Waar moet je op letten bij de aanschaf van infrarood panelen?

• 24 October 2018
  • 71 reacties
  • 53472 Bekeken

Wij willen binnenkort de HR-CV installatie volledig vervangen voor infrarood panelen door het hele huis. Er is echter heel veel en heel weinig te vinden. Datgene wat ik vind heeft een hoog "wij van wc-eend"-gehalte.
Heeft iemand dit al een keer gedaan? Wat zijn de ervaringen? En waar moet men op letten?

71 reacties

Badge

2,5 kuub = 2,80 euro. abominabele prijzen……. en ik had het al vastgelegd voor de extreme verhoging. er zin mensen die 4 euro per kuub betalen op het moment !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Badge

Ik heb inmiddels twee infraroodpanelen (zg. strips) aan de wand in de woonkamer. Deze zijn eind september 2019 geplaatst. Vooraf heb ik van het bedrijf een berekening energieverbruik gekregen, na opgave van m2 en m3 plus afmetingen ramen, wel-niet geïsoleerd, etc. Een zeer gedetailleerde opgave van mijn kant.

Daarop heeft de installateur een berekening gemaakt volgens ISO-normering, en meteen een vergelijking berekend met cv-verwarming of anderszins elektrisch verwarmd. Uit deze opgave kwam de infraroodverwarming als redelijk zuiniger uit de bus, in ieder geval goedkoper dan wanneer op gas gestookte cv.

De hoeveelheid kWu voor een heel jaar zou ongeveer 3500 kWh bedragen. De berekening gold voor verwarming van woonkamer, keuken, 1 slaapkamer en doucheruimte.

Inmiddels (8 maanden met zachte winter) heb ik voor de twee strips (alleen woonkamer/keuken) een verbruik van maar liefst 7000 kWh! Dat ik hiervan ben geschrokken, mag duidelijk zijn.

Omdat ik nog niet met de leverancier in gesprek ben, noem ik hier nog geen namen, maar dat gaat binnenkort met de jaarafrekening van de energieleverancier erbij, wel gebeuren.

Voor de goede orde vermeld ik nog even dat ik tevens een warmtepomp voor warm water t.b.v. keuken en douche heb laten installeren. Ook vanaf eind september 2019.

Mijn poging om duurzamer te leven is wel een dure gebleken. De aanschaf is nl ook niet goedkoop. Dit was per strip ca. 900 euro, incl. montage.

je kunt het niet uitrekenen, nooit. e moet het elk jaar weer opnieuw ondergaan wat het voordeligste is: combinatie, alleen of meer cv of meer infrarood omdat elk weertype zijn eigen type verwarming vraagt. gewoon een paneel van 120 euro kopen van 600 watt, kijken wat die doet. ir laser thermometer kopen en kijken hoe de warmte zich verspreidt… proefondervindelijk  niks dure mannetjes laten komen. voor dat geld kun je weer een paar maanden stoken namelijk. zonde van je geld. zelf experimenteren is het goedkoopste. ieder huis is uniek, al zijn ze hetzelfde gebouwd. Ieder huis is anders gedecoreerd en ingericht. per kamer proberen en cv zo laag mogelijk zetten. succes !

Na de hele topic gelezen te hebben gelezen, besloten om in ieder geval als bijverwarming een infrarood paneel aan te schaffen. Alleen welke?

Redwell panelen van ongeveer 1000,-, Of een Princess paneel van rond de 200,-?

Iemand tips?

Reputatie 7
Badge +6

Ga in ieder geval voor een merk dat tevens op andere gebieden een goede naam heeft , als je geen nadere info over panelen kunt vinden , @henriette890 . Met het merk Princess heb ik slechte ervaringen . 

Wiersum ik heb ook niet heel veel vertrouwen in Prinsess. 
Redwell vind ik wel erg duur. 
Ik heb tot nu toe weinig informatie gevonden  over verschillende merken . 

De meeste discussies gaan over de voor of nadelen van IR panelen in het algemeen

Reputatie 5
Badge +5

@henriette890 Ik zie dat je het hele Topic hebt doorgelezen en je vraag panelen van 1000,00 of 200,00 ?

Dan zal je eerts de CAPACITEIT BEREKENING INFRAROODVERWARMING voor de te verwarmen ruimte(n) moeten bepalen.

Als dat al gedaan is OK, Ik heb een simpel rekenvoorbeeld bijgevoegd.

