Waarom kan ik niet energiezuinig en waterbesparend douchen?

• 21 October 2015
  • 15 reacties
  • 2628 Bekeken

Naar aanleiding van een tip op een ander forum, wil ik mijn vraag ook op dit forum stellen:

Heb een nieuwe cv-ketel: hr Nefit Trendline HRC 25/CW4. Dezeketel heet heel energiezuinig, maar blijkt een grote waterverspiller te zijn.We hebben onze waterbesparende douchekop inmiddels moeten vervangen voor eenveel water doorlatende variant. Volgens Nefit is dit wat we allemaal willen:douchen met veel warm water. Ook van anderen hoor ik dat we verplicht wordenmet veel water te douchen, anders heb je na enkele minuten koud douchewater. Volgensde fabrieksspecificaties levert mijn cv-ketel warm water bij een afname van 1,2liter per minuut en slaat de brander van de ketel uit als mijn watervraag 0,8liter per minuut wordt of minder. Lijken redelijke normen. Maar..... de adderonder het gras is, dat de sensor die de watervraag vaststelt overruled wordtdoor de themperatuursensor. Vraag ik minder dan 3 liter water per minuut danraakt de ketel na enkele minuten oververhit en gaat de brander dus uit. En die3 liter is water van 60 graden, dus na bijmenging met koud water in mijndouchemengkraan, gebruik ik om te douchen nog aanzienlijk meer dan 3 literwater per minuut. (Bijstellen naar beneden van de temperatuur van het tapwater naar 50 of 45 graden heeft geen positief effect.)Tot nutoe heb ik niemand gevonden, niet bij het installatie bedrijf en niet bij Nefiten niet in ons netwerk, die mijn vraag kan beantwoorden: hoe kan ik normaalwarm douchen meer dan 2 minuten zonder verplicht te zijn veel water teverknoeien???Ja Nefitweet wel een oplossing: ga terug na het oude systeem van de boiler. Wat altijdproblemen gaf als meer mensen direct achter elkaar wilden douchen, dan was deboiler te snel leeg. Bovendien moet de nieuwe cv-ketel gedeïnstalleerd, deboiler eerst geplaatst, de leidingen aangepast, met alle daarbij komendekosten. Uiteraard alle kosten voor onze rekening.....De nieuwetrend schijnt regenbui douchen te zijn. Zuinig met water is uit. Of worden wijdoor de fabrikant verplicht water te verknoeien?Benbenieuwd of iemand een creatieve praktische oplossing weet. En woonje omgeving Amsterdam dan is deze Nefit cv-ketel zeker een lastige, want met dedaar aanwezige wat lagere waterdruk blijkt deze ketel ook snel oververhit. Zou tochmoeten kunnen: energiezuinig én waterbesparend!

15 reacties

Beste forum-moderatoren, redactie, medewerkers.....en/of manager

In de hoge verwachting, dat jullie achterban, de keteltesters, ongetwijfelt met contacten in de verwarmingsbranche professioneel geïnteresseerd zullen zijn in dit hier geschilderde probleem, heb ik de poster op dit Consumentenbondforum gewezen. Het kan zich echter ook om eén ondeugdelijk product, maar ook om een hele klant-onvriendelijke serie handelen.

Misschien blijft de Nefit-dealer/installateur de eerste aanspreekpartner. Maar wat te doen, wanneer deze 'partner' afhaakt? Wat te doen wanneer Nefit het probleem niet wil behandelen? Wat te doen, wanneer de koper voor een vervangende ketel, die wel aan de verwachte of gestelde eisen voldoet, extra kosten moet maken?

