Vloerverwarming bij pvc laminaat vloer en jumpax ondervloer

• 21 July 2018
  • 3 reacties
  • 3085 Bekeken

We gaan in oktober naar een nieuwbouw-appartement met onder en bovenburen. We hebben een zandcementvloer en een pvc laminaatvloer besteld. Ons is destijds geadviseerd om daarbij een jumpax basic ondervloer te nemen met heatfoil. Dat zou de juiste keuze zijn om de 10db geluidsnorm te halen en toch voldoende warmte doorgeven aan het huis. Mbt dat laatste begin ik te twijfelen nu we wat meer mensen hierover gesproken hebben. Diverse mensen zeggen nu dat die ondervloer niet nodig is en zelfs de warmte tegenhoudt zodat je je rot stookt om het een beetje behaaglijk te krijgen. Als je op internet zoekt krijg je evenveel visies, meningen als dat er websites zijn hierover. Wie heeft hier ook ervaring mee?

3 reacties

Reputatie 7
Badge +4
@Grunefeld
Ik zou u willen verzoeken om in ieder geval een goede geluidswerende ondervloer te nemen.
Ik heb twee maal jarenlang mensen met laminaat boven mij gehad die geen afdoende geluidswerende isolatie hadden aangebracht en dat was een ramp. Zodra iemand op schoenen loopt hoor je iedere stap boven je hoofd en je kunt precies volgen waar iemand loopt, van de kamer naar de gang, naar de keuken, weer terug naar de gang, enz. Wanneer iemand op hakken of laarzen loopt is dat nรณg veel erger.๐Ÿ˜ฅ Het leek wel of iemand boven je de hele dag met een hamertje op de vloer aan het tikken was en het was zo erg dat ik regelmatig maar even een ommetje ging om even uit de geluiden te zijn. Je wacht onbewust permanent tot het ophoudt maar het houdt nooit op. Misschien bent u van plan om niet op schoenen in huis te lopen maar u zult ok wel eens visite ontvangen en gaat dan waarschijnlijk niet vragen of iedereen zijn schoenen uit wilt doen. Het idee van mensen dat een vloer van een woning al voldoende isoleert is onzin. Keihard materiaal op keihard materiaal klinkt enorm door en ik neem aan dat u dat uw buren niet aan wilt doen. Een zachte ondervloer onder laminaat is heel belangrijk, ook om de verstandhouding met andere bewoners prettig te houden. Wij hebben op advies van een kennis die vaak laminaat legt bij mensen een soort dikke groene viltachtige platen er onder en dat werkt goed. Daarnaast dragen wij in huis nooit schoenen. Inmiddels wonen wij op de begane grond maar we vinden het niet prettig om op schoenen binnen te lopen.๐Ÿ™‚
Voor warmte-isolatie lijkt mij dat het niet of nauwelijks een rol speelt aangezien u een nieuwbouwwoning betrekt en ik neem aan dat er dan ruim voldoende aandacht voor isolatie is geweest. ๐Ÿค” Wij wonen in een nieuwbouwwoning van 8 jaar oud en betalen bij de meest milieuvriendelijke energieleverancier PureEnergie slechts 60 Euro energie per maand.
Reputatie 7
Badge +7
Ik ben benieuwd of je inmiddels al wat meer wijzer bent @Grunefeld. Heb je iets gehad aan @Ekokok zijn reactie?
Reputatie 7
Badge +6
@Grunefeld Bij nieuwbouwwoningen moeten binnendeuren onder een spleet hebben van 10 mm voor ventilatie. Dus in vertikale zin tussen vloer en deur 10 mm en als je de deur dicht doet in horizontale zin tussen deur en dorpel ook 10 mm.

Tussen de zandcementvloer oftewel cementdekvloer en onderkant deur zit 20 mm ruimte. Je hebt dus maar 10 mm voor je vloerbedekking.

Heatfoil is prima voor warmte doorlaten bij vloerverwarming en het isoleert het contactgeluid met 10 dB. Het is 1,2 mm dik, laminaat 7 mm, dan blijft er geen ruimte over voor nog een Jumpax ondervloer want die is ook 7 mm dik. Ik denk dat ze bedoelen Jumpax met vloerbedekking of heatfoil met laminaat, maar niet heatfoil plus Jumpax plus laminaat.

Die groene ondervloerplaten zijn inderdaad voor contactgeluidisolatie naar beneden toe als er geen vloerverwarming is. Als er wel vloerverwarming is zie ik op internet alleen andere ondervloeren van oranje kleur of heatfoil. Dat moet je even goed uitzoeken voor je koopt.

Reageer