Waar moet je op letten bij de aanschaf van infrarood panelen?

• 24 October 2018
  • 71 reacties
  • 56030 Bekeken

Wij willen binnenkort de HR-CV installatie volledig vervangen voor infrarood panelen door het hele huis. Er is echter heel veel en heel weinig te vinden. Datgene wat ik vind heeft een hoog "wij van wc-eend"-gehalte.
Heeft iemand dit al een keer gedaan? Wat zijn de ervaringen? En waar moet men op letten?

71 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Beste mw Stoffers,
Inderdaad kan infraroodverwarming prettig aanvoelen. We maken onderscheid tussen lage temperaturen zoals bijvoorbeeld bij wandverwarming en hogere temperaturen zoals bij infraroodpanelen. Bij lage temperaturen heb je veel oppervlak nodig maar dat is wel efficiënt. Bij panelen heb je minder oppervlak nodig maar is de temperatuur ook aanmerkelijk hoger. Het nadeel van panelen met hoge temperaturen is dat er ook een "schaduweffect" is. de ene kant van je lijf wordt warm, de andere kant dus niet. Onder tafel worden je voeten dus ook niet warm. Ik reageer een beetje fel op elektrische infraroodverwarming omdat het een hype dreigt te worden. Je hoort alleen de voordelen maar niet de nadelen, vooral als je denkt milieubewust, energieneutraal en nul op de meter te hebben. Nee dus. Het is erg duur als je op de een of andere manier je huis elektrisch wilt verwarmen. Een uitzondering zijn ruimtes die zelden verwarmd moeten worden, dan is het heel praktisch. En natuurlijk, als je een plek in huis hebt waar je lekker bij elkaar zit, dan is het ook geen probleem voor die enkele keer dat je dat gebruikt. Meer over infrarood kan je vinden op *
Met vriendelijke groet,
Theo

* [commerciële link verwijderd door beheerder]
Je kunt ook eerst beginnen met een paar kamers van een IR-paneel te voorzien, met name je woonkamer/ keuken, omdat daar de grootste warmtebehoefte is. Dan kun je de warmte van IR ervaren en ondertussen kijken of je gasverbruik en electriciteitsverbruik ook verandert. Gezien de kosten is het vervangen van je ketel sowieso de enige optie op dit moment, echter het gaat om de omvang van de nieuwe ketel: vervang je deze voor een 'grote' nieuwe ketel of voor een 'kleine' nieuwe ketel. Kies je een 'te kleine' voor je huis, dan kun je bij hele koude winters een frisse woning hebben en mogelijk dat je ketel ook eerder aan vervanging of duur onderhoud toe is, dan wanneer je een ketel met 'veel' overcapaciteit aanschaft. Je komt dan dus al snel bij een vakman uit om dit samen door te rekenen. In essentie kun je proberen je gasverbuik te minimaliseren door een andere energiebron te gebruiken voor je warmte-behoefte. De combinatie zonnepanelen en IR is dan een prima alternatief ipv een veel duurdere warmtepomp aan te schaffen. In Scandinavie wordt veel met IR-panelen gewerkt, ook in Belgie wordt het veel in plafonds toegepast. Misschien heb je iets aan deze info?
Reputatie 1
Goedemiddag, ik ben ook aan het kijken naar infrarood oplossingen.
Heb je zonnepanelen dan is het de komende 2 jaar juist interessant om ze wel aan te schaffen.
Badge
Heeft u er wel eens over nagedacht waarom u uw huis met zo’n CV ketel verwarmt? Anders gezegd: is centrale verwarming eigenlijk wel zo’n goede optie?
Gaat u maar na: uw ketel produceert warmte op een plaats (doorgaans de zolder) waar u die warmte niet nodig heeft. Vervolgens moet die warmte getransporteerd worden naar de plek of plekken waar u hem wel wilt hebben. Dat is vaak de woonkamer, soms de badkamer, soms ook een slaap of studeerkamer. Maar meestal niet tegelijkertijd. Om dat te kunnen doen is er een ingewikkeld stelsel buizen, een heleboel water en een of meerdere elektrische pompen nodig. Dat kost niet alleen geld maar ook (vrij veel!) energie…Dat daarbij eigenlijk alle kamers gewoon altijd warm worden gehouden omdat anders de CV ketel zijn warmte niet goed kwijt kan, en de stilstandsverliezen* heel hoog oplopen, is helaas weinig aan te doen…

Het bovenstaande stukje heb ik op een website die onder mijn beheer staat geschreven.