Ikzelf ben inhoudelijk niet meer actief, maar potentieel nieuwe leden aandragen en de CB-voordelen ten opzichte van de concurrentie uit kunnen dragen is net zo interessant als gratis minigidsen versturen. Toch?
Op onze website vind je de volgende tekst:

Vroeger kon je niet zomaar een spaardouche op elke cv-ketel aansluiten. Een goede spaardouche verbruikt namelijk zo weinig water dat sommige conventionele cv-ketels en VR-ketels niet aanslaan en dus geen of maar heel even warm water leveren. Zogeheten modulerende cv-ketels - alle HR-ketels zijn modulerende ketels - kunnen variëren tussen hoog en laag vermogen. Ze kunnen zonder problemen een kleine stroom water verwarmen. Die cv-ketels zijn dus geschikt voor een spaardouche.

En daar staan wij uiteraard nog steeds achter. Je zou zonder problemen een spaardouchekop moeten kunnen gebruiken met deze ketel (het toeval wil overigens dat ikzelf ook een Nefit-Ketel en een spaardouchekop heb, en geen problemen ervaar). Mijn advies is dat je met deze informatie erbij nog een keer Nefit erop aanspreekt dat je een waterbesparende douchekop moet kunnen gebruiken. Mocht Nefit volharden in ontkennen, dan kan een volgende stap zijn dat je deze klacht plaatst op Klachtenkompas.
De actualiteit noopt mij toch tot een verdere reactie, alhoewel ik weg ben van het forum.......

In bijgevoegde link wordt geopperd, dat verwarmingsketels door installateurs geplaatst, doorgaans in de fabrieksinstellingen blijven staan, maar er nog 'veel te halen is'. Ik denk niet dat het een klusje voor de standaard keteleigenaar of huurder is, maar het lijkt me een Consumentenbond-onderzoek waard, hoeveel procent van de (nieuwe) ketels in de huishoudingen werkelijk optimaal staan ingesteld. Verspillen consumenten hier energie met technische hoogstandjes die ingeregeld hadden moeten worden?

Ikzelf heb mijn HR-ketel niet door de installateur kunnen laten inregelen, omdat er warmwater gevraagd wordt o.a. door de keuken en de badkamer, de radiatoren en die wederom verdeeld over a. een vloerverwarming, b.een convector en c. alle radiatoren onder de ramen. Dat werd zèlfs de installateur teveel en heeft dit inregelen werkzijdig laten uitvoeren. Het werd een klus van een week, waarbij wij dagelijks de waarden aan een Atag-ingenieur-met-software moesten doorgeven om steeds telefonisch weer na te regelen. Inregelen op afstand na een eerdere plaatselijke meting. Kopen, ophangen en klaar-is-kees was tenminste bij ons niet mogelijk.

https://www.vandomburg.net/bespaar-energie-met-cv-tuning/cv-ketel-instellen-en-afregelen/
Beste Bertte,

We vinden het uiterst vervelend te vernemen dat uw ketel niet aan uw verwachtingen voldoet. Comfort en energiezuinigheid gaan wat ons betreft wel degelijk samen. Wat er in u geval precies aan de hand is kunnen wij zo niet beoordelen. Graag zouden we hier inhoudelijk met u verder op ingaan. Als u ons uw contactgegevens zou willen sturen, nemen wij contact met u op. U kunt ons bereiken via consument@nefit.nl of bellen op 0570-602500.

Met vriendelijke groet,Nefit Consumentenservice
Voor geïnteresseerden en slachtoffers........

Kijken bij de buren: over het geëtter met HR-verwarmingsketels!

Inmiddels loopt op het oorspronkelijke forum-toppic een heftige discussie over verwarmingsketels (meer dan 3.800xlezers) met veel tips (meer dan 100xreacties), óók met meer klachten. Een ´oplossing´ wordt midden volgende week (al!) van Nefit verwacht. Op radio RTV-Utrecht (93.10) is Maandagmorgen op 26.10 2015 een extra programma over (niet-) ingeregelde verwarmingsketels en het winterklaar maken van ketels! M.a.w. hier wordt iets losgetrapt........!!

Atag was overigens in mijn situatie (met half-warme radiatoren) wel een heel stuk sneller in de installateur/fabrieks-service! Reactiesnelheden moesten ook eens neutraal met plusjes en minnetjes gemeten en bij de uitgewerkte tests gepubliceerd worden........!!

