Consumentenbond.nl

Vuil- en luchtafscheider nodig bij een nieuwe ketel?

• 4 januari 2017
  • 26 reacties
  • 18553 Bekeken

Ik ben mij aan het orienteren op een nieuwe cv-ketel. Bij offertes worden nu opneens ook vuil- en luchtafscheiders sterk geadviseerd door installateurs. Het lijkt mij, als dat nodig is, dat dit wel in de nieuwe versie van ketels ingebouwd zou zijn.

Is er advies op dit gebied te geven

26 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Bedankt voor het signaal!

Wij hebben hier nog weinig informatie over maar de branchevereniging Vereniging van Fabrikanten van Ketels voor centrale verwarming (VFK) heeft ons desgevraagd bevestigd dat een vuil- en luchtafscheider inderdaad aan te bevelen is voor het rendement en het tegengaan van vervuiling van de installatie.

Zo gauw wij hierover meer informatie hebben zullen we deze opnemen in ons webdossier over cv-ketels.
Reputatie 5
Badge +5
Aanvulling: na wat verdere navraag zien wij nog niet direct de noodzaak van de extra ontluchter (luchtafscheider) bij een moderne cv-ketel (die heeft al een automatische ontluchter) die op het hoogste punt van het cv-systeem in huis geplaatst is (meestal op zolder).

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de vuilafscheider. Je zou wat cv-water kunnen aftappen; het is normaal dat dat zwart is maar er zouden niet veel vaste deeltjes in moeten zitten.
Goedendag @Peter van der Wilt

Is er al wat meer bekend over de ontluchter en vuilafscheider?

zijn deze nu echt nodig bij nieuwe Ketels?

mvg Dave
Reputatie 7
Badge +7
Hoi @Dave1976,

Ik heb je vraag intern doorgezet. Wegens afwezigheid van mijn collega kan het iets langer duren voor je een antwoord hebt.
Weet dat we er op terug komen in ieder geval!

Met vriendelijke groet,

Monique van de Beek
Reputatie 5
Badge +5
We kunnen er geen algemeen uitsluitsel over geven, maar houden het op bovenstaande, met de aanvulling dat een vuilafscheider zinvol is als bij de ketelvervanging (alleen dan zie je dat normaal gesproken) het water heel vuil blijkt. De installateur zal dan direct een vuilafscheider kunnen aanbrengen bij de nieuwe ketel (heeft-ie waarschijnlijk wel bij zich).
Verder hoorde ik nog dat het een vuilafscheider vooral nuttig kan zijn bij woningen met '1e generatie vloerverwarming'. Daarvan zijn de slangen niet zuurstofdicht, zodat zuurstof in de leidingen komt, en daarmee roest, zodat magnetiet gaat afzetten op de elektromotor van de driewegklep of pomp.
Er wordt ook wel geadviseerd het hele cv-systeem schoon te spoelen voor installatie van een nieuwe ketel, maar als daarvoor alle radiatoren eraf moeten is dat kostentechnisch niet realistisch.
We zijn nu 1 jaar verder. Ik heb een offerte voor een nieuwe ketel en daarbij kan ik voor 125 euro de Flamco clean smart krijgen. Als ik de info hierover lees dan lijkt het me geen weggegooid geld https://www.groene-energiewinkel.nl/85620010--flamco-clean-smart-vuilafscheider-22mm.html wat denken jullie?
Reputatie 3
Badge +2
ik ben ook bezig met nieuwe cv ketel. wat een verschillen. ik heb bij feenstra (via VEH) en bij een ander gevraagd. er zit een verschil van 700-800 euro in prijs van ketel plus montage.
ik ben ook bezig met nieuwe cv ketel. wat een verschillen. ik heb bij feenstra (via VEH) en bij een ander gevraagd. er zit een verschil van 700-800 euro in prijs van ketel plus montage.
Feenstra is duurder dan van Sloten hier omgeving Amersfoort. Ik ga voor de Remeha Tzerra M28 plus/ace maar wil dus graag weten of ik die vuilscheider erbij moet nemen.
Reputatie 3
Badge +2
een vuilafscheider is meestal niet nodig. alleen ij vloerverwarming soms. er staat informatie over in deze rubriek
Reputatie 7
Badge +5
Als je een direct drive pomp hebt, dat wil zeggen een motor zonder koolborstels, dan zit er bij de bladen een magneet met eromheen spoelen die de magneet ronddraaien en kunnen de ijzerdeeltjes zich vast zetten aan de bladen en door de steeds hogere weerstand van de aangroeiende ijzerdeeltjes de pompfunctie verminderen.

