dan kunt u er rustig naar kijken en ze vergelijken. Ik weet nl zeker dat het niet goedkoper kan dan bij Engie. En u heeft ten alle tijden 14 dagen bedenktijd.

Toen ik aangaf dat het er nu toch wel erg op leek dat hij wél werkt bij een commercieel engie bedrijf, toen gaf hij aan: ik kan u verzekeren dat dat echt niet zo is. Wij zijn volledig onafhankelijk. Wij willen helpen voorkomen dat u onverwacht voor hoge kosten komt te staan.
U kunt bijv ook kiezen voor Delta. Deze is ook 1 vd goedkoopste, maar voor uw regio wel wat duurder dan Engie.

Toen ik vroeg naar wat dan het verdienmodel achter hun bedrijf was: zijn salaris moet immers ook ergens van betaald worden, toen zei hij dat dat door alle energiemaatschappijen gebeurde.
Dus ik vroeg: maar waarom zou de duurste energie maatschappij meebetalen aan uw diensten? Als het goed is zult u die nl nooit adviseren aan een consument.
Waarop een verhaal kwam wat nergens op sloeg.

Vervolgens gaf ik aan: Waarom zou ik eigenlijk willen dat u mij een mail gaat sturen? (gevolg is weer info / emailadres vrijgegeven dus word ik gespamd met reclame )
En waarom spreekt u over 14 dagen bedenktijd.
Uw aanbod is totaal niet gunstig, dus zoals het er nu uitziet heb ik helemaal geen interesse in uw aanbod.

U kunt kiezen:
of we nemen samen telefonisch de tarieven per eenheid van Engie door of we beeindigen dit gesprek en u haalt mijn gegevens uit uw bestand.

Na nog wat pushen en vertrouwen proberen te wekken van zijn kant, koos hij voor het laatste.

Bah bah bah!! Zo misleidend, sneaky....
Ik hoop dat hier snel een einde aan komt.

@consumentenbond
Dank voor jullie initiatief!
Ik lees hier over allerlei stickers. Een officiële sticker tegen energieverkopers aan de deur kun je bestellen op www.nietaandedeur.nl.

Tip van een medewerker van een energiebedrijf 😉
Reputatie 7
Badge +7
Een fantastisch verhaal van Nathalie M. De topic vraagt om dat soort reacties. Elders heb ik ook een reactie gegeven en toen ook gesteld dat het geen eenvoudige amateur colporteurs zijn. Ze zijn hierin volledig opgeleid. Je staat zelf als amateur tegenover deze getrainde doordrijvers. Goed gedaan ook van Nathalie. Groeten Leo.
Badge
Toevallig ben ik gister anoniem gebeld door (iemand die zich geloof ik voor deed als iemand van) energiegarant.

Normaal hang ik snel op bij een dergelijk telefoontje, maar nu besloot ik het gesprek aante gaan.

Eindconclusie: Bah bah bah wat een slinkse verkooppraktijken. Hoop dat hier iets aan gedaan wordt. Deze jongeman was echt goed getraind en weet zeker dat er mensen zijn die erin trappen.

Hieronder een aantal dingen uit het gesprek;

1) Hij begon met de vraag of ik wel wist dat de belastingen dit jaar 372,- per jaar omhoog zijn gaan en of mijn huidige leverancier mij daar wel over geinformeerd had. De meeste leveranciers zouden dat volgens hem bewust niet vertellen. Maar hij vertelde het zo dat zij eerlijk en transparant en waren zijn en er juist voor zijn om consumenten daarvoor te behoeden.

Ook gaf hij aan dat ze geen commercieel callcenter waren. Dat zij er juist voor zijn om consumenten te behoeden dat ze achteraf voor hoge kosten komen te staan.

Hij verzekerde mij ook dat hij een volledig overzicht had met de goedkoopste aanbiedingen per energiemaatschappij (per regio).
Hij vroeg naar mijn gegevens (rekeningnummer en geboortedatum, huidige maandprijs voor energie, afloopdatum contract), zodat hij mijn verbruik kon inzien en mij een goed advies kon geven. Dat deed hij op een hele snelle en vertrouwen wekkende manier. Ik weet zeker dat sommige mensen niet zullen zeggen dat dat niet relevant is/ ze dat niet zo maar telefonisch geven en het ze lukt om deze gegevens te ontfutselen.