Van de door Theo53 genoemde 8000 kWh of zelfs 12500 (!!) kWh uit gas wordt in een NL huishouden niet meer dan zo'n 2000-3000 kWh nuttig gebruikt, de rest is ofwel teveel, ofwel op plaatsen waar ik het niet hebben wil, ofwel gewoon verlies door de schoorsteen. De meeste NL huishoudens halen nog geen 30% aan nuttig jaarrendement uit hun CV installatie! Kijkt u eens naar de warmteverliesberekening van uw huis en vraag u af hoe dat verbruik in kWh zo hoog kan zijn! En kijkt u ook eens naar het vermogen van uw CV ketel. Minimaal 22 kW, terwijl dat warmteverlies voor een modern ééngezinshuis/rijtjeshuis niet meer is dan zo"n 4 tot 5 kW!!

Ik denk al meer dan 20 jaar lang dat deze manier van verwarmen pure energie verspilling is. In Nederland wordt ondanks het rap verdwijnen van aardgas nog steeds gedacht dat er geen andere/betere/zuinigere/voordeligere alternatieven zijn. Maar kijk eens over onze grenzen. Daar waar helemaal geen aardgas beschikbaar is. Ook daar wordt verwarmd, vaak zuiniger en beter dan de meeste NL huishoudens dat doen.

Warmtepompen? Misschien, als u geld te veel hebt. Investeringen zijn huizenhoog, veelal wordt de beloofde bezuiniging niet bereikt. Een luchwarmtepomp werkt prima bij een hoge bron(lucht)temperatuur, wanneer je eigenlijk geen verwarming nodig hebt. Bij een lage temp. bevriest de buitenunit en wordt overgeschakeld op elektrische verwarmingselementen in de boiler. Of de buitenunit wordt met elektrische elementen ontdooid.... Dan gaat het rendement (COP) naar de kelder....precies op de momenten dat je de verwarming echt nodig hebt...

En vergeet niet alle hulpenergie, circulatiepompen, ventilator, elektrische kleppen en... het afstraalverlies van een grote boiler!

Waarom niet eerlijk zijn en gezegd dat een warmtepomp gewoon een vorm van elektrische verwarming is!

Verwarmen is een eenvoudig proces, dat door velen onnodig ingewikkeld gemaakt wordt. Wat is eenvoudiger dan een stroom door een elektrische weerstand te laten lopen . Warmte wordt alleen in die weerstand opgewekt en wel precies het aantal kWh als u er als elektrische stroom instopt.

Leg die weerstand in de vorm van vloerverwarming in de vloer en die vloerverwarming warmt alleen de ruimte op waar u hem heeft aangebracht. Zorg voor een goede regeling die inspeelt op uw wensen en op het weer buiten (buitentemperatuur compensatie) en u heeft het meest effectieve verwarmingssysteem dat er is.

Vlak onder het oppervlak gelegd, direct onder tegels b.v., reageert een dergelijke vloerverwarming ook nog behoorlijk snel.

En, als klap op de vuurpijl, nu we toch over infrarood praten, het is de enige echte vorm van infrarood verwarming, omdat de vloertemp. met 25 tot max. 27 graden precies ligt in het enige bruikbare lucht-doorlaatbare gebied voor infrarood straling. Bij hogere temp. ontstaat voornamelijk convectie... Ook niet erg als je tenminste die convectie goed weet te gebruiken.

Al met al is het een fabeltje dat je met elektrische verwarmingssystemen je huis niet voordelig kunt verwarmen. Zelfs tegen lagere verbruikskosten dan met uw van CV ketel of een warmtepomp.

Goed gedimensioneerde en geregelde (vooral dat laatste staat en valt alles mee) elektrische (vloer)verwarmingen werken zuiniger en kosten minder dan praktisch alle andere systemen.

Ik zet hier verder geen links bij die e.e.a. onderbouwen, maar u kunt reageren en dan zend ik die aan belangstellenden toe.