Ik wacht nu ook al dagenlang op een antwoord via het Nefit-contactformulier..... ..... ......

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/waarom-kan-ik-niet-energiezuinig-en-waterbesparend-douchen/cpagina/0/
Beste koop? Beste oplossing?.........of beide?

Op een derde forum vind ik onderstaande vraag. Door deze vraag, het hier lopende topic-probleem besterkt en een verbijsterend radioprogramma van vandaag waarin het winterklaarmaken van de verwarmingsketel uitvoerig, voor techneuten, werd besproken, blijf ik concluderen, dat het testen van een ketel iets geheel anders is dan het comfortabele verwarmen en warmwater afleveren in complexere, maar dagelijks voorkomende omstandigheden in huishoudens, waar deuren openstaan, gekookt wordt, de zon de bovenverdiepingen meer opwarmt dan de op N.W-gelegen woonkamer, een met goede bedoelingen geïnstalleerde buitenthermometer het programma bijstuurt of verwart en zonnepanelen die samen met een warmtepomp gemonteerd nog meer roet in de ketel veroorzaken.

Mijn ooit 'best geteste HR-blauwe engel van Atag' kon NIET door de installateur (notabene een Atag-dealer) ingeregeld worden, verwarmde daardoor niet optimaal en verbruikte tot 30% teveel energie. Mijn idee: Tests moesten maar liever niet meer in steriele kamertjes plaatsvinden onder steriele omstandigheden, maar praktijk-geöriënteerder bij uitverkozen verbruikers thuis.....de tijd van het ééndimensionaal testen is voorbij.

___________________________________________________________________________________________________________

VRAAG uit de praktijk:

Ik heb enkele vragen rond sturing van verwarming. Op warme dagen zoals deze zijn sommige ruimtes namelijk te warm (door de zon) en andere ruimtes te koud (door de ketel die in standby gaat).

Onze woning wordt verwarmd d.m.v. vloerverwarming, en dit op elke verdieping (kelder/praktijkruimte, gelijkvloers, 1e verdieping). De aardgasketel is van Atag. De sturing gebeurt door de ketel, en dit door een weerafhankelijke regeling (buitenthermometer), gecombineerd met het meten van het retourwater. Wij kunnen manueel de ventielen bijsturen als we per ruimte moeten bijsturen.

De drie verdiepen hebben totaal andere verwarmingsbehoeftes:Op de eerste verdieping: - staan de vloerverwarmingskringen van de slaapkamers altijd dicht (zomer en winter). Hier was dus eigenlijk geen vloerwarming nodig; - Enkel op de badkamer wordt de vloerverwarming echt gebruikt; - Er gebeurt momenteel geen (KNX) temperatuurmeting op deze verdieping; - Er zijn 10 kringen voor vloerverwarming voorzien, waarvan drie voor de badkamer (combinatie vloer/muur verwarming); = /> De 7 slaapkamerkringen moeten niet gestuurd worden. De badkamerkringen kunnen als één geheel gestuurd worden?* Op gelijkvloers: - hebben we veel ramen op het zuiden. De zon heeft een enorme invloed op de binnentemperatuur. Op dagen zoals vandaag loopt de temperatuur (zonder gebruik koeling) op tot in de buurt van 30°. - Verwarming is nodig gedurende 6 maanden per jaar. - Aangaande koeling hebben we airco (gekoppeld met een Zennio IRSC), en in de zomer komen er ook screens (gekoppeld met bestaande Gira Jaloezieaktor); - Er zijn 8 kringen voor vloerverwarming voorzien, we zouden die als vier gehelen willen besturen? - Temperatuurmeting via Gira tastsensoren;* De kelder (en ook praktijkruimte) - Wordt 6 dagen op 7, 12h/dag gebruikt; - Wordt nauwelijks beïnvloed door weersomstandigheden. Er zijn weinig ramen (en geen direct zonlicht), en er is het hele jaar door een verwarmingsbehoefte. - Er zijn 6 kringen voor vloerverwarming voorzien, zij bedienen twee grote ruimtes en één kleine ruimte. Dit is misschien te combineren, zodat er slechts twee gehelen bestuurd dienen te worden? - Er gebeurt geen (KNX) temperatuurmeting op deze verdieping;

