Consumentenbond.nl
Oproep

Vervelende colportage door energieleveranciers

• 30 januari 2019
  • 75 reacties
  • 12864 Bekeken
Vervelende colportage door energieleveranciers
Reputatie 7
Badge +7
Van een opdringerige verkoper aan de deur, tot afwijkende tarieven achteraf. Of van vervelende gesprekken, tot afspraken niet nakomen. Er gebeurt een hoop op het gebied van colportage door energieleveranciers aan de deur. Wij willen graag boven tafel krijgen wat er nu daadwerkelijk speelt.

Heb jij een vervelende ervaring aan de deur gehad, of kwam je misschien wel achteraf voor een nare verrassing te staan? Maak dan een melding door hier een reactie achter te laten!

Ben je benieuwd naar wat je rechten zijn als consument bij verkoop aan de deur? We hebben alle informatie voor je op deze pagina verzameld.

75 reacties

Vandaag net voor etenstijd een colporteur van Nuon, herkenbaar aan Logo met naam op de jas (Nuon is wel vaker aan de deur geweest).
Ik vertelde dat ik geen interesse had.
" Ja maar, wat is uw leverancier"
Ik: vind ik niet relevant, ik heb geen interesse.
" Ja maar, hebt u de korting al binnen gekregen?
Ik, ik heb geen interesse, ik maak een eind aan dit gesprek.
Voordeur dicht gedaan en naar de keuken gegaan om het eten klaar te maken.
Ik heb geen enkele moeite om Nuon of soortgelijke te bedanken, vooral als ze vlak voor etenstijd komen.
Ongewenste colportage NUON in Den Haag, wijk Mariahoeve
Vandaag zijn de bewoners van het wooncomplex in Den Haag waar ik woon, opdringerig benaderd door 2 Nuon colporteurs. Ze hebben door iemand de deur open laten doen. En zijn toen over de etages gaan aanbellen. Dat is niet toegestaan. Verder was hun wijze van benaderen ook uitermate opdringerig. Ze vertellen niet waarvoor ze komen, ze vertellen niet van welk bedrijf ze komen. En ze beginnen hun verhaal met: er heeft een verlaging plaats gevonden. Ik vraag niet om deze mensen en ik wil niet dat ze aan de deur komen en de andere bewoners van het complex willen dat ook niet. Nuon schijnt hardleers te zijn, want ik zie dat er in het begin van 2019 ook al klachten zijn over opdringerige Nuon colporteurs. Ik verzoek Nuon om hun medewerkers bij zich te houden. Met vriendelijke groet, D. van der Steeg
Reputatie 7
Badge +7
Een fantastisch verhaal van Nathalie M. De topic vraagt om dat soort reacties. Elders heb ik ook een reactie gegeven en toen ook gesteld dat het geen eenvoudige amateur colporteurs zijn. Ze zijn hierin volledig opgeleid. Je staat zelf als amateur tegenover deze getrainde doordrijvers. Goed gedaan ook van Nathalie. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +7
Ik vind de reacties en met name dus de ergernissen overweldigend. Monique zal er best wat aan hebben. Ik erger me er ook aan, en vooral dat doordrammen, en maar, blijven vragen, en maar redenen verzinnen je over te halen, maar, niet naar je luisteren. Chapeau voor mensen die vriendelijk blijven, vooral als ze dat tegen iedereen doen. Maar ik heb begrip voor mensen die de colportage zat zijn en de deur dichtgooien. Maar uit de reacties begrijp ik ook dat de stickers helpen. Sommige zijn echter wel prijzig.
Ik kap telefonische en/of aan de deur verkopen gelijk af met een vriendelijk "daar ben ik niet in geïnteresseerd, goedendag" en hang op of sluit gelijk de deur.

Ik begrijp gewoon niet dat mensen zich op die manier contracten laten aansmeren. Het is toch veel comfortabeler om achter je PC zelf even onderzoek te doen wat voor jou het voordeligst is? Zat vergelijkingssites (zoals bv consumentenbond). Bovendien kun je dan ook gelijk even googelen op ervaringen van anderen met de door jou gekozen leverancier.
ik heb deze sticker op de deur zitten, sinds deze erop zit geen last meer gehad

Ik vraag altijd een vrijblijvende schriftelijke (of per email) offerte.
Die willen ze niet geven, alleen voorlopig contract.
Als ik weiger is gesprek snel afgelopen.

