vraag over aanschaf warmtepomp

• 20 February 2021
  • 88 reacties
  • 1025 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Hallo allemaal,

Vraag: we (3 personen) wonen in een 2-onder-1 kap woning, redelijk tot goed geisoleerd. Nog geen zonnepanelen, gaan komen. Ik was van plan een warmtepomp aan te schaffen - de Bosch Compress 7400i 7kW monoblok - een hele goede en vooral stille warmtepomp volgense de meest recente test.
Ik kreeg eerder deze week een offerte … 11800 euro voor het totaal/werkend opleveren van de warmtepomp - met 2x2 mandagan = 2500 euro. En 5 jaar garantie.
Subsidie eraf: 9.900 euro netto. Stevig maar … is dit het waard?

Ik heb e.e.a. uitgezocht:
* de CV staat ongeveer 7 maanden per jaar aan
* gemiddeled verbruiken we ongeveer 8,5 m3 per dag in die 7 maanden - ik werk in coronatijd atijd thuis, mijn zoon ook (student) - maar in de jaren ervoor hebben we ongeveer hetzelfde verbruik, liet de uitlezing op de slimme meter zien.
* in de zomerse maanden verbuiken we ongeveer 1,7m3 gas per dag - dan staat de CV dus uit
* we leven niet bewust zuinig - maar we verbruiken ‘slechts’ 1800 m3 gas per jaar - dit lijkt voor 3 personen aan de lage kant??

Kortom: aan gas voor de CV verbruiken we ongeveer 1450 m3 in die 7 maanden - met een gasprijs van 0,656/m3 zou je als de warmtepomp het gas voor de CV 100% vervangt 950 euro per jaar kunnen besparen - maar zo goed zal het niet werken. Daarnaast gebruikt de warmtepomp stroom.

Al met al lijkt me dit een nutteloze investering - een terugverdien tijd van 10-15 jaar - met slechts 5 jaar garantie en dan mag je hopen dat de warmtepomp het goed doet en goed blijft doen. Even een monteur erbij en je bent zo 200/300 euro verder.

Hoe zien jullie dit?

Dank!

Groeten,
Arjan

88 reacties

Reputatie 7
Badge +4

ik denk dat je nog een paar aspecten vergeten bent mee te rekenen:

• gas wordt duurder, elektra goedkoper, is de verwachting
  • in de 10-15 zul je de cv ketel ook een keer moeten vervangen, die kosten moeten wel in het linker rijtje erbij
  • aan de cv kunnen ook zaken stuk gaan en ook dan ben je 200-300 euro verder.
  • Je draagt bij aan duurzaamheid.

en dan de combi met zonnepanelen en je hebt geen energie kosten meer. Al met al een goede belegging van geld met een leuk rendement

Je moet wel de kostenpost "daarnaast gebruikt de warmtepomp stroom” kwantificeren, want dit is geen kleine post. Een terugverdientijd van 10 jaar zou wel erg extreem rooskleurig zijn want dat zou betekenen dat verwarmen op termijn, na die 10 jaar, zelfs goedkoper zou zijn dan nu. Ik denk: vergeet dat gerust. Er is een probleem met energie, namelijk dat fossiel altijd veel te goedkoop is geweest. Het doel van de invoering van warmtepompen is om het verwarmen van een huis op stroom toch betaalbaar te houden. Dat is iets anders dan goedkoop. Degenen die denken dat het om wat tientjeswerk gaat gaan denk ik nog veel klagen in de toekomst.

1800 m3 voor een 2 onder 2 kap met 3 personen is denk ik wel tamelijk gemiddeld. Niet heel slecht, maar ook niet modern meer. Wel afhankelijk van hoe groot die 2 onder 1 kap is - je hebt kleine huisjes en je heb joekels.