Ik kreeg zo'n magnetische vuilafscheider in mijn CV leiding gratis geplaatst bij een nieuwe CV, een stukje coulance na een foutje.
Maar als ik zie wat er na een jaar aan zwart gruis inzit.
Als je dit opvangt in een bak en je houd er een magneet tegen, dan zie je hoeveel er loskomt uit de buizen en ik heb geen vloerverwarming, vloerverwarming is meestal met kunststof buizen en daar heb je geen ijzerdeeltjes van.
We kunnen er geen algemeen uitsluitsel over geven, maar houden het op bovenstaande, met de aanvulling dat een vuilafscheider zinvol is als bij de ketelvervanging (alleen dan zie je dat normaal gesproken) het water heel vuil blijkt. De installateur zal dan direct een vuilafscheider kunnen aanbrengen bij de nieuwe ketel (heeft-ie waarschijnlijk wel bij zich).
Verder hoorde ik nog dat het een vuilafscheider vooral nuttig kan zijn bij woningen met '1e generatie vloerverwarming'. Daarvan zijn de slangen niet zuurstofdicht, zodat zuurstof in de leidingen komt, en daarmee roest, zodat magnetiet gaat afzetten op de elektromotor van de driewegklep of pomp.
Er wordt ook wel geadviseerd het hele cv-systeem schoon te spoelen voor installatie van een nieuwe ketel, maar als daarvoor alle radiatoren eraf moeten is dat kostentechnisch niet realistisch.
Reputatie 5
Badge +7
Hallo @Titus belanda, welkom bij de community! In je eerste post hierboven zie ik alleen een citaat van een eerdere reactie van @Peter van der Wilt staan. Wat wil je daar graag op zeggen? Voel je vrij om even een nieuwe reactie te posten waarin je je eigen bericht schrijft. Dank je!

Bert heeft helemaal gelijk !

Ik werk dagelijks met cv ketels en heb de noodzaak van vuilfilters pas ingezien toen ik een Nieuwe A-Label pomp open schroefde.

Die nieuwe pompen zijn super stil en energie zuinig maar wel kwetsbaarder. De Pomp rotor is 3x zo klein dan zijn voorgangers, heeft daarbij een grote aantrekkings kracht voor metaal deeltjes. Deze pompen zijn aardig aan de prijs wanneer ze vervangen moeten worden. Daarom adviseren ketel fabrikanten een magneet vuilafscheider. Een nieuwe A-labelpomp is vaak ruim 2x duurder dan een vuilafscheider.

Afhankelijk van de installatie en plaats van de ketel kun je de noodzaak afwegen, lees ook de garantie voorwaarden van je ketel fabrikant in deze.

Dit is misschien wel een aandacht puntje voor nieuwe ontwikkeling bij fabrikanten.

Dit topic geeft goede info over het nut van vuilafscheider. Maar hoe zit het met die luchtafscheider want ook die staat bij mij op de offerte als “sterk aangeraden” (Spirovent 110euro). Is daar iets over te zeggen? 

Verder valt mij het prijsverschil tussen die vuilafscheiders wel op. Mij word een Spirotrap a 140euro aangeboden terwijl die Flamco bijv 50 kost. Nogal een verschil maar vertaald zich dat ook terug naar kwaliteit/resultaat?

