vraag over aanschaf warmtepomp

• 20 February 2021
  • 88 reacties
  • 1322 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Hallo allemaal,

Vraag: we (3 personen) wonen in een 2-onder-1 kap woning, redelijk tot goed geisoleerd. Nog geen zonnepanelen, gaan komen. Ik was van plan een warmtepomp aan te schaffen - de Bosch Compress 7400i 7kW monoblok - een hele goede en vooral stille warmtepomp volgense de meest recente test.
Ik kreeg eerder deze week een offerte … 11800 euro voor het totaal/werkend opleveren van de warmtepomp - met 2x2 mandagan = 2500 euro. En 5 jaar garantie.
Subsidie eraf: 9.900 euro netto. Stevig maar … is dit het waard?

Ik heb e.e.a. uitgezocht:
* de CV staat ongeveer 7 maanden per jaar aan
* gemiddeled verbruiken we ongeveer 8,5 m3 per dag in die 7 maanden - ik werk in coronatijd atijd thuis, mijn zoon ook (student) - maar in de jaren ervoor hebben we ongeveer hetzelfde verbruik, liet de uitlezing op de slimme meter zien.
* in de zomerse maanden verbuiken we ongeveer 1,7m3 gas per dag - dan staat de CV dus uit
* we leven niet bewust zuinig - maar we verbruiken ‘slechts’ 1800 m3 gas per jaar - dit lijkt voor 3 personen aan de lage kant??

Kortom: aan gas voor de CV verbruiken we ongeveer 1450 m3 in die 7 maanden - met een gasprijs van 0,656/m3 zou je als de warmtepomp het gas voor de CV 100% vervangt 950 euro per jaar kunnen besparen - maar zo goed zal het niet werken. Daarnaast gebruikt de warmtepomp stroom.

Al met al lijkt me dit een nutteloze investering - een terugverdien tijd van 10-15 jaar - met slechts 5 jaar garantie en dan mag je hopen dat de warmtepomp het goed doet en goed blijft doen. Even een monteur erbij en je bent zo 200/300 euro verder.

Hoe zien jullie dit?

Dank!

Groeten,
Arjan

88 reacties

Reputatie 5
Badge +4

@ArjanGebruiker1589623518 

Bedankt voor deze uitbreiding. Nu kan de lezer zelf bekijken hoe en of dit voor hem/haar een al dan niet gunstige benadering is/het gaan vergelijken met de eigen context. We zien meteen dat het vaak meer betreft dan alleen een CV / een warmtepomp / combi er van / of nog iets anders.

:thumbsup:

Vraagje nog: In hoeverre zou een nog betere isolatie nog bijdragen om de warmte buiten te houden… immers dat wat je buiten houdt hoef je niet weg te koelen. 

Er is een grens: Als de hitteperiode heel erg lang duurt, kan die warmte uiteindelijk toch binnen komen en uiteraard ook na de hittegolf langzamer verdwijnen…..

Reputatie 1
Badge +1

@ArjanGebruiker1589623518

Bedankt voor deze uitbreiding. Nu kan de lezer zelf bekijken hoe en of dit voor hem/haar een al dan niet gunstige benadering is/het gaan vergelijken met de eigen context. We zien meteen dat het vaak meer betreft dan alleen een CV / een warmtepomp / combi er van / of nog iets anders.

:thumbsup:

Vraagje nog: In hoeverre zou een nog betere isolatie nog bijdragen om de warmte buiten te houden… immers dat wat je buiten houdt hoef je niet weg te koelen. 

Er is een grens: Als de hitteperiode heel erg lang duurt, kan die warmte uiteindelijk toch binnen komen en uiteraard ook na de hittegolf langzamer verdwijnen…..

Als dit een vraag voor mij is: ik weet niet zo goed wat nog meer te doen - op mijn werkkamer bijvoorbeeld.
Ik heb daar 2 ramen (HR++ of HR+++ - wat er was in 2007) - beide ramen voorzien van goede markiezen - houdt ook weer wat warmte buien. Tevens spouwmuurisolatie aan laten brengen, afgelopen jaar.

De zolder: komt nu een 2e dakkapel op - met de isolatie van dit moment. Ook die dakkapel krijgt markiezen - ook weer voor de hitte. Dak is dus al geisoleerd met (15 cm?) rockwool - meer kon toen niet.