Reputatie 5
Badge +5

@ArjanGebruiker1589623518 
De gasprijs die je noemt van 0,656 euro is inmiddels 0,75 euro.
Daar staat tegenover dat:
De 1,8m3 per dag die je in de zomer gebruikt voor warm water en eventueel koken als je geen inductie hebt, gebruik je in de winter ook.
Die moet je dan nog van de 8,5 m3 aftrekken om alleen het gas voor verwarming over te houden.
Ga er dan ook van uit dat de warmtepomp 70 tot 80% van je gas verbruik voor verwarming kan reduceren, dat heb je een wat redelijker plaatje.
Ga er ook vanuit dat die studerende zoon het nest gaat verlaten en dat het totaal verbruik nog zal dalen.
Wij zijn met ons tweeën, gebruiken 1500m3 in een vrijstaand huis.

Het kan financieel niet uit, dat is wel duidelijk, zeker als je de kostprijs van zonnepanelen daar ook nog bij op telt on de stroom kosten te drukken.

Ik heb zelf ook aan die pomp zitten denken, maar het wordt dan meer een ideologische investering dan dat je er wat van over houdt.

Reputatie 7
Badge +6

Voor woningen die niet op een aanvaardbare manier optimaal te isoleren zijn wordt meestal hybride aangeraden . Dus een warmtepomp die samenwerkt met de combiketel . De ketel springt dan bij op dagen dat de warmtepomp het niet redt . Onder de huidige omstandigheden is de pomp ongeveer afgeschreven als hij terug verdiend is . We kunnen niet in de toekomst kijken . Verwacht mag worden dat gas steeds duurder wordt . Voorraad is er internationaal gezien nog plenty . Zeker als het verbruik blijft dalen door isolatie en andere warmtebronnen . Betekent dat met hogere gasprijzen en zonnepanelen  mijn toekomstige verwarming vermoedelijk hybride zal zijn tenzij er tegen die tijd betere alternatieven zijn . Ketel is van 2015 dus kan nog even duren met wat geluk .

Verwacht mag worden dat gas steeds duurder wordt . Voorraad is er internationaal gezien nog plenty .

Dat laaste is juist het probleem.

Reputatie 5
Badge +3

Verwacht mag worden dat gas steeds duurder wordt . Voorraad is er internationaal gezien nog plenty .

Het laatste is eigenlijk geen probleem voor NL of de EU, het is eerder een globaal probleem. Maar als we van het aardgas “blauwe waterstof” van kunnen maken en het hierbij geproduceerde CO2 afvangen? De industrie is er iig niet op tegen, in tegendeel. 

@ArjanGebruiker1589623518   De offerte voor de monovalente 7 kW warmtepomp vind ik persoonlijk te duur (wat staat er verder nog in de offerte?). Trouwens - wat zij jouw huidige systeemtemperaturen? Boven de 40°C aanvoertemperatuur zou ik niet aan een all-electric warmtepomp beginnen, het liefst wil je met een wp maximaal 35°C aanvoertemperatuur hebben.

Reputatie 1
Badge +1

ik denk dat je nog een paar aspecten vergeten bent mee te rekenen:

• gas wordt duurder, elektra goedkoper, is de verwachting
  • in de 10-15 zul je de cv ketel ook een keer moeten vervangen, die kosten moeten wel in het linker rijtje erbij
  • aan de cv kunnen ook zaken stuk gaan en ook dan ben je 200-300 euro verder.
  • Je draagt bij aan duurzaamheid.

en dan de combi met zonnepanelen en je hebt geen energie kosten meer. Al met al een goede belegging van geld met een leuk rendement

Dank. Toevallig is de CV net vervangen - hangt een maand - de vorige CV (zal merk en type niet noemen hier maar is gerenomeerd) begaf het na 12 jaar - moest uiteindelijk 7x bijvullen per dag … lekkage in de brander blijkbaar).

Bijdrage in duurzaamheid? Tja. Een heel andere discussie. Op vakantie ga je voor je plezier en dat kost geld. Gas/electra heb je nodig maar betaal je niet voor de lol - alhoewel je weer lol hebt van de electra middels aangelsoten apparatuur. Anyways: extra betalen om ‘duurzaam’ te zijn - terwijl, als voorbeeld, in coronatijd is besloten dat Schiphol mag groeien tot 800.000 vluchten per jaar - duurzaam is een lachertje.

