Consumentenbond.nl
Oproep

Vervelende colportage door energieleveranciers

• 30 januari 2019
  • 75 reacties
  • 12864 Bekeken
Vervelende colportage door energieleveranciers

Toon eerste bericht

75 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Ik vind de reacties en met name dus de ergernissen overweldigend. Monique zal er best wat aan hebben. Ik erger me er ook aan, en vooral dat doordrammen, en maar, blijven vragen, en maar redenen verzinnen je over te halen, maar, niet naar je luisteren. Chapeau voor mensen die vriendelijk blijven, vooral als ze dat tegen iedereen doen. Maar ik heb begrip voor mensen die de colportage zat zijn en de deur dichtgooien. Maar uit de reacties begrijp ik ook dat de stickers helpen. Sommige zijn echter wel prijzig.
Vorig jaar hebben 2 Eneco mannelijke verkopers na aanbellen een appartementsgebouw betreden en zijn vervolgens langs alle deuren gegaan. Zeer overtuigend gedrag en accepteerden geen nee. Zo smeerde ze huurders van mijn appt. een overstap naar Eneco aan. Juridisch is een handtekening van de huurder rechtsgeldig, ook al wil de eigenaar helemaal geen nieuw contract. Nu Nee stickers bij de brievenbus geplakt, maar ik vind het een energie#metoo Gelukkig mbv jurist Eigenhuis Eneco op de vingers getikt.
Badge
Waarom zou je af en toe niet een gesprekje met de man/vrouw van
een energieleverancier aangaan ? Ik denk dat er ook voor hun brood op de
plank moet komen. Je moet natuurlijk wel weten hoe de tarieven van
resp. stroom en gas liggen, inclusief BTW en wat de vaste leveringskosten zijn,
ook inclusief BTW. En voor welke periode, 1 jaar, 3 jaar of 5 jaar en of
de eventuele bonus al in de tarieven is begrepen. Ik weet in ieder geval bijna uit m'n
blote hoofd welke tarieven ik momenteel voor 1 jaar betaal, hoeveel stroom
en gas er ongeveer verbruikt wordt en wat de einddatum van m'n contractje is.
Vriendelijke groet,
Joop Deschamps😄
aan J.C. vd Velden;
Ik vind het zelf niet zo erg dat gesprek, maar liever kies ik het moment en bereid me dan goed voor. Dus voor mij niet aan de deur. Echter met name dementerende ouderen die langer thuis wonen en andere kwetsbare mensen zijn nu de klos. Ga dat als familie maar weer eens rechtzetten. Je krijgt dan niet de informatie van de energieleverancier ivm privacy en wordt naar de netbeheerder gestuurd en die stuurt je weer naar ......
Badge
Een sticker met deze tekst kwam onlangs tegen zou het helpen?:

GEACHTE AANBELLER,
Als u hier aanbelt om het geloof te verkondigen,
of ons iets wilt verkopen dan zullen wij u:
€ 25,00 per gesprek aanrekenen
om naar uw verhaal te moeten luisteren

U dient dit bedrag vooraf te betalen

Door hier aan te bellen gaat u akkoord
et bovenstaande voorwaarden.
Badge
aan Offerhaus
-------------
Helemaal mee eens hoor ! Ben er jaren geleden bij een deurgesprek ook ingetuind. Heb het echter binnen de gestelde termijn kunnen herstellen. Zoals reeds aangegeven
ben ik nu wel goed op de hoogte van de tarieven, vaste kosten, opzegtermijnen, looptijden en wel of niet inbegrepen bonussen. De tarieven en kosten natuurlijk
inclusief de BTW ! Ben je niet van één en ander op de hoogte, nergens op ingaan !
Wat me wel opvalt, is dat de energieleveranciers als paddestoelen uit de grond
schieten. Is daaraan dan zo veel te verdienen ? Snap er niks van !

