Vraag over configuratie zonnepanelen

• 14 July 2022
  • 26 reacties
  • 650 Bekeken

• Bondsbeginner
  • 2 reacties

We hebben 15 zonnepanelen Jinko Solar 380WP (totaal 5700 Wattpiek, max. aangegeven opbrengst door de leverancier: 4300KWH/jaar) met een 1-fase omvormer GoodWe 4200Watt en een 3 fase aansluiting in de groepenkast (3x25A). De opbrengst van onze panelen wordt regelmatig afgetopt tot 42kW. Zie bijgevoegde foto. 

We willen zoveel mogelijk van onze eigen opgewekte stroom gebruiken in ons huishouden en dus zo min mogelijk van het net betrekken. De volgende vragen komen dan bij ons op mbt de configuratie van de zonnepanelen en omvormer:

1. Is de huidige situatie wel veilig met een omvormer die regelmatig op maximaal moet presteren (regelmatige aftopping)? 
  2. Is de omvormer wel zwaar genoeg? 
  3. Is een 1 fase omvormer een logische keuze met een 3 fase aansluiting in de meterkast?

26 reacties

Lees dit eens.

https://www.solease.nl/blog/omvormer-kiezen-overdimensioneren-of-niet/

Die 4200W deel je door de netspanning en dan krijg je 18,26A
16A x 230V = 3680W

Dat is 2kW in de piek die verloren kan gaan.

Reputatie 6
Badge +3

@WiBa

Liggen alle panelen in een vlak op het zuiden (helling/oriëntatie)?
Dan zou de omvormer vermoedelijk (bewust) te klein gekozen zijn.
Het probleem is dat je op een 3x 25A driefase aansluiting normaal gesproken geen automaat  groter dan 16A per fase/groep gebruikt. Als je 4200W op een fase invoert zit je al ruim daarboven en ik ga er van uit dat je 5,7 kWp zonnepanelen regelmatig meer dan 4500W kunnen opwekken. Op dit moment begrensd de omvormer het vermogen enigszins. Bij een grotere omvormer kan de automaat wel eruit klappen. Zit de omvormer nu misschien achter een 20A automaat?

Ik neem aan dat je de Goodwe 4200D-NS hebt. Hoe zijn de panelen geconfigureerd? 
Een string met 7 en een met 8 panelen?

Ik vermoed maar dat de 1 fase 4,2 kW omvormer een noodoplossing is
omdat omvormers m.n. de 3-fase modellen op dit moment moeilijk leverbaar zijn.

Just my 2cts

Ik heb 10 panelen, maar als ik 15 panelen van 380Wp zou hebben dan zou de jaaropbrengst bij mij 5700kWh zijn. Als het dan teruggebracht wordt tot 4200kWh, dan had je net zo goed 11 panelen kunnen nemen. 

Reputatie 7
Badge +5

ik ben zelf ook redelijk ondergedomensioneerd, qua omvormer😉

het verhaal erbij is dat het aftoppen van pieken niet vaak voorkomt, helaas dit jaar wel overigens. maar met een ondergedimensioneerde omvormer begint ie ook eerder met opwekken en daar heb je elke dag profijt van.

het is geen risico, die energie komt niet van het dak af.

Reputatie 6
Badge +3

Snel uitgerekend is de onderdimensionering 26 % Dat lijkt veel maar het verlies van aftopping valt erg mee. Het lijkt op de afbeelding veel. Maar te zien is dat op 22 juni. Toen had ik ook de perfecte kromme. Ik heb zelf bijna geen onderdimensionering, maar ondanks dat zat ik 12 % onder het maximum vermogen van de omvormer.

Om je vragen te beantwoorden:

1: de situatie is 100 % veilig. Het apparaat kan het ook gewoon aan.

2: ja, want je verlies door aftopping is bijna te verwaarlozen

3: dit is een goede en goedkopere oplossing. Zeker door de wat kleinere omvormer.