André
Nieuw voor ons was het bezoek aan de deur van een mij onbekend bedrijf om zonnepanelen aan te schaffen met subsidie. Het wordt steeds drukker aan de deur en de toon steeds dwingender. Gelukkig kan ik prima nee zeggen of een discussie aangaan met een prima uitkomst, maar echt prettig vind ik het niet dat gedoe aan de deur. Je krijgt echt geen eerlijke informatie of er wordt glashard dingen beweerd die niet waar zijn. Ik zou bijv. een aantal jaar geleden klant zijn geweest van Nuon, of ik terug wilde keren..... Ben nooit klant bij Nuon geweest. Maar de dame was er zeker van..... ach ja, gedoe.
Zo'n beetje om de week wordt er, tijdens etenstijd, aangebeld door Eneco ondanks dat ik iedere keer duidelijk laat weten dat ik daar niet van gediend ben en niets met Eneco te maken wil hebben. Ze blijven echter terugkomen en aanbellen. Ik zou graag een klacht hierover willen indienen maar via de Eneco website gaat dit sowieso niet lukken. Deze opdringerige colportage MOET echt gestopt worden!!!!!
Wat ik heel irritant vind bij die lui is dat ze altijd per direct een contract willen afsluiten. Nou daar trap ik niet in natuurlijk met al hun "Hosanna" verhalen en zeg dat ze mij het voorstel eerst maar even via de mail moeten sturen zodat ik een goed vergelijk kan maken met andere aanbieders. Maar dat is niet de bedoeling natuurlijk want dan zou je misschien de kleine lettertjes wel eens kunnen gaan lezen en er achter kunnen komen dat je gigantisch besodemietert wordt. Ik was helemaal klaar met die gasten en heb dan ook maar een sticker aangeschaft waarop vermeld staat dat er aan de deur niet gekocht wordt. Maar eigenlijk zouden dit soort praktijken gewoon verboden moeten worden.
Badge
Toevallig ben ik gister anoniem gebeld door (iemand die zich geloof ik voor deed als iemand van) energiegarant.

Normaal hang ik snel op bij een dergelijk telefoontje, maar nu besloot ik het gesprek aante gaan.

Eindconclusie: Bah bah bah wat een slinkse verkooppraktijken. Hoop dat hier iets aan gedaan wordt. Deze jongeman was echt goed getraind en weet zeker dat er mensen zijn die erin trappen.

Hieronder een aantal dingen uit het gesprek;

1) Hij begon met de vraag of ik wel wist dat de belastingen dit jaar 372,- per jaar omhoog zijn gaan en of mijn huidige leverancier mij daar wel over geinformeerd had. De meeste leveranciers zouden dat volgens hem bewust niet vertellen. Maar hij vertelde het zo dat zij eerlijk en transparant en waren zijn en er juist voor zijn om consumenten daarvoor te behoeden.

Ook gaf hij aan dat ze geen commercieel callcenter waren. Dat zij er juist voor zijn om consumenten te behoeden dat ze achteraf voor hoge kosten komen te staan.

Hij verzekerde mij ook dat hij een volledig overzicht had met de goedkoopste aanbiedingen per energiemaatschappij (per regio).
Hij vroeg naar mijn gegevens (rekeningnummer en geboortedatum, huidige maandprijs voor energie, afloopdatum contract), zodat hij mijn verbruik kon inzien en mij een goed advies kon geven. Dat deed hij op een hele snelle en vertrouwen wekkende manier. Ik weet zeker dat sommige mensen niet zullen zeggen dat dat niet relevant is/ ze dat niet zo maar telefonisch geven en het ze lukt om deze gegevens te ontfutselen.

Uiteraard deze gegevens niet gegeven.
Wel mijn huidige verbruik verteld en de einddatum van mijn contract, waarna hij met een aanbod bij Engie kwam. Voor mijn regio zou er geen goedkopere te vinden zijn. En ze waren ook nog eens volledig duurzaam.

Toen ik vertelde dat ik geen boete wil ivm contractbreuk en dat zijn aanbod minder gunstig was dan mijn zojuist afgesloten energiecontract bij Van de bron (via collectief vd consumentenbond afgesloten), toen zei hij dat dat het niet mogelijk was dat ik goedkoper zat. En dat hij zeker wist dat ik aan het eind vh jaar zou moeten bijbetalen. Ook kwam hij wederom met de belastingen waar Van de bron dan waarschijnlijk niet transparant over zou zijn geweest. En de evt boete darvan zou hij voor mij regelen dat dat vergoed zou worden.