Ja isolatie baat. Er is namelijk geen enkel principieel verschil tussen kou of warmte buiten houden.
De opmerking over “uiteindelijk ...” snijdt dan ook geen hout, want dan zou je in de winter kunnen beweren dat "de kou uiteindelijk ook binnen komt”. We weten dat dat niet klopt, want we houden het huis in de winter maandenlang warm, zolang we de verloren warmte maar bijstoken.

Reputatie 5
Badge +4

Dat snijdt wel hout..

Winter buiten - stuk kouder versus binnen warm → je moet met isolatie de warmte binnen houden,…

Ook de thermodynamische druk  is  relatief groot  qua delta-T:

Met T-verschillen: -5 tot 6 graden C buiten versus 20 graden C binnen: delta-T=19 tot 25 graden C 

Zomer buiten - erg warm binnen warm->warmer /erg warm →  dezelfde... isolatie moet de warmte buiten houden,…
Dus  als het buiten  wat afkoelt  net na die hitte periode→ binnen erg warm….. de isolatie houdt de warmte binnen tegen… het koelt traag af 

Ook de thermodynamische druk is  relatief klein qua delta-T:

Met T-verschillen: 20-25 graden C buiten net na de hittegolf versus 30 graden C binnen: delta-T=5 tot 10 graden C 

In beide gevallen is de isolatie hetzelfde dus: de delta-T is de bepalende factor voor het afkoelen.

En daarmee heb je wel het beschreven effect als de hittegolf lang duurt.  Het afkoelen kan best lang duren.

Dit geldt alleen als er geen airco in werking is

Probeer maar eens een koud onverwarmd huis op te warmen met nog niet zo heel warme buitenlucht na een koude periode, dat valt ook tegen en is precies hetzelfde maar omgekeerd. Je probeert iets heel ingewikkeld uit te leggen wat er niet is.

Reputatie 5
Badge +4

@Harrie LPP het laatste deel van jouw laaste zin, dit stukje ervan klopt uiteraard wel:

we houden het huis in de winter maandenlang warm, zolang we de verloren warmte maar bijstoken.

Dat moeten we allemaal als we er in de winter een beetje comfortabel bij  zitten. Zelfs bij zeer goed geïsoleerde  huizen is er nog een beetje warmte verlies in de winter die we op een of andere manier bij moeten stoken. 

Reputatie 5
Badge +4

Probeer maar eens een koud onverwarmd huis op te warmen met nog niet zo heel warme buitenlucht na een koude periode, dat valt ook tegen en is precies hetzelfde maar omgekeerd. Je probeert iets heel ingewikkeld uit te leggen wat er niet is.

Dat is omdat er veel massa in de muren zit en die moet je opwarmen…. en dat sluit mooi aan bij een erg warme zomer… omgekeerd duurt het dan ook lang eer het weer afkoelt. De delta-T blijft langer hoog…. omdat die massa de afkoeling ook nog vertraagt.

Jouw aanvulling met dit stukje past precies bij mijn verhaal, dank je..

In dat geval kan ik tussen je ingewikkelde, halve en fragmentarische zinnen met nodeloos ingewikkelde termen en tekens en taal-, interpunctie- en andere fouten geen zinnig verhaal ontdekken. Maar het zal wel aan mij liggen.

Reputatie 5
Badge +4

Om zoiets te kunnen vertellen kom je niet om een paar basis begrippen heen uit de warmteleer. Dat niet iedereen dit wellicht kan volgen, is vervelend, maar helaas een gegeven. Je kunt niet overal verstand van hebben.

Omgekeerd komen hier bijvoorbeeld vergaande andere onderwerpen voorbij, waar ik dan geen verstand van heb, maar waar ik echt niet van ga beweren dat het onzin is, puur omdat ik het niet kan volgen. 

En daar sluit ik het nu mee af.  

Je kunt niet overal verstand van hebben.

LROTF.

Reputatie 5
Badge +4

:clap:

Reputatie 7
Badge +6

Ik krijg het er warm van .  :grin:

Reputatie 1
Badge +1

zeg … does lief … ;-)

Reageer