Consumentenbond.nl
Vraag

Vraag werking saldering na 2023

• 29 november 2019
  • 2 reacties
  • 199 Bekeken

Voor velen misschien een simpele vraag; Hoe gaat saldering regeling ná 2023 werken in relatie tot dagelijks verbruik versus opbrengst van zonnepanelen ? Overdag is er namelijk een hogere opbrengst van zonnepanelen dan verbruik in huis. Hetgeen ’s avonds weer andersom is. Wordt dan de terug geleverde stroom overdag tegen bijvoorbeeld 7 cent berekend en het verbruik ’s avonds weer voor 22 cent berekend. Want als dit het geval is, valt berekening over terug verdien tijd ná 2023 voor zonnepanelen heel anders uit dan voor geschoteld door zonnepaneel leveranciers. Of blijft opbrengst tegen verbruik gewoon tegen elkaar weg gestreept worden over een periode van een jaar ?

2 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Salderen werkt op dit moment heel simpel: teruggeleverde energie wordt afgetrokken van gevraagde energie. En als je meer opgewekt hebt dan verbruikt, krijg je een laag bedrag terug. Dit wordt allemaal op je jaarafrekening verrekend. Je ochtend en avond vraag maakt daarbij niet uit.

Vanaf 2023 gaat dit geleidelijk veranderen, hier is bv alles te lezen van de stand van dit moment: https://www.eigenhuis.nl/actueel/blogs/2019/11/04/09/00/zonnepanelen-en-salderen-3-veranderingen#/

Persoonlijk maak ik me geen zorgen over dat afbouwen vanaf 2023, ik heb altijd geleerd dat schaarse middelen geld waard zijn, energie zal altijd schaars blijven dus komt er wel weer een alternatief waardoor het aantrekkelijk blijft. Energie-Marktplaatsen, goedkopere accu's, delen met de buren enz enz.

Reputatie 7
Badge +6

Bedenk wel dat deze afbouw van elk jaar 11% minder een wetsvoorstel is en nog geen wet . Wie snel panelen neemt kan tot 2023 in ieder geval nog 100% salderen . Er is wel gezegd door beleidsmakers dat ook in de toekomst zonnestroom aantrekkelijk moet blijven. Na of tijdens die afbouw tot 2031 ( als dat ongewijzigd ingevoerd wordt ) , zal er een andere regeling komen naar alle waarschijnlijkheid . 

Reageer