Uiteraard deze gegevens niet gegeven.
Wel mijn huidige verbruik verteld en de einddatum van mijn contract, waarna hij met een aanbod bij Engie kwam. Voor mijn regio zou er geen goedkopere te vinden zijn. En ze waren ook nog eens volledig duurzaam.

Toen ik vertelde dat ik geen boete wil ivm contractbreuk en dat zijn aanbod minder gunstig was dan mijn zojuist afgesloten energiecontract bij Van de bron (via collectief vd consumentenbond afgesloten), toen zei hij dat dat het niet mogelijk was dat ik goedkoper zat. En dat hij zeker wist dat ik aan het eind vh jaar zou moeten bijbetalen. Ook kwam hij wederom met de belastingen waar Van de bron dan waarschijnlijk niet transparant over zou zijn geweest. En de evt boete darvan zou hij voor mij regelen dat dat vergoed zou worden.

Dus ik stelde voor om dan eens samen alle tarieven per eenheid (energie, belasting etc) door te nemen, om het te vergelijken.

Toen gaf hij aan: die zal ik u zo dadelijk direct mailen. Dan kunt u er rustig naar kijken en ze vergelijken. Ik weet nl zeker dat het niet goedkoper kan dan bij Engie. En u heeft ten alle tijden 14 dagen bedenktijd.

Toen ik aangaf dat het er nu toch wel erg op leek dat hij wél werkt bij een commercieel engie bedrijf, toen gaf hij aan: ik kan u verzekeren dat dat echt niet zo is. Wij zijn volledig onafhankelijk. Wij willen helpen voorkomen dat u onverwacht voor hoge kosten komt te staan.
U kunt bijv ook kiezen voor Delta. Deze is ook 1 vd goedkoopste, maar voor uw regio wel wat duurder dan Engie.

Toen ik vroeg naar wat dan het verdienmodel achter hun bedrijf was: zijn salaris moet immers ook ergens van betaald worden, toen zei hij dat dat door alle energiemaatschappijen gebeurde.
Dus ik vroeg: maar waarom zou de duurste energie maatschappij meebetalen aan uw diensten? Als het goed is zult u die nl nooit adviseren aan een consument.
Waarop een verhaal kwam wat nergens op sloeg.

Vervolgens gaf ik aan: Waarom zou ik eigenlijk willen dat u mij een mail gaat sturen? (gevolg is weer info / emailadres vrijgegeven dus word ik gespamd met reclame )
En waarom spreekt u over 14 dagen bedenktijd.
Uw aanbod is totaal niet gunstig, dus zoals het er nu uitziet heb ik helemaal geen interesse in uw aanbod.

U kunt kiezen:
of we nemen samen telefonisch de tarieven per eenheid van Engie door of we beeindigen dit gesprek en u haalt mijn gegevens uit uw bestand.

Na nog wat pushen en vertrouwen proberen te wekken van zijn kant, koos hij voor het laatste.

Bah bah bah!! Zo misleidend, sneaky....
Ik hoop dat hier snel een einde aan komt.

@consumentenbond
Dank voor jullie initiatief!

Ik lees nu pas dat het in deze topic alleen over deurverkoop gaat. Dit gesprek had ook aan de deur plaats kunnen vinden. Heb nl al meerdere van dit type verkopers aan de deur gehad. Het zijn dan meestal studenten, die proberen wat bij te verdienen. Maar meestal bedank ik ze vriendelijk voordat het gesprek zo ver vordert.
Ik doe gewoon de deur niet open, wat je ook kunt doen is zeggen dan een gesprek met jou mogelijk is maar dat dat 100 euro kost.
Ik kap telefonische en/of aan de deur verkopen gelijk af met een vriendelijk "daar ben ik niet in geïnteresseerd, goedendag" en hang op of sluit gelijk de deur.