Reputatie 6
Badge +5

@WiBa 
Ik vind een 4200 Watt omvormer te licht voor 5700 Wattpiek aan panelen.
Aanbevolen wordt een omvormer die qua vermogen 10% kleiner tot 10% groter is dan het vermogen van de zonnepanelen in Wattpiek.
Je moet er ook van uit gaan dat het maximum niet in juni/ juli valt, maar in april/mei en dat scheelt best een slok op een borrel.
Daarnaast haal je het maximale vermogen niet op volle zon dagen, maar op wisselend bewolkte dagen.
Daar zijn twee redenen voor, de panelen koelen af tijdens een wolk en als de zon weer tevoorschijn komt gaat die flink mee stralen.

Twee plaatjes als voorbeeld: eerste een zonovergoten dag en daarna een licht bewolkte dag.
Het maximum op de eerste ligt op 3400 watt bij de 2e op 4200 watt.
Als je een 3300 Watt omvormer hebt zal hij bij de 1e slechts een klein kapje missen, maar bij de 2e een hele grote kap van pieken tot 800 Watt.

Reputatie 6
Badge +3

Voor de D-NS serie van Goodwe geldt dat de opstartspanning van alle modellen van GW3000D-NS tot GW6000D-NS  120 V is, de NS serie start bij 80 V, deze gaat tot max. 3 kW nominaal en heeft maar een tracker.

De 3-fase modellen starten meestal bij hogere stringspanningen.
Mijn ervaring, ik heb een GW5000D-NS met 13 x Jinko 380 Wp, is dat je niet veel wint met een lagere startspanning, als je string maar niet te kort is. De tracker gaat trouwens van 80 V tot 550 V.

@WiBa 

Als je alle panelen dezelfde kant op hebt liggen ongeveer richting zuiden wel. Staat je huis dwars en heb je de helft naar oost en de helft naar west wijzen dan heb je niet van die hoge pieken.

Reputatie 6
Badge +3

@Harrie LPP  & @Free Spirit   - en nu nog het eerste antwoord van de topicstarter @WiBa, zou ik zeggen.

P.S.: Over de ligging zuid (of anders) had ik al 2 dagen geleden iets geschreven.

Reputatie 6
Badge +3

@Free Spirit 

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Er is recent een onderzoek geweest (waarschijnlijk Belgisch) waar men 50 % onderdimensionering toepaste. Het verlies aan kWh was ongeveer 10 %.

Het verlies bij 26 % zal in orde van grote liggen van enkele procenten.

Het verlies is op het minst interessante tijdstip van de dag. Het snellere opstarten is hier boven al enkele keren genoemd. De kosten zijn veel lager. Niet alleen door de goedkopere omvormer (dat is niet eens zo veel) maar vooral aan installatiekosten in de meterkast.

Reputatie 6
Badge +3

@WiBa   Misschien hier nog wat leesvoer i.v.m. de keuze voor 1-fase of 3-fase omvormer?

Lezen moet je helaas nog zelf, kan niet anders.

Beste reageerders,

Dank voor jullie reacties, dit geeft meer inzicht !

Hierbij wat antwoorden op de diverse vragen:

De panelen zijn allen op het zuiden gericht, met dezelfde neiging.

Wel is het zo dat er schaduwvorming is op 3 panelen, nu vanaf plm. 15:00, maar dat tijdstip varieert natuurlijk gedurende de seizoenen.

Bij de omvormer komen 2 zwarte en 2 rode kabels binnen, dus ik neem aan dat we 2 strings hebben.

Hoeveel panelen hier per string aan gekoppeld zijn weet ik niet.

Daarnaast blijft het feit dat we nu een 1-fase omvormer hebben op een 3-fase groepenkast, waardoor we op 1 fase terugleveren terwijl we tegelijkertijd op de andere 2 van het net verbruiken. Terugleveren levert nu nog iets op maar over een paar jaar (wellicht) niets meer.

