Hallo allemaal,
Vraag: we (3 personen) wonen in een 2-onder-1 kap woning, redelijk tot goed geisoleerd. Nog geen zonnepanelen, gaan komen. Ik was van plan een warmtepomp aan te schaffen - de Bosch Compress 7400i 7kW monoblok - een hele goede en vooral stille warmtepomp volgense de meest recente test.
Ik kreeg eerder deze week een offerte … 11800 euro voor het totaal/werkend opleveren van de warmtepomp - met 2x2 mandagan = 2500 euro. En 5 jaar garantie.
Subsidie eraf: 9.900 euro netto. Stevig maar … is dit het waard?
Ik heb e.e.a. uitgezocht:
* de CV staat ongeveer 7 maanden per jaar aan
* gemiddeled verbruiken we ongeveer 8,5 m3 per dag in die 7 maanden - ik werk in coronatijd atijd thuis, mijn zoon ook (student) - maar in de jaren ervoor hebben we ongeveer hetzelfde verbruik, liet de uitlezing op de slimme meter zien.
* in de zomerse maanden verbuiken we ongeveer 1,7m3 gas per dag - dan staat de CV dus uit
* we leven niet bewust zuinig - maar we verbruiken ‘slechts’ 1800 m3 gas per jaar - dit lijkt voor 3 personen aan de lage kant??
Kortom: aan gas voor de CV verbruiken we ongeveer 1450 m3 in die 7 maanden - met een gasprijs van 0,656/m3 zou je als de warmtepomp het gas voor de CV 100% vervangt 950 euro per jaar kunnen besparen - maar zo goed zal het niet werken. Daarnaast gebruikt de warmtepomp stroom.
Al met al lijkt me dit een nutteloze investering - een terugverdien tijd van 10-15 jaar - met slechts 5 jaar garantie en dan mag je hopen dat de warmtepomp het goed doet en goed blijft doen. Even een monteur erbij en je bent zo 200/300 euro verder.
Hoe zien jullie dit?
Dank!
Groeten,
Arjan