En toch lever ik mijn bijdarge: heb grondwater-put laten slaan - tot 12,5m diep. Kosten: 650 euro.
Haal ik er -nooit- uit qua investering - en toch voelt het beter om grondwater op te pompen ipv het schone drinkweater te gebruikne om in de tuin te gooien ‘s zomers.
Dak is geisoleerd, vloer is geisoleerd, spouwmuur is geisoleerd.
Kosten haal ik er nooit uit en toch gedaan. Nu nog zonnepanelen - kan ik straks gebruiken voor airco - en ‘s winters voor bijverwarmen via dezelfde airco maar dan omgekeerd (Daikin).
Lijkt me veel nuttiger uitgave als ik zo de reacties lees.

Reputatie 1
Badge +1

Je moet wel de kostenpost "daarnaast gebruikt de warmtepomp stroom” kwantificeren, want dit is geen kleine post. Een terugverdientijd van 10 jaar zou wel erg extreem rooskleurig zijn want dat zou betekenen dat verwarmen op termijn, na die 10 jaar, zelfs goedkoper zou zijn dan nu. Ik denk: vergeet dat gerust. Er is een probleem met energie, namelijk dat fossiel altijd veel te goedkoop is geweest. Het doel van de invoering van warmtepompen is om het verwarmen van een huis op stroom toch betaalbaar te houden. Dat is iets anders dan goedkoop. Degenen die denken dat het om wat tientjeswerk gaat gaan denk ik nog veel klagen in de toekomst.

1800 m3 voor een 2 onder 2 kap met 3 personen is denk ik wel tamelijk gemiddeld. Niet heel slecht, maar ook niet modern meer. Wel afhankelijk van hoe groot die 2 onder 1 kap is - je hebt kleine huisjes en je heb joekels.

Dank Harrie. Dat was mijn eerste idee ook. 10 jaar is erg rooskleurig; nu gaf ik het als voorbeeld maar 15 jaar dan - met jaarlijks onderhoud, en hopen dat dat ding niet stuk gaat. Het voelt simnpelweg als onjuiste investering. Ons huis is geen joekel - maar ook niet klein ;-)
Overigens lijk het me niet dat fossiele brandstoffen te goedkoop waren - Shell en andere hebben stevige winsten gemaakt ;-) Maaa ik snap je - we moeten transformeren en dat gaat duurder worden.

Reputatie 1
Badge +1

@ArjanGebruiker1589623518 
De gasprijs die je noemt van 0,656 euro is inmiddels 0,75 euro.
Daar staat tegenover dat:
De 1,8m3 per dag die je in de zomer gebruikt voor warm water en eventueel koken als je geen inductie hebt, gebruik je in de winter ook.
Die moet je dan nog van de 8,5 m3 aftrekken om alleen het gas voor verwarming over te houden.
Ga er dan ook van uit dat de warmtepomp 70 tot 80% van je gas verbruik voor verwarming kan reduceren, dat heb je een wat redelijker plaatje.
Ga er ook vanuit dat die studerende zoon het nest gaat verlaten en dat het totaal verbruik nog zal dalen.
Wij zijn met ons tweeën, gebruiken 1500m3 in een vrijstaand huis.

Het kan financieel niet uit, dat is wel duidelijk, zeker als je de kostprijs van zonnepanelen daar ook nog bij op telt on de stroom kosten te drukken.

Ik heb zelf ook aan die pomp zitten denken, maar het wordt dan meer een ideologische investering dan dat je er wat van over houdt.

