Waar moet je op letten bij de aanschaf van infrarood panelen?

• 24 October 2018
  • 71 reacties
  • 53473 Bekeken

Wij willen binnenkort de HR-CV installatie volledig vervangen voor infrarood panelen door het hele huis. Er is echter heel veel en heel weinig te vinden. Datgene wat ik vind heeft een hoog "wij van wc-eend"-gehalte.
Heeft iemand dit al een keer gedaan? Wat zijn de ervaringen? En waar moet men op letten?

71 reacties

Ik heb inmiddels twee infraroodpanelen (zg. strips) aan de wand in de woonkamer. Deze zijn eind september 2019 geplaatst. Vooraf heb ik van het bedrijf een berekening energieverbruik gekregen, na opgave van m2 en m3 plus afmetingen ramen, wel-niet geïsoleerd, etc. Een zeer gedetailleerde opgave van mijn kant.

Daarop heeft de installateur een berekening gemaakt volgens ISO-normering, en meteen een vergelijking berekend met cv-verwarming of anderszins elektrisch verwarmd. Uit deze opgave kwam de infraroodverwarming als redelijk zuiniger uit de bus, in ieder geval goedkoper dan wanneer op gas gestookte cv.

De hoeveelheid kWu voor een heel jaar zou ongeveer 3500 kWh bedragen. De berekening gold voor verwarming van woonkamer, keuken, 1 slaapkamer en doucheruimte.

Inmiddels (8 maanden met zachte winter) heb ik voor de twee strips (alleen woonkamer/keuken) een verbruik van maar liefst 7000 kWh! Dat ik hiervan ben geschrokken, mag duidelijk zijn.

Omdat ik nog niet met de leverancier in gesprek ben, noem ik hier nog geen namen, maar dat gaat binnenkort met de jaarafrekening van de energieleverancier erbij, wel gebeuren.

Voor de goede orde vermeld ik nog even dat ik tevens een warmtepomp voor warm water t.b.v. keuken en douche heb laten installeren. Ook vanaf eind september 2019.

Mijn poging om duurzamer te leven is wel een dure gebleken. De aanschaf is nl ook niet goedkoop. Dit was per strip ca. 900 euro, incl. montage.

Reputatie 5
Badge +3

@Bloemendaal3 Infraroodpanels zijn leuk voor een badkamer, toilet, hal of schuurtje.. gekoppeld aan het licht knopje tijdelijke warmte voorzien.  Dan verbruikt het bijna niets en geeft goed warmte… voor het opwarmen van een ruimte (woonkamer/kantoor) is het eigenlijk ongeschikt . 

Reputatie 5
Badge +3

@Bloemendaal3 7000 kWh vs. 3500 kWh! Dit is wel een zeer forse overschrijding van de “berekening”.
7000 kWh alleen voor de IR-panelen? (welk vermogen?)
Hoe heb je het verbruik van de panelen bepaald?

Belangrijk: Hoeveel m³ gas heb je ongeveer kunnen vervangen?

Reputatie 7
Badge +6

Meneer @Bloemendaal3 waarschijnklijk reageert u niet meer, maar ik vind het jammer dat u deze ervaring heeft. U heeft keurig de m2 en m3 opgegeven van uw huis, maar ik mis daarin de Rc van de isolatie van die betrokken oppervlakten. Want die bepaalt hoeveel warmteverlies er is en hoeveel er verwarmd moet worden. 

Ik weet niet hoe u die 7000 kWh heeft gemeten. Een normaal huisgezin gebruikt ongeveer 3500 kWh elektriciteit per jaar, dus dan klopt toch die berekening dat het ongeveer 3500 kWh extra is? En het equivalent daarvan heeft u dan aan gas bespaard. Want zo lijkt het erop dat u 8 maanden lang 24 uur per dag iets elektrisch van 1200 Watt onafgebroken aan had staan. Bij een continu gestookte houtkachel zie ik dat de mensen al na zes maanden stoppen met stoken, dus waarom 8 maanden? Heeft er geen thermostatische regeling aan gezeten? 's Nachts en overdag als iedereen uit huis is wat minder en van zeg maar van 16u tot 23u wat hoger? 

