Vraag

Verwarmingstest voor aanschaf waterpomp

• 23 November 2022
  • 10 reacties
  • 167 Bekeken

Badge

Om te zien of mijn huis geschikt is voor een hybride warmtepomp heb ik de verwarmingstest gedaan die op veel sites wordt uitgelegd: je verlaagt je CV-aanvoertemperatuur tot 50 gr en kijkt of het nog steeds aangenaam warm wordt in huis.

Ik heb gemerkt dat het zeker aangenaam warm wordt, alleen schakelt de CV wel erg vroeg in. Op de thermostaat heb ik ingesteld dat het om 06:00u warm moet zijn in huis. Laatst ging ik rond 03:00u naar het toilet en merkte dat de verwarming al brandde. Is de test nu geslaagd?

Het doel van de test is volgens mij om vast te stellen OF het netjes warm wordt en dat is inderdaad zo. Hoe lang het duurt om het warm te krijgen is volgens mij geen variabele, tenminste dat lees ik nergens. Als ik een hybride warmtepomp aanschaf zal deze wellicht ook vaak en lang aan staan, maar het wordt dan wel warm. Of vergis ik me? Ik heb overigens 20 zonnepanelen.

Hartelijk dank,

10 reacties

Reputatie 7
Badge +5

ik zou toch iets meer informatie inwinnen. alleen je cv op 50gr zetten is (denk ik) onvoldoende. Bij mij stookt de warmtepomp het water op tot 20-30 gr en zeker geen 50. Je moet ook kijken naar warmteverlies, maw: hoe is de isolatie (vloer-raam-muur-dak)  

Reputatie 6
Badge +3

@fverhoog  Met een hybride warmtepomp krijgt (bijna) iedereen het huis warm gestookt. Het is meestal de vraag tot welke buitentemperatuur de warmtepomp het nog trekt (en vooral efficiënt! werkt). Bij lagere buitentemperaturen springt natuurlijk altijd de cv-ketel bij. Deze is sowieso nodig voor het warme water.
Vaak is de instelling boven ca. +7°C buitentemperatuur => warmtepomp met max. 35-40 °C aanvoer, onder de +7°C neemt de cv-ketel het dan over.
Maar dit kan aangepast worden, sommige gebruikers laten de ketel pas bij temperaturen onder het vriespunt verwarmen. Dit hangt uiteraard van verschillende randvoorwaarden af.

Dat de ketel bij u nu relatief vroeg begint met stoken ligt vermoedelijk aan de lagere warmteafgifte bij 50°C aanvoertemperatuur. Dan doet de verwarming gewoon langer over om het huis op temperatuur te krijgen. Veel thermostaten kunnen hier op anticiperen (zelflerend noemen ze dat) en beginnen vroeger met stoken.

Badge

Dank voor jullie antwoorden.

Dat de ketel bij u nu relatief vroeg begint met stoken ligt vermoedelijk aan de lagere warmteafgifte bij 50°C aanvoertemperatuur. Dan doet de verwarming gewoon langer over om het huis op temperatuur te krijgen. Veel thermostaten kunnen hier op anticiperen (zelflerend noemen ze dat) en beginnen vroeger met stoken.

Ja, de ketel is inderdaad zelflerend en daarom start hij zo vroeg. Maar mijn vraag is of de test dan toch geslaagd is of niet, m.a.w. of een warmtepomp het gaat trekken. Nogmaals, het huis wordt wel lekker warm, alleen duurt het even. Maar dat is voor een warmtepomp neem ik aan geen probleem.

ik zou toch iets meer informatie inwinnen. alleen je cv op 50gr zetten is (denk ik) onvoldoende. Bij mij stookt de warmtepomp het water op tot 20-30 gr en zeker geen 50. Je moet ook kijken naar warmteverlies, maw: hoe is de isolatie (vloer-raam-muur-dak)  

De warmtepomp die ik op het oog heb verwarmt het water tot max. 55gr, is een nieuwere generatie. Natuurlijk heb ik gekeken naar de isolatie en daar is deze test juist voor bedoeld: is de isolatie goed genoeg om het huis bij een temp. van 50gr ook comfortabel warm te krijgen? Ik heb een oud, vrijstaand huis, maar wel met spouw- en dakisolatie en dubbel glas (geen kruipruimte).