Dank Free. Ik heb net contract voor 3 jaar afgesloten - ik betaal nog 2,5 jaar 0.656 euro per m3 … wat er erna gebeurd weet ik uiteraard niet - zal vast hoger zijn.
In mijn berekening heb ik de 1,7m3 wel degelijk afgetrokken van de 8,5 m3 - ik rekende met 6,8 m3 per dag voor 7 maanden. Kom je uit om ~1450 m3 - tegen 0,656 euro = 950 euro …
Daarvan (in jouw opgave) zeg 75% opgevangen door de warmtepomp = 712 euro minder aan gas - maar komt stroom bij - wat straks door zonnepanelen geleverd kan worden maar vast ook niet alles, ik heb geen ruimte voor 50 zonnepanelen ;-)

Reputatie 1
Badge +1

Voor woningen die niet op een aanvaardbare manier optimaal te isoleren zijn wordt meestal hybride aangeraden . Dus een warmtepomp die samenwerkt met de combiketel . De ketel springt dan bij op dagen dat de warmtepomp het niet redt . Onder de huidige omstandigheden is de pomp ongeveer afgeschreven als hij terug verdiend is . We kunnen niet in de toekomst kijken . Verwacht mag worden dat gas steeds duurder wordt . Voorraad is er internationaal gezien nog plenty . Zeker als het verbruik blijft dalen door isolatie en andere warmtebronnen . Betekent dat met hogere gasprijzen en zonnepanelen  mijn toekomstige verwarming vermoedelijk hybride zal zijn tenzij er tegen die tijd betere alternatieven zijn . Ketel is van 2015 dus kan nog even duren met wat geluk .

De gekozen warmtepomp (als ik het al ga doen) is de Bosch Compress 7400i - deze is hybride. CV is net vervangen, hangt een maand

Reputatie 1
Badge +1

@ArjanGebruiker1589623518   De offerte voor de monovalente 7 kW warmtepomp vind ik persoonlijk te duur (wat staat er verder nog in de offerte?). Trouwens - wat zij jouw huidige systeemtemperaturen? Boven de 40°C aanvoertemperatuur zou ik niet aan een all-electric warmtepomp beginnen, het liefst wil je met een wp maximaal 35°C aanvoertemperatuur hebben.

De gekozen warmtepomp heeft een binnen- en buitenunit. Beide leveren zij, ze hangen beide op, leggen leidingen en koppelen alles aan elkaar. Materiaal - alles inclsuief. Oh ja: ik mag zelf een 16A groep met werkschakeleaar laten aanleggen. Ik vind 65 euro per uur ex BTW voor een monteur fors - maar dat regel ik wel. Feit is dat met subsisdie de investering fors blijft - met een stevige kans dat ik onder de streep nooit uitkom.

Reputatie 5
Badge +3

@ArjanGebruiker1589623518  Bij jouw overig gasverbruik klopt iets waarschijnlijk niet.

Als je ook in de wintermaanden minimaal 1,7 m³/d aan overig gasverbruik hebt, dus in feite 365 d x 1,7 m³/d = minimaal 620 m³ overig gasverbruik per jaar, ben/was je met drie personen niet bijzonders zuinig wat warmwater betreft. - Ik had eerder iets van ca. 200 - 300 m³/jaar verwacht afhankelijk van o.a. de individuele douchegewoontes.

Je zou het gasverbruik met de nieuwe ketel bijvoorbeeld voor een (normale) douchebeurt kunnen meten. Het rendement op warmwater-bereiding is trouwens een stuk beter geworden (ATAG, Intergas, Viessmann etc.) . Nieuwe ketels bieden vaak uitgebreidere informatie (en instelmogelijkheden), zoals aantal branderstarts, branderlooptijd (cv + sww) etc., afhankelijk van merkt en type.

Hybride warmtepomp: Als je nu op dit moment (met ca. 14°C buiten) aanvoertemperaturen van >40°C nodig hebt zou ik niet aan een hybride warmtepomp beginnen en eerst mijn cv-installatie “optimaliseren”. Anders betaal je je blauw aan de stroomrekening.

Reputatie 1
Badge +1

@ArjanGebruiker1589623518  Bij jouw overig gasverbruik klopt iets waarschijnlijk niet.

