Waarom denken de mensen dat er bezuinigt moet worden op verbruik energie?

• 19 January 2018
  • 6 reacties
  • 420 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Ik vroeg mij af waarom mensen denken als me. Wat natuurlijk averechts werkt bezuinigt op energie, dat men dan ook minder kwijt zijn op de rekening.Ik voor mij geloof er niets van, ik denk als men overstapt op een andere leverancier dat het misschien een klein beetje helpt.Het zal toch niet zo zijn dat een leverancier genoegen neemt met een lagere winst,het gevolg van bezuinigen,dus aan het einde van het jaar moet er toch meer winst zijn. Wat natuurlijk averechts werkt als men in grote getallen gaat bezuinigen. Volgens mij is de bezuiniging op het gebruik en de belofte's dat men goedkoper uit is een broodje aap verhaal, tenminste is dit mijn gedachtegang.
Met een vriendelijke groet!!

6 reacties

Badge
Ik denk in de eerste maanden wel verschil is maar uiteindelijk krijg je dan een eindafrekeing en dan blijkt dat je meer hebt verbruikt als wat is geschat toen je je aanmelde als nieuwe klant. Adres invullen. Alleenstaand of neerdere personen en dan krijg je een overzicht van een geschatte verbruik op basis van je ingevulde gegevens. En je krijgt bij sommige een korting als welkomscadeau. Maar dat betaal je net zo hard weer terug omdat je toch volgens hun meer hebt verbruikt. Dus ik twijfel hier ook over.
Reputatie 7
Badge +5
dit heet toch gewoon concurreren? Bij de ene supermarkt is de hagelslag toch ook goedkoper dan bij de ander?

En het is best even lastig om voor jezelf een berekening te maken of overstappen goedkoper is of niet. maar de tarief structuur is vergelijkbaar en dus is het een kwestie van je verbruik afzetten tegen de tarieven van meerdere partijen. En natuurlijk niet rekenen met het voorschot wat je betaalt, dat zegt niks. Het gaat om je daadwerkelijk verbruik.

Excel is je beste vriend 😉
Nou dit is een verhaal waar verschillende aspecten aan zitten. Je hebt de 'leveranciers' voor eindgebruikers, en je hebt de energie producenten. Wat jouw verhaal betreft: Als er minder energie nodig is, dan hebben de producenten inderdaad een probleem. Nu hebben de Nederlandse eigenaars van 2 energie producenten, hun zaak verkocht, Nuon is naar Vattenfall gegaan voor bijna € 10.000.000.000 en Essent naar RWE voor ongeveer een gelijk bedrag ( € 9,3 miljard).

Die overnames waren zeer gunstig voor de nederlandse eigenaren bleek achteraf.

Hoe de Zweedse aankoop van Nuon de slechtste aankoop ooit werd

Allereerst, de Nuon-affaire staat niet op zichzelf. Begin deze eeuw, toen de energiemarkt geliberaliseerd werd, kochten energiebedrijven in hoog tempo concurrenten op in alle uithoeken van Europa. Alom was de verwachting dat de vraag naar energie in Europa zou toenemen en dat een bedrijf met een ‘gediversificeerde portfolio’ - met veel verschillende centrales in veel verschillende landen - spekkoper zou zijn. Een ware golf van mergers and aquisitions trok over het continent. En de ‘marktprijs’ voor een middelgroot energiebedrijf steeg tot ongekende hoogte.

...

Maar een paar jaar later is van al die beloften weinig terechtgekomen: De gasmarkt stortte in en de energieprijzen stegen niet, zoals bij de overname was aangenomen. Omdat er zoveel nieuwe spelers op de Nederlandse markt begonnen met het bouwen van nieuwe centrales was er vanaf 2008 plotseling sprake van overcapaciteit. Twee van de drie turbines die bij Nuons Groningse gascentrale Magnum zijn gebouwd, zijn nooit in gebruik genomen. Inmiddels wordt al gesproken over demontage en verkoop aan China. De overname van Nuon is voor Vattenfall uitgelopen op een fiasco.

Dus je hebt gelijk: Voor de energieproducenten is dit een enorm probleem gebleken. Gelukkig niet voor de Nederlandse semi overheden die op tijd hun aandelen van de hand deden...

Anders is het voor de clubs die de energie inkopen en aan jou doorverkopen: die kunnen gewoon voor de laagste inkoopprijs gaan, en die profiteren eigenlijk volop van bijvoorbeeld het probleem dat Duitsland heeft als er te veel zonnestroom wordt geproduceerd, en de electriciteits prijs dan zelfs negatief kan worden.
Reputatie 7
Badge +6
Als we de jaarnota goed bekijken , zien we heel veel kosten , waar de energieleverancier ook geen invloed op heeft . Dat is ruw geschat ongeveer driekwart van de kosten , bestaande uit overheidsheffingen en netbeheerkosten. Ook van de kale energieprijzen gaat een flink deel naar de schatkist. Maar alleen met de kale prijzen kan de leverancier een beetje doen. Als ik genoegen neem met vage leveranciers waar ik nog nooit van gehoord heb , kan ik naar schatting ergens tussen € 50,- en € 100,- goedkoper uit zijn. De eenmalige welkomstpremie van € 100,- komt daar nog bij , maar dat zou betekenen dat we elk jaar opnieuw moeten overstappen , waarbij nog maar moet blijken of we inderdaad goedkoper uit zijn. Ik zou graag horen hoe de ervaringen zijn wat dat betreft. Een vriend van me bleek juist veel duurder uit te zijn na het overstappen ondanks hele mooie beloften. Heb verder ervaren dat mijn huidige leverancier ( Eneco ) zich in stilzwijgen hult nadat ik per mail had gevraagd of er nog iets aan de prijs is te doen , gezien de goedkopere aanbiedingen die ik ontving via de bond. Dat hoor ik vaker , dat dergelijke mails niet beantwoord worden. Ze willen dat we bellen , maar mogen wij zelf ook nog iets willen misschien?????
Reputatie 7
Badge +5
Wat je in de energie markt natuurlijk NOOIT moet doen is zo'n energie verkoper geloven dat ie zegt dat je bij hun goedkoper uit bent. Daar zijn tal van voorbeelden van dat ze gewoon oud-hollands jokken.

Nogmaals, pak je echte jaarverbruik erbij, maak een mooi excelletje en vul de tarieven (dus niet het voorgestelde maandbedrag, van de nieuwe leverancier in.
Reputatie 3
Badge +4
Beste E.T.Wiersum, i k wil hier toch graag even op in haken, natuurlijk zijn er goedkopere oplossingen.
Neem bijvoorbeeld wat ik gedaan heb,wachten totdat de olieprijs gezakt is op een laag peil,sluit dan een contract af voor een langere tijd. Immers de energie prijzen zijn gekoppeld aan de olieprijs.Alleen ik ga er vanuit dat men geen contract afgesloten heeft en de normale prijs betaald die op dat moment geldt,dan zeg ik ook dat GEEN enkele leverancier er geld bij gaat leggen omdat u zo'n lief gezicht heeft.Dat is het punt waar het om draait.De leverancier die men een beloning belooft van € 100,= is waar, maar geloof mij dat u die in de meeste gevallen zelf betaald.
Met een vriendelijke groet!!

Reageer