Vandaag meten we in de leefruimtes op gelijkvloers (keuken/living) 25°, en dit met airco! De verwarmingsketel is nu niet aan het verwarmen (enkel sanitair warm water), met als gevolg dat de praktijkruimte net geen 20° is. Onaangenaam koud. En natuurlijk frustrerend dat je in één deel van je huis zou moeten koelen en het ander deel moet verwarmen, want dan betaal je dubbel.

De manuele oplossing is om de ventielen van de diverse vloerverwarmingskringen steeds bij de sturen. Op warme dagen zetten we alle kringen helemaal dicht, uitgezonderd die van de praktijkruimte. De ketel meet kouder retourwater en schiet in actie. Als het buiten kouder/bewolkt is, moeten diezelfde kringen natuurlijk weer open. De ventielen staan op een moeilijk toegankelijke plaats. Zonder schroevendraaier om een aantal panelen van kasten weg te nemen, kom ik er niet aan. Dit automatiseren lijkt me een oplossing.

___________________________________________________________________________________________________________

Wie lost dit nu op?

Beste Bertte,

We vinden het uiterst vervelend te vernemen dat uw ketel niet aan uw verwachtingen voldoet. Comfort en energiezuinigheid gaan wat ons betreft wel degelijk samen. Wat er in u geval precies aan de hand is kunnen wij zo niet beoordelen. Graag zouden we hier inhoudelijk met u verder op ingaan. Als u ons uw contactgegevens zou willen sturen, nemen wij contact met u op. U kunt ons bereiken via consument@nefit.nl of bellen op 0570-602500.

Geplaatst door Officiele reactie van Nefit op Okt 22, 2015.

Heel jammer.

Heb vrijdag (23 oktober) met Nefit gebeld. Zij konden hier toen niet direct op ingaan, maar zouden er

gisteren of vandaag op terug komen. Het is stil gebleven.

Had gehoopt dat het niet nodig zou zijn, maar zal nu toch een bericht op klachtenkompas plaatsen.
Ik heb inmiddels de hoop ook opgegeven een antwoord te krijgen op de naar aanleiding van deze topic gestelde vraag via het contactformulier, namelijk of deze bewuste ketel een spaardouchekop überhaupt kan verwerken. "Wij hebben uw bericht ontvangen.....' was het hoogste der gevoelens!

Voor de plusjes en minnetjes bij het testen van ketels is een service/contact en klachtenafhandelingscijfer van nul in mijn geval op z'n plaats. Ik weet echter niet of 'de keteltest' hier rekening mee houdt. Wèl acht ik het nog steeds voor noodzakelijk om leden die ooit een getest product hebben aangeschaft hun bevindingen te laten uiten en de test na gebruik van een aantal jaren daarmee nog eens geëvalueerd wordt.

Hoe moeilijk het wordt om alle componenten op elkaar af te stemmen, vooral met het bewust regelen van het binnen-klimaat visualiseert volgende link, ook of juist wanneer het hier een kunstwerk betreft.:

http://www.dezeen.com/2015/10/28/peoples-architecture-office-installation-ventilation-pipes-beijing-design-week-2015/?utm_medium=email&utm_campaign=Daily+Dezeen+Digest&utm_content=Daily+Dezeen+Digest+CID_32dea5c4d7ffe9570425895b556cf331&utm_source=Dezeen+Mail
@H.W. van Rheenen: De oorspronkelijke klacht is inmiddels geplaatst op ons klachtenkompas. Misschien is het daarom handig om ook jouw klacht daar in te dienen. Hoe dan ook: veel succes.