Als je ook in de wintermaanden minimaal 1,7 m³/d aan overig gasverbruik hebt, dus in feite 365 d x 1,7 m³/d = minimaal 620 m³ overig gasverbruik per jaar, ben/was je met drie personen niet bijzonders zuinig wat warmwater betreft. - Ik had eerder iets van ca. 200 - 300 m³/jaar verwacht afhankelijk van o.a. de individuele douchegewoontes.

Je zou het gasverbruik met de nieuwe ketel bijvoorbeeld voor een (normale) douchebeurt kunnen meten. Het rendement op warmwater-bereiding is trouwens een stuk beter geworden (ATAG, Intergas, Viessmann etc.) . Nieuwe ketels bieden vaak uitgebreidere informatie (en instelmogelijkheden), zoals aantal branderstarts, branderlooptijd (cv + sww) etc., afhankelijk van merkt en type.

Hybride warmtepomp: Als je nu op dit moment (met ca. 14°C buiten) aanvoertemperaturen van >40°C nodig hebt zou ik niet aan een hybride warmtepomp beginnen en eerst mijn cv-installatie “optimaliseren”. Anders betaal je je blauw aan de stroomrekening.

Ik heb een slimme meter; met een energiemonitor daarop aangesloten. Ik heb 3 jaar aan informatie bekeken, dagstanden, en kom zo aan gemiddeld 1,7 m3 gas per dag in de zomermaanden (CV-verwarming uit). Kan er niets anders van maken …

Ik heb net een maand een nieuwe CVketel hangen - aanvoer temperatuur heb ik verlaagd naar 60 graden - stond standaard hoger maar dan komt er ineens een ‘bak’ hitte de kamers in. Met 60 graden voelt het prima - maar ik heb nu de ketel op 50 graden aanvoer gezet, kijken of dat werkt.

Vast wel maar dan duurt het opwarmen van het huis of kamer(s) vast langer - ik heb een Evohome-systeem wat ‘zelf-lerend’ is - dat zelflerende systeem zal merken dat (met 50 graden) het opwarmen langer duurt en zal dus eerder aangaan om huis/kamers op tijdstip X (temperatuurprogramma) op bepaalde temperatuur te krijgen. Vraag is alleen of ‘langer op 50 graden’ zuiniger is dan ‘korter op 60 graden’ aan te leveren. Idem voor 40 garden - krijg ik vast de kamer mee warm maar duurt veel langer.

Reputatie 5
Badge +3

@ArjanGebruiker1589623518   Goed op weg met het verlagen van je aanvoertemperatuur! Houd er rekening me dat een (hybride) warmtepomp niet alleen een laag temperatuurniveau wil maar ook nog qua verwarmingsvermogen niet veel kan. Het liefst dus continu doorstoken zonder noemenswaardige nachtverlaging. Voorbeeld:  Hybride warmtepomp:  ca. 4 - 6 kW bij max. 45 °C aanvoer, daarmee moet je het bij buitentemperaturen van ca. 0°C - 4°C warm kunnen krijgen. 
Dus als je het ketelvermogen voor cv additioneel nog beperkt (misschien tot het minimum?) heb je een nog betere indicatie wat je met een hybride warmtepomp kan bereiken en uiteindelijk besparen.

Reputatie 4
Badge +3

Wat is het effect als je een moderne HR CV-ketel verwijdert en overlaat aan een Elektrische warmtepomp? Met de energiezuinige HR CV-ketel kom je op zo’n 180 gram CO2 uitstoot per m3 aardgas.

De warmtepomp trekt stroom uit het stopcontact, opgewekt in elektriciteitscentrales. Dan is de CO2 uitstoot van 475 gram!

De klimaat winst is dus beperkt. Daarbij komt ook nog dat je jouw huis bijzonder goed moet isoleren, anders krijg je jouw huis niet warm.

Het is dan ook goed om je huis eerst goed te isoleren. Met een goed geïsoleerd huis hoef je minder te verwarmen, omdat je minder snel warmte verliest. Hoe minder je hoeft te verwarmen, hoe minder je afhankelijk bent van de overheid en energieleveranciers. Aan welke knop ze ook draaien!