Ik heb zelf inderdaad een aantal van dit soort systemen ontwikkeld en ook aan diverse huiseigenaren geleverd, zoals gezegd, over de afgelopen 20 jaren.
Reputatie 1
Hoi Monique,
Reden is dat de huidige saldering regeling zeer gunstig is om veel kWh te verbruiken. Daarna is het nog maar de vraag of de regering de beloofde verlaging op elektriciteit gaat doorvoeren per 2022.

Kijkend naar de nieuwe energie prijzen dan zie je dat o.a. Eneco al een voorschot neemt op de toekomst, zij verdubbelen alvast hun leveringskosten op gas per 01 januari 2019. Kortom, minder gas verbruiken in samenwerking met de huidige saldering regeling en zonnepanelen is een berekening waard.
Reputatie 5
Badge +5
Infraroodpanelen hebben vooral hun nut in het snel en kortstondig opwarmen van kleine ruimtes waar geen centrale verwarming is of waarvoor het zonde is om het hele cv-systeem in te schakelen. En dan nog zijn ze in die situaties vooral geschikt om een persoon die zich in het bereik van het paneel bevindt te verwarmen, niet zozeer de ruimte zelf.

Voor het volledig verwarmen van een woning zijn infraroodpanelen een weliswaar gasloze, maar niet duurzame optie. Je energierekening zal er dan ook flink van omhoog gaan (als je ruimtes nog net zo warm wilt stoken als je voorheen deed). Energetisch gezien zijn ze nogal vergelijkbaar met de elektrische cv-ketel. Vanuit het perspectief van duurzaamheid en je energierekening kun je dan beter een HR-gasketel blijven gebruiken, en later een warmtepomp (elektrisch stoken op een manier die wél een hoog rendement heeft) of aansluiting op een warmtenet overwegen.
Dank voor de uitleg, Theo!
Ik ga infraroodpanelen proberen als alternatief voor mijn huidige elektrische kacheltje van 1000 W. Dat gebruik ik in de winter als ik alleen thuis aan het werk ben op mijn werkkamer. Wil ik die met CV warm krijgen, dan moet ik eerst onze grote woonkamer verwarmen, waar de thermostaat hangt. Of ik moet alle radiatoren in huis dichtdraaien behalve op mijn werkkamer, en zo de thermostaat 'foppen', tot het in mijn werkkamer warm genoeg is. Maar dat vind ik geen doen.
Ik ben benieuwd hoe het infrarood-paneel bevalt.
Overigens heb ik ook een elektrische voetenwarmer; die geeft ook voor weinig energie toch een behaaglijk gevoel - aan mijn voeten.
Van de winter ga ik lekker experimenteren en rekenen en kijken hoe ik met zo min mogelijk energie toch behaaglijk kan werken.
Reputatie 7
Badge +5
110 eur is best veel, volgens mij kun je hier op besparen door energiezuinige en efficiente spullen te gaan gebruiken. een koelkast van 35jr loopt volgens mij nog op diesel.....

Gezien het feit dat er werk gemaakt moet worden van de energie transitie, vind ik het vreemd dat er zo weinig onafhankelijke, op wetenschappelijke basis gedane onderzoeken zijn over hoe die transitie het best gedaan kan worden.

Het is opmerkelijk dat men niet echt een onderzoek kan vinden of infra rood wel of niet gunstig is.

Wat milieu centraal schrijft over het gebruik van infra rood panelen is te weinig op wetenschappelijke basis gebaseerd, en dit lijkt mij milieucentraal onwaardig.

Groeten WG

Reputatie 2
Badge +3
Ja, ik beschik over een commerciële website, die ik hier niet wil pushen. Ik heb op jouw website gezien dat je althans enige kennis van de fysica hebt, dat maakt een discussie enerzijds een stuk eenvoudiger, anderzijds kan het ook, zoals blijkt, voor de nodige verwarring zorgen. Als oud leraar natuurkunde ben ik dat wel gewend overigens :-)
Ik hoop van jou (of een ieder die zich hier in wil mengen) te horen.
Rob

Ik ben óók oud-leraar natuurkunde en heb een pleidooi geschreven voor de warmtepomp op grondwater. En een betoog tégen de warmtepomp op buitenlucht. Wil je dat lezen, kijk dan HIER op dit forum.
Groet, JW