Ik kijk naar Nefit Trendline cw5.

Reputatie 6
Badge +5

@e.meiners 
Er zijn ook combi's

@e.meiners

Uw beoogde Trendline heeft een automatische ontluchter op het pomphuis en een 2e boven op de wisselaar. Een meer waarde voor een centrifugaal ontluchter is afhankelijk van mogelijk ontluchtings problemen in uw installatie, alleen te beoordelen op uw locatie.

De magneet vuilafscheider heeft zeker een meerwaarde .   De Spirotrap MB3 is wel oke en zeker het combi model  die “Wortelstamper” benoemt.  

Bij serieuze vervuiling in oudere installaties werkt de Fernox TF1 of de Sentinel vortex 300 wel beter.  Die Flamco heeft niet zo'n beste prijs kwaliteit verhouding. Op Youtube zijn er wel interessante vergelijkings testen te vinden  . https://www.youtube.com/watch?v=crWjf3DoyXY  of  https://www.youtube.com/watch?v=9ceND3j0j5w  helaas zijn deze in het italiaans.

Badge

@e.meiners

Uw beoogde Trendline heeft een automatische ontluchter op het pomphuis en een 2e boven op de wisselaar. Een meer waarde voor een centrifugaal ontluchter is afhankelijk van mogelijk ontluchtings problemen in uw installatie, alleen te beoordelen op uw locatie.

De magneet vuilafscheider heeft zeker een meerwaarde .   De Spirotrap MB3 is wel oke en zeker het combi model  die “Wortelstamper” benoemt.  

Bij serieuze vervuiling in oudere installaties werkt de Fernox TF1 of de Sentinel vortex 300 wel beter.  Die Flamco heeft niet zo'n beste prijs kwaliteit verhouding. Op Youtube zijn er wel interessante vergelijkings testen te vinden  . https://www.youtube.com/watch?v=crWjf3DoyXY  of  https://www.youtube.com/watch?v=9ceND3j0j5w  helaas zijn deze in het italiaans.

Goedendag, Ik heb je laatste 2 reacties gelezen. Ik wil een Remeha Tzerra Ace 28c CW4 laten aansluiten. Ik heb 6 verschillende offertes laten maken en daar zit heel veel verschil in en daar ben ik flink van geschrokken. Had verwacht dat ze meer overeen zouden komen omdat ze allemaal zijn wezen kijken en dus weten wat de situatie is. 
-1 geen aparte vuilafscheider + geen aparte ontluchter  1e, 2e, 4e
-2 alleen vuilafscheider  → 5e=Fernox TF1  → zag dat die meer dan 2x zo duur is dan MB3,  6e=Caleffi-type niet genoemd €111,93 incl op basis van prijs denk ik dat alleen vuilafscheider is→ In omschrijving staat: “in retourleiding een vuil/ijzerafscheider plaatsen” → Raar want in offerte-prijslijst staat: “Caleffi lucht/-vuilafscheider v cv/koeling”
-3 losse vuilafscheider + losse ontluchter: niemand
-4 combinatie van vuil+lucht-->”Wortelstamper” 😉3e=merk-type niet genoemd,

N.a.v. je tekst: “rendline heeft een automatische ontluchter op het pomphuis en een 2e boven op de wisselaar.” → Vraag 1: weet je hoe dat bij de “Remeha Tzerra Ace 28c CW4” is? Ik heb het nog niet kunnen vinden. Update: ik “automatische ontluchter” gevonden. zit bovenaan. geen tweede op tekening kunnen vinden.

Vraag 2: N.a.v.  je tekst: “Een meer waarde voor een centrifugaal ontluchter is afhankelijk van mogelijk ontluchtings problemen in uw installatie, alleen te beoordelen op uw locatie.” → waar let  je dan op bij het beoordelen. We hebben trouwens geen vloerverwarming. Situatie: rijtjeshuis met begane grond, eerste verdieping en zolder -->ketel.