Reputatie 7
Badge +4

isoleren hoeft niet als je met gas stookt?

Reputatie 4
Badge +3

isoleren hoeft niet als je met gas stookt?

Wat denkt u zelf?

Reputatie 7
Badge +4

ik weet wat ik denk, maar ik kreeg deven de indruk dat jij isoleren alleen een warmtepomp koppelde. waarschijnlijk mijn verkeerde conclusie.

hier nog een andere co2 berekening: https://www.vakbladwarmtepompen.nl/sector/artikel/2020/05/feit-of-fabel-aardgasketel-is-schoner-dan-warmtepomp-1015995

Reputatie 4
Badge +3

ik weet wat ik denk, maar ik kreeg deven de indruk dat jij isoleren alleen een warmtepomp koppelde. waarschijnlijk mijn verkeerde conclusie.

hier nog een andere co2 berekening: https://www.vakbladwarmtepompen.nl/sector/artikel/2020/05/feit-of-fabel-aardgasketel-is-schoner-dan-warmtepomp-1015995

Isoleren is altijd goed om warmte vast te houden, hoe je ook verwarmt. Dat weten we allebei. No hard feelings. 😉

Dank voor de link ook.

Reputatie 5
Badge +4

Deze grafiek geeft het verband aan tussen de COP en de water temperatuur.
Bij 50ºC van je CV-water duikt de COP (ratio energie die je van de warmtepomp krijgt gedeeld door wat het aan hoeveelheid energie, lees stroom, nodig is om dit voor elkaar te krijgen), onder de COP=3 qua energie ratio… 
Niet qua euro ratio….. stroom is per kJ ca 3x zo duur dan aardgas… dus eigenlijk zit je dan net op 1/1 qua kosten ratio, alleen wat betreft de energie …… je “houdt dan nog geen geld over aan de warmte pomp”, de aanschaf/aanleg is dus in die ratio niet meegerekend.  Dus: Voor alle temperaturen die onder de 7ºC buitentemperatuur zit…. is gas altijd goedkoper als energiebronron (bij de huidige gas & stroom prijs). 

Nu kunt u nog met gas bijstoken…. er is niet veel fantasie nodig wat er gebeurt als iemand geen gas meer heeft en de energie uit de stroom moet halen als we dus een winter hebben die veel dagen heeft onder de 7ºC buitentemperatuur.

Terug na u: Dus u resultaat hangt compleet af hoe het herfst/winter/lente weer de komende 15 jaar gaat worden.

Daar zou dus een onafhankelijke expert een berekening van moeten kunnen doen.

Heeft het bedrijf dat u een offerte gestuurd u de resultaten van zo een berekening gegeven?
Met aannames over de energieprijzen erbij (daar heeft elke expert ook last van..). 

Ben zelf geen expert, maar wel stevig beta onderlegd en kan goed lezen…..

PS:

Naar 35ºC CV water temperatuur icm vloerverwarming gaan zou dus veel gunstiger zijn voor de COP. Het kantel punt van COP=3 is dan tussen de -5 en -7ºC. Zie grafiek.
Uiteraard komt die investering in de vloerverwarming er nog bij qua kosten….

Bron van het plaatje, over hun inhoud ga ik verder geen oordeel geven (niet bestudeerd).

https://www.klimaatexpert.com/warmtepomp/technisch/cop-scop-en-rendement

Het doel van warmtepompen is inderdaad niet om je huis nóg goedkoper te kunnen verwarmen dan nu al het geval is. Onder nóg goedkoper valt alles wat onder de noemen terug te verdienen valt, want dat is uiteindelijk synoniem.