@H.W. van Rheenen: De oorspronkelijke klacht is inmiddels geplaatst op ons klachtenkompas. Misschien is het daarom handig om ook jouw klacht daar in te dienen. Hoe dan ook: veel succes.

Geplaatst door Marc T. op Okt 30, 2015.
Inmiddels zijn de Nee-fitter's intern wel gewaarschuwd en zien het verband tussen de topics bij de Consumentenbond, Kassa, Klachtenkompas en mijn aanvraag óók. Mijn afzender-identificaties zijn identisch en dus ook gemakkelijk te herkennen.

De opmerkelijkste ontdekking met deze topic was, dat installateurs nieuwe ketels gewoon op de fabrieksinstelling laten staan en klaarblijkelijk niet eens het know-how hebben om het optimale rendement per gebruiker uit een ketel te kunnen/willen halen. Er werd van een uur extra werk gesproken. Véél techniek aanwezig die in de praktijk echter klaarblijkelijk niet tot z'n recht komt en daardoor misschien een hoog energieverlies op landelijk niveau. Meerdere consumenten blijken de aanwezige knoppen zèlf in de hand te nemen.......

Vermoedelijk krijgt de oorspronkelijke topic-starter nu een speciale behandeling in de vorm van het inregelen door werksingenieurs tot een aangepaste andere ketel op voorwaarden dat hij stil blijft en ik zou het hem ook niet kwalijk nemen. Ik hoop wèl, dat uiteindelijk meer publieke aandacht aan dit inregelthema wordt gewijd, zodat het inregelen door kopers bij aflevering tenminste een punt van aandacht wordt. Ook hier zou een voorwaardencheck bij contract van de klantzijde niet misstaan zoals ik al eens eerder bij zonnepanelenmontage een kwaliteitsvoorwaardencheck had gelinkt. Consumenten kunnen in de huidige kopersmarkt-situatie doorgaans strengere kwaliteitseisen stellen en misschien doet de Consumentenbond er goed aan dit soort checklijsten exclussief aan haar leden te versturen op aanvraag.

Ik zou het een goede promotie-actie vinden waaruit leden kunnen concluderen: De Consumentenbond, daar heb je ècht iets aan!

______________________________________________________________________________________________________________

Ter komplettering nog eens de werking en uitleg over de functies van Klachtenkompas.nl:

http://www.klachtenkompas.nl/informatie
In beginsel zou het kunnen gebruiken van een spaardouchekop met een HR-combi-doorstroomketel los moeten staan van het inregelen: zou in het algemeen moeten werken ook bij de fabrieksinstellingen. Maar het zou kunnen dat het in dit geval een rol speelt.

In het algemeen besteedt de Consumentenbond bij ieder artikel over cv-ketels aandacht aan het feit dat deze bij installatie moet worden ingeregeld. Ook waterzijdig inregelen is zeer zinvol. Maar een geïnformeerde consument moet zich dit ook realiseren op het moment dat een nieuwe ketel word geïnstalleerd, daarom zou ondersteunende regelgeving wenselijk zijn. Maar helaas zitten we in een tijdperk waarin regelgeving juist wordt afgebouwd: ook installeren mag nu door onbevoegden gebeuren met bijkomende kans op doden door koolmonoxide. Het is een hele uitdaging om de zaak weer de goede richting op te krijgen, samen met andere organisaties blijven we het proberen.
@Erik zegt: In beginsel zou het kunnen gebruiken van een spaardouchekop met een HR-combi-doorstroomketel los moeten staan van het inregelen: zou in het algemeen moeten werken ook bij de fabrieksinstellingen. Maar het zou kunnen dat het in dit geval een rol speelt.

Nefit heeft uiteindelijk dan toch geantwoord: Onze toestellen zijn ook geschikt als men een waterbesparende douchekop heeft. Toestellen met een platenwisselaar (dus zonder boilervoorraad) hebben een beperkte tapdrempel van ongeveer 1,2 liter p/m. U moet dan de kraan volledig opendraaien voor het gewenste resultaat. Indien men de kraan opendraait en maar een klein straaltje laat komen, kan het toestel onder de tapdrempel komen en uit gaan. Boilertoestellen hebben hier geen last van.

