waarom zegt de consumentenbond nergens dat je de slimme meter ook gewoon kunt wijgeren?

Waarom geen informatie over gewoon weigeren slimme meter

24 reacties

Reputatie 5
Badge +7
Hoi L van der Laak, goed dat je dat even vraagt! We geven er wel antwoord op, kijk maar naar vraag 5 in ons (gratis) artikel uit de laatste Consumentenbond: Hoe zit het met de slimme meter?

Naast de vraag over weigeren of accepteren, worden er nog 13 andere veel gestelde vragen van consumenten beantwoord. Ik ben benieuwd wat je van het artikel vindt! Ben je zo op weg geholpen?
Ik zie dat er iets mis gegaan is met het posten maar ik wil echt graag een antwoord! Dit lijkt een soort ontbrekend puzzelstuk in de hele discussie te zijn. Zou de bond kunnen aangeven of je inderdaad een nieuwe (slimme of domme) meter kunt weigeren en je oude ferrarismeter kan houden en wat doorvoor dan de regels zijn?
Reputatie 5
Badge +7

Ik zie dat er iets mis gegaan is met het posten maar ik wil echt graag een antwoord! Dit lijkt een soort ontbrekend puzzelstuk in de hele discussie te zijn. Zou de bond kunnen aangeven of je inderdaad een nieuwe (slimme of domme) meter kunt weigeren en je oude ferrarismeter kan houden en wat door voor dan de regels zijn?

Geplaatst door A. Deen op Jul 27, 2017.
Hoi A. Deen, wat bedoel je precies dat er iets mis is gegaan met posten? Lukt het niet de online pdf-download te openen waar in vraag 5 staat of je een slimme kunt weigeren of niet? Hoe dan ook zet ik je vragen even door aan mijn energie-collega.

Ik zie dat er iets mis gegaan is met het posten maar ik wil echt graag een antwoord! Dit lijkt een soort ontbrekend puzzelstuk in de hele discussie te zijn. Zou de bond kunnen aangeven of je inderdaad een nieuwe (slimme of domme) meter kunt weigeren en je oude ferrarismeter kan houden en wat door voor dan de regels zijn?

Geplaatst door A. Deen op Jul 27, 2017.
Hoi A. Deen, wat bedoel je precies dat er iets mis is gegaan met posten? Lukt het niet de online pdf-download te openen waar in vraag 5 staat of je een slimme kunt weigeren of niet? Hoe dan ook zet ik je vragen even door aan mijn energie-collega.

Geplaatst door Natalie Rosien op Aug 2, 2017.

Daar staat inderdaad het antwoord op de vraag of je de slimme meter kunt weigeren, en dan krijg je een domme meter, maar er staat nergens hoe lang je de installatie van een moderne (slimme of domme) meter tegen kunt houden en je ferrarismeter kunt laten hangen. Het verbaast me dat dit nergens staat terwijl ik in de praktijk de nodige mensen tegenkom die die optie fanatiek willen gaan najagen.
Reputatie 5
Badge +7
Dank voor je toelichting! Wanneer mijn energie-collega terug is van vakantie zal ik je vraag aan hem voorleggen.

- De consument kan een oude meter door een andere oude meter laten vervangen, mits ... voorradig en daarna houdt het op.

Geplaatst door hänschen klein op Aug 2, 2017.

Waar staat dat, want in het artikel van de bond heb ik dat niet teruggevonden?

Dan vraag aan de Consumentenbond waar dit protocol is.

Als je even terugleest dan zul je zien dat ik daar ook om gevraagd heb. Ik zal het wel wéér niet begrijpen maar wat probeer je nu precies bij te dragen?

UIt het verleden geciteerd ....

'Men', heeft recht op een oude, domme en mechanische meter, óók wanneer die vervangen moet worden ... dat heeft ooit de Consumentenbond uitgehandeld, maar ik heb me daarbij altijd al afgevraagd hoe dit kan worden waargemaakt wanneer de oude meters niet meer geproduceerd zullen worden en de voorraad verbruikt is.

ZUCHT, VOOR DE NEGENTIGSTE KEER. WAAR STAAT DAT DAN?