Infrarood vloerverwarming is electrische (weerstands-) vloerverwarming. Infrarood kan namelijk niet door laminaat, vloerbedekking en dergelijke. Het gaat je een lieve duit aan electriciteit kosten als je daar je huis mee wilt verwarmen, net als met electrische IR-panelen.
Als je aan de vloerverwarming wilt neem dan meteen standaard vloerverwarming met een warmtepomp als verwarming of laat die vloerverwarming aanleggen maar stook die voorlopig gewoon met de HR-ketel bij, kan ook gewoon naast de radiatoren. Dat gaat je niet veel gas besparen (althans bij ons niet) maar is wel heel comfortabel, niet alleen aan de voeten maar ook door de gelijkmatigheid van de warmte in huis. De onderkant van de vloer moet wel geïsoleerd zijn natuurlijk anders ben je tevens letterlijk de aarde aan het verwarmen.
Electrische vloerverwarming is eigenlijk alleen geschikt als het om ruimtes gaat waar je groot comfort wilt maar waar je niet vaak komt zoals een badkamer waar je 2x per dag gedurende 10 minuten bent. Het is dan wel zaak om de timer heel goed in te stellen en te houden en niet zoals bij iemand die ik ken de vloerverwarming 24/7/365 aan te laten staan. Dan krijg je mensen die verbaasd zijn over hun hoge electrictiteirsrekening.

Reputatie 2
Badge +1
Beste gebruiker....
Hier worden een aantal misverstanden op elkaar gestapeld. Een verwarming met thermostaat blijft niet doorstoken als de temperatuur bereikt is. dat geldt voor een cv, elektrische verwarming en warmtepomp. Deze wordt gewoon afgeschakeld als de temperatuur bereikt is. Datzelfde is het geval met het rondpompen door de circulatiepomp, die gaat ook gewoon uit. Moderne cv's kunnen ook hun vermogen terugdraaien naar 10 -20% wat weer een hoger rendement geeft en ook comfortabeler is. Er zijn dus nauwelijks stilstandsverliezen.

Het genoemde nuttige gebruik van de cv van 30% heeft niets te maken met een cv of welke verwarming dan ook. Dat is ofwel tocht, ventilatie of gewoon geleiding door muren, vloer of ramen.

Inderdaad is verwarmen van een woning energieverspilling, de warmte verdwijnt op de een of andere manier. Bij bestaande woningen is dat helaas het geval. Maar je zult wat moeten als je een kamer comfortabel wilt hebben. Een alternatief is gaan wonen in een moderne nieuwe woning volgens de BENG normen (bijna energie neutraal gebouw).

Dat er in het buitenland zuiniger met energie omgegaan wordt zou ik niet durven beweren.

Ja een luchtwarmtepomp heeft de eigenschappen die u beweert. Dat geldt niet voor de bodemwarmtepomp. Kijk hiervoor maar op www.huisenergieneutraalmaken.nl

Ja een warmtepomp is elektrische verwarming maar dan krijg je 5 kWh aan warmte voor 1kWh aan elektriciteit. Daarom heet het ook een warmtePOMP

Volgens mij is er helemaal geen discussie dat elektrische verwarming eenvoudig is en ook snel kan zijn. De discussie is dat je exact maar 1 kWh aan warmte krijgt voor 1kWh aan elektriciteit en daarom betaal je 5 keer zoveel voor de warmte als bij de warmtepomp. Je hebt immers 5 keer zoveel elektriciteit nodig.

U noemt de transparantie van lucht voor warmtegolven bij 25-27 graden. Dat effect geldt als infrarood door de hele weglengte van bijvoorbeeld de atmosfeer gaat, tientallen kilometers. Dit effect is zelfs niet meetbaar bij weglengtes van een paar meter zoals in huis.
Confectie ontstaat altijd maar is evenredig met het temperatuurverschil en oppervlakte. De vorm van het oppervlak doet er wél toe.

Ik ben benieuwd of de mensen die hun huis omgebouwd hebben van aardgas verwarming naar elektrische verwarming, onder dezelfde comfort condities, ook de moeite willen nemen om hun meetgegevens (jaarrekening energienota) op tafel te leggen om 2 verschillende jaren met elkaar te kunnen vergelijken. Het is eenvoudig om allerlei stellingen te poneren zonder onderbouwing.
Het valt mij op dat er veel stellingen gedaan worden die altijd waar of altijd nietwaar zijn. Ik wil de lezers adviseren zulke uitspraken met een korrel zout te nemen en zelf op onderzoek uit te gaan. Zoals @Wendy van den Elshout schrijft is de website van de mileucentraal een betrouwbare bron waar ze de voordelen, nadelen van verschillende verwarmingstoepassingen in verschillende situaties goed uitleggen.