@Erik zegt: In het algemeen besteedt de Consumentenbond bij ieder artikel over cv-ketels aandacht aan het feit dat deze bij installatie moet worden ingeregeld. Ook waterzijdig inregelen is zeer zinvol. Maar een geïnformeerde consument moet zich dit ook realiseren op het moment dat een nieuwe ketel word geïnstalleerd, daarom zou ondersteunende regelgeving wenselijk zijn. Maar helaas zitten we in een tijdperk waarin regelgeving juist wordt afgebouwd: ook installeren mag nu door onbevoegden gebeuren met bijkomende kans op doden door koolmonoxide. Het is een hele uitdaging om de zaak weer de goede richting op te krijgen, samen met andere organisaties blijven we het proberen.

Misschien kunnen leden ook inspiratief bijdragen aan het onderzoek, met de juiste richting zoeken en het vinden van oplossingen?

Regelgeving afbouwen is best O.K. Daarvoor in de plaats zal dan méér informatie moeten komen. De algemene tendens om veel producten of diensten via de prijs en verlokkende kortingen te willen afzetten heeft bij voorbeeld bij verwarmingsketels tot gevolg het niet of slecht inregelen. De geïnformeerde consument zal met zijn checklijstjes, zoals voorgesteld, zèlf moeten kunnen controleren of goedkoop op kosten van de kwaliteit en weggelaten van service gaat, alvorens voor een product of leverancier te kiezen. Ik vind het volledig legitiem, wanneer ik een potentiële leverancier een lijstje voorleg met mijn wensen en eisen, die hij kan ondertekenen, of niet. Liever driemaal bij een andere leverancier hengelen, dan één keer in de fuik van de goedkoopste zwemmen.

Nefit was bij mijn twee offertes best goedkoper dan Atag. Voetnoot: de convectorverwarming moest bij de Nefit-ketel-oplossing afgesloten worden en het plaatsen van een vervangende radiator bij strenge winters was een aanrader. De Nefit-installateur heeft met zijn goedkopere offerte voor mij aan kwaliteit ingeleverd en de te verwachten extra kosten naar een later tijdstip verschoven. Goedkoper ja, zinvol nee! want de aangeboden goedkopere Nefit-ketel had uiteindelijk een te kleine capaciteit.......Atag was daarentegen bereid om de ketel zonder extra onkosten door een bedrijfsingenieur te laten inregelen en dat kostte weliswaar veel inspanning, maar voor mij bleef dit zonder extra kosten.

Uiteindelijk geeft ik als potentiële klant, leveranciers eerlijk de kans mij te mogen beleveren op de voorwaarden die ik kan stellen!
.....en nog véél meer over ketels, rendement, inregelen en tips voor nieuwkoop en volgende tip, zoals TS verlangde:

Neem waterbesparende kranen en douchekop

Deze besparen niet alleen water maar ook gas. Er komt minder water uit de kraan dus hoeft er ook minder opgewarmd te worden.

http://www.praktischduurzaam.nl/haal-maximaal-rendement-uit-je-cv-installatie/
Nefit is inmiddels bij TS thuis geweest, die helaas geen terugmelding meer heeft gemaakt.

Op Klachtenkompas.nl staat inmiddels een afmelding, óók was er nog sprake van een bypass aanleggen en/of een buitentemperatuurmeter.

http://www.klachtenkompas.nl/nefit/waarom-kan-ik-n...