Infrarood straling is ideaal om snel koude lucht op te warmen, want lucht heeft een laag soortelijk gewicht. Centrale verwarming doet daar veel langer over. 

Reputatie 5
Badge +3

@Jan: 

Infrarood straling is ideaal om snel koude lucht op te warmen, want lucht heeft een laag soortelijk gewicht. Centrale verwarming doet daar veel langer over. 

Dat klopt niet. … Infrarood warm lucht helemaal niet op. … de oppervlakte die worden aangestraald worden warm maar de lucht blijft koud… na verloop van tijd wordt de lucht ook wel een beetje warmer maar dat gaat langzamer als bij een CV. 

Reputatie 7
Badge +6

Ik denk inderdaad dat je gelijk heb @Chris L . Hoog boven de wolken zou het dan ook heet moeten zijn van de zonnestraling en dat is het niet. Er ligt zelfs sneeuw op de toppen van hoge bergen in de teopen. Straling schijnt op een oppervlak, dat wordt warm en dat verwarmt de lucht. Van infrarood in een koude badkamer krijg je het dus alleen warm van de straling op je huid.

Met infrarode straling je huis opwarmen moet je dus eerst alle oppervlakten opwarmen die de lucht weer opwarmen. Dat is inderdaad misschien een langer traject dan verwarmd water rondpompen via radiatoren.

Badge

Heeft u er wel eens over nagedacht waarom u uw huis met zo’n CV ketel verwarmt? Anders gezegd: is centrale verwarming eigenlijk wel zo’n goede optie?

Gaat u maar na: uw ketel produceert warmte op een plaats (doorgaans de zolder) waar u die warmte niet nodig heeft. Vervolgens moet die warmte getransporteerd worden naar de plek of plekken waar u hem wel wilt hebben. Dat is vaak de woonkamer, soms de badkamer, soms ook een slaap of studeerkamer. Maar meestal niet tegelijkertijd. Om dat te kunnen doen is er een ingewikkeld stelsel buizen, een heleboel water en een of meerdere elektrische pompen nodig. Dat kost niet alleen geld maar ook (vrij veel!) energie…Dat daarbij eigenlijk alle kamers gewoon altijd warm worden gehouden omdat anders de CV ketel zijn warmte niet goed kwijt kan, en de stilstandsverliezen* heel hoog oplopen, is helaas weinig aan te doen…

Het bovenstaande stukje heb ik op een website die onder mijn beheer staat geschreven.

Van de door Theo53 genoemde 8000 kWh of zelfs 12500 (!!) kWh uit gas wordt in een NL huishouden niet meer dan zo'n 2000-3000 kWh nuttig gebruikt, de rest is ofwel teveel, ofwel op plaatsen waar ik het niet hebben wil, ofwel gewoon verlies door de schoorsteen. De meeste NL huishoudens halen nog geen 30% aan nuttig jaarrendement uit hun CV installatie! Kijkt u eens naar de warmteverliesberekening van uw huis en vraag u af hoe dat verbruik in kWh zo hoog kan zijn! En kijkt u ook eens naar het vermogen van uw CV ketel. Minimaal 22 kW, terwijl dat warmteverlies voor een modern ééngezinshuis/rijtjeshuis niet meer is dan zo"n 4 tot 5 kW!!

Ik denk al meer dan 20 jaar lang dat deze manier van verwarmen pure energie verspilling is. In Nederland wordt ondanks het rap verdwijnen van aardgas nog steeds gedacht dat er geen andere/betere/zuinigere/voordeligere alternatieven zijn. Maar kijk eens over onze grenzen. Daar waar helemaal geen aardgas beschikbaar is. Ook daar wordt verwarmd, vaak zuiniger en beter dan de meeste NL huishoudens dat doen.

Warmtepompen? Misschien, als u geld te veel hebt. Investeringen zijn huizenhoog, veelal wordt de beloofde bezuiniging niet bereikt. Een luchwarmtepomp werkt prima bij een hoge bron(lucht)temperatuur, wanneer je eigenlijk geen verwarming nodig hebt. Bij een lage temp. bevriest de buitenunit en wordt overgeschakeld op elektrische verwarmingselementen in de boiler. Of de buitenunit wordt met elektrische elementen ontdooid.... Dan gaat het rendement (COP) naar de kelder....precies op de momenten dat je de verwarming echt nodig hebt...