Dus ik stelde voor om dan eens samen alle tarieven per eenheid (energie, belasting etc) door te nemen, om het te vergelijken.

Toen gaf hij aan: die zal ik u zo dadelijk direct mailen. Dan kunt u er rustig naar kijken en ze vergelijken. Ik weet nl zeker dat het niet goedkoper kan dan bij Engie. En u heeft ten alle tijden 14 dagen bedenktijd.

Toen ik aangaf dat het er nu toch wel erg op leek dat hij wél werkt bij een commercieel engie bedrijf, toen gaf hij aan: ik kan u verzekeren dat dat echt niet zo is. Wij zijn volledig onafhankelijk. Wij willen helpen voorkomen dat u onverwacht voor hoge kosten komt te staan.
U kunt bijv ook kiezen voor Delta. Deze is ook 1 vd goedkoopste, maar voor uw regio wel wat duurder dan Engie.

Toen ik vroeg naar wat dan het verdienmodel achter hun bedrijf was: zijn salaris moet immers ook ergens van betaald worden, toen zei hij dat dat door alle energiemaatschappijen gebeurde.
Dus ik vroeg: maar waarom zou de duurste energie maatschappij meebetalen aan uw diensten? Als het goed is zult u die nl nooit adviseren aan een consument.
Waarop een verhaal kwam wat nergens op sloeg.

Vervolgens gaf ik aan: Waarom zou ik eigenlijk willen dat u mij een mail gaat sturen? (gevolg is weer info / emailadres vrijgegeven dus word ik gespamd met reclame )
En waarom spreekt u over 14 dagen bedenktijd.
Uw aanbod is totaal niet gunstig, dus zoals het er nu uitziet heb ik helemaal geen interesse in uw aanbod.

U kunt kiezen:
of we nemen samen telefonisch de tarieven per eenheid van Engie door of we beeindigen dit gesprek en u haalt mijn gegevens uit uw bestand.

Na nog wat pushen en vertrouwen proberen te wekken van zijn kant, koos hij voor het laatste.

Bah bah bah!! Zo misleidend, sneaky....
Ik hoop dat hier snel een einde aan komt.

@consumentenbond
Dank voor jullie initiatief!
Badge
Toevallig ben ik gister anoniem gebeld door (iemand die zich geloof ik voor deed als iemand van) energiegarant.

Normaal hang ik snel op bij een dergelijk telefoontje, maar nu besloot ik het gesprek aante gaan.

Eindconclusie: Bah bah bah wat een slinkse verkooppraktijken. Hoop dat hier iets aan gedaan wordt. Deze jongeman was echt goed getraind en weet zeker dat er mensen zijn die erin trappen.

Hieronder een aantal dingen uit het gesprek;

1) Hij begon met de vraag of ik wel wist dat de belastingen dit jaar 372,- per jaar omhoog zijn gaan en of mijn huidige leverancier mij daar wel over geinformeerd had. De meeste leveranciers zouden dat volgens hem bewust niet vertellen. Maar hij vertelde het zo dat zij eerlijk en transparant en waren zijn en er juist voor zijn om consumenten daarvoor te behoeden.

Ook gaf hij aan dat ze geen commercieel callcenter waren. Dat zij er juist voor zijn om consumenten te behoeden dat ze achteraf voor hoge kosten komen te staan.

Hij verzekerde mij ook dat hij een volledig overzicht had met de goedkoopste aanbiedingen per energiemaatschappij (per regio).
Hij vroeg naar mijn gegevens (rekeningnummer en geboortedatum, huidige maandprijs voor energie, afloopdatum contract), zodat hij mijn verbruik kon inzien en mij een goed advies kon geven. Dat deed hij op een hele snelle en vertrouwen wekkende manier. Ik weet zeker dat sommige mensen niet zullen zeggen dat dat niet relevant is/ ze dat niet zo maar telefonisch geven en het ze lukt om deze gegevens te ontfutselen.

Uiteraard deze gegevens niet gegeven.
Wel mijn huidige verbruik verteld en de einddatum van mijn contract, waarna hij met een aanbod bij Engie kwam. Voor mijn regio zou er geen goedkopere te vinden zijn. En ze waren ook nog eens volledig duurzaam.