Reputatie 6
Badge +3

Het kan zinvol zijn om van de 2 strings (7+8) een met 15 panelen te maken en dan  een  3-fase omvormer te gebruiken. Het e.e.a. hangt o.a. van de omvang van de schaduwinvloed gedurende de seizoenen af. Met harde gedeeltelijke schaduw kunnen Goodwe en SMA omvormers relatief goed omgaan (shadow scan of shade fix) YMMV

15 panelen in een string leveren een te hoge open klemspanning voor de meeste 1-fase omvormers m.n. bij koud weer, van daar de opdeling in 2 ongeveer even lange strings. Zo heeft waarschijnlijk ook maar een string last van de schaduw.

Reputatie 6
Badge +5

@Free Spirit

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Er is recent een onderzoek geweest (waarschijnlijk Belgisch) waar men 50 % onderdimensionering toepaste. Het verlies aan kWh was ongeveer 10 %.

Het verlies bij 26 % zal in orde van grote liggen van enkele procenten.

Het verlies is op het minst interessante tijdstip van de dag. Het snellere opstarten is hier boven al enkele keren genoemd. De kosten zijn veel lager. Niet alleen door de goedkopere omvormer (dat is niet eens zo veel) maar vooral aan installatiekosten in de meterkast.

Je kunt het er niet mee eens zijn maar die waarden heb ik niet zelf bedacht.
Afgezien daarvan, de fabrikanten geven zelf aan wat er maximaal aan Wp op aangesloten mag worden.
Voor de GoodWe 4200Watt is dat maximaal 5460 Wp, dus 5700 Wp is veel te veel.
Daarbij weet ik als elektronicus als geen ander dat de levensduur van apparatuur sterk verkort wordt als je die doorlopend op zijn tenen laat lopen.

De installatie kosten zijn niet veel hoger, behalve als je de meterkast van 1 naar 3 fasen om moet laten bouwen, maar dat speelt niet, @WiBa heeft al 3 fasen

@Harrie LPP  & @Free Spirit   - en nu nog het eerste antwoord van de topicstarter @WiBa, zou ik zeggen.

1e vraag is hiermee beantwoord, op vraag 2 en 3 kan ik beide keren nee op antwoorden.

Reputatie 6
Badge +3

@WiBa   Goodwe hanteert een (aanbevolen) overdimensionering van 30% voor al hun (1-fase) omvormers, dus dan kom je voor de GW4200D-NS op 4200 x 1,3 = 5460 Wp voor de zonnepanelen uit. Maar dit is geen harde limiet waarbij een overschrijding tot schade aan de omvormer kan leiden.

Alleen het verlies aan mogelijke opbrengst door aftoppen neemt waarschijnlijk sterker toe.

Voor een installatie op zuid met een min of meer optimale helling zou ik een GW5000D-NS kiezen (zoals bij mij op een 1-fase 35A aansluiting met 5320 Wp op 166°/46°)
of op 3-fase natuurlijk een GW5K-DT G2 (en dan alle 15 panelen in één string).

Maar zoals gezegd de beschikbaarheid van de omvormer was en is misschien een probleem.

Reputatie 6
Badge +3

Ik ga er sowieso van uit dat de installateur zich aan de limieten van de omvormer heeft gehouden. En anders heb je nog garantie als de omvormer binnen enkele jaren stuk gaat.

Een 5kW omvormer 1 fase op een 3 fase aansluiting van 3 x 25A  is eigenlijk een no go. Die kun je namelijk niet meer op 20 A afzekeren.

Het is daarom de (financiele) keuze geweest op voor een kleinere omvormer te gaan. Het opbrengstverlies is gewoon weinig.

Zelf heb ik een 1 fase installatie met 15 panelen (is max) die nu nog op een 35 A aansluiting zit. Afgezekerd op 20 A. Dat wordt spoedig 3 x 25 A. Kan allemaal nog net. Ik ga echt geen nieuwe omvormer hiervoor kopen.

Reputatie 6
Badge +5

Ik ga er sowieso van uit dat de installateur zich aan de limieten van de omvormer heeft gehouden.

