Consumentenbond.nl

Vloerverwarming gaat niet aan, radiatoren wel

• 11 oktober 2020
  • 30 reacties
  • 3601 Bekeken

Hallo allen, wij hebben een huis gekocht en nu de temperatuur aan het dalen is hebben we voor het eerst de verwarming aan. Nu hebben we radiatoren en vloerverwarming, maar alleen de radiatoren gaan aan. We zouden dit liever andersom zien ook aangezien dit duurzamer is. Bijgaand een foto van de installatie van de vloerverwarming. Waar zijn alle knoppen voor? Waar moeten we aan draaien?

Dank voor jullie hulp!

30 reacties

Reputatie 7
Badge +4

van boven naar beneden:

die grote grijze knop rechtsbiven is de thermostaatknop, die regelt de temp en moet dus open staan, standje 5?

die kleine grijze ernaast moet ook open staan.

dat rode ding is de pomp, die pompt warm water door de leidingen. en hij moet dus draaien. dat hoor je slecht maar probeer even stekker eruit en weer erin, je zou ‘m dan wellicht horen aanslaan. het is allemaal wel oud spul overigens.

dan die grijze draaiknoppen eronder, je raad het vast al, die moeten ook openstaan.

als dat allemaal gebeurt is moeten de leidingen warm worden en moet je de temp op zien lopen op de meter rechts onder

Bedankt voor uw reactie.

Het is ons nog niet gelukt, de thermostaatknop staat ons inziens open, de grijze knoppen hebben we linksom gedraaid (dan staan ze toch open?). De meter rechtsonder blijft op dezelfde temperatuur staan. De leiding naar de radiatorknop is warm tot iets onder de radiatorknop, daaronder is het koud. De vloerverwarming blijft koud en de radiatoren binnen zijn heet. 

Reputatie 7
Badge +4

wat bedoel je met de radiatorkop? als het daarvoor warm aanvoelt en daarna koud, dan staat ie dicht…. ik zou 'm dan open draaien….. de andere kant op dan waar ie nu op staat.

Reputatie 7
Badge +4

of bedoel je de thermostaatknop? daar loopt een metalen draadje uit met aan het eind een temperatuurvoeler, die moet wel ergens op een leiding zitten.

ik bedoel de thermostaatknop, die is tot een klein stukje eronder heet maar verder daaronder zijn de leidingen daaronder koud :(

of bedoel je de thermostaatknop? daar loopt een metalen draadje uit met aan het eind een temperatuurvoeler, die moet wel ergens op een leiding zitten.

het draadje loopt naar beneden, is opgerold achter de rode pomp en gaan dan verder richting de meter rechtsonder waar hij het blok in gaat

Reputatie 7
Badge +4

draaien aan de thermostaatknop, en kijken of er wat gebeurt met de temp. en anders is dat het probleem.

De pomp kun je horen lopen als je een dikke schroevendraaier aan je oor houd en de steel aan het metaal van het pomphuis houd.
Indien je niets hoort kan het dopje er af, zie video.
Dat draadje is een holle buis met een voeler aan het verdeelblok.(kwetsbaar)
Dat regelt de temperatuur.
Wel tijdens testen even de kamerthermostaat op 30 zetten.

buis 1 wordt heet tot iets voorbij 9. de rode pomp is ook heet en die hoor je continu zoemen. de temperatuurmeter staat continu op 23 terwijl het hier veel minder warm is. de buizen die de grond in gaan worden niet warm. waar zit nou het probleem?

Dopje van de pomp er af draaien.
Kijken of de pomp draait.
Als hij niet draait en wel zoemt.
Even met een schroevendraaier op gang helpen.
Draait hij dan wel, is de condensator defect.
Draait hij helemaal niet. is de hele pomp stuk.

dopje van de pomp afgehaald, water spuit me om de oren, gelijk weer terug gedraaid, dus niks kunnen zien :sweat:

Reputatie 7
Badge +4

gebeurt er wat met de temp als je de thermostaat draait in de andere richting als waar ie nu in staat?

Ik vermoed dat je pomp defect is.
Je kon in de video zien hoeveel de pomp lekt normaal.
Geluid van een pomp is ook tjoeke tjoeke en niet brommen.

gebeurt er wat met de temp als je de thermostaat draait in de andere richting als waar ie nu in staat?

De temperatuur op de meter blijft hetzelfde.

Ik vermoed dat je pomp defect is.
Je kon in de video zien hoeveel de pomp lekt normaal.
Geluid van een pomp is ook tjoeke tjoeke en niet brommen.

Dat zou wel enorm balen zijn. Wat zou reparatie of een nieuwe kosten? Iemand tips?

Reputatie 7
Badge +4

zou dan de leiding na de thermokraan dan ook niet warm moeten zijn ?

zou dan de leiding na de thermokraan dan ook niet warm moeten zijn ?

bij welk nummer bedoelt u? Nu is het t/m 9 heet maar daarna koud, behalve de pomp zelf dan.

Een vloerverwarming word niet enorm warm.
Tussen 3,4.5 en 6,7,8 moet je een beetje verschil meten.
25 graden voel je niet. Dat moet je meten.
Opwarmen van de vloer, duurt echt een tijdje.
Door aan 9 te draaien zal in de loop der uren de temperatuur op de meter onder 11 veranderen.