Vraag 3: Is die Wortelstamper veel beter dan 2 losse? Hij is ook een stuk duurder dan de twee losse onderdelen samen. Ik dacht dat losse juist beter is.

Ik las dit op een website maar weet niet in hoeverre dit een verkooppraatje/waar is:

“Heeft u al een ontluchter op uw hr-ketel?

Vaak zit er standaard al een ontluchter op de verwarmingsketel. Deze is puur bedoeld voor het ontluchten van de cv-ketel zelf, dus niet voor de rest van de installatie. Die verwijdert de ‘vrije lucht’, maar niet de luchtbelletjes (microbellen). Deze belletjes, die vrijkomen bij verhitting of drukverlaging, vormen in de installatie één grote bel. Om de complete cv-installatie te ontluchten en luchtvrij te houden is een continu werkende luchtafscheider onontbeerlijk. Dat wordt ook aangeraden door diverse ketelfabrikanten. “

Denk nu aan vuilafscheider: MB3 en twijfel over Spirovent Rv2.

Alvast bedank!

Reputatie 6
Badge +5

weet je hoe dat bij de “Remeha Tzerra Ace 28c CW4” is? Ik heb het nog niet kunnen vinden. 

Badge

weet je hoe dat bij de “Remeha Tzerra Ace 28c CW4” is? Ik heb het nog niet kunnen vinden. 

Bedankt! Ik had het ook al gevonden. ;) Geen Tweede ;)

@SurvivalTrotter :

U Denkt aan de MB3 en twijfelt over spirovent;

Als uw ketel het hoogste punt in de installatie is volstaat een MB3.

Spirovent is een heel degelijke en betrouwbare ontluchter, in uw geval waarschijnlijk niet onontbeerlijk.

(De Combi versie vangt vuil en lucht voordat het in de ketel komt, het beschermt de ketel extra ,en ontlucht razend snel, montage is sneller doordat alles in 1 behuizing zit.)

n.b.Remeha Tzerra zijn wij mee gestopt,teveel dure reparaties binnen 5 jaar,doen wij de klanten niet meer aan.

Badge

@SurvivalTrotter :

U Denkt aan de MB3 en twijfelt over spirovent;

Als uw ketel het hoogste punt in de installatie is volstaat een MB3.

Spirovent is een heel degelijke en betrouwbare ontluchter, in uw geval waarschijnlijk niet onontbeerlijk.

(De Combi versie vangt vuil en lucht voordat het in de ketel komt, het beschermt de ketel extra ,en ontlucht razend snel, montage is sneller doordat alles in 1 behuizing zit.)

n.b.Remeha Tzerra zijn wij mee gestopt,teveel dure reparaties binnen 5 jaar,doen wij de klanten niet meer aan.

Bedankt, zie privébericht! ;)

Fijn bovenstaande te lezen.  :sob:  
Bij ons wordt maandag 13 juli de Remeha Tzerra Ace 28c geïnstalleerd.
Aangeschaft via collectief Consumentenbond. 
Wilde alleen nog wat lezen over de vuilafscheider maar niet dit.
De test van de consumentenbond laat een 7.7 zien. Ik mag er toch vanuit gaan dat ook  de betrouwbaarheid getest is voor zover dat kan. 
Onze huidige ketel is een Vaillant, gekozen op basis van de test door consumentenbond.
Werd 16 jaar geleden afgeraden door ons toenmalig onderhoudsbedrijf met de opmerking: 
Vaillant zijn wij mee gestopt,teveel dure reparaties binnen 5 jaar,doen wij de klanten niet meer aan.

Wij hebben toch voor Vaillant gekozen. Binnen 2 jaar alle onderdelen die maar kapot konden gaan gingen ook kapot. Al die jaren regelmatig problemen mee gehad en onderdelen vervangen.
Lang leve het onderhoudscontract.

