Consumentenbond.nl
Vraag

Waarom zijn de vaste leveringskosten verschillend per energiemaatschappij?

• 8 januari 2020
  • 7 reacties
  • 652 Bekeken

Ik was de energierekening weer eens aan het uitpluizen. Wat mij opviel waren de ‘vaste leveringskosten’ (vastrecht).

Als ik google zie ik dat er inderdaad grote verschillen zijn, maar ik kan eigenlijk nergens terugvinden waar dit op gebaseerd is. Ik zie dat je vastrecht/vaste leveringskosten betaald voor administratiekosten, huur, of onderhoud van energienetwerk etc. Maar dat kan toch niet zóveel verschil geven per maatschappij?

Een overzicht van onze vaste leveringskosten de afgelopen jaren (bedrag per jaar):

2014 Essent: Elektriciteit €0 / Gas €0 = €0 (!?)

2015 NLE: Elektriciteit €35,88 / Gas €35,88 = €71,76

2016 Budget Energie: Elektriciteit €6 / Gas €6 = €12

2017 Nuon: Elektriciteit €39 / Gas €45 = €84

2018 Energiedirect: Elektriciteit €11,91 / Gas €11,91 = €23,82

2019 Oxxio: Elektriciteit €71,87 / Gas €71,87 = €143,74

2020 Innova: Elektriciteit €71,39 / Gas €71,39 = €142,78

Kan iemand mij uitleggen waar dit verschil vandaan komt?

7 reacties

Kan iemand mij uitleggen waar dit verschil vandaan komt?

Voor zover ik weet komt het nergens vandaan, het staat de leverancier vrij de kosten te verdelen over een vast en variabel deel. Ik vind alleen de cijfers die u bij 2019 en 2020 noemt wel erg extreem, klopt dat wel?

Dank voor uw reactie.

Hier ziet u achtereenvolgend 2020 -2019 - 2018. Dit zijn de oversluitingen die ik heb ontvangen van Pricewise. Ik vind het ook erg hoog! Vooral in vergelijking met 2018 is het erg opvallend.

Ja, het staat er echt. Nogmaals uiteindelijk gaat het natuurlijk om het totaal bedrag maar ze mogen de verdeling vast variabel zelf invullen. Kun je bij onoplettende mensen een mooi scherp tarief neerleggen per kwh en toch uit de kosten komen😚. Afijn, daarom zijn er vergelijkingssites, die doen het rekenwerk voor je.

Reputatie 3
Badge +2

De verdeling tussen vaste kosten (leverancier) en de leveringstarieven heeft misschien nog een bijkomend effect, namelijk het effect op de welkomstbonus. Mijn indruk: Hoe hoger de vaste (leveranciers)kosten hoe hoger de aangeboden welkomstbonus, maar!! na de eerste contractperiode betaal je dan ook de hoofdprijs. Zie ook mijn bijdrage in een andere draad op dit forum.

Dat klinkt logisch, maar in 2017 kregen wij €245,- cashback, en in 2019 €240,-. Het klopt dus niet hélemaal.

Badge +8

Hi @Nikkix92, is het inmiddels al iets duidelijk voor je? En heb je deze pagina van onze website al eens bekeken?

Hoi Imke, 

Bedankt voor uw reactie. 

Ik heb deze, en meerdere andere pagina's bekeken, maar ik begrijp gewoon niet dat er zo ontzettend veel verschil in zit. De leveranciers doen in principe toch hetzelfde? Waar bestaan deze kosten dan precies uit als er zoveel verschil in zit? Dat is wat mij nog niet helemaal duidelijk wordt.

Ik vind het redelijk misleidend dat mensen denken lage tarieven te hebben, maar vervolgens wel hoge vastrechtkosten moeten betalen.

Reageer