En vergeet niet alle hulpenergie, circulatiepompen, ventilator, elektrische kleppen en... het afstraalverlies van een grote boiler!

Waarom niet eerlijk zijn en gezegd dat een warmtepomp gewoon een vorm van elektrische verwarming is!

Verwarmen is een eenvoudig proces, dat door velen onnodig ingewikkeld gemaakt wordt. Wat is eenvoudiger dan een stroom door een elektrische weerstand te laten lopen . Warmte wordt alleen in die weerstand opgewekt en wel precies het aantal kWh als u er als elektrische stroom instopt.

Leg die weerstand in de vorm van vloerverwarming in de vloer en die vloerverwarming warmt alleen de ruimte op waar u hem heeft aangebracht. Zorg voor een goede regeling die inspeelt op uw wensen en op het weer buiten (buitentemperatuur compensatie) en u heeft het meest effectieve verwarmingssysteem dat er is.

Vlak onder het oppervlak gelegd, direct onder tegels b.v., reageert een dergelijke vloerverwarming ook nog behoorlijk snel.

En, als klap op de vuurpijl, nu we toch over infrarood praten, het is de enige echte vorm van infrarood verwarming, omdat de vloertemp. met 25 tot max. 27 graden precies ligt in het enige bruikbare lucht-doorlaatbare gebied voor infrarood straling. Bij hogere temp. ontstaat voornamelijk convectie... Ook niet erg als je tenminste die convectie goed weet te gebruiken.

Al met al is het een fabeltje dat je met elektrische verwarmingssystemen je huis niet voordelig kunt verwarmen. Zelfs tegen lagere verbruikskosten dan met uw van CV ketel of een warmtepomp.

Goed gedimensioneerde en geregelde (vooral dat laatste staat en valt alles mee) elektrische (vloer)verwarmingen werken zuiniger en kosten minder dan praktisch alle andere systemen.

Ik zet hier verder geen links bij die e.e.a. onderbouwen, maar u kunt reageren en dan zend ik die aan belangstellenden toe.

Ik heb zelf inderdaad een aantal van dit soort systemen ontwikkeld en ook aan diverse huiseigenaren geleverd, zoals gezegd, over de afgelopen 20 jaren.

@Gebruiker1568035104 Ik zou graag met u in contact treden over een nieuw energie systeem in onze flat in amsterdam. Nu zitten daar nog een gaskachel en geiser in maar dat is helemaal niet meer van deze tijd. Ik overweeg elektrische verwarming. zal ik u mijn email adres geven?Misschien akn u eerst hier reageren dan weet ik of u dit nog leest, deze reactie is al een jaar geleden zag ik

Hallo allemaal, erg interessante discussie. Wij willen de vloer vervangen. En het liefst meteen vloerverwarming aanleggen. Niet als hoofdverwarming, meer voor een behaaglijk gevoel. Ik zie allerlei fantastische producten op internet op basis van IR. Juist omdat het alleen maar om het behaaglijke gevoel (warme voetjes) gaat, lijkt IR vloerverwarming mij een goede optie. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Alvast bedankt voor de reacties 😀. Groet, Robert

Reputatie 7
Badge +6

@Robert77 , ik lees hier keurige uitleg op welke plekken IR vloerverwarming kan worden toegepast. Kunt u misschien iets breder uitleggen wat u bedoelt met “vloer vervangen”. Is dat slechts de vloerbedekking, of ook de cementdekvloer, of is het bijvoorbeeld een houten vloer die vervangen wordt door een betonnen vloer op een verdicht zandbed met alles erop en eraan? Dan kan ik ook breder antwoorden.