- Ik heb van deze topic geleerd, dat nieuwe ketels (misschien) niet altijd het allernieuwste (geteste) model kunnen zijn

- dat Klachtenkompas.nl ervoor nodig is om de installateur en daarna de fabrikant uit hun stoel te krijgen

- er consumenten zijn, die aan de ketelknoppen gaan draaien om zèlf een inregeling te proberen

- verder blijken installateurs vaker de ketel na het monteren gewoon op de fabrieksinstelling te laten staan en houden geen rekening met individuele omstandigheden, waarmee juist door een goede inregeling gas en milieu zou kunnen worden bespaard

Ikzelf heb met ketels problemen volgende gehad: Oechsler gaf een irritante geluidshinder en er werd een nieuwe ketel geïnstalleerd helaas met dezelfde klachten. Waarschijnlijk lag de oorzaak in het leidingssysteem en werd er een isolatiestuk in het leidingssysteem achter de ketel geplaatst, bij ATAG (beste koop) roestte na twee jaren de warmtewisselaar en moest net na de garantie uitgewisseld worden tegen meebetaling en de keel had voor mijn woning foute fabrieksinstellingen waardoor de radiatoren niet goed warm werden, Vaillant gaf géén problemen, maar wilde ik vroegtijdig vervangen omdat het geen modulerende HR-ketel was en bij Nefit bleef het bij een offerte voor een vervangende ketel met duidelijk te weinig capaciteit, waarbij ook nog een extra radiator geplaats zou moeten worden, waarvoor géén plaats was.

Hoe geavanceerder de techniek hoe moeilijker 'verwarming en warm water' voor de consument te begrijpen is en ook in het offertestadium goed moet worden doorgesproken met de installateur. Naast de ketel zijn er nogal wat extra items die een rol gaan spelen bij de aanschaf, bij de montage en bij het gebruik.Ik pleideer voor een uitvoerige checklijst, die ook door de installateur ondertekend moet worden. Waarom zou de klant de voorwaarden van de leverancier ondertekenen en zèlf geen aanvullende voorwaarden opstellen?

Correcties van instellingen, zoals de optimale stooklijn, worden door installateurs of door de fabriek met speciale codes ingesteld die voor de do-it-yourself-gebruiker NIET toegankelijk zijn. Dus zomaar wat aan de knoppen draaien kan tot gevolg hebben, dat de verwarmingsketel..........sneller naar de knoppen kan gaan, en/of het beoogde spaareffect niet gehaald wordt.

Ketels zèlf monteren? Klusjesmannen laten doen? Bij mij gaat de veiligheid absoluut voor......en kies naast gecertificeerde vakmensen ook voor een onderhoudscontract, zodat ik nooit lang in de kou kom te zitten! Ooit werd de vraag gesteld of een onderhoudscontract de moeite loont.......mijn installateur repareerde gebreken aan een radiatorknop, aan de waterpomp van de vloerverwarming (die hij niet eens geleverd had) en kwam drie keer een storing oplossen. Alleen de weekenddienst en de voorrijkosten hadden elders al meer gekost. Daarbij hoop ik op een langere levensduur. Doen!

NB. Bij navraag blijkt, dat een nieuwe Atag-ketel opgehangen wordt met de fabrieksinstellingen en een extra inregelproces òf door de Atag-installateur òf door Atag-fabriek, 'extra in rekening wordt gebracht', aldus de onderhoudsmonteur van mijn Atag-dealer!
Beste Berrte,

Volgens afspraak hebben wij uw cv-ketel uitvoerig nagezien. Hierbij is de cv-ketel gecontroleerd op defecten en is samen met u gekeken of er probleemloos gedoucht kan worden overeenkomstig uw wensen cq met waterbesparende douchekop.

Op basis van de door u geopende douchekraan (zoals u gewend was), hebben wij verschillende metingen verricht. Zoals u al bekend hebben wij het geschetste probleem hierbij niet kunnen reproduceren en zijn er geen gebreken vastgesteld. De ketel deed wat hij moest doen met als resultaat een constante uitstroomtemperatuur.

Desalniettemin willen we natuurlijk dat u het warmwatercomfort ervaart waarvoor de ketel bedoeld is. Gezien onze bevindingen spelen mogelijk andere factoren een rol. Neemt u daarom contact met ons op zodra u opnieuw problemen ervaart. U kunt dit doen via consument@nefit.nl of bellen op 0570-602500.

Reageer