Waar komen de verschillen in tarief variabel binnen dezelfde energieleverancier en vanwaar de enorme stijging stroomkosten?

• 7 September 2022
  • 5 reacties
  • 397 Bekeken

Badge

Mijn contract met Greenchoice loopt 15-09 af en ik ga van vast tarief naar variabel. Waar ik dacht dat de kosten 2 a 3x over de kop zouden gaan blijkt dat meer dan 6x te zijn. Ik ga van € 0,13635 en € 0,12109 naar € 0,8982 en € 0,7104 stroom en van € 0,69947 naar € 3,4236 gas. Komt neer dat ik op basis van geschat verbruik van € 92,00 naar € 570,00 per maand ga. Los van het feit dat dit een enorm bittere pil is waar ongetwijfeld velen met mij mee te maken hebben blijven er een aantal vragen onbeantwoord:

1. Hoe kan het dat stroomkosten per kwh sterker stijgen (bij mij gaat normaal 6.58 keer zoveel normaal en 5.87 keer zoveel daltarief) dan de gasprijs ( 4.89 keer zoveel)? Er is een duidelijk verband met de stijging van gas met Oekraine maar de verklaring waarom stroom dan nog harder moet stijgen is mij onduidelijk (buiten mijn aanname dat gebruik gas afneemt en er aan de kant van stroom meer te halen valt bij de consument die niet of nauwelijks terugleveren middels zonnepanelen). 

2. Hoe kan binnen dezelfde energieleverancier er een verschil zitten tussen het variabele tarief dat de een betaalt t.o.v. de ander? 
    Ter verduidelijking: een bekende van mij heeft bij Eneco een variabele overeenkomst afgesloten in verband met verhuizing in januari van dit jaar. Zijn normaaltarief is € 1,47306 per kuub en € 0,33338 normaal en € 0,3019 dal per kWh, dit wordt als huidig tarief in de app aangegeven. Als ik een modelcontract zie van Eneco is het € 4,63003 per kuub en € 1,03479 normaal en € 0,90195 dal per kWh. Ik snap het verschil tussen januari en nu maar niet waarom het hogere tarief niet aan hem door wordt berekend (fijn voor de bekende btw). Het is per slot van rekening toch variabel en daarmee onderhevig aan wijziging als de markt erom vraagt (zoals de energieleveranciers zeggen). Het lijkt mij toch niet dat het variabele tarief wordt vastgelegd op de dag dat het contract stopt, aanvraag start en dat je daarmee pech of mazzel kunt hebben. Een prijsindexering is bij mijn weten januari en juli dus dan zou voor deze bekende het tarief ook al anders moeten zijn lijkt mij. 
    En kan deze bekende zijn borst natmaken op korte termijn vanwege de enorme stijging of niet?

3. Greenchoice geeft aan: Met Groen&Vrij Wind en Zon blijven we je energie leveren tegen een variabele energieprijs. De variabele tarieven kunnen per kwartaal of per half jaar worden aangepast, en vaker als de markt daarom vraagt.
    Kan bovenstaande zomaar? Met bovenstaande zin zeggen ze eigenlijk dat ze hoe de wind waait hun tarieven kunnen aanpassen, er feitelijk 'zolang de markt het vraagt’ ze zich daarin niet hoeven te beperken. En gezien dat het conflict in Oekraine nog wel even zal duren kan dit zomaar nog meer bizarre gevolgen hebben voor de hoogte van je energierekening, dat je haast je werkgever het rekeningnummer van je energieleverancier kunt doorgeven. 

4. Wat doet de overheid/gaat de overheid doen tegen deze bizarre groei van de tarieven waardoor de koopkracht significant lager zal uitvallen en dit m.i. toch nauwelijks houdbaar lijkt voor de Nederlandse economie? Dit buiten de 'schamele’ btw van 21 naar 9%, welke in januari 2023 ook alweer vervalt.

