Ik heb sinds januari 2020 Zonnepanelen op onze woning met een schuindak nagenoeg noord /zuid. M.a.w. de panelen liggen op het dak aan de westzijde. I.v.m. de ruimte op het dak was en plek voor 11 panelen. Volgens de leverancier kon er daarom tussen de panelen geen optimizers worden geplaatst. wel is er toen gekozen voor in 2 series naar één Optimizer Growatt 4000TL-3S. E.e.a. zou ook weer te maken hebben met een 3 fase systeem in de meterkast. Ik heb er geen verstand van en moet uitgaan van de kennis en voorlichting van de leverancier. MIJN VRAAG IS: Wanneer moet het systeem beginnen met opwekken van stroom. Ik vraag dit omdat ik overal lees dat ook met een bewolkte lucht en zelfs enige regen het systeem nog iets moet doen. Zoals gezegd liggen de panelen op het schuine dak aan westzijde. Het is mij nu al regelmatig opgevallen, dat mijn systeem, zelfs met zeer veel licht en opkomende zon, volgens mij, vrij laat (rond 09.30 uur en 10.00 uur) met leveren begint. Dit is mij voor het eerst opgevallen in de ochtend van 7 augustus jl. Het werd toen al vroeg in de ochtend een stralende dag. Nadien ben ik er op gaan letten. Duidelijk is als het in de ochtend erg bewolkt begrip ik dat het dan wel even kan duren, maar als het al vroeg in de ochtend goed licht is en de zon al duidelijk te zien is begrijp ik niet of anders gezegd zet ik vraagtekens bij de werking van mijn systeem. Grag een uitleg of antwoord op/over mijn vraag.
Beste antwoord door Darkfiber
Bekijk origineel