Reputatie 6
Badge +3

@fverhoog   Als de warmtepomp regelmatig! water van 55°C moet maken om te verwarmen
is verwarmen met een cv-ketel op dat moment meestal voordeliger.

Welke nieuwe? generatie hybride warmtepompen dit beter kan weet ik niet,
het gaat uiteindelijk om de zgn. “sCOP”.

Heeft u al de vrij simpele testberekening op de site van Remeha gedaan? www.besparen.remeha.nl

P.S.: U weet dat het vermogen van een “hybride wp” maar maximaal 4-6 kW is?

Badge

@Darkfiber 

Ik heb me ingeschreven voor de Quatt, deze is op dit forum ook al eens langs gekomen, met wisselende ‘ervaringen’, want het is een startup. Gelet op de subsidies die ze krijgen en de resultaten van de eerste installaties, heb ik daar voor nu vertrouwen in. Maar ik ben pas volgende zomer aan de beurt, dus nog voldoende tijd voor feitelijke reviews. Voor nu ga ik er dan ook gemakshalve vanuit dat ze kunnen waarmaken wat ze claimen.

De Quatt heeft een vermogen van 8kW en behaalt die hogere aanvoertemperatuur.

Ik zal de Remeha-test ook eens doen, dank!

Reputatie 6
Badge +5

Ik heb afgelopen winter de cv op 40 graden gehad (met vloerverwarming) , dat ging prima, maar de cyclus was compleet anders dan nu met de warmtepomp.
De cv ketel begon 's nachts tussen 12 en 2 al met verwarmen en schakelde 's ochtends rond een uur of 10 uit.
De vloer was dan warm genoeg om het huis de rest van de dag op 20 graden te houden.
Nu de warmtepomp, 2 maand geleden geïnstalleerd, die begint die om 's ochtends om 6 uur, is zo ingesteld omdat de temperatuur 's nachts lager is en het rendement (cop) snel terug loopt.
De aanvoer temperatuur voor de vloerverwarming is 35 to 40 graden, dus vergelijkbaar, en de tijd dat alles op temperatuur is ook, zo'n 10 uur.
Maar het is wel een compleet verschoven cyclus.

De temperatuur schommelt nu tussen 19 en 20,5 graden en dat is meer dan de 19,5 en 20,2 met de cv ketel.
Goed verklaarbaar omdat het huis 's nachts meer afkoelt dan overdag.
De ingestelde temperatuur is gelijk gebleven: 19,5 graden.

We hebben nu ook 3 dagen met nachtvorst gehad en dag temperaturen net boven nul en ik heb nu ook een idee wat de pomp dan doet, hij gaat dan echt veel meer stroom gebruiken en de cop daalde snel naar 3,5, terwijl die cop bij +10 graden buiten temperatuur boven de 7 ligt.

Reputatie 6
Badge +3

@fverhoog   Kent u de website met een apart topic over “Ervaringen met Quatt?
Wordt regelmatig, bijna dagelijks, bijgewerkt door “ervaringsdeskundigen”.

@RonaldD De (momentane) “COP” wordt vaak door de warmtepomp zelf “berekent”, helaas zijn de interne sensoren voor temperatuur en flow (=doorstroming) relatief onnauwkeurig, het stroomverbruik wordt nauwkeurig(er) gemeten.

Voor een exacte (s)COP is een externe (gekalibreerde) warmtemeter vereist.

Reputatie 6
Badge +5

en de cop daalde snel naar 3,5, terwijl die cop bij +10 graden buiten temperatuur boven de 7 ligt.

Hoe kun je de COP meten/weten bij diverse buiten temperaturen?

Badge

@fverhoog   Kent u de website met een apart topic over “Ervaringen met Quatt?
Wordt regelmatig, bijna dagelijks, bijgewerkt door “ervaringsdeskundigen”.

Dank, ga ik naar kijken

en de cop daalde snel naar 3,5, terwijl die cop bij +10 graden buiten temperatuur boven de 7 ligt.

Ja, goede vraag. En wat betekent het precies als je zegt dat de COP daalt van 7 naar 3,5, hoe ‘erg’ is dat?

Reputatie 6
Badge +5

Dat geeft hij zelf aan.
Het is niet zo moeilijk die uit de opgenomen stroom en de afgegeven warmte te berekenen.
Nu het zonnetje schijnt en de buiten temp boven de 10 graden ligt varieert de cop tussen 7 en 10.
5,2/0,5 = 10,4

Reageer