Ik ben een huis aan het bouwen en ook ik heb me moeten verdiepen in de werking van verschillende systemen om een keus te kunnen maken. Uiteindelijk heb ik voor een combinatie gekozen van lucht WTW, grondwarmtepomp en infrarood panelen.

De infraroodpanelen worden gebruikt op plekken waar we relatief weinig komen zoals een badkamer of hobby kamer. Via zone regeling zal de warmtepomp deze ruimtes op 17-18 graden houden. Via een schakelaar of bewegingssensor kunnen de infrarood panelen voor wat extra comfort zorgen.

Let op: de panelen zijn in mijn geval niet bedoeld om de ruimte te verwarmen maar de personen in de ruimte.

Persoonlijk ben ik erg tevreden met de WTW voor de luchtkwaliteit en een combinatie van langzaam/lage temperatuur systeem en snelle/hoge temperatuur systeem.

In maart proef gedaan met de terras-heater. 1500 W. (infrarood korte golf) en elektrisch kacheltje. Deze overdag gebruikt i.p.v. CV.  's avonds na 19.00 CV aangezet.  Verhoging stroomrekening was nihil t.o.v. februari. Gasrekening met 40 % gereduceerd.   NB. ben in bezit van 10 zonnepanelen.

Volgens mij mis ik een paar beschouwingen in dit proefverslag. Een hele reeks eigenlijk.
Waarom overdag electrisch en 's avonds CV?
Werkt jou facturering van de stroom niet met voorschotten?
Worden bij jou de meterstanden elke maand opgenomen?
Krijg je daarvan elke maand een rekening?
Denk je dat een apparaat van 1500 W geen stroom verbruikt?
Ten opzichte van wat is de rekening met 40% gereduceerd?
Weet je dat maart zonniger en warmer was dan februari?
Weet je dat maart een record aan zonnestroom heeft opgeleverd en je die misschien hebt opgebruikt?

Die details weten we allemaal niet hè?
Laat ik me dan beperken tot de tip aan de vragensteller om de eerste winter een kWh-meter op de stroomingang van de vloer te zetten om te weten wat die warme voeten gaan kosten.

Badge

Heeft u er wel eens over nagedacht waarom u uw huis met zo’n CV ketel verwarmt? Anders gezegd: is centrale verwarming eigenlijk wel zo’n goede optie?

Gaat u maar na: uw ketel produceert warmte op een plaats (doorgaans de zolder) waar u die warmte niet nodig heeft. Vervolgens moet die warmte getransporteerd worden naar de plek of plekken waar u hem wel wilt hebben. Dat is vaak de woonkamer, soms de badkamer, soms ook een slaap of studeerkamer. Maar meestal niet tegelijkertijd. Om dat te kunnen doen is er een ingewikkeld stelsel buizen, een heleboel water en een of meerdere elektrische pompen nodig. Dat kost niet alleen geld maar ook (vrij veel!) energie…Dat daarbij eigenlijk alle kamers gewoon altijd warm worden gehouden omdat anders de CV ketel zijn warmte niet goed kwijt kan, en de stilstandsverliezen* heel hoog oplopen, is helaas weinig aan te doen…

Het bovenstaande stukje heb ik op een website die onder mijn beheer staat geschreven.

Van de door Theo53 genoemde 8000 kWh of zelfs 12500 (!!) kWh uit gas wordt in een NL huishouden niet meer dan zo'n 2000-3000 kWh nuttig gebruikt, de rest is ofwel teveel, ofwel op plaatsen waar ik het niet hebben wil, ofwel gewoon verlies door de schoorsteen. De meeste NL huishoudens halen nog geen 30% aan nuttig jaarrendement uit hun CV installatie! Kijkt u eens naar de warmteverliesberekening van uw huis en vraag u af hoe dat verbruik in kWh zo hoog kan zijn! En kijkt u ook eens naar het vermogen van uw CV ketel. Minimaal 22 kW, terwijl dat warmteverlies voor een modern ééngezinshuis/rijtjeshuis niet meer is dan zo"n 4 tot 5 kW!!