CAPACITEIT BEREKENING INFRAROODVERWARMING

Bereken het benodigde vermogen van infrarood verwarmingspanelen. Om een ruimte comfortabel te verwarmen met infraroodverwarming, is het belangrijk eerst het benodigde vermogen van de infraroodpanelen te bepalen. Het benodigde vermogen hangt van de eigenschappen van de ruimte:

Oppervlak, hoogte van het plafond, gewenste maximale temperatuur en de isolatie. Bereken het benodigde vermogen nu in 3 eenvoudige stappen. Bepaal eerst de eigenschappen van de ruimte/ kamer:

1: Oppervlak van de ruimte Bereken het oppervlak van de ruimte door de lengte met breedte te vermenigvuldigen. Voorbeeld: lengte x breedte = 5 x 4 = 20 m2 .

2: Inhoud van de ruimte Bereken de inhoud van de ruimte door het oppervlak te vermenigvuldigen met de hoogte tot het plafond Voorbeeld: oppervlak x hoogte = 20 x 2,6 = 52 m3 .

3: Gewenste maximale temperatuur Kies nu de gewenste maximale temperatuur in de ruimte. Het benodigde vermogen hangt af van de gewenste temperatuur, en de invloeden van beglazing en isolatie. •

18 graden: 20 watt/ m3 •

19 graden: 23 watt/ m3 •

20 graden: 26 watt/ m3 •

21 graden: 29 watt/ m3 •

22 graden: 32 watt/ m3 •

23 graden: 35 watt/ m3 •

24 graden: 38 watt/ m3 •

Ruimte slecht geïsoleerd of met veel beglazing? Reken dan 4 watt/ m3 extra Bereken nu het vermogen. 

Het benodigde vermogen van de infraroodverwarming wordt berekend door vermogen per m3 x inhoud.

Een aantal rekenvoorbeelden:

Woonkamer van 52m3 , max 21 graden, goed geïsoleerd = 29 x 52 = 1508 Watt

Woonkamer van 52m3 , max 21 graden, slecht geïsoleerd = 33 x 52 = 1716 Watt (33 = 29 + 4 extra)

Badkamer van 16m3 , max 24 graden, slecht geïsoleerd = 38 x 16 = 608 Watt (38 = 34 + 4 extra)

Reputatie 7
Badge +6

Redwell kost ongeveer € 1000 per 1000 Watt . Dus dat zal het vermogen zijn dat TS zoekt denk ik en is mogelijk al berekend . De vraag is wat een goede is voor een redelijke prijs . Daar kom ik ook niet uit . De meeste merken zijn mij onbekend . Ik zag wel Hyundai , maar of een goede autofabriek ook goede infraroodverwarming kan maken is niet vanzelfsprekend . 

Berekening is al gemaakt.

Een paneel van 1000 Watt in de zithoek en een paneel van 600 Watt zou voldoende moeten zijn.

Een paneel van Redwell (1000 Watt) kost ongeveer 1000 euro. Paneel van Ecosun (1000 Watt) kost 339 euro. Dat scheelt nogal wat. Maar als het Ecosun paneel niet effectief verwarmd, dan is het alsnog duur.

Vandaar dit dilemma.

Reputatie 5
Badge +5

Wat ik eigenlijk niet zie bij specificaties van de IR panelen, of deze korte, midden of lange golf panelen zijn, of is dat bij deze verwarmingspanelen niet van toepassing? Of wordt het gewoon niet vermeldt.

Daarmee zou b.v. het prijs/kwaliteits verschil verklaarbaar mee kunnen zijn.

Ik zou de goedkoopste nemen. Dan komt het minder hard aan als je de gepeperde stroomrekening krijgt.

Reputatie 5
Badge +5

Hierbij nog een paar wetenswaardigheden en merken.

Voordelen  infrarood en verwarming lange golf.

• Korte opwarmtijd van 5 tot 10 minuten
  • Grote warmteverspreiding
  • Eenvoudig en snelle installatie aan wand of plafond
  • Gezonde warmte, schone lucht, geen luchtcirculatie
  • Vochtigheidsgraad is in balans, geen droge lucht
  • Aansturing via draadloze thermostaat infrarood verwarming
  • Leverbaar in diverse designs voor iedere ruimte

•  
  • De beste infrarood panelen van bijvoorbeeld de Duitse merken Welltherm, Ecaros of Alkari zetten maar liefst 93% van de energie om in infrarood warmte. De elektrische verwarming is daardoor zeer duurzaam in verbruik. Er gaat maar weinig warmte verloren tijdens het verwarmingsproces. Je bespaart met een infrarood lange golf zo’n 30 tot 50% op de stookkosten ten opzichte van een CV ketel die op gas werkt. 

Ik denk niet dat het nuttig is om op een forum één op één reclameteksten te knippen en plakken, nog wel voorzien van grote vette letters.