Voor de ÉÉn en negenste keer, de protocollen zijn door de Consumentenbond gemaakt ....

Geplaatst door hÄnschen klein op Aug 2, 2017.

Waar, staat dat dan?

en vraag dus die protokollen dan bij 'uw club' op, waarvan ik niet lid ben.

U kunt protokollen ook bij de Tweede Kamer inzien, maar ik ben ècht uw secretaresse niet.

Als het nou zo overduidelijk is hoe de vork aan de steel zit en alleen ik blijkbaar het antwoord op deze vraag niet kan vinden, oh ja en de bond, die de vraag doorspeelt aan de interne deskundige, dan moet het toch triviaal zijn een linkje te produceren naar een pagina waar dat simpele verhaal duidelijk staat. En nu vreemde, dat linkje is er blijkbaar niet of anders ik heb het antwoord niet zo op internet kunnen vinden. En geloof me ik heb echt gezocht. En zowaar daar is meneer v.R en die weet precies hoe het zit. Dat is mooi, en hoe weet u dat dan allemaal zo meneer v. R? Waar staat dat dan? U kunt zich wel vergissen. En nu heb ik dan ook het antwoord, "Het zou ergens moeten staan". Bedankt. En dus blijf ik het vreemd vinden dat het antwoord op zo'n simpele vraag niet simpel voorhanden is. En dat vind u mogelijk ook, of u vind dat mogelijk niet. Ik hoor het graag.
Reputatie 5
Badge +7
Beste hänschen klein en A. Deen, laten we de vraag even parkeren, het heeft geen zin om zo heen en weer te blijven gaan. Inhoudelijk kan ik ook het antwoord niet geven maar zal mijn collega wanneer hij terug is, vragen of hij meer informatie heeft. Bedankt vast voor jullie geduld.
@Natalie Rose

Ik ben het helemaal met u eens, dat we afdwalen van het topicthema en dat u niet in de interne protokollen van een vakcollega m.b.t. de verhandelingen met derde partijen kunt kijken.

T.o.v. de vraagsteller, sorry voor de ontsporing die terug te voeren is op het 'eeuwige gefit' m.b.t. mijn taalgebruik ... het moet een oude schoolmeester zijn die vanuit zijn genen niet anders meer kan, alhoewel ik nog steeds niet zeker ben dat het hier om een (ongeschoren) màn gaat ...

Misschien mag ik tenslotte de heer A. Deen nog mededelen, dat mijn communitynaam 'hänschen klein' is en u mijn privacy ook nog eens probeert onderuit te halen.

Ik ga mij dus weer vast en zeker uitsluitend op de vraagsteller concentreren.

T.o.v. de vraagsteller, sorry voor de ontsporing die terug te voeren is op het 'eeuwige gefit' m.b.t. mijn taalgebruik

Geplaatst door hänschen klein op Aug 3, 2017.

Een simpele vraag waarop ik waarschijnlijk alles behalve een simpel antwoord ga krijgen maar wijs mij één punt in deze discussie waar ik ook maar één opmerking over uw taalgebruik heb gemaakt?
Hallo Deen,

Ik ben wel niet Erik, de energiedeskundige van de CB, maar ik wil wel een poging doen om je vraag te beantwoorden. Op de site van Essent lees ik:

Wanneer krijgt u een slimme meter aangeboden?Op grond van Europese afspraken moeten op 31 december 2020 in minstens 80% van de Nederlandse huishoudens de gas- en stroommeters vervangen zijn door slimme meters.

Mag u de slimme meter weigeren?U bepaalt zelf of er een slimme meter in uw huis komt. U hebt wettelijk het recht om de slimme meter te weigeren. Alleen als meer dan 20% van de mensen van dat recht gebruikmaken, handelt Nederland in strijd met de Europese afspraken. U hebt trouwens ook het recht om wel een slimme meter te laten plaatsen, maar geen toestemming te geven die op afstand uit te lezen. In dat geval blijft u gewoon de meterstanden zelf doorgeven.

