Consumentenbond.nl
Beantwoord

Vevanging CV ketel icm WTW

• 8 maart 2020
  • 7 reacties
  • 443 Bekeken

In mijn huis hangt een WTW/Optifor van het merk Agpo Ferroli. Daaronder hangt een CV-ketel, een AGPO Econpact. Deze doet al 16 jaar probleemloos zijn werk, maar de tijd van gaan is gekomen voor de Econpact. Nu is het volgens het volgens de Europese Verordening Gasverbrandingstoestellen ((EU) 2016/426) zo dat ik de ketel niet kan vervangen door een ander merk. En na alle toestanden rondom de AGPO-ketels willen niet alle door mij aangeschreven firma’s een offerte uitbrengen en ook mijn eigen Feenstra wil geen AGPO leveren. Tenzij ik de Optifor ook ga vervangen. Dat gaat dan aardig in de papieren lopen. Welke mogelijkheden heb ik eigenlijk? Kan ik de Optifor vervangen door mechanische ventilatie? Zijn er andere merken combinaties? Is de combinatie WTW en CV-ketel van elkaar te scheiden? Graag advies gevraagd! 

icon

Beste antwoord door Jan 8 maart 2020, 19:28

Deze WTW Optifor is in combinatie met de Econpact cv-ketel. Je mag nu nog alleen een bijpassende ketel van hetzelfde merk bij deze WTW Optifor zetten. Maar je mag wel de hele combinatie vervangen door een conpleet andere combinatie van een ander merk. 

Zoals ik het begrijp is de WTW alleen om de koude aanvoerlucht voor de cv-ketel voor te verwarmen met de warmte uit de rookgasafvoer. Het is dus niet bedoeld voor de ventilatie van de woning. Dit kan je controleren of er ventilatieroosters zitten in de ramen van de woon- en slaapkamers en keuken en of de mechanische ventilatie van de keuken een eigen afvoer heeft door het dak of de gevel. Dan is het helemaal los van elkaar en kan je de WTW vervangen door een andere combinatie.

Maar waarschijnlijk vormt de WTW een onderdeel van de energieprestatie van de woning als die van na circa 1998 is. Dan voldoe je niet meer aan die prestatie-eis als je de WTW weghaalt. Die berekening zit bij de bouwvergunning van je woning en kan je inzien of gratis kopie opvragen via de website van je gemeente.

Maar als je een nieuwe combinatie te duur vindt en ze staan niet in de rij om je een ander mark ketel te leveren bij deze WTW, weet ik het ook niet zo goed. WTW is wel mooi want je bespaart er wel mee op je gas.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Deze WTW Optifor is in combinatie met de Econpact cv-ketel. Je mag nu nog alleen een bijpassende ketel van hetzelfde merk bij deze WTW Optifor zetten. Maar je mag wel de hele combinatie vervangen door een conpleet andere combinatie van een ander merk. 

Zoals ik het begrijp is de WTW alleen om de koude aanvoerlucht voor de cv-ketel voor te verwarmen met de warmte uit de rookgasafvoer. Het is dus niet bedoeld voor de ventilatie van de woning. Dit kan je controleren of er ventilatieroosters zitten in de ramen van de woon- en slaapkamers en keuken en of de mechanische ventilatie van de keuken een eigen afvoer heeft door het dak of de gevel. Dan is het helemaal los van elkaar en kan je de WTW vervangen door een andere combinatie.

Maar waarschijnlijk vormt de WTW een onderdeel van de energieprestatie van de woning als die van na circa 1998 is. Dan voldoe je niet meer aan die prestatie-eis als je de WTW weghaalt. Die berekening zit bij de bouwvergunning van je woning en kan je inzien of gratis kopie opvragen via de website van je gemeente.

Maar als je een nieuwe combinatie te duur vindt en ze staan niet in de rij om je een ander mark ketel te leveren bij deze WTW, weet ik het ook niet zo goed. WTW is wel mooi want je bespaart er wel mee op je gas.

Bij mij hebben de CV en de WTW niets met elkaar te maken en heb ik die Agpo CV er ook net na 16 jaar uitgeknikkerd. Geen haar op mijn hoofd die erover gedacht geeft daar weer een Agpo neer te hangen, rot dingen.

Reputatie 6
Badge +4

ik snap de relatie tussen cv en wtw ook niet, ik kan alleen maar koppelverkoop bedenken. dus gewoon los van elkaar bekijken en vernieuwen

Reputatie 3
Badge +2

@E.B.F. Stroeve, @Uitermark  Deze huidige "koppelverkoop”(wat het eigenlijk niet is) houdt verband met recente Europese regelgeving.

Reputatie 6
Badge +4

heel bijzonder, deze wetgevende combinatie. Alleen daarom al zou ik ze beide langs de kant van de weg zetten en vervangen door modernere oplossingen.

@E.B.F. Stroeve ik hoor graag welke modernere oplossingen er zijn! 

Reputatie 6
Badge +4

er zijn een hoop centrale of decentrale WTW oplossingen. ikzelf kijk naar de Climarad decentrale wtw oplossing. Google kan je helpen aan de centrale wtw oplossingen. En nieuwe ketels idem, vraag het google etc. 

Reageer