@ de Consumentenbond communitry
Ik lees ergens dat ik op de diverse items al 29 x zou hebben gereageerd ! Nou,
ik weet van niks ! Het is vandaag voor het eerst dat ik op iets reageer ! Snap ik dus ook niks van !
Vriendelijke groet,
Joop Deschamps😊
Kreeg vorige week een jongeman aan de deur die ons de energie van NUON wilde verkopen.
Hij had een scherp aanbod zie hij , maar dat klopte niet. Hij was veel duurder.. Aanmerkelijk duurder dan onze huidige leverancier. Het gesprek kreeg een onaangename wending toen duidelijk werd dat ik niet met hem in zee wilde. De deur wilde wel goed open en hij was vlot weg.
Skipper
Reputatie 7
Badge +5
@J.C. vd Velden Klik op deze link en als ik het goed zie, zijn er ruim een jaar geleden een aantal reacties geplaatst: https://community.consumentenbond.nl/members/j-c-vd-velden-11977
Badge
@Bert
Bert, je hebt nog gelijk ook. Ben ik helemaal vergeten ! Ik ben echt oud,
bemerk ik nu. En het is nog niet eens zo lang geleden dat ik 27 reactiesheb geplaatst. Excuus dus aan de Consumentenbond !
Vriendelijke groet,
Joop Deschamps😥
Reputatie 5
Badge +7
@J.C. vd Velden Klik op deze link en als ik het goed zie, zijn er ruim een jaar geleden een aantal reacties geplaatst: https://community.consumentenbond.nl/members/j-c-vd-velden-11977
@J.C. vd Velden Je kunt ook je eerder geplaatste reacties bekijken door op je profielcirkeltje rechtsboven in je scherm te klikken en dan op Reacties te klikken. Mocht je er niet uitkomen, stuur me gerust even een prive bericht (klik op mijn naam en klik op Stuur bericht). Dan hoeven we hier niet verder off topic te gaan 😉.
Badge
@Bert
U weet veel af van de gastarieven die de diverse gasaanbieders hanteren. Kan het
kloppen dat de afgelopen verhoging van de energiebelasting ca. 6,9 cent
per m3 kost ? Gaarne uw commentaar.
Groet,
Joop Deschamps
Reputatie 7
Badge +5
Dat zou grofweg moeten kloppen.
Tegelijkertijd gaat de 'vermindering energiebelasting' (dat wat je terugkrijgt van de overheid) in 2019 flink omlaag.

https://www.gaslicht.com/nieuws/energieprijzen-2019-wat-betekent-dat-voor-uw-energierekening
Unicef stuurt ook straatwervers langs de deur. Op hun site staat welke steden of dorpen in een bepaalde week bewerkt worden. Dan is het vreemd dat een werver 's avonds laat aan de deur komt (mag tot 21.00h) en dat volgens hun eigen site hier in de stad geen colportage plaats vind. Volgens de gemeentelijke richtlijn was het de week van de Hersenstichting. Toen ik aan de straat(z)werver vroeg hoe dat te rijmen was moest hij het antwoord schuldig blijven. Je blijft dan met een vreemd gevoel achter en belt met Unicef, klopt het dat hier gecolporteerd wordt, zou kunnen, geen duidelijkheid te geven door het callcenter.
Een goed doel is goed maar het moet wel duidelijk zijn dat het het juiste goede doel is!

https://www.unicef.nl/contact/straatwerving
Badge
Vandaag een representant van Eneco aan de deur gehad. Nog nooit heb ik in iemands gezicht de deur moeten dichtdoen maar vandaag was dat de enige manier om dit 'gesprek' te beëindigen.
Ik opende de deur en gaf aan geen interesse te hebben, maar de verkoper praatte door me heen om me te vertellen dat Eneco de netwerkbeheerder is in Utrecht (en dat Vandebron hun netwerk gebruikt en ik daarom naar hem moest luisteren) en vroeg me of ik op de hoogte was van de prijsstijgingen per 1 maart. Ik gaf aan tevreden te zijn met mijn energieleverancier, Vandebron, die mij per e-mail op de hoogte brengt van wijzigingen en zei geen interesse te hebben in een verkooppraatje. Hij ontkende dat Vandebron zijn klanten op de hoogte stelt van tariefwijzigingen en toen ik aangaf dat het wettelijk verplicht is voor een bedrijf om prijsstijgingen van tevoren te melden zei hij dat Vandebron zich niet aan de wet houdt en dit niet doet. (Doen ze dus wel gewoon natuurlijk) Tevens ontkende hij meerdere malen met klem dat hij een verkoper was. Ik heb gezegd dat ik het onacceptabel vond dat hij tegen me stond te liegen en dat ik het gesprek zou beëindigen, waarop hij steeds gepiqueerder reageerde en zijn verwoordingen agressiever werden ("U weet dat niet, u heeft geen mail gekregen over tariefwijzigingen,..."). Toen heb ik de deur dichtgedaan.
Eneco opgebeld om een klacht in te dienen en hun klantenservice liet weten dat ze meerdere klachten binnenkrijgen maar dat de acquisitie door externe bedrijven wordt gedaan en dat ze proberen er iets aan te doen maar dat het lang lijkt te duren voor er iets verandert.
Reputatie 7
Badge +6
Proberen iets aan te doen ??? Ze mogen zich kapot schamen . Zij zijn opdrachtgever en medeverantwoordelijk als ze niets doen met deze klachten . Klanten binnenhalen via list en bedrog zou gewoon streng bestraft moeten worden . Anders komen we daar niet vanaf vrees ik. Kennelijk trappen er nog steeds voldoende mensen in waardoor het rendabel is om ermee door te gaan.
Ik kreeg twee kaar geleden een deursticker van Gaslicht.com en ik heb sindsdien geen colporteur voor energie meer aan de deur gehad.
Daarvoor kwam vooral Nuon heel geregeld langs, met allerlei nepaanbiedingen, die altijd duurder bleken te zijn dan hij/zij voorspiegelde.
Badge +2
Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb nooit last van die gasten. Als ik de deur open doe en er staat iemand die zegt "ik heb een fantastische aanbieding", dan is de deur al dicht, en op slot voor hij/zij bij het woord "aanbieding" is aangekomen.
Ongewenste colportage NUON in Den Haag, wijk Mariahoeve
Vandaag zijn de bewoners van het wooncomplex in Den Haag waar ik woon, opdringerig benaderd door 2 Nuon colporteurs. Ze hebben door iemand de deur open laten doen. En zijn toen over de etages gaan aanbellen. Dat is niet toegestaan. Verder was hun wijze van benaderen ook uitermate opdringerig. Ze vertellen niet waarvoor ze komen, ze vertellen niet van welk bedrijf ze komen. En ze beginnen hun verhaal met: er heeft een verlaging plaats gevonden. Ik vraag niet om deze mensen en ik wil niet dat ze aan de deur komen en de andere bewoners van het complex willen dat ook niet. Nuon schijnt hardleers te zijn, want ik zie dat er in het begin van 2019 ook al klachten zijn over opdringerige Nuon colporteurs. Ik verzoek Nuon om hun medewerkers bij zich te houden. Met vriendelijke groet, D. van der Steeg
Badge
Ik werd net gebeld door een medewerker van de "Particuliere Energiedesk" die mij een contract van DGB Energie probeerde aan te smeren.