Ik begrijp gewoon niet dat mensen zich op die manier contracten laten aansmeren. Het is toch veel comfortabeler om achter je PC zelf even onderzoek te doen wat voor jou het voordeligst is? Zat vergelijkingssites (zoals bv consumentenbond). Bovendien kun je dan ook gelijk even googelen op ervaringen van anderen met de door jou gekozen leverancier.
Ik ben al tijden moe van de vermaledijde deurverkopers en de godsdienstwaanzinnigen die aanbellen. Ik heb daarom een bordje bij de deur gezet dat uitstekend wekt. Er wordt door bovengenoemde groepen niet meer aangebeld. Het is een aangepaste tekst op iets dat ik op het internet voorbij zag komen.
Sticker van de Consumentenbond op de deur geplakt en nog wat stickers. In totaal zitten er nu vier op. Het duurde een paar maanden, maar werkte wel. Toch aanbellen? Dan gesprek na 0,1 seconde overnemen en duidelijk maken hoe de vlag erbij hangt. Geen argumenten gebruiken, daar zijn ze geslepen in. nee = nee en opzouten = opzouten.
Reputatie 7
Badge +6
Dit houden we met z'n allen zelf in stand zolang er genoeg mensen op ingaan . Als we dat niet meer doen , is het niet rendabel meer en houdt het vanzelf op . Ongetwijfeld worden andere mogelijkheden dan weer extra benut. Het wordt echt tijd dat wij als consumenten meer rechten krijgen op dit gebied vind ik . We zijn uitstekend in staat om zelf actie te ondernemen als we iets willen kopen.
ik heb deze sticker op de deur zitten, sinds deze erop zit geen last meer gehad

Afgelopen week een agressieve verkoper van Eneco aan de deur gehad onder etenstijd.
De volgende keer gaat de deur dicht zonder enig commentaar.
Anders dan de voorgaande maanden hebben de energiemijen nu een herhalend argument om aan de deur een aanbieding te doen: "u weet dat de prijzen belangrijk gaan stijgen per 1 januari?".
Dan is mijn antwoord steevast dat de belasting op energie belangrijk gaat stijgen. En dat geldt voor iedereen.
Mijn ervaring met de colporteurs van deze aanbieders is dat er valse argumenten worden gebruikt om contracten af te sluiten. De meeste bewoners hebben zelfs geen notie hoe een energienota eruit ziet.
Het meest frappante is wel dat men in het algemeen a) switchen moeilijk vindt (dat komt door de details of onoverzichtelijkheid van de energienota) en b) liever 10 of 20 euro meer per maand betaalt, want dan valt de eindafrekening niet tegen (geen bijbetaling). Zoals elders opgemerkt gaat het om te beginnen om de prijs per KwH en M3 alsmede het vastrecht. Een eventuele welkomstpremie is pas interessant bij het optellen van alle componenten.
Kinderpostzegels en persoonlijke gegevens?
Aan de deur kinderpostzegels besteld, begin oktober. Persoonlijke gegevens ingevuld tbv bestelling. Week later krijg ik reclamerotzooi van de Vriendenloterij in de bus. Blijkt dat Kinderpostzegels zonder toestemming mijn gegevens hiervoor heeft doorgespeeld. Zit in deze tijden van privacy schendingen niet op dit soort praktijken te wachten.
overigens wer het verschuldigde bedrag voor de zegels half november afgeschreven en werden de zegels tweede helft december geleverd. Jammer dat zo’n goed doel gediend wordt door zo’n falende organisatie
Een paar maanden geleden stond Nuon aan de deur. Ergens staat mijn naam gekoppeld aan de scouting. Zo begon hij ook. Ik kon de rekening laten lopen via de scouting en dan zou het zakelijke tarief 25% lager zijn. Vanuit mijn financiele achtergrond kon ik kan ik mij dat niet voorstellen. Hij bracht het erg goed en overtuigend. Kan mij erg goed voorstellen dat mensen daar in trappen.
Sinds ik van die stickers op de deur heb, wordt ik nooit meer lastig gevallen. Logisch, want ze zijn bij de wet verplicht zich hieraan te houden.
Twee jaar terug iemand van Electrobel aan de telefoon gehad met een flinke babbel.
Had het gelijk een beetje gehad en toen hij naar mijn naam vroeg zei ik: met van Gisteren.
Een offerte laten opsturen op naam van meneer van Gisteren.
Gemeld te duur ik zie er vanaf.
Wat doet mij later verbazen, om de haverklap krijg ik aanbiedingen van andere bedrijven op naam van meneer van Gisteren, tot pas geleden aan toe. Dus die namen en adressen worden steeds doorverkocht. Groet Ton

Reageer