Infrarood vloerverwarming is electrische (weerstands-) vloerverwarming. Infrarood kan namelijk niet door laminaat, vloerbedekking en dergelijke. Het gaat je een lieve duit aan electriciteit kosten als je daar je huis mee wilt verwarmen, net als met electrische IR-panelen.
Als je aan de vloerverwarming wilt neem dan meteen standaard vloerverwarming met een warmtepomp als verwarming of laat die vloerverwarming aanleggen maar stook die voorlopig gewoon met de HR-ketel bij, kan ook gewoon naast de radiatoren. Dat gaat je niet veel gas besparen (althans bij ons niet) maar is wel heel comfortabel, niet alleen aan de voeten maar ook door de gelijkmatigheid van de warmte in huis. De onderkant van de vloer moet wel geïsoleerd zijn natuurlijk anders ben je tevens letterlijk de aarde aan het verwarmen.
Electrische vloerverwarming is eigenlijk alleen geschikt als het om ruimtes gaat waar je groot comfort wilt maar waar je niet vaak komt zoals een badkamer waar je 2x per dag gedurende 10 minuten bent. Het is dan wel zaak om de timer heel goed in te stellen en te houden en niet zoals bij iemand die ik ken de vloerverwarming 24/7/365 aan te laten staan. Dan krijg je mensen die verbaasd zijn over hun hoge electrictiteirsrekening.

Hallo Jan, dank je voor de snelle reactie. We gaan alleen de vloerbedekking vervangen. Het moet een PVC vloer worden. Ik ga nog op de aangegeven site kijken. 

Infrarood straling warmt helemaal geen lucht op, nul komma nul. De lucht wordt pas warm als de infraroodstraling een object raakt, dit object warm wordt en de warmte vervolgens via convectie aan de lucht wordt overgedragen.
Wat wel zo is, is dat je bij gebruik van een straalkachel, waar de neomede IR-panelen op lijken, heel snel een gevoel van warkte krijgt omdat de massa van de straalkachel laag is waardoor die snel warm is. Echt behaaglijk zal het nooit worden. Energiezuinig ook niet, dus alleen voor kortdurende situaties, en zelfs dan kunnen de kosten gauw oplopen.

Hallo Harrie, dank voor de uitgebreide uiteenzetting. Ik begrijp dat IR niet geschikt is als hoofdverwarming. Daar willen we het ook niet voor hebben. Het gaat alleen maar om het aangename gevoel van een verwarmde (niet perse heel warm) vloer. Een volwaardige vloerverwarming al dan niet met een warmtepomp is zonder een grote verbouwing niet mogelijk. En die hebben we voor de komende jaren niet gepland. We zijn overigens alleen de mogelijkheden aan het verkennen. En juist om een objectiever beeld te krijgen van de verschillende opties heb ik deze discussie gelezen en mij vraag gesteld. Dank voor het tegengeluid. We gaan we hier nog eens goed over nadenken. 

Gezien het feit dat er werk gemaakt moet worden van de energie transitie, vind ik het vreemd dat er zo weinig onafhankelijke, op wetenschappelijke basis gedane onderzoeken zijn over hoe die transitie het best gedaan kan worden.

Het is opmerkelijk dat men niet echt een onderzoek kan vinden of infra rood wel of niet gunstig is.

Lord Kelvin beschreef in 1852 al de theorie van de warmtepomp en zal daarbij ongetijfeld hebben opgemerkt dat je met dit systeem veel méér warmte kon opwekken (beter: verplaatsen) dan door de stroom door een weerstand te jagen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Heat_pump#History

Reputatie 7
Badge +6

@Harrie LPP ik neem aan dat je bij die post van 6 maanden geleden ook mijn post erna hebt gelezen?

Kun je vloerverwarming met een warmtepomp aanbrengen als je slechts de vloerbedekking wil veranderen? 

@1 Nee, inderdaad. Had ik ff niet gezien.
@2. Nee, niet alleen als je de vloerbedekking wilt veranderen. Je zult dan ofwel de slangen bovenop de vloer moeten leggen en er een laag op laten storten ofwel (bij beton/cement) de slangen in de vloer moeten laten frezen en dat weer dicht laten storten ofwel de (houten)vloer afbreken en opnieuw opbouwen . Bij het eerste krijg je meestal problemen bij de deuren en drempels. Voor het tweede moet de vloer geschikt zijn. Het derde is mogelijk ingrijpend.