Het zal de komende winters best nog wel eens koud kunnen worden, maar de trend is duidelijk, meestal is de daggemiddelde buitentemperatuur in de winter 5 graden. Punt is dat een verwarmingssystem vermogen nodig heeft voor die paar dagen dat het echt koud is, of - en dat lijkt me niet eens onredelijk - je accepteert dat het die paar dagen niet overal in huis warm is en gaat met je laptop in de kamer zitten of zo. Dit jaar was er een koudegolf maar het was maar een week. Dat wordt een dure week als je daar een warmtepomp met dubbele capaciteit voor nodig hebt.

Bedankt voor de link met de grafiek.

Reputatie 5
Badge +4

Eea hangt toch zeer sterk af van de kwaliteit van de isolatie.  Bijvoorbeeld (extra) dakisolatie kan tot 35% minder gasverbruik leiden. En hoe staat het met de rest van het huis, muren, vloer, kruipruimte, beglazing.

Geld dat je aan isolatie uitgeeft is heel veel duurzamer en vaak gunstiger  besteed dan aan CV of warmtepomp die je elk ca 15 jaar moet vervangen.  Er is dus een totaal plaatje nodig om meer dan alleen een warmtepomp advies te geven…. Elke kuub gas die je niet meer hoeft te stoken agv beter isolatie…. 

Alleen tegen welke prijs? Vandaar het complete plaatje.

Reputatie 4
Badge +3

Met de energiezuinige HR CV-ketel kom je op zo’n 180 gram CO2 uitstoot per m3 aardgas. De warmtepomp trekt stroom uit het stopcontact, opgewekt in elektriciteitscentrales. Dan is de CO2 uitstoot zo’n 475 gram, want in de donkere koude winter als die warmtepomp moet draaien, heb je niets aan je zonnepanelen.

Je doet dat dus - onbewust, wellicht - niet voor het klimaat, maar voor de portemonnee, omdat je op de als maar hoger wordende gasprijs bespaard.

Waarom wordt iedereen dan een warmtepomp aangepraat? 

Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat in Nederland de primaire doelstelling is om van het gas af te gaan, niet is om CO2 uitstoot te verminderen, maar omdat men opzoek is naar een nieuw verdienmodel waarbij men zo min mogelijk afhankelijk wil zijn van buitenlands gas.

Met de energiezuinige HR CV-ketel kom je op zo’n 180 gram CO2 uitstoot per m3 aardgas. De warmtepomp trekt stroom uit het stopcontact, opgewekt in elektriciteitscentrales. Dan is de CO2 uitstoot zo’n 475 gram, want in de donkere koude winter als die warmtepomp moet draaien, heb je niets aan je zonnepanelen.

Je doet dat dus - onbewust, wellicht - niet voor het klimaat, maar voor de portemonnee, omdat je op de als maar hoger wordende gasprijs bespaard.

Waarom wordt iedereen dan een warmtepomp aangepraat? 

Omdat je een aantal zaken gemist hebt. Lees het eerder aangehaalde aritkel eens grondig door: https://www.vakbladwarmtepompen.nl/sector/artikel/2020/05/feit-of-fabel-aardgasketel-is-schoner-dan-warmtepomp-1015995

De eerste crux zit hem in de afkorting COP. De tweede crux zit hem er in dat de stroommix opschuift naar duurzaam.

Reputatie 4
Badge +3

@Harrie LPP dank voor dit artikel. Ikheb het gelezen. Over de COP wist ik zeker wel, maar het vergroenen van de stroommix, daar had ik geen rekening mee gehouden. Daar zit zeker wat in. Hoop wel dat het geen papieren tijger is, want over bijv. oprukkende biogascentrales, waarin hout afkomstig van elders in de wereld wordt verstookt kun je jezelf afvragen hoe duurzaam dat nu eigenlijk is. Een boom duurt er tientallen jaren over om CO2 op te slaan maar bij verbranding komt dit wel meteen nu vrij. Dan hebben we het nog niet eens over de CO2 uitstoot van die overzeese transporten. Tijdens de levenscyclus van een boom is het hooguit duurzaam, maar op korte termijn heb je er niet veel aan. Hooguit verslechterde luchtkwaliteit door fijnstof en tijdelijk meer CO2 uitstoot.

Reageer