Wat gebeurt er als u de slimme meter weigert?Is uw oude meter nog goed? Als u de slimme meter weigert, blijft u gewoon de oude meter gebruiken. Echter, de netbeheerder moet enorm veel slimme meters plaatsen. Het ligt voor de hand om te beginnen op de adressen waar de meters toch al aan vervanging toe zijn. De kans is daarom groot dat de netbeheerder na uw weigering uw oude meter afkeurt. U krijgt dan een nieuwe meter met hetzelfde meetmechanisme als de slimme meter, maar zonder de mogelijkheid de meterstanden digitaal door te geven.

https://www.essent.nl/content/particulier/kennisba...

Maar ik denk dat je hetzelfde weet als ik, nl. dat regelgeving ieder moment kan veranderen. Ook een vaste baan, is niet meer vast. Als de EU besluit dat in 2020 100% van de huishoudens een slimme meter moeten hebben, dan is daar verder niets tegen te doen.
Reputatie 5
Badge +7

wijs mij één punt in deze discussie waar ik ook maar één opmerking over uw taalgebruik heb gemaakt?Geplaatst door A. Deen op Aug 3, 2017.
Beste A. Deen, laten we het bij het topic onderwerp houden, dank je wel!
Sorry, geen idee waarom bepaalde tekst niet fatsoenlijk geplaatst wordt. Op mijn scherm staat het netjes, dus kan er zelf niets aan optimaliseren.
Reputatie 5
Badge +7
Hoi Lazylady, ik heb de opmaak inmiddels voor je aangepast.

Sorry, geen idee waarom bepaalde tekst niet fatsoenlijk geplaatst wordt. Op mijn scherm staat het netjes, dus kan er zelf niets aan optimaliseren.

Geplaatst door Lazylady op Aug 3, 2017.

Hoi Lazylady, ik heb de opmaak inmiddels voor je aangepast.

Geplaatst door Natalie Rosien op Aug 3, 2017.

Bedankt. Ik geloof dat ik nu ga begrijpen waarom er bij heel veel reacties 'bewerkt door redactie' zie staan. Misschien kan het euvel eens opgelost worden? Zou fijn zijn.

Mag u de slimme meter weigeren?

U bepaalt zelf of er een slimme meter in uw huis komt. U hebt wettelijk het recht om de slimme meter te weigeren. Alleen als meer dan 20% van de mensen van dat recht gebruikmaken, handelt Nederland in strijd met de Europese afspraken. U hebt trouwens ook het recht om wel een slimme meter te laten plaatsen, maar geen toestemming te geven die op afstand uit te lezen. In dat geval blijft u gewoon de meterstanden zelf doorgeven.

Wat gebeurt er als u de slimme meter weigert?Is uw oude meter nog goed? Als u de slimme meter weigert, blijft u gewoon de oude meter gebruiken. Echter, de netbeheerder moet enorm veel slimme meters plaatsen. Het ligt voor de hand om te beginnen op de adressen waar de meters toch al aan vervanging toe zijn. De kans is daarom groot dat de netbeheerder na uw weigering uw oude meter afkeurt. U krijgt dan een nieuwe meter met hetzelfde meetmechanisme als de slimme meter, maar zonder de mogelijkheid de meterstanden digitaal door te geven.

Als je dat zo leest is het een soort group-effort om die slimme meters geplaatst te krijgen en ben je feitelijk een aso als je niet mee doet maar dwingen kunnen ze je niet. Oh toch wel, want we keuren gewoon je bestaande meter af. Nou zijn er feitelijk twee zinnige argumenten die mensen aanvoeren tegen die slimme meter (en nog een paar onzinnige) en dat is dat ze het meettechniek niet vertrouwen en het grappige is dat er in de nieuwe domme meter precies dezelfde techniek zit en het beroemde verhaal van het teruglopen wat zoals ik het begrepen heb op een moderne domme meter ook niet gebeurt want daar zitten ook aparte telwerken voor afnemen en leveren. Alles bij elkaar hebben mensen dus op zijn minst twee zinnige argumenten om hun oude meter te laten hangen en ik ken er een paar die dat ook met hand en tand gaan proberen.