Reputatie 7
Badge +6

Als de radiatoren warm worden , kan pomp 3 niet defect zijn . Het wel of niet warm worden van leidingen is alleen te controleren op momenten van warmtevraag  dus als de kamerthermostaat voldoende opgedraaid is . Uit de vele regelkranen maak ik op dat men moeite had om de warmteverdeling zo prettig mogelijk te krijgen . Door dat draadje aan thermostaatkraan 9 , dat kennelijk naar kastje 11 gaat vermoed ik een regeling die mogelijk de vloerverwarming pas mee laat doen als het kouder wordt . Anders gezegd : mogelijk heeft men juist gekozen voor gasbesparing op deze manier . Ik betwijfel of je met vloerverwarming zuiniger stookt dan met radiatoren . Wel vinden velen het prettiger . Door aan meerdere kranen te draaien zonder te weten wat dat veroorzaakt kan het zijn dat de balans nu verstoord is . Kun je in contact komen met de vorige eigenaar voor uitleg ? Als er toch een probleem is of als je het systeem wil wijzigen , kun je beter een vakman laten komen .

Als de radiatoren warm worden , kan pomp 3 niet defect zijn .

Pomp 3 is er alleen voor de vloerverwarming.
Ook de CV heeft een pomp, die de radiatoren doet.
De voeler van kraan 9 regelt de temperatuur van van de aanvoer van het vloer circuit.
In buis 13 word een klein beetje van het hete water met het veel koudere vloercircuit gemengd.
Kastje 11 heeft met de pomp te maken.
Bovenaan buis 1 en 2 zitten nog 2 ontluchters.
Ik neem aan dat het circuit ingeregeld is, met kranen 6,7,8,15

Ik denk dat je beter een monteur kunt laten komen.

Reputatie 7
Badge +4

nogmaals, bij 9 zit je probleem.

Reputatie 7
Badge +6

Jullie hebben waarschijnlijk gelijk , alles overdenkende , @E.B.F. Stroeve  en @Wortelstamper . Even iemand laten kijken die het systeem kent en meteen alle kranen weer optimaal kan instellen . Daarna beter niet meer aan die kranen draaien , tenzij je precies weet wat je doet en wat je wil .

Reputatie 7
Badge +6

Vloerverwarming is meestal bijverwarming. Cement mag niet heter worden dan 55°. Daarom heeft vloerverwarming een eigen circuit met een eigen pomp. Want het ketelwater begint bij 80° of 90° en is bij de radiator nog 60° en dat is te heet voor de cementdekvloer. Als de pomp van de cv-ketel en de pomp van de vloerverwarming aan staan gaat toch meer dan de helft van het warme water van leiding 1 terug via "brug" 13 naar leiding 2 en niet naar de vloerleidingen. En als de pomp van de cv-ketel uit staat en de vv-pomp aan, dan draait het water van de vloer rondjes via "brug" 13 zonder warm te worden. Het is zo gemaakt dat het amper heter wordt dan 20°. Dat is bij mij ook zo. Er is dus niets mis, er hoeft geen monteur te komen.

Als het water in leiding 1 te heet zou zijn dan slaat de thermostaat kraan 9 dicht en komt er geen heet water meer bij pomp 10. Die kan dan rustig door blijven draaien, alle vloerwater gaat dan via "brug" 13 terug de vloer in. Daarom zit de thermostaatkraan boven "brug" 13 en niet eronder. Als de installatie voor hoofdverwarming was zou het anders in elkaar zitten.

Met al die kranen is niets aan de hand. Uit de jaren '70 na de oliecrises is nog het advies in de Consumentengids dat je in de zomer de vv-pomp 10 minimaal een kwartier per dag laat draaien om aankoeken van het rubber te voorkomen. Al die kranen zijn verder nog prima in orde. De druk van het water moet 2 atmosfeer zijn! Dat moet je regelmatig controleren. Ik heb zelf mijn vloerverwarming aangelegd, bij mij is de temperatuur ook zo, nooit hoger geweest dan 22°. Er zitten een paar handleidingen bij de vloerverwarming, installatie en gebruik. Die moet je raadplegen/downloaden. 

De vloerleidingen zijn 3 heen en 3 terug, dat zijn 6, 7 en 8 en die drie erachter Totaal dus 6 kunststof leidingen (hoge densiteit) die de vloer in gaan.

Beton heeft een veel hoger soortelijk gewicht en dus ook een veel hogere soortelijke warmte dan lucht. Radiatoren kunnen de lucht direct warm maken, dat willen ouders graag zodra de kinderen uit school komen, maar beton duurt veel langer. Bij deze vloerverwarming een paar dagen! Maar beton houdt de warmte ook een paar dagen langer vast terwijl de lucht meteen afkoelt. Daarom is vloerverwarming veel voordeliger.

Reputatie 7
Badge +6

Bij mij iis het principe hetzelfde, ook maar amper 20°. Ik heb de nummering hetzelfde gehouden. Bij mij is het 4-groeps, dus na 5 nog 5’  en na 8 nog 8’ .  Vier rood gaat de vloer in, vier blauw komt uit de vloer terug. 14 en 15 zitten hier niet. 

Bij een wasbak heb ik een slang steeds klaar liggen om water bij te vullen zodat de druk steeds op 2 atmosfeer = 2 bar blijft staan. Aan de radiator naast de wasbak heb ik deze meter gezet. Voor paar euro te koop online.  

Reputatie 4
Badge +2

@Raven Ben je ondertussen wat wijzer geworden wat de oorzaak van het niet warm worden van de vloerverwarming aangaat? Misschien heb je nog wat aan dit YT-filmpje eigenlijk bedoelt voor het opstookprotocol van een vloerverwarming, maar je ziet wel wat de mogelijke aanvoertemperatuur van een vloerverwarming kan zijn.

Bedankt allemaal voor de input. Ik begrijp dat het wel een paar dagen kan duren voordat we de warmte in de vloer voelen? 

Ik heb de oude bewoner gevraagd en die komt morgen even kijken, hopelijk wordt het dan gelijk duidelijk!

Reageer