5 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Met betrekking tot punt 2: ‘Bij Eneco ontvangen klanten met een variabel contract in principe eens per jaar een nieuw tarief in dezelfde maand als dat het contract is gestart’ (van Gaslicht.com). Ik kan dit bevestigen als Eneco-klant. Tarieven zijn al bijna jaar hetzelfde, contract onbepaalde tijd (€ 0,18824 per kWh/€ 0,95338 per m3). Binnenkort komt jaarafrekening en worden nieuwe tarieven van kracht.

Met betrekking tot punt 1: Stroom en gas zijn twee verschillende producten, waarbij ongetwijfeld andere, meerdere factoren een rekening spelen bij prijsvorming op de energiemarkt. Dat het ene product voor u 5x zo duur wordt en het andere 6x, kan gebeuren. Dat verschil is geen reden om de alarmbel te luiden of te vermoeden dat er duistere motieven een rol spelen. Het verschil is immers niet schokkend.

Badge

Met betrekking tot punt 4; De vaste kosten vermindering energiebelasting is al verdubbeld. Deze regeling telt ook nog in 2023 is dus verlengt. De hogere stroomprijs wordt nu aan banden gelegd door de europese commisie en de winst hiervan vloeit terug naar de consument. Dat de groene stroom duurder is komt door de energiemarkt. De groene producenten verdienen hier natuurlijk ook een graantje mee. evenals de gasprijs. Shell BP en andere partijen gaan 30% belasting over de winst betalen. Verder is de tegemoetkoming vermindering energietoeslag van 1300 euro voor de laagste inkomens over 2023 ook een feit. Is allemaal uitgelekt.
De terugleververgoeding van Eneco naar 9 cent is helemaal niet dramatisch omdat de saldering gewoon doorgaat. Dat wat je verbruikt wordt 1 op 1 verrekend, dat wat overblijft met 9 cent zoals het toen voor de crisis ook was. De teruggave zal niet ervoor zorgen dat je de zonnepanelen vlugger aflost. Als dat het geval is gebruik je teveel gas en te weinig stroom. handig is als de zon schijnt zoveel mogelijk stroom te gebruiken van de zonnepanelen.
Dan verdien je pas echt. Dus IR-Panelen aanschaffen, pelletkachel en hup...

Reputatie 6
Badge +5

. Als dat het geval is gebruik je teveel gas en te weinig stroom. handig is als de zon schijnt zoveel mogelijk stroom te gebruiken van de zonnepanelen.

Mee eens. Pellets kosten nu ook al zo'n 88 ct/kg. Hout is ook duur.

Badge

. Als dat het geval is gebruik je teveel gas en te weinig stroom. handig is als de zon schijnt zoveel mogelijk stroom te gebruiken van de zonnepanelen.

Mee eens. Pellets kosten nu ook al zo'n 88 ct/kg. Hout is ook duur.

Maar nog steeds goedkoper dan gas denk ik. Eens kijken: voor een kuub gas gebruik je 1.4 Kilo pellets.
14 kilo pellets gedeeld door 1,4 is dus 10 maal gas is 2.30 per kuub  ( ik heb geen gas meer al 2 jaar dus weet het niet precies ) is 23 euro. Eenzak kost nu 9.90 per 14 kilo minus die 23 is dus -13,1 euro goedkoper dus pure  winst. met stroom van de ventilator en alles erbij zeg maar dat je 11 euro per spaart.  Zit ik verkeerd?

Reputatie 6
Badge +5

.

Zit ik verkeerd?

Ik heb ook geen gasaansluiting meer in mijn hoekhuis. Schrok overigens wel van de prijs van pellets en kreeg bericht dat sommige merken pellets niet meer te leveren zijn, vanwege het gebrek aan houtsnippers. Ik tracht mijn stroomverbruik zo te ‘tunen’, zodat ik maximaal mijn eigen stroom benut voor warmte. Ik gebruik airco’s (l/l warmtepompen). Dit winterseizoen hoop ik 1/3 minder pellets te gebruiken dan 2021/22. Gelukkig heb ik de schuur redelijk gevuld. Mijn voorschot was 1 euro/maand bij BE en nu bij Engie 10 euro/maand. Dat bedrag kan ik over een tijdje pas weer verlagen. Ik klaag niet, zolang alle apparatuur blijft werken.

Reageer