Ik denk al meer dan 20 jaar lang dat deze manier van verwarmen pure energie verspilling is. In Nederland wordt ondanks het rap verdwijnen van aardgas nog steeds gedacht dat er geen andere/betere/zuinigere/voordeligere alternatieven zijn. Maar kijk eens over onze grenzen. Daar waar helemaal geen aardgas beschikbaar is. Ook daar wordt verwarmd, vaak zuiniger en beter dan de meeste NL huishoudens dat doen.

Warmtepompen? Misschien, als u geld te veel hebt. Investeringen zijn huizenhoog, veelal wordt de beloofde bezuiniging niet bereikt. Een luchwarmtepomp werkt prima bij een hoge bron(lucht)temperatuur, wanneer je eigenlijk geen verwarming nodig hebt. Bij een lage temp. bevriest de buitenunit en wordt overgeschakeld op elektrische verwarmingselementen in de boiler. Of de buitenunit wordt met elektrische elementen ontdooid.... Dan gaat het rendement (COP) naar de kelder....precies op de momenten dat je de verwarming echt nodig hebt...

En vergeet niet alle hulpenergie, circulatiepompen, ventilator, elektrische kleppen en... het afstraalverlies van een grote boiler!

Waarom niet eerlijk zijn en gezegd dat een warmtepomp gewoon een vorm van elektrische verwarming is!

Verwarmen is een eenvoudig proces, dat door velen onnodig ingewikkeld gemaakt wordt. Wat is eenvoudiger dan een stroom door een elektrische weerstand te laten lopen . Warmte wordt alleen in die weerstand opgewekt en wel precies het aantal kWh als u er als elektrische stroom instopt.

Leg die weerstand in de vorm van vloerverwarming in de vloer en die vloerverwarming warmt alleen de ruimte op waar u hem heeft aangebracht. Zorg voor een goede regeling die inspeelt op uw wensen en op het weer buiten (buitentemperatuur compensatie) en u heeft het meest effectieve verwarmingssysteem dat er is.

Vlak onder het oppervlak gelegd, direct onder tegels b.v., reageert een dergelijke vloerverwarming ook nog behoorlijk snel.

En, als klap op de vuurpijl, nu we toch over infrarood praten, het is de enige echte vorm van infrarood verwarming, omdat de vloertemp. met 25 tot max. 27 graden precies ligt in het enige bruikbare lucht-doorlaatbare gebied voor infrarood straling. Bij hogere temp. ontstaat voornamelijk convectie... Ook niet erg als je tenminste die convectie goed weet te gebruiken.

Al met al is het een fabeltje dat je met elektrische verwarmingssystemen je huis niet voordelig kunt verwarmen. Zelfs tegen lagere verbruikskosten dan met uw van CV ketel of een warmtepomp.

Goed gedimensioneerde en geregelde (vooral dat laatste staat en valt alles mee) elektrische (vloer)verwarmingen werken zuiniger en kosten minder dan praktisch alle andere systemen.

Ik zet hier verder geen links bij die e.e.a. onderbouwen, maar u kunt reageren en dan zend ik die aan belangstellenden toe.

Ik heb zelf inderdaad een aantal van dit soort systemen ontwikkeld en ook aan diverse huiseigenaren geleverd, zoals gezegd, over de afgelopen 20 jaren.

@Gebruiker1568035104 Ik zou graag met u in contact treden over een nieuw energie systeem in onze flat in amsterdam. Nu zitten daar nog een gaskachel en geiser in maar dat is helemaal niet meer van deze tijd. Ik overweeg elektrische verwarming. zal ik u mijn email adres geven?Misschien akn u eerst hier reageren dan weet ik of u dit nog leest, deze reactie is al een jaar geleden zag ik

Ik heb inmiddels twee infraroodpanelen (zg. strips) aan de wand in de woonkamer. Deze zijn eind september 2019 geplaatst. Vooraf heb ik van het bedrijf een berekening energieverbruik gekregen, na opgave van m2 en m3 plus afmetingen ramen, wel-niet geïsoleerd, etc. Een zeer gedetailleerde opgave van mijn kant.

Daarop heeft de installateur een berekening gemaakt volgens ISO-normering, en meteen een vergelijking berekend met cv-verwarming of anderszins elektrisch verwarmd. Uit deze opgave kwam de infraroodverwarming als redelijk zuiniger uit de bus, in ieder geval goedkoper dan wanneer op gas gestookte cv.