Reputatie 5
Badge +5

@Harrie LPP Ok modera……..meester speciaal voor jou mijn lesje overgeschreven.

krijg ik nou alsjeblieft  geen strafwerk? Of een onvoldoende😀

@E.T. Wiersum Ga in ieder geval voor een merk dat tevens op andere gebieden een goede naam heeft 

Ja, Duitse merken Welltherm, Ecaros of Alkari ( hier moet ik dan ook een andere naam voor verzinnen?).😂

Reputatie 7
Badge +6

@Harrie LPP , die gepeperde stroomrekening staat of valt met de vraag of die stroom geheel of grotendeels van zonnepanelen betrokken wordt . TS heeft het over bijverwarming , dus zijn er ook andere verwarmingsmogelijkheden . En als de salderingsregeling verdwijnt wordt het juist nog veel belangrijker om de eigen stroom zo veel mogelijk te benutten . 

In maart proef gedaan met de terras-heater. 1500 W. (infrarood korte golf) en elektrisch kacheltje. Deze overdag gebruikt i.p.v. CV.  's avonds na 19.00 CV aangezet.  Verhoging stroomrekening was nihil t.o.v. februari.

Gasrekening met 40 % gereduceerd.   NB. ben in bezit van 10 zonnepanelen.

De terrasheater (korte golf )wordt erg warm, je moet er niet te dicht op zitten, maar je er te ver af zit, voel je de warmte niet goed . Ideale afstand van het apparaat  om je er aan op te warmen is vrij beperkt. Dus om even te proberen prima, maar heel erg comfortabel en handig is het niet.

Een goed infrarood paneel (lange golf) wordt minder warm , maar tevens is het bereik om de warmte op te vangen groter. Is dus comfortabeler, aldus een enthousiaste gebruiker van de Redwell panelen.

Welke 2500 betaalde (inclusief installatie) van 2 Redwell panelen van in totaal 1800 Watt

Welke 2500 betaalde (inclusief installatie) van 2 Redwell panelen van in totaal 1800 Watt

Dat vind ik een erg hoog bedrag voor een electrisch verwarmingsapparaat. Het is meer dan 500 euro méér dan onze airco/L/L-warmtepomp van 3,5 kW, inclusief installatie. Zo'n paneel is technisch niks meer dan een plaat met een verwarmingselement in zoals ook in een oven of koffiezetter zit.

In maart proef gedaan met de terras-heater. 1500 W. (infrarood korte golf) en elektrisch kacheltje. Deze overdag gebruikt i.p.v. CV.  's avonds na 19.00 CV aangezet.  Verhoging stroomrekening was nihil t.o.v. februari. Gasrekening met 40 % gereduceerd.   NB. ben in bezit van 10 zonnepanelen.

Volgens mij mis ik een paar beschouwingen in dit proefverslag. Een hele reeks eigenlijk.
Waarom overdag electrisch en 's avonds CV?
Werkt jou facturering van de stroom niet met voorschotten?
Worden bij jou de meterstanden elke maand opgenomen?
Krijg je daarvan elke maand een rekening?
Denk je dat een apparaat van 1500 W geen stroom verbruikt?
Ten opzichte van wat is de rekening met 40% gereduceerd?
Weet je dat maart zonniger en warmer was dan februari?
Weet je dat maart een record aan zonnestroom heeft opgeleverd en je die misschien hebt opgebruikt?

@ Harrie. Het is natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek.

s avonds de cv aan omdat we dan geen zinnen-energie hebben.

en via energie  leverancier (samsam) krijg ik elke maand mijn stroomverbruik en gas verbruik keurig toegestuurd 

misschien was maart wel zonniger maar al zou ik minder bespaard hebben , bijv. 30% ook dan zou ik hierover tevreden zijn .

@ Harrie. Het is natuurlijk geen wetenschappelijk onderzoek.

Dat maakt niet uit. Als je conclusies wilt trekken moet je een proef goed uitvoeren.

Even grof geschat en onze eigen PV-opbrengst bekeken heb je ca. 200 kWh aan zonnestroom niet betrokken in je proef.

Reputatie 5
Badge +3

@henriette890 Ik zou zeggen: Bekijk de kosten en de baten over een wat langere periode, bijvoorbeeld een heel jaar c.q. een hele afreken/contractperiode en vergelijk dan. Het genoten en ervaren comfort is natuurlijk (helaas) onbetaalbaar. Just my € 2 ct

Reputatie 3
Badge +2

Ik zet de verwarming gewoon uit. Met een extra trui en dikke sokken en vooral: veel blijven bewegen!! kun je best leven in 10-14 graden. Met een goed geïsoleerd huis hoeft er dan in een milde winter niet veel bijgestookt te worden. En ik heb ontdekt dat het went. Je lichaam went eraan en je hebt het niet koud..  

Reageer