Toen ik vertelde dat ik geen boete wil ivm contractbreuk en dat zijn aanbod minder gunstig was dan mijn zojuist afgesloten energiecontract bij Van de bron (via collectief vd consumentenbond afgesloten), toen zei hij dat dat het niet mogelijk was dat ik goedkoper zat. En dat hij zeker wist dat ik aan het eind vh jaar zou moeten bijbetalen. Ook kwam hij wederom met de belastingen waar Van de bron dan waarschijnlijk niet transparant over zou zijn geweest. En de evt boete darvan zou hij voor mij regelen dat dat vergoed zou worden.

Dus ik stelde voor om dan eens samen alle tarieven per eenheid (energie, belasting etc) door te nemen, om het te vergelijken.

Toen gaf hij aan: die zal ik u zo dadelijk direct mailen. Dan kunt u er rustig naar kijken en ze vergelijken. Ik weet nl zeker dat het niet goedkoper kan dan bij Engie. En u heeft ten alle tijden 14 dagen bedenktijd.

Toen ik aangaf dat het er nu toch wel erg op leek dat hij wél werkt bij een commercieel engie bedrijf, toen gaf hij aan: ik kan u verzekeren dat dat echt niet zo is. Wij zijn volledig onafhankelijk. Wij willen helpen voorkomen dat u onverwacht voor hoge kosten komt te staan.
U kunt bijv ook kiezen voor Delta. Deze is ook 1 vd goedkoopste, maar voor uw regio wel wat duurder dan Engie.

Toen ik vroeg naar wat dan het verdienmodel achter hun bedrijf was: zijn salaris moet immers ook ergens van betaald worden, toen zei hij dat dat door alle energiemaatschappijen gebeurde.
Dus ik vroeg: maar waarom zou de duurste energie maatschappij meebetalen aan uw diensten? Als het goed is zult u die nl nooit adviseren aan een consument.
Waarop een verhaal kwam wat nergens op sloeg.

Vervolgens gaf ik aan: Waarom zou ik eigenlijk willen dat u mij een mail gaat sturen? (gevolg is weer info / emailadres vrijgegeven dus word ik gespamd met reclame )
En waarom spreekt u over 14 dagen bedenktijd.
Uw aanbod is totaal niet gunstig, dus zoals het er nu uitziet heb ik helemaal geen interesse in uw aanbod.

U kunt kiezen:
of we nemen samen telefonisch de tarieven per eenheid van Engie door of we beeindigen dit gesprek en u haalt mijn gegevens uit uw bestand.

Na nog wat pushen en vertrouwen proberen te wekken van zijn kant, koos hij voor het laatste.

Bah bah bah!! Zo misleidend, sneaky....
Ik hoop dat hier snel een einde aan komt.

@consumentenbond
Dank voor jullie initiatief!

Ik lees nu pas dat het in deze topic alleen over deurverkoop gaat. Dit gesprek had ook aan de deur plaats kunnen vinden. Heb nl al meerdere van dit type verkopers aan de deur gehad. Het zijn dan meestal studenten, die proberen wat bij te verdienen. Maar meestal bedank ik ze vriendelijk voordat het gesprek zo ver vordert.
Ik lees hier over allerlei stickers. Een officiële sticker tegen energieverkopers aan de deur kun je bestellen op www.nietaandedeur.nl.