Vorig jaar november heb ik een contract afgesloten bij Budget Energie, via een Budget Energie medewerker die bij de MediaMarkt rondliep. Van tevoren had ik de tarieven gecontroleerd, en ik kreeg een welkome waardebon van de MediaMarkt als beloning. De persoon die me vandaag belde refereerde aan dit verkoopmoment bij de MediaMarkt en vroeg of dit contact MET ZIJN COLLEGA goed was verlopen. Ook vroeg hij of ik nog steeds blij was met Budget Energie - en reageerde enthousiast dat ik nog blij was met deze aanbieder.
Ook informeerde hij me dat er sprake was van een vaste lage prijs garantie, en dat ik recht zou hebben op een prijsverlaging, wegens dalende energieprijzen. Om dit te activeren moest ik wel opnieuw mijn gegevens doorgeven aan hem (oa bankrekening, adresgegevens, emailadres), Toen ik hem zei dat ze die gegevens van mij toch al hadden kreeg ik de reaktie dat "vanwege de AVG hij geen inzage had in die gegevens en dat ik die opnieuw moest geven".
Uiteindelijk kreeg ik een linkje via een SMS toegestuurd die ik moest aanklikken. Dit weigerde ik, ik hou niet van dit soort linkjes. Toen werd het naar een van mijn anonieme emailadressen toegestuurd en bij het openen van het linkje bleek dat ik een overstap zou maken van Budget Energie naar DGB Energie - dit terwijl ik in het begin van het gesprek had aangegeven dat ik het zo vervelend vond dat er elke maand wel een Essent/Nuon etc bij mijn voordeur staat - en dat ik NIET wil overstappen. De man aan de telefoon zei toen nog dat hij zich dit heel goed kon voorstellen - terwijl hij ondertussen bezig was om mij over te schrijven ....

Ik sprak hem aan op zijn gedrag, zei dat ik het een misleidend gesprek vond waarop hij reageerde met "ja maar in het begin van het gesprek zei ik toch dat ik belde namens de Particuliere Energiedesk". Dit klopte wel, ik had hem alleen niet verstaan (mijn schuld) maar daar staat tegenover dat hij me niet vertelde waar die Particuliere Energiedesk voor stond en dat hij een overstap wilde aanbieden.

Toen werd de telefoon er aan de andere kant opgegooid.

Volgens mij ging hij op de volgende punten in de fout:

• hij heeft niet aangegeven dat het gesprek tot doel had een overstap te maken
  • toen ik vroeg waarom hij mijn NAW/bank/email gegevens niet had kwam er een verwijzing naar de AVG - en dat deze data alweer uit hun systeem verwijderd waren
  • hij deed zich voor als medewerker van Budget Energie
Ik heb zojuist exact hetzelfde meegemaakt als "JH Schreuder", tot in de details.