De hoeveelheid kWu voor een heel jaar zou ongeveer 3500 kWh bedragen. De berekening gold voor verwarming van woonkamer, keuken, 1 slaapkamer en doucheruimte.

Inmiddels (8 maanden met zachte winter) heb ik voor de twee strips (alleen woonkamer/keuken) een verbruik van maar liefst 7000 kWh! Dat ik hiervan ben geschrokken, mag duidelijk zijn.

Omdat ik nog niet met de leverancier in gesprek ben, noem ik hier nog geen namen, maar dat gaat binnenkort met de jaarafrekening van de energieleverancier erbij, wel gebeuren.

Voor de goede orde vermeld ik nog even dat ik tevens een warmtepomp voor warm water t.b.v. keuken en douche heb laten installeren. Ook vanaf eind september 2019.

Mijn poging om duurzamer te leven is wel een dure gebleken. De aanschaf is nl ook niet goedkoop. Dit was per strip ca. 900 euro, incl. montage.

Reputatie 5
Badge +3

@Bloemendaal3 Infraroodpanels zijn leuk voor een badkamer, toilet, hal of schuurtje.. gekoppeld aan het licht knopje tijdelijke warmte voorzien.  Dan verbruikt het bijna niets en geeft goed warmte… voor het opwarmen van een ruimte (woonkamer/kantoor) is het eigenlijk ongeschikt . 

Reputatie 5
Badge +3

@Bloemendaal3 7000 kWh vs. 3500 kWh! Dit is wel een zeer forse overschrijding van de “berekening”.
7000 kWh alleen voor de IR-panelen? (welk vermogen?)
Hoe heb je het verbruik van de panelen bepaald?

Belangrijk: Hoeveel m³ gas heb je ongeveer kunnen vervangen?

Hallo allemaal, erg interessante discussie. Wij willen de vloer vervangen. En het liefst meteen vloerverwarming aanleggen. Niet als hoofdverwarming, meer voor een behaaglijk gevoel. Ik zie allerlei fantastische producten op internet op basis van IR. Juist omdat het alleen maar om het behaaglijke gevoel (warme voetjes) gaat, lijkt IR vloerverwarming mij een goede optie. Hoe kijken jullie hier tegenaan? Alvast bedankt voor de reacties 😀. Groet, Robert

Na de hele topic gelezen te hebben gelezen, besloten om in ieder geval als bijverwarming een infrarood paneel aan te schaffen. Alleen welke?

Redwell panelen van ongeveer 1000,-, Of een Princess paneel van rond de 200,-?

Iemand tips?

Reputatie 7
Badge +7

@Robert77 , ik lees hier keurige uitleg op welke plekken IR vloerverwarming kan worden toegepast. Kunt u misschien iets breder uitleggen wat u bedoelt met “vloer vervangen”. Is dat slechts de vloerbedekking, of ook de cementdekvloer, of is het bijvoorbeeld een houten vloer die vervangen wordt door een betonnen vloer op een verdicht zandbed met alles erop en eraan? Dan kan ik ook breder antwoorden.

Hallo Jan, dank je voor de snelle reactie. We gaan alleen de vloerbedekking vervangen. Het moet een PVC vloer worden. Ik ga nog op de aangegeven site kijken. 

Reputatie 7
Badge +6

Ga in ieder geval voor een merk dat tevens op andere gebieden een goede naam heeft , als je geen nadere info over panelen kunt vinden , @henriette890 . Met het merk Princess heb ik slechte ervaringen . 

Infrarood straling is ideaal om snel koude lucht op te warmen, want lucht heeft een laag soortelijk gewicht. Centrale verwarming doet daar veel langer over. 

Infrarood straling warmt helemaal geen lucht op, nul komma nul. De lucht wordt pas warm als de infraroodstraling een object raakt, dit object warm wordt en de warmte vervolgens via convectie aan de lucht wordt overgedragen.
Wat wel zo is, is dat je bij gebruik van een straalkachel, waar de neomede IR-panelen op lijken, heel snel een gevoel van warkte krijgt omdat de massa van de straalkachel laag is waardoor die snel warm is. Echt behaaglijk zal het nooit worden. Energiezuinig ook niet, dus alleen voor kortdurende situaties, en zelfs dan kunnen de kosten gauw oplopen.

Reageer