Reputatie 7
Badge +6

@Harrie LPP Je mag met een vloer verhogen de ventilatiespleet van 10 mm onder de deur niet kleiner maken, dat is nadelig voor de minimale gezondheid van de bewoners die het bouwbesluit eist. De hoogte van het deurgat of de afstand van de vloer tot plafond mogen ook niet kleiner worden dan de minimummaat die in het bouwbesluit staat. Anders vervalt de bouwvergunning en mag je niet in de woning wonen. Als je een cementdekvloer erop legt die dunner is dan 3 cm gaat die breken met loszittende stukken. Dan moet je een epoxyvloer nemen en die zijn duur. Het gaat de vraagsteller slechts om een andere vloerbedekking en daar dan tegelijk IR-verwarming in opnemen.  

Die details weten we allemaal niet hè?
Laat ik me dan beperken tot de tip aan de vragensteller om de eerste winter een kWh-meter op de stroomingang van de vloer te zetten om te weten wat die warme voeten gaan kosten.

Badge

Wij willen binnenkort de HR-CV installatie volledig vervangen voor infrarood panelen door het hele huis. Er is echter heel veel en heel weinig te vinden. Datgene wat ik vind heeft een hoog "wij van wc-eend"-gehalte.
Heeft iemand dit al een keer gedaan? Wat zijn de ervaringen? En waar moet men op letten?

Hoi. Het beste kun je kiezen in welke kamer je ze wilt gaan gebruiken. Ik heb er, omdat ik alleenstaand ben voor gekozen om ze alleen op de slaapkamer te gebruiken en in de woonkamer. In de badkamer is het goedkoper dan gas ook nog om een blaaskachel te gebruiken. Echt. OP dit moment zijn de gasprijzen tot 100 procent verhoogd en is elektrisch verwarmen inmiddels goedkoper geworden. Ik heb mijn huis daarom ingedeeld in zones. Kamers waar ik niet op kom staan de radiatoren op stand 2 , de badkamer open, slaapkamer half. hal op energiezuinig en  1 voluit. Bij het wakker worden verwarm ik het huis met de radiator voluit tot 20.5 graden en zet ik tegelikertijd de infrarood panelen aan. ik laat de radiatoren 20 mi nuten aan en daarna gaat de cv nog maar 2 x aan de hele dag. Doordat de panelen zijn voorzien van een thermostaat schakelen die automatisch uit.   als het huis dan helemaal is opgewarmd en het vocht eruit is.  nemen de infrarood radiatoren het over in de kamer waar ik zit. Ben ik er niet, gaan ze uit. ik heb hier nu met 1 infraroodpaneel van 600 watt zo d ehele dat een temperatuur van 20-21.5 graden. en een heerlijke stralingswarmte. aan te bevelen is om 2 panelen te nemen. Ik ga er nog een bijbestellen. op dit moment is 10 uur een paneel aan goedkoper dan 2 uur gas laten draaien voor het hele huis. waarom zou je het hele huis uberhaupt voluit verwarmen? als het onder de 16 graden dreigt te komen kun je er altijd voor kiezen de centrale verwarming op de  open haard stand te zetten met een watertemperatuur van zo'n 40 graden . Zo blijft het behagelijk, en dit doe je dan eens in de zoveel uur.  Het is puzzelen. Ik heb er voor gekozen in de keuken niet meer te ver(w)armen.. Het is een aanbouwkeuken ongeisoleerd en heb er een dik gordijn voor de opening gehangen. Dit scheelt enorm veel valkou. . . Mijn huidige paneel hangt op 170cm hoogt. zo straalt hij tegen het plafond, dat zijmuren en de grond. Geen koude voeten meer!!!!!  Je kunt er ook voor kiezen er een te plaatsen als een tradiationele radiator, om een vervanging van vloerverwarming te krijgen. de warmte die het uitstraalt verwarmt een aantal m2 van je vloer extreem warm: heerlijk.  Vooral laminaat werk het goed bij. Was het voorheen een dure oplossing is het nu goedkoper dan gas. Je hele huis voluit verwarmen is eigenlijk idioot. Kamers die je niet gebruikt kunnen op een laag pitje draaien zodat het vocht eruitblijft (12 tot 14 graden is meer dan voldoende) .. Deuren dichthouden ook zoiets. Mensen laten alle deuren open.. zonde warmte… Je kunt ook een combi kiezen. Infrarood voor je zithoek. en de c.v. op 18 graden houden. . . veel goedkoper. Op dit moment kost 1 kuub 1 euro bij min leverancier, vrienden van mij met een variabel contract wordt al tot 2 euro per kuub gerekend. Dat betekent dat als je cv 10 uur draait per dag je 20 euro per dag aan gas betaalt op dit moment. Stel je plaats verschillende infrarood panelen (verdeling van warmte is beter dan 1 hoog vermogen paneel te nemen)  van totaal 2000 watt. Dan betaal je een kwartje per uur gemiddeld… dat is na 10 uur draaien 2,50 euro……. daar kan gas niet tegenop. 