Persoonlijk vind ik de hele discussie onzin want ik ga er van uit dat zolang er nog mensen zijn met een ferrarismeter die mogen salderen dit een recht blijft voor iedereen want anders zou dat rechtsongelijkheid zijn. En als we dus een einde gaan maken aan salderen, wat mij betreft ook logisch, er dus wel degelijk juridische dwang zal komen om mensen te dwingen die meter te laten vervangen. Of ze dat oplossen door alle meters af te keuren of dat ze iets nieuws verzinnen, ik ben benieuwd.
Reputatie 5
Badge +5
Even een reactie waarvan ik hoop dat hij alle vragen hierboven beantwoordt: de hoofdvraag van deze topic, over het weigeren van de slimme meter, is hierboven al door mijn collega Natalie beantwoord (in het kort: we zeggen wel degelijk dat je de slimme meter kunt weigeren).

Maar uit de reacties van Deen begrijp ik dat de tweede vraag nu is: wat nou als je niet alleen geen slimme meter wil, maar helemaal geen digitale meter? Dat is een vraag die relevant kan zijn voor die mensen die nu nog een Ferrarismeter (analoge meter met zo'n wieltje) hebben.

Het antwoord is: ook als je een Ferrarismeter hebt kun je het aanbod van de slimme meter weigeren, maar voor iedereen, of je nu een Ferrarismeter of een 'domme' digitale meter hebt, geldt: elk jaar worden er steeksproefsgewijs grote aantallen energiemeters (zowel analoge als digitale) gekeurd door DNV-KEMA. Op basis van de resultaten van die keuringen worden hele series ('populaties' in het gebruikte vakjargon) van bepaalde type meters afgekeurd omdat ze niet betrouwbaar meer blijken te zijn. Deze meters worden dan binnen een bepaalde termijn vervangen. Die vervanging van een afgekeurde meter kun je niet weigeren. En omdat er geen nieuwe Ferrarismeters meer worden geplaatst, zul je in zo'n geval altijd een digitale meter krijgen. Een slimme, of als je die weigert, een 'domme'.

Voor wie hier nog meer over wil weten: informatie over de Populatiebesluiten op de website van Agentschap Telecom, dat in opdracht van het ministerie van Economische Zaken toeziet op de steeksproefsgewijze keuring en de vervanging van afgekeurde energiemeters.
Bedankt @Peter voor je reactie. Het is me duidelijk dat mensen dus wel degelijk (op termijn) gedwongen kunnen worden kun ferrarismeter op te geven. Heb jij enig idee of die bestaande oude meters nog een rol kunnen spelen bij een eventuele toekomstige beëindiging van de salderingsregeling. Zolang er nog mensen zijn met een ferrarismeter kunnen die gebruik blijven maken van saldering, in iedergeval tot de nul, terwijl anderen een mindere regeling zouden krijgen. Dat laatste lijkt mij simpelweg oneerlijk.
Reputatie 5
Badge +5
Goed punt, en ja, dat kan een rol spelen. Minister Kamp heeft het zelf aangehaald als een van de redenen om de salderingsregeling te verlengen tot 2023 (zie in zijn recente Kamerbrief onderaan pagina 4). Al lijkt die reden er meer bijgehaald om kamerleden/andere belanghebbenden te overtuigen die nog niet achter de genoemde motie Vos/Van Tongeren stonden.

Bedankt @Peter voor je reactie. Het is me duidelijk dat mensen dus wel degelijk (op termijn) gedwongen kunnen worden kun ferrarismeter op te geven. Heb jij enig idee of die bestaande oude meters nog een rol kunnen spelen bij een eventuele toekomstige beëindiging van de salderingsregeling. Zolang er nog mensen zijn met een ferrarismeter kunnen die gebruik blijven maken van saldering, in iedergeval tot de nul, terwijl anderen een mindere regeling zouden krijgen. Dat laatste lijkt mij simpelweg oneerlijk.

Geplaatst door A. Deen op Aug 8, 2017.
Thnx, interessante link. Ik had me nooit gerealiseerd dat de PVV en VVD tegen het verlengen van die salderingsregeling waren.

Reageer