Zonder kennis van zaken moet je op een installateur kunnen vertrouwen dat alles volgens de regels is berekent en aangesloten.
Helaas zijn er nog zat installateurs die maar wat aanknoeien.
Ik heb mijn meterkast aangepast voor de komst van inductie en binnen kort de warmte pomp.
Er lagen al zonnepanelen op het huis toen we het kochten, maar ik kwam met deze aanpassing er achter dat een knoeier de boel had aangesloten.
Er waren diverse aansluitingen niet volgens de regels en in één geval kon er zelfs een zeer brandgevaarlijke situatie ontstaan.

Beste Darkfiber @Darkfiber,

Wederom dank voor de input. Ik heb 2 vragen:

1-Is er een document van GoodWe beschikbaar waarin staat dat Goodwe een (aanbevolen) overdimensionering hanteert van 30% voor al hun (1-fase) omvormers.

Hoe is dit te rijmen met de aanbeveling om een omvormer te kiezen die qua vermogen 10% kleiner tot 10% groter is dan het vermogen van de zonnepanelen in Wattpiek.

2-De Goodwe 4200D-NS heeft nu 2 strings. Waarom adviseer je bij 3-fase en een GW5K-DT G2 om alle 15 panelen in één string te plaatsen ? Zie ook mijn antwoord mbt schaduwval mbt op je eerdere post over schaduw.

Groet,

Wiba

Reputatie 7
Badge +5

Goodwe heeft een 'system design’ optie, daar kun je volgens mij uitrekenen hoe en welk systeem je nodig hebt: EzDesigner2 (semsportal.com) 

Ik ken slechts de SMA variant en die ontwerpt alles voor je incl advies voor type omvormer

Reputatie 6
Badge +5

Datablad Goodwe omvormers

https://pimassetsprdst.blob.core.windows.net/assets/apc_Original/84/14/8788414.pdf

+/- 10% is maximaal efficiënt, met grotere afwijkingen loopt de efficiëntie terug en de verliezen op.

Die laatste vraag kan alleen @Darkfiber beantwoorden, ik heb 18 panelen op 2 strings en 3 fasen.
Ik vind het verdelen over 2 strings beter vanwege een evenwichtige belasting.
Ik weet niet of het geleverde vermogen bij gebruik van 1 van de 2 strings wel goed over de 3 fasen verdeelt gaat worden.

Reputatie 6
Badge +3

@WiBa Wat mij betreft mag je ook je huidige strings met 7 en 8 panelen ook op een 3-fase omvormer aansluiten. Voor competent advies en uitleg moet je jouw solarteur vragen.

YMMV

Reputatie 4
Badge +4

@WiBa Heb je nog iets gehad aan de tips van de andere community leden? Mocht er een reactie tussen staan die je het meest geholpen heeft, dan kun je deze aanvinken als Beste Antwoord. 
Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag ook om snel het antwoord te vinden.

Groetjes Shana

Vandaag om half drie ging de grafiek plat in de SEMS Portal app voor de GoodWe omvormer. De productie blijft wel doorgaan. Op de omvormer knipperde het oranje lampje bovenaan steeds twee keer. Op de zijkant van de omvormer staat de uitleg dat de wifi dan geen verbinding heeft. Op het knopje van de omvormer gedrukt net zolang je W/L Reset krijgt en dan ingedrukt houden zodat hij zich naar de fabrieksinstellingen reset. De configuratie een paar keer herhaald totdat opeens het oranje lampje niet meer knipperde maar continu bleef branden. Maar de grafiek van de SEMS Portal app blijft plat liggen terwijl er op dit tijdstip nog 200W prik is. Wat kan er nu loos zijn? De productie blijft gewoon doorgaan. Want voor de herstelling was het 6,3kWh en daarna 13,9kWh. Wie weet het te zeggen?

Reputatie 7
Badge +5

geduld. bij mijn sma app kan het voorkomen dat ie soms een paar uur achterloopt. daarom lees ik de omvormer ook zelf uit en gebruik de app helemaal niet

Jeuj, hij doet het weer, de grafiek van gisteren heeft zich hersteld!

Maar de grafiek van vandaag gaat weer om 13:30 plat. Ik laat het maar rusten.

Reageer