Maar ja…. gaan we nu hetzelfde traject in?

De test van de consumentenbond laat een 7.7 zien. Ik mag er toch vanuit gaan dat ook  de betrouwbaarheid getest is voor zover dat kan. 

Dat kan principieel niet, dan moeten ze zo'n ketel jaren laten draaien in een testopstelling en tegen de tijd dat de uitslag binnen is is de ketel vervangen door een nieuw model.

Badge

Fijn bovenstaande te lezen.  :sob:  
Bij ons wordt maandag 13 juli de Remeha Tzerra Ace 28c geïnstalleerd.
Aangeschaft via collectief Consumentenbond. 
Wilde alleen nog wat lezen over de vuilafscheider maar niet dit.
Onze huidige ketel is een Vaillant, gekozen op basis van de test door consumentenbond.
Werd 16 jaar geleden afgeraden door ons toenmalig onderhoudsbedrijf met de opmerking: 
Vaillant zijn wij mee gestopt,teveel dure reparaties binnen 5 jaar,doen wij de klanten niet meer aan.

Wij hebben toch voor Vaillant gekozen. Binnen 2 jaar alle onderdelen die maar kapot konden gaan gingen ook kapot. Al die jaren regelmatig problemen mee gehad en onderdelen vervangen.
Lang leve het onderhoudscontract.

Maar ja…. gaan we nu hetzelfde traject in?

Ik hoop dat we beide heel veel jaren heel weinig problemen krijgen met de Tzerra Ace 28c! Belangrijk dat het om een nieuwer versie gaat en hopelijk zijn die beter. Ik lees bij testen altijd de uitleg om kennis op te doen heel goed om zelf een betere keuze te kunnen maken.
Ook kijk ik per onderdeel welke wegingsfactor-->hoe belangrijk het voor ons is, eraan geven.
Dus ik kijk zeker niet alleen naar eindcijfer. Bovendien lees ik ook andere bronnen. Sommige dingen hebben systematische fouten → m.a.w. ontwerpfouten→ dus die komen bovengemiddeld voor.
Ik probeer het zo goed mogelijk uit te zoeken om de kans te verkleinen maar dat geeft geen garantie want het kan zijn dat je niet de juiste kennis hebt gevonden.  Wat het nog lastiger maakt is dat het kan zijn dat je niet weet of advies van installateurs en andere bronnen klopt.  

In een andere bericht heb ik dit gezegd: “Ik heb 6 verschillende offertes laten maken en daar zit heel veel verschil in en daar ben ik flink van geschrokken. Had verwacht dat ze meer overeen zouden komen omdat ze allemaal zijn wezen kijken en dus weten wat de situatie is. “

Ik heb trouwens gekozen voor een Spirotrap MB3-vuilafscheider→ vuilafscheider staat ook in installatiehandleiding van de Ace, trouwens nuttig om door te nemen!→ ook op Remeha-website te vinden en een losse “Spirovent” Luchtafscheider. Ik ben er ook achter dat je beter 2 losse onderdelen kunt kopen/laten installeren dan zo'n combinatie-ding. 1 ding komt in de aanvoerleiding en 1 in de afvoerleiding→ dus combi-ding is niet optimaal want die kan maar op 1 plaats.

Ik hoop het ook.  Laten we daar ook maar vanuit gaan.

Zoals aangegeven deze ketel via het ketelcollectief van de Consumentenbond aangeschaft.
Inclusief de Spirotrap MB3-vuilafscheider en nieuwe rookgasafvoer.

Klopt dat er best wel veel prijsverschil in zit bij diverse leveranciers. Dit was goedkoopste optie.

Met een All-in serviceabonnement kan er qua kosten wat dat betreft niks gebeuren maar je zit niet op  mankementen te wachten. Het heeft me wel een aantal verlofdagen gekost.

Reageer