Tip van een medewerker van een energiebedrijf 😉
Ik doe gewoon de deur niet open, wat je ook kunt doen is zeggen dan een gesprek met jou mogelijk is maar dat dat 100 euro kost.
Ik ben al tijden moe van de vermaledijde deurverkopers en de godsdienstwaanzinnigen die aanbellen. Ik heb daarom een bordje bij de deur gezet dat uitstekend wekt. Er wordt door bovengenoemde groepen niet meer aangebeld. Het is een aangepaste tekst op iets dat ik op het internet voorbij zag komen.
Anders dan de voorgaande maanden hebben de energiemijen nu een herhalend argument om aan de deur een aanbieding te doen: "u weet dat de prijzen belangrijk gaan stijgen per 1 januari?".
Dan is mijn antwoord steevast dat de belasting op energie belangrijk gaat stijgen. En dat geldt voor iedereen.
Mijn ervaring met de colporteurs van deze aanbieders is dat er valse argumenten worden gebruikt om contracten af te sluiten. De meeste bewoners hebben zelfs geen notie hoe een energienota eruit ziet.
Het meest frappante is wel dat men in het algemeen a) switchen moeilijk vindt (dat komt door de details of onoverzichtelijkheid van de energienota) en b) liever 10 of 20 euro meer per maand betaalt, want dan valt de eindafrekening niet tegen (geen bijbetaling). Zoals elders opgemerkt gaat het om te beginnen om de prijs per KwH en M3 alsmede het vastrecht. Een eventuele welkomstpremie is pas interessant bij het optellen van alle componenten.
Een paar maanden geleden stond Nuon aan de deur. Ergens staat mijn naam gekoppeld aan de scouting. Zo begon hij ook. Ik kon de rekening laten lopen via de scouting en dan zou het zakelijke tarief 25% lager zijn. Vanuit mijn financiele achtergrond kon ik kan ik mij dat niet voorstellen. Hij bracht het erg goed en overtuigend. Kan mij erg goed voorstellen dat mensen daar in trappen.
Ik kreeg twee kaar geleden een deursticker van Gaslicht.com en ik heb sindsdien geen colporteur voor energie meer aan de deur gehad.
Daarvoor kwam vooral Nuon heel geregeld langs, met allerlei nepaanbiedingen, die altijd duurder bleken te zijn dan hij/zij voorspiegelde.
Badge
Ik werd net gebeld door een medewerker van de "Particuliere Energiedesk" die mij een contract van DGB Energie probeerde aan te smeren.

Vorig jaar november heb ik een contract afgesloten bij Budget Energie, via een Budget Energie medewerker die bij de MediaMarkt rondliep. Van tevoren had ik de tarieven gecontroleerd, en ik kreeg een welkome waardebon van de MediaMarkt als beloning. De persoon die me vandaag belde refereerde aan dit verkoopmoment bij de MediaMarkt en vroeg of dit contact MET ZIJN COLLEGA goed was verlopen. Ook vroeg hij of ik nog steeds blij was met Budget Energie - en reageerde enthousiast dat ik nog blij was met deze aanbieder.
Ook informeerde hij me dat er sprake was van een vaste lage prijs garantie, en dat ik recht zou hebben op een prijsverlaging, wegens dalende energieprijzen. Om dit te activeren moest ik wel opnieuw mijn gegevens doorgeven aan hem (oa bankrekening, adresgegevens, emailadres), Toen ik hem zei dat ze die gegevens van mij toch al hadden kreeg ik de reaktie dat "vanwege de AVG hij geen inzage had in die gegevens en dat ik die opnieuw moest geven".
Uiteindelijk kreeg ik een linkje via een SMS toegestuurd die ik moest aanklikken. Dit weigerde ik, ik hou niet van dit soort linkjes. Toen werd het naar een van mijn anonieme emailadressen toegestuurd en bij het openen van het linkje bleek dat ik een overstap zou maken van Budget Energie naar DGB Energie - dit terwijl ik in het begin van het gesprek had aangegeven dat ik het zo vervelend vond dat er elke maand wel een Essent/Nuon etc bij mijn voordeur staat - en dat ik NIET wil overstappen. De man aan de telefoon zei toen nog dat hij zich dit heel goed kon voorstellen - terwijl hij ondertussen bezig was om mij over te schrijven ....

Ik sprak hem aan op zijn gedrag, zei dat ik het een misleidend gesprek vond waarop hij reageerde met "ja maar in het begin van het gesprek zei ik toch dat ik belde namens de Particuliere Energiedesk". Dit klopte wel, ik had hem alleen niet verstaan (mijn schuld) maar daar staat tegenover dat hij me niet vertelde waar die Particuliere Energiedesk voor stond en dat hij een overstap wilde aanbieden.

Toen werd de telefoon er aan de andere kant opgegooid.

Volgens mij ging hij op de volgende punten in de fout:

• hij heeft niet aangegeven dat het gesprek tot doel had een overstap te maken
  • toen ik vroeg waarom hij mijn NAW/bank/email gegevens niet had kwam er een verwijzing naar de AVG - en dat deze data alweer uit hun systeem verwijderd waren
  • hij deed zich voor als medewerker van Budget Energie
Ik heb zojuist exact hetzelfde meegemaakt als "JH Schreuder", tot in de details.