Dus was eerst gasverwarming goedkoper. Nu is elektra goedkoper geworden. Dus een balans vinden tussen delen van je huis  voluit verwarmen (waar je op dat moment verblijft) en delen op lage temperatuur verwarmen  (max 14 graden) waar je op dat moment neit verblijft is heel normaal. Mensen zijn een beetje overluxed en lui geworden. 

en zoals wij metonze kolenkachels vroeger deden en gaskachels: een lekkere trui en sloffen.. neit smis mee.

Mensen zijn te verwend geworden. … dat is het meer. Het is niet normaal om in de winter in een t shirt te gaan zitten in huis…. slaat nergens op. Gewoon een trui, of een dik vest. of een dekentje. of een stola… kamerjas… hadden onze grootouders vroeger niet voro niets… Boven het bed heb ik ook een infrarood paneel. heerlijk.. uurtje aan… kamer wordt 22 graden… daarna koelt het af tot 17 graden supertemperatuur om bij te slapen. 

Nogmaals in de badkamer: blaaaskachel die blaast naar beneden zo laag mogelijk zodat de tegels ook warm worden of een infrarood straler.

wat ook wil werken: als je een droger hebt in je badkamer. handdoeken erin… 20 minuten laaten draaien. kost je 10 cent… heerlijk warme handdoeken, warme badkamer. en probleem opgelost.  ps. 10 minuten douchen kost op dit moment 80 eurocent...​​​​​​​

succes. 

OP dit moment zijn de gasprijzen tot 100 procent verhoogd en is elektrisch verwarmen inmiddels goedkoper geworden.

Op dit moment kost 1 kuub 1 euro bij min leverancier,...Dat betekent dat als je cv 10 uur draait per dag je 20 euro per dag aan gas betaalt op dit moment. Stel je plaats verschillende infrarood panelen (verdeling van warmte is beter dan 1 hoog vermogen paneel te nemen)  van totaal 2000 watt. Dan betaal je een kwartje per uur gemiddeld… dat is na 10 uur draaien 2,50 euro……. daar kan gas niet tegenop. 

Dus was eerst gasverwarming goedkoper. Nu is elektra goedkoper geworden.

Ja maakt twee fouten.

Eerste. Als je CV 10 uur draait en je dat 20 euro kost van 20 kuub gas (van 1 euro per stuk zoals je zelf zegt) heb je 20 x 30E6 / 3,6E6 = 167 kWh aan warmte opgewekt met je ketel. Als die warmtepanelen van 2000 W 10 uur aanzet wek je 20 kWh aan warmte op. Dat is 8x zo weinig. Nu kun je zuinig aan doen met die dingen maar het is geen vergelijk.

Tweede. 10 uur à 2 kW is 20 kWh. Als burger krijg je die niet voor 2,50 euro maar kosten ze ongeveer het dubbele.

Je zit er volgens mij een * naast.

