Beantwoord

VVE en salderen zonnepanelen

• 18 April 2022
  • 5 reacties
  • 162 Bekeken

• Bondsbeginner
  • 1 reactie

Wij zijn een kleine VVE met vier appartementen.

We willen zonnepanelen aan laten leggen op ons platte dak. En we willen graag per woonlaag kunnen salderen. De opgewekte electriciteit is alleen voor individueel gebruik.

Hoe maak je dat technisch mogelijk? Moet je dan per woonlaag een omvormer installeren?

icon

Beste antwoord door rodo 19 April 2022, 16:13

Bekijk origineel

5 reacties

Neemt u als VVE dan electra af? Volgens mij kun je namelijk enkel salderen als je ook afnemer bent.

Reputatie 5
Badge +4

Ik zou zeggen, per appartement bijvoorbeeld 8 panelen plaatsen met elk appartement een eigen omvormer. Zo kan per appartement het salderen plaatsvinden.

Reputatie 5
Badge +5

@rodo Met uw vragen geeft u bijna al zelf de antwoorden.

Even voor juiste volgorde:

U spreekt over Wij (in eigen beheer?) zijn een kleine VvE: 4 app. = ook 4 stemmen = wij willen, is dan in de algemene vergadering aangenomen en accoord.

Nu de invulling: ons platte dak is het dak van 2 appartementen, de woonlaag er onder heeft geen “dak”

Dus de VvE (4 stemmen) is accoord en geeft toestemming om zonnepanelen op ons dak te plaatsen.

Verdeling: het dak wordt verdeeld in 4 zones waar elk appartement zijn panelen mag plaatsen en een eigen Energieleverancier kan/mag kiezen.

Er is dan voor elke woning een eigen zonnepanelen installatie. 
Dit moet wel in de Notulen, regelementen of Statuten van de VvE worden vastgelegd. 
Zodat er bij verkoop van een appartement nooit een discussie kan ontstaan over de geplaatste Zonnepanelen.

Ik hoop dat hiermede de Vragen in de juiste volgorde toegelicht/beantwoord zijn.

Reputatie 7
Badge +5

of je vraagt het even aan google 😉

er is blijkbaar een aparte salderingsregeling voor vve's: Zonnepanelen voor de VVE - 3 Opties - Zonnepanelen.net

Dank voor jullie reacties. Het wordt wel duidelijk. Mijn conclusie; per woonlaag een eigen installatie en omvormer.

Voor jullie info: ja, de VVE is akkoord. Als VVE nemen we geen electra af, alleen als particulieren.

Reageer