Ook ik heb via Mediamarkt een contract afgesloten bij Budget Energie. Zojuist werd ik gebeld door iemand die zich voordeed als de MediaMarkt verkoper en vroeg of ik de overstap goed vond verlopen. Toen ik hier positief op reageerde kreeg ik een aanbod voor extra korting via BudgetEnergie, hiervoor had hij nog wel even mijn gegevens nodig om dit te controleren. Toen ik hem erop wees dat zij mijn gegevens toch al hadden (voor automatische incasso etc) vertelde hij dat deze verwijderd waren wegens AVG.
Ik kreeg een link toegestuurd via de SMS, en in de link bleek een 5-jarig contract te staan bij DBG Energie. Toen ik hem hierop wees beweerde hij dat dit geen nieuw contract was maar een "5-jaar prijsgarantie", ook bleef hij benadrukken dat DGB een subbedrijf zou zijn van BudgetEnergie. Ik heb hierop geantwoord dat ik het toch even door wilde kijken waarop de hoorn erop gegooid werd..
Na contact met Budget Energie bleek dat zij helemaal niet samenwerken met DGB Energie..

Ik deel de mening uit het eerdere bericht van JH Schreuder.
De medewerker van DGB Energie heeft zich wederom voorgedaan als medewerker van Budget Energie, en bleef benadrukken dat het om een "sub-afdeling van Budget Energie" ging. Tevens was mij verteld dat het geen overstap zou zijn maar een kortingsactie.

Lezers: wees gewaarschuwd voor deze praktijken!
Ik heb een smartphone die ik niet gebruik om te bellen en ik word ook nooit gebeld (ik doe wel video-bellen via WhatsApp)
Maar de laatste tijd ging er af en toe een of andere ringtoon over en dat bleek van mijn smartphone te zijn.
Na ca. 2/3x ringtoon overgaan werd het weer stil.
Om de telefoon te kunnen beantwoorden moet ik het apparaat eerst ontgrendelen met een vingerafdruk en dan nog wat naar boven schuiven en dat duurt te lang om de telefoon aan te kunnen nemen.
Bij het nagaan van de geschiedenis van de telefoon app, had ik bellers met de naam Alkmaar, Haarlem en soortgelijke plaatsnamen.
Geen van allen zijn mij bekend en stonden ook niet in mijn lijst van contacten.

Een keer stond ik toevallig naast mijn smartphone en kon een gesprek aannemen en het bleek een verkoper te zijn die mij een energie contract wilde aansmeren.
Ik heb hem verteld dat ik net enige weken eerder een contract voor drie jaar had afgesloten, dat was einde gesprek.
Ik weet niet hoe men aan mijn 06-nummer is gekomen, ik vermoed via de KvK omdat ik nu zonnepanelen heb.
In ieder geval laat ik mijn smartphone maar bellen, die houdt vanzelf na enkele keren op.
De telefoonnummers van steden die dan in de geschiedenis staan, worden door mij geblokkeerd.

Ik zie net dat ik geblokkeerde nummers ook niet meer hoor.
... en vandaag liet Zaandam 2x de ringtoon overgaan.
die is nu ook geblokkeerd, ik word steeds handiger met mijn smartphone.
Badge +8
➡ De Consumentenbond vindt het keurmerk dat de energiesector wil introduceren om agressieve en misleidende verkoop tegen te gaan gebakken lucht. Volgens de Consumentenbond is het idee een afleidingsmanoeuvre en alleen bedoeld om al aangekondigde strengere maatregelen af te wenden. Lees hier meer over in dit nieuwsbericht.

Pas op voor telefoontjes van Landelijk energie collectief! Vandaag 24 december 2019 gebeld door LEC. Proberen je op slinkse wijze in een ander contract te praten. Laten naam netwerkbeheerder vallen en brengen je in de war met noemen van allerlei cijfers, kortingen en laagste prijs garanties. Uiteindelijk sturen ze je een email en vragen om direct te bevestigen. Doe je dat zit je gelijk aan een contract vast. Als je bedenktijd vraagt dan geldt opeens de aanbieding niet meer! Ben er gelukkig niet ingetrapt. 

Vandaag 31-1-2020 rond 20 uur waren twee mensen aan de deur (Apeldoorn) zogenaamd namens “De Energiecollectief”. Heel de buurt is overstapt, nu ik nog, jaja, dat zal wel! Ik heb vriendelijk bedankt, en de deur dicht gedaan.

Reageer