*[deel bericht verwijderd door beheerder]

Badge

Je hebt min betoog niet gelezen. Lees het nog maar eens door *. Ik heb er duidelijk bij gezegd. als je alleen de ruimtes verwarmt waar je bent. Je c.v.  thermostaat werkt alleen op je woonkamer. Werken met een vaste temperatuur en thermostaatkranen is helemaal duur.* hou dus aub op. Ik ben gemiddeld 5 euro per dag goedkoper uit nu ik met infrarood mijn woonkamer verwarm. Je c.v. moet eerst al je radiatoren verwarmen .. dat kost een godsvermogen, eerdat je  woning op temperatuur is duurt zeker een half uur. (ik heb een ongeïsoleerd huis, half vrijstaand) . jij woont misschien in een appartement of 10 hoog achter. Ik in een half vrijstaand huis. en ik kan je vertellen *het is goedkoper. *Stukken goedkoper. Omdat je ze alleen aanzet in de ruimte waar je bent.* als je een c.v. hebt doe je dit niet.  dat ding staat maar aan te ronken. het enige wat geldt bij mij is wat ik aan het eind van de dag op mijn rekening zie. en dat is vele euro's minder. Dat jij je hele huis wilt verwarmen. prima. maar als ik mijn woonkamer voorverwarm en de rest van het huis droogstook (kou/vocht eruit)  elke dag 20 a 30 minuten : kost om en nabij 1 kuub. kan ik de rest van de dag draaien op infrarood.kost mij 3 euro. de slaapkamer hoeft niet verwarmd, de badkamer ook niet, de hal ook niet. de badkamer verwarm ik als ik er ben: vele malen goedkoper dan de cv de hele dag aan te laten staan. eerst eens lezen. Jij zit er naast, .. Het blijkt moeilijk te zijn om begrijpend te lezen, en alleen uit te gaan van je eigen gelijk is makkelijk. maar je zit er naast. het scheelt mij euro's per dag. Stook jij je huisje maar lekker helemaal voluit.. doe ik het met opstoken '’s morgens en 's avonds voor een kwartier,…. ik zit er iig lekker warm bij .  voor 4 euro per dag… terwijl ik als ik mijn cv aan heb 12 euro op dit moment gebruik, ik aan het goed vergelijken. met deze temperaturen. dus stook jezelf maar arm succes ermee !

*[deel bericht verwijderd door beheerder]

Badge
Zoals je ziet kost het voor een woonkamer van 27m2  bina 1 kuub om van 18  naar 20 graden te verwarmen………. in 20 minuten tijd… dat krijg je met oude huizen……….  daarbi nog kookkosten (gas) zoals je ziet de blauwe  staven… als ik de hele dag draai draai ik er 12 kuub door a 13,50 euro door op dit moment. nu door de infrarood panelen ben ik 2 tot 4 euro kwijt afhankelijk hoe lang ik douche, kook en voorverwarm.. dus wees maar flink eigenwijs. Wie gebruikt infrarood panelen, jij of ik? …. hou dan je berekeningen lekker voor je aub Stook jij je lekker arm. doe ik het op deze manier.. Einstein !

Badge

ow ja. ik heb de infrarood panelen aan mijn ijskoude buitenmuur gehangen: super.. geen koudeval meer van die muur,.. ik kon stoken wat ik wilde met mijn c.v. die muur bleef koud. nu komt er warmte van die muur af.. heerlijk…..

.

Succes ermee dan maar!

Badge

geen kouval iig meer. .. en een woonkamer op 20 graden continu als ik naar de wc wil : komt een straalkacheltje die 4 minuutjes draait, hoef ik mijn hal ook niet meer voluit te verarmen. douchen 15 minuten: straalkacheltje….. kost 15 cent….  als ik mijn verarming nog een kwartier moet draaien om het warm t ekrijgen en daarna een kwartier moet draaien om het warm te houden in de badkamer ben ik dus weer een euro kwijt…..  huis volledig verwarmen is nooit gunstig. reteduur zelfs…. 1 a 2 x per dag het vocht eruitstoken is voldoende a 1 euro… dan krijg je geen schimmel en is de ergste kou eruit.  en vervolgens de kamer waar je bent verwarmen.  en een slaapkamer: 15 graden tot 17 graden is daar voldoende.. op een slaapkamer slaap je.. en als men wil studeren: uurtje of 2 paneel van 600 watt is 20 cent.. kan geen cv tegen op. 

Reageer