Ook ik heb via Mediamarkt een contract afgesloten bij Budget Energie. Zojuist werd ik gebeld door iemand die zich voordeed als de MediaMarkt verkoper en vroeg of ik de overstap goed vond verlopen. Toen ik hier positief op reageerde kreeg ik een aanbod voor extra korting via BudgetEnergie, hiervoor had hij nog wel even mijn gegevens nodig om dit te controleren. Toen ik hem erop wees dat zij mijn gegevens toch al hadden (voor automatische incasso etc) vertelde hij dat deze verwijderd waren wegens AVG.
Ik kreeg een link toegestuurd via de SMS, en in de link bleek een 5-jarig contract te staan bij DBG Energie. Toen ik hem hierop wees beweerde hij dat dit geen nieuw contract was maar een "5-jaar prijsgarantie", ook bleef hij benadrukken dat DGB een subbedrijf zou zijn van BudgetEnergie. Ik heb hierop geantwoord dat ik het toch even door wilde kijken waarop de hoorn erop gegooid werd..
Na contact met Budget Energie bleek dat zij helemaal niet samenwerken met DGB Energie..

Ik deel de mening uit het eerdere bericht van JH Schreuder.
De medewerker van DGB Energie heeft zich wederom voorgedaan als medewerker van Budget Energie, en bleef benadrukken dat het om een "sub-afdeling van Budget Energie" ging. Tevens was mij verteld dat het geen overstap zou zijn maar een kortingsactie.

Lezers: wees gewaarschuwd voor deze praktijken!
Ik heb een smartphone die ik niet gebruik om te bellen en ik word ook nooit gebeld (ik doe wel video-bellen via WhatsApp)
Maar de laatste tijd ging er af en toe een of andere ringtoon over en dat bleek van mijn smartphone te zijn.
Na ca. 2/3x ringtoon overgaan werd het weer stil.
Om de telefoon te kunnen beantwoorden moet ik het apparaat eerst ontgrendelen met een vingerafdruk en dan nog wat naar boven schuiven en dat duurt te lang om de telefoon aan te kunnen nemen.
Bij het nagaan van de geschiedenis van de telefoon app, had ik bellers met de naam Alkmaar, Haarlem en soortgelijke plaatsnamen.
Geen van allen zijn mij bekend en stonden ook niet in mijn lijst van contacten.

Een keer stond ik toevallig naast mijn smartphone en kon een gesprek aannemen en het bleek een verkoper te zijn die mij een energie contract wilde aansmeren.
Ik heb hem verteld dat ik net enige weken eerder een contract voor drie jaar had afgesloten, dat was einde gesprek.
Ik weet niet hoe men aan mijn 06-nummer is gekomen, ik vermoed via de KvK omdat ik nu zonnepanelen heb.
In ieder geval laat ik mijn smartphone maar bellen, die houdt vanzelf na enkele keren op.
De telefoonnummers van steden die dan in de geschiedenis staan, worden door mij geblokkeerd.

Ik zie net dat ik geblokkeerde nummers ook niet meer hoor.
... en vandaag liet Zaandam 2x de ringtoon overgaan.
die is nu ook geblokkeerd, ik word steeds handiger met mijn smartphone.
Badge +8
➡ De Consumentenbond vindt het keurmerk dat de energiesector wil introduceren om agressieve en misleidende verkoop tegen te gaan gebakken lucht. Volgens de Consumentenbond is het idee een afleidingsmanoeuvre en alleen bedoeld om al aangekondigde strengere maatregelen af te wenden. Lees hier meer over in dit nieuwsbericht.

Pas op voor telefoontjes van Landelijk energie collectief! Vandaag 24 december 2019 gebeld door LEC. Proberen je op slinkse wijze in een ander contract te praten. Laten naam netwerkbeheerder vallen en brengen je in de war met noemen van allerlei cijfers, kortingen en laagste prijs garanties. Uiteindelijk sturen ze je een email en vragen om direct te bevestigen. Doe je dat zit je gelijk aan een contract vast. Als je bedenktijd vraagt dan geldt opeens de aanbieding niet meer! Ben er gelukkig niet ingetrapt. 

Vandaag 31-1-2020 rond 20 uur waren twee mensen aan de deur (Apeldoorn) zogenaamd namens “De Energiecollectief”. Heel de buurt is overstapt, nu ik nog, jaja, dat zal wel! Ik heb vriendelijk bedankt, en de deur dicht gedaan.

Reageer