Vragen over nieuw energiecontract

• 20 October 2022
  • 4 reacties
  • 170 Bekeken

Mijn energiecontract loopt 10 december af. Vorig jaar moest ik ook al een nieuw contract afsluiten. Toen ging ik van € 135,00 naar € 265,00. Nu moet ik komend jaar een absurd bedrag gaan betalen van € 545,00.

Kan dit wel met he nieuwe prijsplafond?

4 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Het zou mooi zijn als u zo'n 400 kWh en 240 m3 gas kan minderen in uw gebruik. Dan valt uw verbruik precies en 100% binnen het prijsplafond van 0,40 per KWh (max 2900 kWh) en 1,45 per m3 (max 1200 m3). Deze bedragen zijn inclusief de belastingen. Dit prijsplafond gaat in per 1 januari 2023. Alle verbruik meer dan het plafond betaald u de ‘volle mep’ (lees: wat uw energieleverancier heeft vast gesteld). Komende november en december ontvangt u 190 euro per maand via uw energieleverancier. Ik vermoed dat dat bedrag bij u in mindering op uw maandnota wordt gebracht.

Als minderen mogelijk was, deed ik dat wel. Maar de hele prijsverhouding van hierboven genoemd klopt volgens mij helemaal niets van. Ik zou 2,35 gaan betalen voor gas met de compensatie ervan af 1,99 exclusief belasting. Dan zit ik nog ver boven het plafond.

Reputatie 6
Badge +5

De prijzen in december as. zullen wel kloppen. T.z.t ontvangt u voor januari as. vast een nieuw maandbedrag op basis van het plafond. Die 1.45 euro/m3 is wat u maximaal gaat betalen binnen het plafond. Ook al vraagt uw leverancier 1000 euro/m3, u betaalt maar 1,45 euro/m3

Reputatie 6
Badge +4

Je bent natuurlijk niet verplicht om na 10 december een nieuw vast contract af te sluiten. Je kunt ook niks doen, dan gaat je huidige contract over in een variabel contract met variabele prijzen (modelcontract).

De voor- en nadelen tussen vast contract en variabel kun je vinden op www.innovaenergie.nl/tarieven

Reageer